Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Den forskjellen handler bare om verdivurdering. En aksje representerer en verdi på samme måte som kontanter gjør det.
  3. Jo det gjør jeg. forskjellen er at jeg later ikke som om 'urealisert' er det samme som 'ikke reell'. Realisert/urealisert er først og fremst regnskapsmessig/skattetekniske begreper.
  4. https://www.aftenposten.no/verden/i/OkWmG3/han-fjernet-vaksinekravet-og-viste-til-religionsfrihet-naa-er-det-gjeninnfoert
  5. Hvilket ekkokammer? Her? Her er det da sannelig nok skrotinger fra ytterste høyre. Som insisterer på at deres elendighetsbeskrivelser er gyldige på tross av at alle statistikker viser det motsatte.
  6. Det beste er nok å godta overflytningen og å søke jobber samtidig. Dvs. å svelge noen kameler. Det finnes en ting som er verre enn å bli degradert på jobb, nemlig å være arbeidsledig. Jeg forstår frustrasjonen og motstanden, at jobben er identiteten, å kunne jobbe faglig med utdannelsen. Samtidig er det en del av arbeidslivet som mange kommer borti. På en måte står du i en psykisk arbeidsmiljøutfordring. Jeg tenker det beste er å så fort som mulig akseptere hva som har skjedd. Gi uttrykk for at du nå har blitt fortrolig med overflytingen, og vil søke deg videre når du får muligheten. Vel har man noe makt som ansatt, men jeg ville gått for å lage minst mulig bråk (klokskap - eller konfliktskyhet avhengig av øyet som ser) på arbeidsplassen hvis det som har skjedd er i tråd med regelverket (avhengig av hvor høyt oppe man befinner seg i hierarkiet). Det kan fort bli til en negativ, nedadgående spiral som tar kreftene fra en selv, de en skal bruke på å søke ny jobb. Ellers er alle arbeidsoppgaver - både smått og stort - viktige i arbeidslivet og erfaring/kompetanse som kan komme godt med i en eller annen sammenheng frem til pensjonsalder. Arbeidsgiver er bare opptatt av at maskineriet skal gå opp og jobben bli gjort. De fleste er ikke uunnværlige.
  7. Språket, husene, landskapet, klærne, folkene, bilene, temperaturen, osv. Så å si alt var annerledes.
  8. Jeg forstår godt at du føler på en nostalgi og at nabolaget ditt ikke lenger ser ut som da du vokste opp. Det er helt naturlig å ville ta vare på kultur og tradisjoner. Men som innvandrer fra Spania har jeg et litt annet perspektiv på hvorfor ting endrer seg, som jeg gjerne vil dele. Spania var en gang et enormt imperium som dominerte halve verden. Men samfunn er ikke statiske museumsgjenstander; de endrer seg konstant. Spania i dag er selvfølgelig noe helt annet enn det var for noen århundrer siden. Gjennom historien har vi sett at kulturer beriker hverandre når de møtes. Det spanske språket har for eksempel tusenvis av ord fra arabisk, og landbruket vårt ble utviklet takket være impulser utenfra. Jeg mener at globalisering er uunngåelig, men det viktigste for at et flerkulturelt samfunn skal fungere, er at loven håndheves likt for alle. Etter min mening er det her det svikter i Norge i dag. Jeg bor selv i et nabolag med en liten datter, og bare tre hus unna oss er det et sted der det åpenlyst selges narkotika. Politiet vet utmerket godt om det. Da jeg snakket med dem, fikk jeg beskjed om at dette ikke var så viktig for dem, fordi de heller vil ta "haiene" (de store bakmennene). Men for oss som bor her, skaper denne hverdagskriminaliteten stor utrygghet. I tillegg ser jeg hvordan loven brytes når det gjelder ulovlig innvandring. Noen har bare lov til å være her som turist i noen måneder, men jeg kjenner folk som har bodd i Norge i mange år uten oppholdstillatelse, og ingen ber dem reise. Loven finnes på papiret, men den blir ikke fulgt opp. På den annen side opplever jeg at det finnes mye korrupsjon og nepotisme i den offentlige sektoren, noe det snakkes altfor lite om. Ifølge norsk lov skal alle behandles likt, og alle administrative prosesser skal følge de samme reglene og fristene. Slik er det i teorien, men jeg kan forsikre dere om at det ikke skjer i praksis. Jeg kommer ikke til å legge fram bevis her, men jeg har sett med mine egne øyne hvordan saksbehandling og tidsfrister varierer avhengig av hvem man er eller hvem man kjenner. Når jeg flytter til et nytt land, tar jeg med meg min bakgrunn, men målet mitt er å bidra positivt, jobbe og respektere verdiene her. Derfor vil jeg gjerne stille dere et spørsmål: Tror dere virkelig at Norges største problem er en ukontrollert innvandring som ødelegger kulturen, eller er det egentlig at landets egne lover og regler blir brutt og ignorert konstant av systemet selv?
