Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en sak jeg har spekulert veldig på i det siste

 

Når man ringer til en venn eller motsatt så vet jo stort sett alle hvordan det forgår.

og man bruker ihvertfall ikke landsprefiks ( som er 0047 for Norge )

 

jeg har lurt på om ikke sannsynligheten for at noen i et annet land kunne ha de samme telefonnummeret som en person her i landet har.

 

så når en reiser til et annet land og tar med seg telefonen så hvordan unngår man at en som ringer havner hos han som har det samme telefonnummeret når kameraten fra Norge ringer ?

Lenke til kommentar

Man legger til 047 foran når man ringer, ellers kommer man enten ikke frem eller kommer til noen i det landet. Mulig automatikken i mobilen legger til 047 foran, men det må altså inn for å ringe til Norge fra utlandet.

 

Alle norske telefonnummer starter med 047 på en måte, bare at man ikke trenger legge det til når man ringer

Lenke til kommentar

Det er en sak jeg har spekulert veldig på i det siste

 

Når man ringer til en venn eller motsatt så vet jo stort sett alle hvordan det forgår.

og man bruker ihvertfall ikke landsprefiks ( som er 0047 for Norge )

 

jeg har lurt på om ikke sannsynligheten for at noen i et annet land kunne ha de samme telefonnummeret som en person her i landet har.

 

så når en reiser til et annet land og tar med seg telefonen så hvordan unngår man at en som ringer havner hos han som har det samme telefonnummeret når kameraten fra Norge ringer ?

Når du ringer til en norsk mobil i utlandet er det norske prefikset som benyttes. Så hvis John fra USA har telefonnummer 12345678 og du har samme nummer og befinner deg i USA og en venn ringer 12345678 fra Norge så vil operatøren legge til +47/0047 på nummeret.

Den norske telefonen som er i USA vil altså rapportere sitt nummer til å være +47 12345678 mens John sin telefon vil rapportere +1 12345678 til det amerikanske nettverket.

Mens vi i Norge bare bruker 12345678 så vil operatøren anta at vi egentlig skal til +47 12345678 siden vi ikke spesifiserer noe annet.

Lenke til kommentar

Så lenge man ringer innad i norske nett trenger man ikke legge til 0047(+47) da dette legges til automatisk om man ikke manuelt legger til et prefiks selv, som man gjør om man skal ringe utlandet.

 

Uten å være 100% sikker så består jo telefonnummeret av dette prefikset, slik at når man er i utlandet med norsk simkort så vil en samtale til ditt mobilnummer rutes til deg og ikke en annen i landet med samme nummer siden han vil ha et annet prefiks foran sitt nummer enn det du har.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg misforstått noe, for jeg trodde at prefikset bare gjaldt for det landet man opphold seg i.

ikke det landet nummeret er opprettet i

 

for å si det på en annen måte så trodde jeg at hvis man er i Norge så gjeld 00047 men hvis man forflytter seg til f.eks Sverige så måtte man ender 0047 til 0046 for å nå vedkommende.

 

Dette vil egentlig føre til problemer for alle som er i samme land med samme telefon nummer selv om de kommer fra hver sitt land

Lenke til kommentar

Et spm eg ikke har tenkt så mye på, men sliter litt med å forstå hvordan det skjer.

 

Tok hurtigbåt her en dag, nøyaktig denne:

 

 

Oppe der som han fyren står ser man så vidt starten på en "tunnel" bakover til akterdekk. Når båten går i full fart er det selvsagt friskt oppe der fremme. Men det er finner litt snodig er når man skal gå bak til akterdekk. 2-3 meter inne i denne tunnelen blir det nemlig helt vindstilt. I starten er det kraftg vind fra båtens fartsretning, men denne opphører bortimot fullstendig midt inne i tunnelen.

 

Hva gjør dette? Eg hadde igrunn trodd det skulle vært samme fart gjennom hele gjennomgangen siden den er like stor hele veien bak. Og i åpningen bak ville man fått denne stoppen i luftgjennomstrømming. Men dette skjer ikke.

Jeg aner ikke om dette er riktig. Men jeg tror vi må inn på Bernoulli's prinsipp.

 

VenturiFlow.png

 

Hvis man sammenligner tunnelen med en flyvinge, så vil det være høyt trykk under vingen - men lav lufthastighet som genererer løft. Ovenfor vil det være lavere trykk men høyere lufthastighet. Som du kanskje vet, så går trykk fra "høyt mot lavt". Lavtrykket finnes over vingen, mens høytrykket finnes under vingen. Det jeg da tror er luften som er på vei inn i tunnelen, blir presset oppover pga. det høyere trykket. Hvis man da monterer riller/luftinntak eller noe lignende igjennom toppen på denne tunnelen, vil luften bli ledet bort fra tunnelen siden det er høyere trykk på oversiden.

 

Skal forsøke å tegne.

 

hyqyLXj.jpg

 

Her har jeg tegnet de to luftgjennomstrømningene som går inn mot tunnelen. En ser også på bildet som du postet at skroget er vinklet oppover, så det hjelper jo også å få en "skjev" fordeling mellom luft inn og over. Uansett. Luften går inn og får et høyere trykk. Trykket vil forsøke å utligne seg, og luften stiger. Vi får løft. Luften går deretter igjennom hullet, og utligner seg med luften med lavere - men høyere hastighet over tunnelen. Resultatet blir en forvirret Jotun som kan stå på dekk og nyte en vindstille sommerdag.

 

Jeg tror jeg må være litt på riktig spor, men kan ikke garantere at jeg har rett. Har klødd meg i hodet lenge på dette, så takk for et virkelig snedigt spørsmål. Idéen min forutsetter også at det er hull i taket i tunnelen. Jeg aner heller ikke om virkningen av dette vil være så god at man ikke opplever "noe" luftgjennomstrømning igjennom hele tunnelen.

