Gå til innhold

Itunes nekter å endre praksis


Anbefalte innlegg

Mange misforståelser her ser jeg. Dette handler ikke om DRM i det hele tatt, det handler om produktlåsing. Problemet er musikken som er låst til Appple sine produkter og som ikke kan spiller av på andre spillere.

 

Hvordan mener du plateselskapene skal få beholde DRMen sin samtidig som musikken skal kunne spilles på hvordan som helst spiller? Eneste måtte jo være om Apple lisenserte ut FairPlay til andre produsenter av musikkspillere. Bare et fåtall av produsentene hadde gidda å gjort det tror jeg.

 

DRM er og blir problemet sånn som jeg ser det. Det er ingen som nekter noen å legge inn iTunes Plus-filer (som er uten DRM) på andre spillere enn iPod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare hatt et helvete med itunes hver gang jeg har prøvd det. For det første så er det stygt design på hele greia, jeg liker det ikke og det vil jeg alltid mene. Jeg synes ikke det har noe for seg å ha det, hvertfall ikke innstallere det ettersom man får ikke bare en ubrukelig musikkavspiller, men et notorisk ubrukelig videoavspillingsprog kalt quicktime. Du sier "man kan jo bare krysse det vekk i setup", men nei, det tar du sårt feil. Det installerer seg selv uansett hva du krysser av eller bort, og om man våger seg på en uninstall er det tilbake etter en kjapp restart.

 

Hmm. Tror jeg i all offentlighet viste at jeg er en apple anti-fanboy. Jaja, det får så være.

Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at Microsoft gjennom de siste årene har fått utrolig mange milliarder i bøter av både USA og EU pga misbruk av markedsposisjon og utestengelse av andre produkter/selskaper. De fikk bråk med Internet Explorer og Media Player, siden det gjorde det unødvendig for folk å laste ned/bruke alternative produkter.

Gjør ikke Apple egentlig noe av det samme, når de låser musikken sin til iPod-produkter? Ideelt sett skal man kunne kjøpe musikk på iTunes og bruke dem uten problemer både på iPods, Creative- og Sonyprodukter. Men der får Apple gjøre akkurat som de vil, siden de henvender seg til et såkalt "nisje"marked... Litt merkelig dobbeltmoral fra myndighetenes side der syns jeg.

Lenke til kommentar

Det går nok mer på størrelsen til Microsoft kontra andre aktører. I dette tilfellet er det Apple som er klart størst. Da kan det også gi mening at det også er Apple som får smekk på lanken, selv om de langt i fra er alene om å DRM-lobotomere musikkfilene.

 

Det er nok ikke så mye Apple kan gjøre for å fjerne FairPlay, men denne saken kan forhåpentligvis få plateselskapene til å innse hvor dumt det er å straffe de som kjøper musikk.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Skjønner godt at microsoft har fått pes pga forskjellige ting, og synes godt de har fortjent det, men det med IE er jeg ikke helt sikker på. Greit, det burde absolutt være mulig å fjerne helt fra pcen ved å trykke uninstall IE, men det må jo være implementert. Jeg vet hvertfall ikke hvordan jeg skulle skaffa meg opera etter en formatering om ikke jeg skulle bruke IE. (har 3 pcer, så joda jeg vet åssen jeg skal klare det, men det var ikke poenget)

 

Edit: hehe, likte "DRM-lobotomere"

Endret av GLaDOS
Lenke til kommentar
DRM er og blir problemet sånn som jeg ser det. Det er ingen som nekter noen å legge inn iTunes Plus-filer (som er uten DRM) på andre spillere enn iPod.

 

Så Apple selger musikkfiler uten DRM også? Hvordan kan de gjøre det når plateselskapene nekter dem å gjøre det?

 

En av de store (EMI tror jeg) samt en drøss med småselskaper lar de selge DRM-fri musikk.

Lenke til kommentar

Spørsmål til iTunes-haterne her: Hvor er alternativet til iTunes i Norge? En norsk nettbutikk som har tilsvarende utvalg, bruker plattformuavhengige, ikke-proprietære standardformat og er 100% DRM-fritt selvsagt.

 

Hvorfor ikke bare lede folk til et bedre, lovlig alternativ, i stedet for å syte om hvor forferdelig iTunes er? Eller er det kanskje ikke så enkelt likevel? Amazon.com? Nope, ikke tilgjengelig fra Norge. Andre?