  9. Hospitals, Hospices, Nursing Homes Brace For Loss Of Thousands Of Immigrant Workers After Supreme Court Ruling - KFF Health News Hospitals, Hospices, Nursing Homes Brace For Loss Of Thousands Of Immigrant Workers After Supreme Court Ruling Healthcare leaders warned that elderly care would bear the brunt of the ruling, which lets the Trump administration end temporary protections for more than 350,000 people from Haiti and Syria. At least one Republican, Rep. Mike Lawler of New York, said the ruling "will create a crisis" in healthcare. The New York Times: How the Supreme Court Decision Upends Life for Thousands of Migrants Employers — including hospitals and hospices, construction companies and retail stores — will have to fire Haitian and Syrian workers whose sole authority to work comes through the program. ... The Supreme Court’s decision will fall most heavily in the health care industry, where Haitians in particular have been concentrated, especially in elder care facilities. Health care has been the American economy’s fastest-growing industry for years now, and the vacancy rate is substantially higher than it is for others, so finding new workers on short notice will be very difficult. (Ulloa, DePillis and Jordan, 6/25) The Washington Post: Nursing Homes, Factory Owners And Immigrants Brace For Fallout From Supreme Court Ruling Immigrants began making plans to sell or rent their homes, secure bank accounts and figure out thorny issues like child custody arrangements. Business owners started calculating how many days they can continue to employ workers whose legal status is set to expire. And nursing home leaders warned they would have fewer beds to offer if health aides are forced to leave the country. Panic rippled through communities from Florida to Ohio and beyond in the hours after the Supreme Court cleared the Trump administration Thursday to strip humanitarian protections from Haitians and Syrians — and potentially all 1.3 million immigrants from over a dozen countries who had been previously shielded from deportation. (Sacchetti and Gurley, 6/26) Fox News: House Republican Breaks With Trump, Says Ending Haitian TPS Risks US Healthcare 'Crisis' Rep. Mike Lawler, R-N.Y., criticized the U.S. Supreme Court's Thursday decision in Mullin v. Doe. ... Lawler pointed to the large number of Haitians on TPS working in the U.S. healthcare system. "Of the 350,000+ lawful Haitian TPS holders, roughly 1/3rd work in our healthcare system. Immediately shutting off TPS will create a crisis in our hospitals, nursing homes, and in the I/DD [intellectual and developmental disabilities] community," he said in a post on X. (McGreevy, 6/25) McKnight's Senior Living: ‘Confounding And Heartbreaking’: Provider Groups Decry Supreme Court Decision That Could See The Departure Of Immigrant Workers LeadingAge said the decision puts older adults and senior living and care providers in an “untenable position.” “Staff and caregivers who support older adults every day — legal employees who in some of our communities represent 8% or more of the entire workforce — can now lose their jobs overnight,” LeadingAge President and CEO Katie Smith Sloan said in a statement. “There is no workforce waiting in the wings." ... The American Seniors Housing Association said that the decision creates “immediate workforce uncertainty” as many TPS holders are legally authorized employees in healthcare and long-term care roles. (Bonvissuto, 6/26) Det som er veldig oppsiktsvekkende her, er at det er republikanere som reagere mest på en av de verste høyesterettsavgjørelsene i USAs historie på meget lenge, fremfor demokratene. For det er ikke bare 350,000 fra Haiti og Syria, det er 1,3 mill. med TPS oppholdelsestillatelse. Meget mange av disse har nemlig overtatt de meste upopulære jobbene, spesielt innenfor helsepleie og matbearbeiding. Det er meget skremmende mange innfødte som tross sterk arbeidsledighet og økonomiske vansker ikke vil ha de meste upopulære arbeidsstillingene i USA som i Norge som dermed går til innvandrere - det vil si immigranter og statsborgere med utenlandsk bakgrunn. Dette fulgt nemlig til en meget sterk strukturell ubalanse i spesielle utsatte deler av arbeidsmarkedet fordi arbeidsgivere ikke bare tok inn de med aksept for lav lønnsold, de velge ut disse med disiplin, motiv og fysisk evne - som utestenge ganske mange innfødte. Det er ikke bare småbyene i Midtvesten, hele helsepleien knyttet til eldrepleie settes i fare...
