Gå til innhold

Itunes nekter å endre praksis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om det er juridisk riktig betyr ikke at det er moralsk riktig

 

Jeg er med på den, til en viss grad.

 

Så kommer spørsmålet om hva som vil være moralsk riktig. Moral er en definisjon av hva som er riktig i forhold til samfunnets normer, som igjen er en tillært egenskap. Moral endres.

 

"Moralen" i forhold til stjeling av musikk, hvordan står det til med den? Jeg har hørt bestemødre si noe sånn som "kan du ikke bare laste den ned til meg på dette internettet da?".

 

Hvem stjeler vi fra? De fattige? Nei, det er faktisk de rike plateselskapene, de som gjør alt for at vi alle må kjøpe hver vår kopi av den samme musikken.

Hvor passer bandet som faktisk har laget musikken inn i alt dette? De får jo lønn fra plateselskapet...

 

Dette er altså komplisert, alle vil gjerne både ha til livets opphold og til overs til sus og dus.

Lenke til kommentar
Selv om det er juridisk riktig betyr ikke at det er moralsk riktig

 

Jeg er med på den, til en viss grad.

 

Så kommer spørsmålet om hva som vil være moralsk riktig. Moral er en definisjon av hva som er riktig i forhold til samfunnets normer, som igjen er en tillært egenskap. Moral endres.

 

"Moralen" i forhold til stjeling av musikk, hvordan står det til med den? Jeg har hørt bestemødre si noe sånn som "kan du ikke bare laste den ned til meg på dette internettet da?".

 

Hvem stjeler vi fra? De fattige? Nei, det er faktisk de rike plateselskapene, de som gjør alt for at vi alle må kjøpe hver vår kopi av den samme musikken.

Hvor passer bandet som faktisk har laget musikken inn i alt dette? De får jo lønn fra plateselskapet...

 

Dette er altså komplisert, alle vil gjerne både ha til livets opphold og til overs til sus og dus.

 

Tror du DRM har en prevantiv effekt eller vil folk reagere stikk motsatt, som å laste ned piratkopier?

Lenke til kommentar
*host*.torrent*harke*

 

Sånn at vi alle ender opp med å høre på "musikk" bråkjekke ungdommer sitter og mekker i kjelleren sin? (for all del, det finnes også noe bra fra denne sjangeren)

 

Mange artister lever på brød og vann i håp om "det store gjennombruddet" (les: pengene).

 

Jeg mener fortsatt at det er feil å trekke inn begreper som moral, ettersom disse på ingen måte er absolutte. Jeg kan derimot tenke meg at mange ville dratt det frem også i denne enden av storyen...

Lenke til kommentar
Tror du DRM har en prevantiv effekt eller vil folk reagere stikk motsatt, som å laste ned piratkopier?

 

Jeg er meget imot DRM faktisk, jeg synes det er noe virkelig dritt! Det er ikke poenget.

 

Poenget er hvorfor den faktisk er der og hindrer vår fri bruk av noe vi har kjøpt.

 

Var det opp til Apple, ville de fjernet DRM på kjøp fra iTunes Store. De har ingen interesse av denne beskyttelsen, hvertfall ikke på langt nær så mye som plateselskapene.

 

(Om man vil kopiere musikken kjøpt via iTunes Store kan man brenne denne ut på CD for så rippe den igjen.)

Lenke til kommentar

Dere misforstår fullstendig. Det Forbrukerombudet (og lovverket) er opptatt av er forholdet mellom forbrukeren og den leverandøren forbrukeren forholder seg til (Apple i dette tilfellet). Hvis ikke Apple kan tilby sin tjeneste uten å bryte loven er det Apple som har et problem, ikke forbrukeren. Så er det da opp til Apple å ta sin kamp videre med sine leverandører.

Lenke til kommentar
Dere misforstår fullstendig. Det Forbrukerombudet (og lovverket) er opptatt av er forholdet mellom forbrukeren og den leverandøren forbrukeren forholder seg til (Apple i dette tilfellet). Hvis ikke Apple kan tilby sin tjeneste uten å bryte loven er det Apple som har et problem, ikke forbrukeren. Så er det da opp til Apple å ta sin kamp videre med sine leverandører.

 

Jeg er klar over at det er opp til Apple å forhandle med sine levrandører. De har (uten at jeg har kilder atm) prøvd på det, derav iTunes Plus som er DRM-fritt, men ikke alle musikkselskapene går med på det. Er det da bedre om vi i Norge får en iTunes Store med et begrenset utvalg?

 

Selv foretrekker jeg (som forbruker) å ha tilgang til musikken i iTunes Store, selv om jeg må holde meg til Apple-produkter for å spille av en anndel av den.

Lenke til kommentar
Ah, skulle akkurat til å poste linken som sascha66 posta. Tror det ble nevnt tidligere i tråden også. Det er musikkselskapene som står bak DRM i iTunes Store, ikke Apple.

No er det ikkje DRM i seg sjølv som er problemet, men at "musikk kjøpt på Itunes Store må gjøres tilgjengelig også på andre avspillere enn Ipod". Om Apple ikkje ønskjer å selje musikk som er låst til deira eigen avspelar, kan dei bare la vere å gjere dette. (Sluttproduktet vil truleg bli noko forskjellig, men er Apple seriøse i sin påstand om at dei vil bli kvitt DRM bør ikkje dette vere eit hinder.)