 

Jeg ser forøvrig frem til denne at denne saken går videre, og håper at konsekvensen blir at Apple slutter å selge musikk med DRM, og at de mest bakstreverske mediaselskapene tvinges til å oppgi DRM-tullet for godt. Det kan i så fall også bety et hardt slag mot Microsofts DRM, som de har satset stort på som et eget forretningsområde siden lenge før Apple begynte å selge musikk. Microsoft har dermed langt mer å tape enn Apple på at DRM blir fjernet, siden Apple kan selge minst like mye musikk, og minst like mange iPods og iPhones uten å måtte besudle musikken med DRM. Saken mot Apple kan i alle fall skape en presedens som de andre må følge. Det vil i så fall være gode nyheter, spesielt for Mac- og Linux-bruker, som i dag er utestengt fra mange store musikk- og filmtjenester, grunnet Windows Media DRM. Til og med min egen intenett-tilbyder har i årevis spammet meg med tilbud om film- og streamingtjenester som jeg ikke kan bruke pga DRM. How stupid is that?

Lenke til kommentar

Vel...kan komme med en kommentar her som sikkert kan regnes som "fanboy-kommentar". Jeg vil ikke miste muligheten til å kjøpe musikk på iTunes Store fordi Forbrukerrådet ikke skjønner hvem som faktisk har styringen her. Blir som å anmelde Platekompaniet fordi de selger CD-er og DVD-er med DRM og som kanskje har problemer med å spilles av på hva det skal være av avspillingsutstyr. Det henger ikke på greip. Og vi vet alle at Apple antakelig er akkurat så arrogante at de heller trekker hele iTunes Store fra Norge enn å legge seg flate for Forbrukerrådet. Det er sånn de opererer, og strengt tatt er det helt greit for meg. Det handler om prinsipp, og det er få som kan anklage Apple for ikke å være prinsippfaste hvertfall. Så please dropp dette styret her og gå heller på de som tar avgjørelsene om hvorvidt det skal være kopisperre eller ikke på åndsverket de selger...

Lenke til kommentar
Vel...kan komme med en kommentar her som sikkert kan regnes som "fanboy-kommentar". Jeg vil ikke miste muligheten til å kjøpe musikk på iTunes Store fordi Forbrukerrådet ikke skjønner hvem som faktisk har styringen her. Blir som å anmelde Platekompaniet fordi de selger CD-er og DVD-er med DRM og som kanskje har problemer med å spilles av på hva det skal være av avspillingsutstyr. Det henger ikke på greip. Og vi vet alle at Apple antakelig er akkurat så arrogante at de heller trekker hele iTunes Store fra Norge enn å legge seg flate for Forbrukerrådet. Det er sånn de opererer, og strengt tatt er det helt greit for meg. Det handler om prinsipp, og det er få som kan anklage Apple for ikke å være prinsippfaste hvertfall. Så please dropp dette styret her og gå heller på de som tar avgjørelsene om hvorvidt det skal være kopisperre eller ikke på åndsverket de selger...

 

Er det ikke så og si det de gjør da?

Hvis man skulle kvitte seg med DRM, går man da mot lillesnille Platekomaniet, eller store stygge Apple?

Så, sett at saken går igjennom og Apple må fjerne DRM, eller eventuellt trekke seg fra Norge. Da ville Platekompaniet måtte gi seg med salg av DRM, samme gjelder alle andre kjeder i Norge. Tror du plateselskapene faktisk ikke bryr seg om de mister hele det norske markedet? Greit, vi er små, men det vil nok være merkbart.

Alt for mange "det blir jo som.." kommentarer her.

Og Apple kommer nok ikke til å trekke seg fra Norge. De kan for det første selge DRM-fri musikk fortsatt, selv om utvalget er litt labert. Dessuten har de vel noen forpliktelser til kundene som allerede har kjøpt musikk av de?

 

Og nei, jeg er ingen Apple hater. Jeg syntes Apple har laget en strålende platform.

Men jeg er i mot at staten lar store selskaper som Microsoft og Apple få gjøre hva de vil, fordi det er så "skummelt" å si i mot de. Noe som også får de mindre selskapene til å si at "de store gutta gjør det, da kan vi det og".

 

Det ble tidligere i tråden nevnt at dette var en kommunistisk tanke gang, noe som er en grei overdrivelse. Derimot har de store selskapene godt av litt sosialistisk politikk i ny og ne, som igjen gir fordeler til oss forbrukere. Konkuranse :) For all del, den norske politikken kunne gjerne vært mere kapitalistisk på flere punkter, men "la de store blir større" opplegg er ikke sunt.

Lenke til kommentar

Ja men for å gjenta. Det er ikke Apple sin skyld at ingen andre har kommet på banen med bra nok alternative nettbutikker for digital musikk og eller portable mediespillere.

