Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

Argumentum ad populum er en populær tankefeil, men fortsatt en tankefeil.

 

MDG er sterk tilhenger av EU og dermed langt til høyre for SV og Rødt i det spørsmålet. Kjenner ikke til andre områder de er langt til venstre på, men avviser ikke muligheten.

Har du lest programmet til MDG?

De er blodrøde i mesteparten av sitt program.

 

EU-motstand kan skyldes mange ulike syn. Også mange på høyresiden er mot EU, og er evt. mer en indikator på om man heller mer mot sentrum eller er mer ekstrem.

 

EU skal i utgangspunktet være et samlende samarbeidsorgan, og de som heller mer mot sentrum i politiken vil være for samarbeid. Ytterpunktene vil i større grad være uenig med "resten", og dermed ta avstand fra EU.

 

 

Og her er vi inne på noe av det jeg tror er årsaken til at Rødt går frem.

Vi har en økende polarisering, og jeg synes dette er synd.

 

Og noe av effekten av en slik polarisering ser vi nå bl.a. resultatet av i Oslo.

MDG har i Oslo fått mye makt (på tross av sin begrensede oppslutning).

De forfekter en politikk der "vi har rett", og de sier at "siden vi har flertall kan vi gjøre som vi vil".

Dvs. en politikk som ikke er samlende, men polariserende.

 

Dettte mener jeg er et brudd med tidligere politikeres ønske. Ja, man har en selvstendig politikk, men ønsker samtidig å samarbeide med flest mulig, og å lage bredest mulige forlik for de store politiske linjene.

 

Det er vel en grunn til at Fabian Stang var så populær på tross av at han hørte til Høyre.

 

Jeg synes en økende polarisering er synd, da man i større grad lukker øynene og ører for andre synspunkter, og å komme frem til resultater som flest mulig kan være enige om.

 

Hvis målet er å ha en politikk som ligger nærmest mulig støtte hos 51% av befolkningen er dette etter mitt syn synd for demokratitet som helhet. Man bør prøve å ha en politikk som gangner flesteparten av folket.

 

Ytterpunktene i politikken vil selvsagt mislike dette, da man ved en slik fremgangsmåte primært må kutte ut de ekstreme synspunktene og ha en politikk som samles "om midten".

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...