  10. En bedrift er ikke en vernet institusjon. Bedriften kan selvfølgelig flytte rundt på ansatte dersom bedriften ser behov for det. De ansatte tas med på råd. Jeg mener den nye generasjonen som vokser opp nå er for kravstore. Om du ikke trives med nye oppgaver kan du alltid slutte og finne deg en ny jobb slik generasjoner før deg har.
  11. https://x.com/414magyarbirds/status/2070799292869087388?s=61
  12. Vil tenke meg at dette er blant servitører som lever mest av tips. Får håpe dette endrer seg for mennesker skal jo ikke leve av tips. Men er glad å se europeere og spesielt skotter som tipset vilt i Boston, en eier som jobbet alene fikk 1000 dollar i tips på et skift. https://985thesportshub.com/2026/06/19/boston-bartender-wins-big-1000-in-tips-during-single-world-cup-shift/
  13. https://x.com/wartranslated/status/2070805694618447930?s=61
  14. OK, nå ser jeg det. Sorry, tror kanskje jeg har blitt litt overeksponert av "er man rasist bare fordi...?"-setninger at jeg kanskje begynner å se de selv hvor de ikke er. En side-effekt jeg ikke forventet. Men skal være mer obs på slike detaljer.
  15. Lmao! Gudommelig intervensjon
  16. Og som nevnt tidligere - jeg flagger ikke MINE meninger her - jeg prøver å adressere det fra et objektivt standpunkt... Uten deg hadde denne tråden vært mørk. Takk for alle dine gode betraktninger.
  17. Russisk luftforsvar er ikkje berre oppskrytt av russerene sjølv, men også overvurdert av alle utenfor russland. Vi såg jo det tidlig i krigen når det Ukraina hadde av gamle missiler frå sovjet-tida klarte å treffe mål i russland. Hadde dei russiske nazistene fått viljen sin og krig mot NATO med hundrevis av F-22 og F-35 pluss B1B så hadde det ikkje vore noenting igjen av russland på noen få dager.
  18. Husker jeg leste en fin kommentar om å øke minstelønnen i Oklahoma. Det ble nedstemt. De planla å øke den fra $7.25 til $15. Kommentaren gikk ut på at de som tjente mer enn minstelønnen, f.eks $12 da ville tjene like mye som noen som i dag tjener $7.25. Selv om begge går opp i lønn, var vist dette upopulært da de som tjente mindre enn ny minstelønn nå vil tjene minstelønn, selv om de gikk betydelig opp i lønn. De hadde altså plutselig ingen under seg.. Mange foretrekker angivelig å ha lav lønn så lenge andre har enda lavere lønn igjen..
  19. https://www.nettavisen.no/okonomi/kostnader-ved-klimaendringer-i-norge-ny-rapport-viser-overraskende-lave-tall/s/5-95-3106893 Det er i alle fall noen som har regnet på konsekvensene
  20. kremt

    FOTBALL-VM 2026

    Med 3-4 scorede mål tok de nok ikke ut sitt fulle potensiale etter pausen.
