Gå til innhold

Snart slutt for DVI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mangler det ikke lenke til denne tråden i artikkelen? Jeg fant den ikke.

 

Er det noen som har tro på at Displayport kan gjenerobre ganske mye fra HDMI?

Det leveres jo utstyr med Displayport. Men kan vi nesten erklære Displayport død nå, sånn i startgropen? Det er ihvertfall ganske fristende å spå at det kanskje er det som vil skje.

Lenke til kommentar
Mangler det ikke lenke til denne tråden i artikkelen? Jeg fant den ikke.
Jeg fant den heller ikke.

 

Er det noen som har tro på at Displayport kan gjenerobre ganske mye fra HDMI?

Det leveres jo utstyr med Displayport. Men kan vi nesten erklære Displayport død nå, sånn i startgropen? Det er ihvertfall ganske fristende å spå at det kanskje er det som vil skje.

Displayport er vel - IMHO - bare AMDs forsøk på forbrukerfientlig teknologi. Tror dog de kan klare å dytte det gjennom ved hjelp av ATi. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Min neste skjerm kommer nok til å ha displayport eller HDMI. Tror ikke DVI kommer til å forsvinne helt med det første. Det blir nok slik som det var med skjermkort da DVI kom. De hadde en utgang for DVI og en for VGA. Nå kommer det til å bli en med DVI og en med displayport/HMDI.

 

Displayport er ikke helt dødt. Dell har i allefall en del skjermer med det.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Dagens HDMI og DVI standarder (1,3 og dual link) støtter vel bare 2560 x 1600. Det er dog i "overklokket" tilstand mener jeg og huske (stander datalink hastighet er vel 165 MHz, ved 2560 x 1600 trenger DVI 174 MHz) Displayport mener jeg hadde støtte for tre ganger så mye data. Men de har ikke bakt inn støtte for større oppløsning enda.

 

DVI og HDMI er jo strengt tatt pinkopatible, så det gjør vel ikke så veldig mye om de bytter fra DVI til HDMI kontakter på grafikkortene. Vi kan jo risikere og få plass til tre HDMI utganger på et standard kort.

Lenke til kommentar
Jeg syns en ulempe med HDMI er at det ikke er noe festeskruer. En monitor blir ofte beveget litt mere (vippet/pivot osv.) på enn en TV. En HDMI-plugg sitter ikke spesielt godt hvis kabelen blir strukket eller bøyd.

 

Litt enig her, men håper de kommer opp med en smart klips-løsning eller lignende. Skruer er old-school og for mye knøl. :wee:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

 

Men er det vits i og ha to forskjellige standarder da? En til vanlig tv og en til pc-skjermer? Må jo være enklere og ikke minst billigere og kun forholde seg til en.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

 

Men er det vits i og ha to forskjellige standarder da? En til vanlig tv og en til pc-skjermer? Må jo være enklere og ikke minst billigere og kun forholde seg til en.

 

Men da ser jeg heller ikke poenget med å bytte ut en standard som er alt i bruk.

Er jo knapt noen skjermkort med HDMI utgang, så hvorfor bytte ut DVI til fordel for noe som ikke har noen fordeler?

Skal du først bytte ut en standard, da burde det hvert fall være til noe "bedre".

 

Selv benytter jeg VGA <--> 15 Pin Mini D Sub

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

Jeg har video, usb, strøm og stereo lyd kabler fra PCn til min skjerm. Tenk om alt kunne kommet i en kabel (ok strøm kommer fra veggen, men ...).

 

Hilser alle innovative nye løsninger velkommen dersom de forbedrer gamle. Er også litt bekymret for festet av kontaktene. Skruene er knotete men nødvendige.

Lenke til kommentar

Skal alt over på en HDMI på PC så krever det nytenkning på lydsiden. Idag har vel noen ATI kort passtrough for bitstrøm fra f.eks DVD/BD, men ikke støtte for generert lyd som et lydkort tar seg av. Den integrasjonen krever mye før den blir fullgod.

HDMI har vel heller ikke støtte for oppløsningene som DisplayPort har (kjenner ikke standardene i detlajer, så rett gjerne på meg). Syntes allikevel det er synd å bytte standarder for ofte, en skjerm lever i mange flere år enn PC-en. Skal vi bytte standard så klin til med en skikkelig en som er totalt overkill per idag, men som holder i årevis uten revisjoner og tøys.

Lenke til kommentar

Forstår at HDMI har også lyd, muligt dette gjør at det ikke er helt nok bånnbredde til feks kommende grafikk som kreve mer og mer.

 

Så selv om det er også lyd igjennom HDMI betyr det ikke at di MÅ sende lyd igjennom, er vel heller for at vi skal få en standard løsning.

 

Er jo kjekt om man kan koble pcn rett in i flat tv/projektor da og uten måtte ty til overganger, samt HDMI er jo en ganske liten og søt kabel/plugg også da så dette hjelper jo på.

 

Noe jeg stusser mest på er festeordningen både i pc og skjermen ang HDMI, for i dag er det jo ikke noe som holder den pluggen igjen så den vil fort bli løs og ødelagt.

 

Så håper di kommer med en festeorning med noe ala DVI i dag for pc da, for pluggen vil jo alikevel passe i uten disse skruene på di kablene som ikke har det sikkert.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...