Gå til innhold

Itunes nekter å endre praksis


Anbefalte innlegg

Dette er klassisk uthalingstaktikk. Så lenge Apple selger DRM-filer som hakka møkk tjener de store penger. Ingen grunn til å fire på krava før man er nødt. De drar sikkert denne saken ut så lenge at DRM er historie lenge før en rettskraftig dom foreligger.

 

Eneste som hjelper er å ikke handle noe i iStore (eller hva det heter). Det er markedet som tross alt bestemmer og jeg har inntrykk av at de gemene hop driter i eller ikke aner hva DRM er. Da kjøper de masse greier og Apple tjener penger. Ikke et eneste appleprodukt er å finne i mitt hus, jeg har i alle fall tatt et standpunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal markedsrådet gjøre ? Sende et brev til Apple hvor de forteller hvor sinte de er ? Tar jeg ikke helt feil så kan de vel bare holde på og drite i eventuelle straffetrusler fra staten. De oppfører vel seg som vanlig, handlingslammet

 

Markedsrådet kan forby Apple å bruke de vilkårene de har og de kan ilegge dem bøter hvis de bryter forbudet. De har mer makt enn du fremstiller det som.

Lenke til kommentar

Dette blir som om de hadde gått til sak mot f.eks Platekompaniet fordi de solgte den nye julemusikken til Sony som kom på kopieringsfrie (DRM) cdplater.

iTunes er butikken folkens, de selger produktet (musikken) til f.eks Sony.

 

Og som f.eks mozze sier tidligere, at han ikke har noen produkter fra Apple fordi han tar et standpunkt. Om dette kun dreier seg om DRM, så holder han seg vel også unna microsoft..?

Lenke til kommentar
Dette blir som om de hadde gått til sak mot f.eks Platekompaniet fordi de solgte den nye julemusikken til Sony som kom på kopieringsfrie (DRM) cdplater.

iTunes er butikken folkens, de selger produktet (musikken) til f.eks Sony.

 

Og som f.eks mozze sier tidligere, at han ikke har noen produkter fra Apple fordi han tar et standpunkt. Om dette kun dreier seg om DRM, så holder han seg vel også unna microsoft..?

Av dette så kan man trekke at om Olsens Kolonial AS borti gata begynner å selge 96% over disken så er det ikke Olsen som skal få straff, men bare de som laget spriten?

Lenke til kommentar

Samfunnsmessig er det bedre at Apple trekker seg ut av Norge enn at forbrukerrådet skal gi etter. Det er en særdeles uheldig utvikling med Apple sin markedsstrategi, noe verdens fremste medievitere ettertrykkeig har påpekt. Profilen virker fristende for forbrukere fordi Apple spiller på ulempene med interkativitet og innovativ utvikling. Men det er jo nettopp det, skal vi ofre en utvikling basert på interaktivitet og innovativitet? Skal vi bevege oss tilbake til fossefallprinsippet?

 

Dette er prinsipielt viktig. Vi bør ikke, hverken som forbrukere eller som forskere, akseptere løsninger som bekjemper utviklingsmodellene som ga oss både internett og PC. Uansett hvor glad man er i Apple som merke (de har strengt talt utrolig mye "kult" og moteriktig) så håper jeg ikke forkjærligheten gjør at man ignorerer farene. Microsoft blir på mange måter peanøtter i forhold.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot om itunes trekker seg helt ut av norge.

 

 

Jeg har fint lite til overs for apple i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for DRM i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for ipod i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for bedrifter som viser slik arroganse.

 

Enig

Lenke til kommentar
Og som f.eks mozze sier tidligere, at han ikke har noen produkter fra Apple fordi han tar et standpunkt. Om dette kun dreier seg om DRM, så holder han seg vel også unna microsoft..?

Jeg skulle gjerne svart at jeg var 100% konsekvent mht valg av leverandører over hele fjøla, men det er jeg ikke. Men det er en liten forskjell, med musikk har man alternativer. Det har man ikke i like stor grad med f.eks XP/Vista (Linux dekker ikke mine behov, så ikke gidd å mas om det).

 

Poenget var i alle fall at Apple fint kan fortsette praksisen i og med at kundene i all hovedsak IKKE har tatt et standpunkt og fortsetter å kjøpe DRM-filer som om det var det siste de skulle bruke penger på her i livet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot om itunes trekker seg helt ut av norge.

 

 

Jeg har fint lite til overs for apple i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for DRM i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for ipod i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for bedrifter som viser slik arroganse.

 

 

1. helt enig! verre kundeservice og arroganse må man leter en stund etter! overpriset er de også... verste er at ikke en gang forhandlersupport er noe bedre!

2. også helt enig! hater DRM!!!!

3. enig igjen! Creative og Iriver ftw!

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar
Av dette så kan man trekke at om Olsens Kolonial AS borti gata begynner å selge 96% over disken så er det ikke Olsen som skal få straff, men bare de som laget spriten?

 

Det er en meget vesentlig faktor som skille disse eksemplene fra hverandre. Lovlighet

 

Ditt eksempel tar utgangspunkt i en ulovlig handling, egentlig mye lik konseptet med "pirat"-musikk.

 

Mitt eksempel tar utgangspunkt i en (fortsatt) lovlig handling, altså distribusjon av (DRM) beskyttet materiale.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne svart at jeg var 100% konsekvent mht valg av leverandører over hele fjøla, men det er jeg ikke. Men det er en liten forskjell, med musikk har man alternativer. Det har man ikke i like stor grad med f.eks XP/Vista (Linux dekker ikke mine behov, så ikke gidd å mas om det).

 

Poenget var i alle fall at Apple fint kan fortsette praksisen i og med at kundene i all hovedsak IKKE har tatt et standpunkt og fortsetter å kjøpe DRM-filer som om det var det siste de skulle bruke penger på her i livet.

 

Det har seg slik at Apple heller ikke bare driver med musikk. De har egen maskinvare, samt software tilpasset denne. Windows, det være seg xp eller vista, og Linux er ikke de eneste alternativene.

 

Jeg bare sier at om du skal boikotte markedsverdens tyranner, samt kunne hevde deg som en stolt hyrde i denne dyden, så må du gjøre det over hele flisa. For all del, det er lov å forsøke å kjempe noen slag, men såfall må du ikke glemme at du heller ikke er perfekt selv (i dine valg).

 

Poenget mitt er at det er alltid tre sider av en sak, og i denne er det Apples iTunes Store som (urettmessig) får skylden. Ja, de distribuerer DRM-beskyttet musikk, men det er ikke ulovlig (ennå). Årsaken til at de distribuerer mesteparten av musikken som DRM-beskyttet er fordi plateselskapene krever dette for å kunne holde på sine rettigheter (på en måte de aldri har klart tidligere). MP3 og andre ultrakomprimerte formater tok bransjen med storm, de slikker fortsatt sine sår.

 

"Heleren er like god som stjeleren" kan vi vel oversette l5r4s utsagn til. Problemet er at vi ikke snakker om tjugods...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...