 

Jeg synes ikke det er opptil forbrukermyndigheter å bestemme hva et firma skal gjøre med sine produkter og tjenester. De må få lover til å selge ting som en samlet platform hvis de vil. Forbrukerne er ikke tvunget med vold i å benytte det.

 

Noen sa at det ville være synd om iTunes forlot Norge fordi da var det ikke noen bra butikker igjen. Vel. Kansje det ville åpnet for at noen andre enn Apple ville gidde å forsøke å lage et alternativ da. Telenor, Nokia og Sony Ericsson selger jo musikk dog først og fremst mot mobilmarkedet men de kunne satset litt større og prøvd seg på en iTunes-variant.

Synes det er veldig lite tæl i bedrifter nå for tiden hvis de bare skal gi opp fordi et stort firma allerede opererer med en tjeneste. Hjelper lite med konkurransemyndigheter og forbrukermyndigheter når bedriftene selv ikke er villig til å prøve eller villig til å tjene penger.

Apple må gjerne være Goliat her, men selv Goliat falt.

 

Fremtiden får vise...

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Ja men for å gjenta. Det er ikke Apple sin skyld at ingen andre har kommet på banen med bra nok alternative nettbutikker for digital musikk og eller portable mediespillere.

 

Jeg synes ikke det er opptil forbrukermyndigheter å bestemme hva et firma skal gjøre med sine produkter og tjenester. De må få lover til å selge ting som en samlet platform hvis de vil. Forbrukerne er ikke tvunget med vold i å benytte det.

 

Noen sa at det ville være synd om iTunes forlot Norge fordi da var det ikke noen bra butikker igjen. Vel. Kansje det ville åpnet for at noen andre enn Apple ville gidde å forsøke å lage et alternativ da. Telenor, Nokia og Sony Ericsson selger jo musikk dog først og fremst mot mobilmarkedet men de kunne satset litt større og prøvd seg på en iTunes-variant.

Synes det er veldig lite tæl i bedrifter nå for tiden hvis de bare skal gi opp fordi et stort firma allerede opererer med en tjeneste. Hjelper lite med konkurransemyndigheter og forbrukermyndigheter når bedriftene selv ikke er villig til å prøve eller villig til å tjene penger.

Apple må gjerne være Goliat her, men selv Goliat falt.

 

Fremtiden får vise...

 

06:18 -!- saivert [[email protected]] has joined #norge

06:18 < saivert> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry12339943

06:18 -!- saivert [[email protected]] has left #norge []

Lenke til kommentar
Tror de fleste rasjonelle mennesker bruke det som får jobben gjort. Og ja Apple sine produkter får jobben gjort om du bruker produktener deres slik Apple har tenkt. Kjøp musikk på iTunes, synkroniser med din iPod via iTunes, koble fra iPod, spill musikken. Det fungerer. Flott.

 

Så har man alle andre løsninger som fungerer avhengig av dagsformen nettopp fordi det mangler detaljstyring slik som Apple gjør. Du kan ikke ignorere det faktum.

 

Så komme et molbo-instans fra Norge og skal diktere hva som er rett og galt i forhold til dette. Det er helt forkastlig. Igjen: Jeg skjønner ikke hvorfor Apple skal finne seg i dette. De leverer ikke separate produkter. De leverer en platform. Som faktisk fungerer. Hvis dette skal være ulovlig så gir jeg opp samfunnet. Da kan dere gå på dynga hele gjengen.

 

Norge er styggelig likt Europa og EU på disse områdene. Selv Microsoft får ikke en gang lov å legge med programvare i Windows, for da får jo ikke andre en sjans til å lage produkter som kan hevde seg med Microsoft sine egne. Dette er kommunistisk EU-tankegang over hele linja. Det er ikke opptil et tilsyn og sørge for (påtvinge) at firmaer klarer å konkurrere mot andre. Lager du ikke bra nok produkt så er det din feil. Ikke andres.

 

Nå som USA har fått en EU-vennlig President så vil vi vel se mer tendenser til dette også i USA. Uff hvordan skal dette gå til slutt.

 

Det tragiske er at forbrukerrådet ikke ser at forbrukerne er i utakt med hva de mener og tror. Forbrukerne velger lock-in og da skal de få lock-in. Vi trenger ikke å bli passet på. Vi er hver og en ansvarlig for våre egne liv og valg.

 

hvorfor er det kommunistisk å arbeide for at man får mest mulig fri konskurranse innen et segment? Om ting er mer standarisert og åpent så vil det føre til mer konkurranse, ikke mindre. Det framstår ikke akkurat som særlig seriøst å slenge kommunisme rundt i øst og vest, tilsynelatende uten at det er treffende overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...