  21. Vel nå har 13 Demokrater gått i lag mot DSA. Mens lederne blant demokratene fremdeles ikke ikke viser sin avsky til Platner i Maine og hans "Totemkopf" tatovering som representerer vaktene i konsentrasjonsleirene under WW2. https://themainemonitor.org/platner-tattoo-nazi-totenkopf/ Demokratene støtter alt avskum som de klarer, mens de imploderer fra innsiden
  22. Jeg har brukt Samsung Xcover serien flere år nå. Jeg er en mann av få behov
  23. Igjen så legger du ord i munn på de du debatterer med. Du tillegger andre meninger de ikke har og handlinger de ikke utfører med uendelige mengder "hvis du". Dette er både irrasjonelt og hysterisk på sitt vis. Så la oss ta en lignende. "Hvis du og de" som trykker like på innlegget jeg siterer alltid tyr til katastrofe tenkning, tolker alt i verste yttergrense og ustanselig tillegger andre meninger de ikke har, basert på egen bias og tankegods - så forstår jeg veldig godt at dere alltid er i konflikt og maler et hatbilde fremfor å klare å ha en balansert samfunnsdebatt. Så la meg gjøre en ting veldig klart og som jeg har skrevet utallige ganger i dette forumet. Jeg vokste selv opp med honofile venner i min ungdomstid på 80og 90 tallet. De var like inkludert som alle oss andre. Jeg har aldri hatt noe i mot noen som helst former for menneskerett. Vi gikk også i tog på 80-90 tallet og for å støtte våre venner. Gå gjerne i pridetog og for høyest effekt bør man oppsøke stedene hvor man møter høyest tetthet med det virkelige hatet og fokusere togets innsats også på disse stedene for å skape mer toleranse, fremfor å drive skyld over på de som faktisk har støttet homofiles rettigheter siden 70 tallet. 1 måned med Pride er i overkant også for mange som gikk i togene før mange av dere ble født. Vulgæritetsgraden kan nok også tones ned (vulgært er ikke likt med homofili). Ellers må man gjerne ha en pride dag på skoler, men la barna selv få velge om de vil gå med pride farger på flagg, bagger og sekker. EDIT Jeg har forøvrig alltid ment at homofile skal aksepteres i kristen tro og kunne jobbe i norsk kirke. Lenge før det ble ansatt en homofil biskop. (Selv om jeg er agnostiker) Så nei, jeg identifiserer meg på ingen som helst måte med hatbildet du forsøker å tillegge meg. Innrømme noe jeg ikke skriver, tenker eller føler? Uttalelsene dine om hva jeg skal mene og tenke minner meg igjen om hva man nok opplever i i samfunn som Nord Korea. "Enten tenker du som meg, hvis ikke tenker du x, y, z og skal tas". Det er trist når man har nytt frihet så lenge at man begynner å skape nye imaginære fiender. Det bekymringsverdige er at man ser dette gjenta seg i stadig flere kampsaker.
  24. Intensjonsavtalen er lagt død for tiden, da gulfaraberne fikk åpnet en skiplede på sørsiden av stredet gjennom omansk farvann (som selv fulgt til omansk krav om tollbetaling) fulgt dette til flere angrep på skip, som besvares med angrep av amerikanske styrker, som siden fikk deres baser angrepet... Iran og Oman lot skip slippes ut, ikke nok for å berge oljemarkedet, men nok for å redusere faren for oljesjokket, som nå er "ned" på 60 % - 5 til 10 % økning for hver uke. I mellomtiden sliter oljerederiene med å berge sine skipene som ikke kan vende tilbake til den persiske gulfen mens oljesjeikene arbeidet på høyest gir om å legge ut nye oljerør som mulig til Arabiahavet og Rødehavet vekk fra Iran. Denne gangen er Iran ansvarlig, angrepet på M/V "Ever Lovely" i natten til 25. juni 2026 var ikke klokt. Muligens hadde IRGC-regimet feilberegnet situasjonen.
  25. Har ikkje peiling om den blir mulig å sjå frå Norge, men tidspunktet er så vidt eg forstår tidssonene kl 13:14 norsk tid.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...