 

Forventer kvalitetskontroll av Simen1.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Er du i Sverige, eller Afrika for den saks skyld så starter alltid nummeret ditt på 0047 :)

Dette endres aldri, om det ble endret etter land ville det skapt hodebry for mange å få tak i folk som reiser, er man f.eks på en reise gjennom mange land ville noen i Norge som skulle hatt tak i deg prøvd seg frem med forskjellige landskoder for å komme frem...

Lenke til kommentar

Det er et tett tak i tunnelen,og det som gjør at eg ikke får det til å rime er at det to meter inn blåser kraftig for så å slutte.

 

Ta ent vannrør,la vannet strømme inn med én fart, da vil vannet ha samme hastighet i hele røret såfremtdet har samme diameter.det samme burde luften hatt gjennomhele tunnelen. Eg fikk ikke tid til å se veldig nøye underveis,men det lille eg tenkte er at det må gå noe med turbulensog mottrykki enden av tunnelen.Men sliter med å finne logikken....

Lenke til kommentar

Det er et tett tak i tunnelen,og det som gjør at eg ikke får det til å rime er at det to meter inn blåser kraftig for så å slutte.

 

Ta ent vannrør,la vannet strømme inn med én fart, da vil vannet ha samme hastighet i hele røret såfremtdet har samme diameter.det samme burde luften hatt gjennomhele tunnelen. Eg fikk ikke tid til å se veldig nøye underveis,men det lille eg tenkte er at det må gå noe med turbulensog mottrykki enden av tunnelen.Men sliter med å finne logikken....

 

Den vannrør logikken din er ikke helt riktig og gjeller vel bare hvis røret er tom. Her har vi et rør som allerede inneholder vann. Er ikke helt sikker, men er mulig forklaringen om at luften blir presset opp er en god forklaring.

Lenke til kommentar

Jau, opp hvor? Midt i gangen der er det jo masse vind, og plutselig er luften bortimot stillestående.

 

Hvis man har et vannfyllt rør, og setter trykk på så vil jo vannet bli trykt ut. Båten går ikke fra 0-30 knop umiddelbart, den aksellerer.

Men eg kan nok bittelitt for lite fysikk, eller for lenge siden høgskulen til at eg selv klarer å skjønne det.

 

Her er bilde som viser at det er tett.

ojdfroya-2.JPG

 

ca mindt under taket blir det vindstille og er det til man kommer ut under taket. Deretter er det bevegelse, men redusert grunnet overbygget vil eg tro.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt ødelegger hodet mitt. :(

 

Edit:

 

Vent litt:

 

MS_Fr%C3%B8ya_ved_Oma_Slipp,_Stord._Foto

 

Ser du ventilasjonsluken på siden? Akkurat der hvor "tunnelen" starter ved bakenden?

 

 

Edit2:

Fant et frontbilde. Her ser det ut som om det er et "hakk" der hvor vi kan forvente at ovennevnte ventilasjonsluke går inn.

 

IMG_2548_zpsb0802a71.jpg

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Er du i Sverige, eller Afrika for den saks skyld så starter alltid nummeret ditt på 0047 :)

Dette endres aldri, om det ble endret etter land ville det skapt hodebry for mange å få tak i folk som reiser, er man f.eks på en reise gjennom mange land ville noen i Norge som skulle hatt tak i deg prøvd seg frem med forskjellige landskoder for å komme frem...

 

Grunnen til at jeg lurte på dette var at det ble tidligere påstått at man måtte lete opp landskoden til Sverige i tilfelle man skulle prate med dem når de skulle på ferie til Sverige

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt ødelegger hodet mitt. :(

 

Edit:

 

Vent litt:

 

MS_Fr%C3%B8ya_ved_Oma_Slipp,_Stord._Foto

 

Ser du ventilasjonsluken på siden? Akkurat der hvor "tunnelen" starter ved bakenden?

 

 

Edit2:

Fant et frontbilde. Her ser det ut som om det er et "hakk" der hvor vi kan forvente at ovennevnte ventilasjonsluke går inn.

 

IMG_2548_zpsb0802a71.jpg

Eg må si eg sliter med å se ventilasjonsluken. Ser kun lanterneholderen.

 

Men det bildet forfra var litt mistenkelig. Når det er sagt er eg 100% sikker på at området der lufta stilnet var 100% glatt og ingen plasser der så mye luft kan forsvinne så plutselig.

 

Det eg tenker er om det er mulig at lufta stiger opp til taket og blir dyttet fremover igjen? Ikke at eg skjønner helt hvorfor det evt. skjer. Eg ville trodd at mye av luft som beveger seg i 30knop i forhold til båten MÅ gå gjennom denne tunnelen, men det skjer altså ikke. Eller det oppleves ikke som det skjer.

Lenke til kommentar

Enten må lufta forsvinne ett sted: feks luftinntak til maskinrom? skal rimelig mange m3 ned der i minuttet. Uansett burde det være lett å se store nok åpninger.

Eller så er det ett trykk/strømningsfenomen, luft er lett kompressibelt (det er derfor vannrør-analogien svikter) og selv om det er like mange kg med luft som skal passere langs hele gangen kan det (vil det) variere om dette skjer med lav hastighet og høyere tetthet/trykk eller med høy hastighet og lavere tetthet/trykk. Det blir litt som når du heller vann i en litt for liten trakt: Vannet du heller i beveger seg fort, akkurat i trakten står det nesten stille for så å renne ut med stor hastighet på andre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...