Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moxnes sier vel egentlig ikke så mye. Han får naturligvis ikke like mye dekning i media som partiledere for større parti. Men når han deltar i debatter, virker han fåmælt og det er vel også mest trivielle saker han snakker om. Jeg tror Rødt først og fremst vinner stemmer som en type reaksjon og protest mot de andre partiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Partiet Rødt har fått økt oppslutning den siste tiden. I Oslo vaker de på rundt 10%. Noen som har tanker om hvorfor dette skjer? Som en protest mot den borgerlige regjeringen? Kanskje tilmed som en type protest mot Trump?

 

De har markert seg positivt i Oslo med dyktige politikere som tør ta tak i saker. Uansett hva man mener om dem er det ikke vanskelig å se hvorfor de gjør det bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg tar slike "hvilketpartipasserfordeg" undersøkelser, havner jeg ca annenhver gang med enten Frp eller Rødt. Har sans for Moxnes.

For all del, Moxnes er sikkert en dyktig partileder og politiker. Men jeg synes han sier så lite i offentlige debatter. Hva er det egentlig Rødt ønsker? Tror de på kommunisme? Hvis de gjør det, hvorfor sier de det ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har markert seg positivt i Oslo med dyktige politikere som tør ta tak i saker. Uansett hva man mener om dem er det ikke vanskelig å se hvorfor de gjør det bra. 

 

This. Rødt er alltid veldig hands on når det gjelder lokalpolitikken i Oslo, og jeg tror veldig mange er enige med Rødt i mange enkeltsaker. Moxnes synes jeg også som regel er blant de dyktigste i partilederdebattene, han undervurderer ikke seeren og er rett fram uten å gå for mye rundt grøten. 

 

Er ingen tilhenger av Rødts politikk eller ideologi men de har mange dyktige politikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler mye om at Rødt er flinke til å ikke snakke så mye om at de er et kommunistisk parti, og at andre ikke har vært så interesserte i å stille dem til veggs eller fokusere for mye på dem da de ikke har blitt ansett som viktige nok. Det er klart partiet blir mer spiselig når en snakker om tiltak for at folk skal ha de bra, eller kritiserer andre partier, enn om de snakker om hvordan de ønsker å omorganisere samfunnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler mye om at Rødt er flinke til å ikke snakke så mye om at de er et kommunistisk parti, og at andre ikke har vært så interesserte i å stille dem til veggs eller fokusere for mye på dem da de ikke har blitt ansett som viktige nok.

 

FrP (og andre) har vel oppdaget at de ikke lenger kan rope "kommunisme!" og forvente at velgerne kommer løpende til dem. Ordet "kommunisme" har nok mistet mye av den kraften det en gang hadde, da Bresjnev og Sovjetkommunistene truet med å velte inn over landets grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler mye om at Rødt er flinke til å ikke snakke så mye om at de er et kommunistisk parti, og at andre ikke har vært så interesserte i å stille dem til veggs eller fokusere for mye på dem da de ikke har blitt ansett som viktige nok. Det er klart partiet blir mer spiselig når en snakker om tiltak for at folk skal ha de bra, eller kritiserer andre partier, enn om de snakker om hvordan de ønsker å omorganisere samfunnet.

Det er vel ikke så mange i Norge som får hjerteattakk av tanken på arbeiderstyrte og -eide arbeidsplasser.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

FrP (og andre) har vel oppdaget at de ikke lenger kan rope "kommunisme!" og forvente at velgerne kommer løpende til dem. Ordet "kommunisme" har nok mistet mye av den kraften det en gang hadde, da Bresjnev og Sovjetkommunistene truet med å velte inn over landets grenser.

 

Nå ropes det om kapp om innvandrere (muslimer), IS og (muslimske) terrorister.

Lenke til kommentar

Slik som det ser ut nå, kan Rødt gjøre det bra neste Stortingsvalg. Kan Rødt gå i regjering med Ap, SV og MDG? Eventuelt Sp? Hareide vil dra KrF over til venstresiden og Ap. Men KrF passer ikke sammen med SV og Rødt. Hvis KrF skifter side, kan vi forresten få ny regjering før neste Stortingsvalg. Lurer på hvilken strategi KrF har angående Rødt? Men hvis KrF skifter side, havner de under sperregrensen neste valg, så da slipper de å tenke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...