 

Når det gjeld saka er det bare å krysse fingrene og håpe at Forbrukerombudet når fram.

Lenke til kommentar
Det er vel plateselskapene/artistene som setter krav til at det må være DRM på låter i itunes?

Ja. Universal og Sony selger DRM-fri musikk på bl.a Amazon, men kun med DRM på iTunes. EMI er foreløpig det eneste store selskapet som selger DRM-fri musikk på iTunes. Apple har etter eget sigende prøvd å få avtaler med alle de store om salg av DRM-fri musikk, men har mislykkes. Det kan faktisk se ut som det er plateselskapene selv som prøver å gjøre iTunes mindre attraktivt, ikke Apple. Kanskje synes de, som Thon, at man ikke skal komme her og komme her og vise de de store hvordan ting skal gjøres.

 

Det sies at man ikke skal skyte pianisten, hvis det egentlig er komposisjonen man ikke liker. Thon og co skyter pianisten, de burde i stedet gått direkte på plateselskapene som er de som sitter med den reelle styringen i denne saken.

 

Og DRM-frie musikk folkens? Min mp3-spiller kan ikke bruke wma-filer. Hvorfor anmelder ikke Thon og co de som selger wma-musikk? Er det ikke sånn at man selv skal kunne velge avspillerutstyr da?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

vel, har mp3 spiller av creative. Så de få gangene jeg kjøpte noe musikk på itunes brandt jeg det på cd for deretter importere musikk fra cd igjen om til mp3.

 

Helt enig, det er ulovlig markedsføring til Itunes, som om de ikke hadde nok penger. Er jo bare grådig ideologi i praksis. Ikke noe annet. Hvorfor beskytte noe sånt, hva er det du egentlig beskytter retten til å ikke ha musikk som spiller på samme hvilken spiller du har, beskytt heller retten til å ha musikk som spiller på samme hvilken spiller du har.

Lenke til kommentar
Det sies at man ikke skal skyte pianisten, hvis det egentlig er komposisjonen man ikke liker. Thon og co skyter pianisten, de burde i stedet gått direkte på plateselskapene som er de som sitter med den reelle styringen i denne saken.

 

Igjen: Forbrukerombudet (og loven) har som oppgave å kontrollere forholdet mellom forbrukeren og den leverandøren forbrukeren forholder seg til. Ikke til eventuelle underleverandører. Hvis Apple bryter loven er det Apple som har et problem de må gjøre noe med.

 

Og DRM-frie musikk folkens? Min mp3-spiller kan ikke bruke wma-filer. Hvorfor anmelder ikke Thon og co de som selger wma-musikk? Er det ikke sånn at man selv skal kunne velge avspillerutstyr da?

 

Forbrukerombudet har uttalt at de har valgt å konsentrere seg om den suverent største leverandøren av digital musikk, Apple. Vedtak som gjøres av Markedsrådet får konsekvenser også for andre leverandører.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
But then again, er jo trendy å kritisere Apple,

Jepp. Apple er et drittselskap, Apple er møkk, Apple er arrogante, Apple er ditt, Apple er datt, Apple-killer, Apple suger, vi ser de hver dag. Og kan man klare å vri ord som Apple, iPod, iPhone eller Mac inn i en overskrift i en sak som egentlig handler om noe helt annet, så gjøres det. For spesielt PC-brukere elsker å lese om noe som på en eller måte drar oppkomlingsselskapet Apple ned i gjørma enda en gang. Da koser de seg, klapper i hendene og får skrytt av at de selv aldri tar i noe Apple-produkt, ei heller med ildtang. Anti-Apple-fanboys anyone? :whistle:

Lenke til kommentar

Tror de fleste rasjonelle mennesker bruke det som får jobben gjort. Og ja Apple sine produkter får jobben gjort om du bruker produktener deres slik Apple har tenkt. Kjøp musikk på iTunes, synkroniser med din iPod via iTunes, koble fra iPod, spill musikken. Det fungerer. Flott.

 

Så har man alle andre løsninger som fungerer avhengig av dagsformen nettopp fordi det mangler detaljstyring slik som Apple gjør. Du kan ikke ignorere det faktum.

 

Så komme et molbo-instans fra Norge og skal diktere hva som er rett og galt i forhold til dette. Det er helt forkastlig. Igjen: Jeg skjønner ikke hvorfor Apple skal finne seg i dette. De leverer ikke separate produkter. De leverer en platform. Som faktisk fungerer. Hvis dette skal være ulovlig så gir jeg opp samfunnet. Da kan dere gå på dynga hele gjengen.

 

Norge er styggelig likt Europa og EU på disse områdene. Selv Microsoft får ikke en gang lov å legge med programvare i Windows, for da får jo ikke andre en sjans til å lage produkter som kan hevde seg med Microsoft sine egne. Dette er kommunistisk EU-tankegang over hele linja. Det er ikke opptil et tilsyn og sørge for (påtvinge) at firmaer klarer å konkurrere mot andre. Lager du ikke bra nok produkt så er det din feil. Ikke andres.

 

Nå som USA har fått en EU-vennlig President så vil vi vel se mer tendenser til dette også i USA. Uff hvordan skal dette gå til slutt.

 

Det tragiske er at forbrukerrådet ikke ser at forbrukerne er i utakt med hva de mener og tror. Forbrukerne velger lock-in og da skal de få lock-in. Vi trenger ikke å bli passet på. Vi er hver og en ansvarlig for våre egne liv og valg.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...