Gå til innhold

Anonym nettbruk forbys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde ikke google var så veldig kritiske til lagring av personlig infomasjon, de lagrer jo selv STORE mengder.

 

Dog er jeg helt enig med dem, en slik lov som Tyskland her foreslår ser jeg ikke frem til :(

 

Og hvordan skal man verifisere at de som registrerer en mailkonto er hvem de utgir seg for.

Lenke til kommentar

Positiv ID på nett kommer nok. Jeg synes det høres bra ut. Alt for mange gjemmer seg bak anonymitet for å sende spam e-post og terroriserer forum med meningsløse "flames".

 

Alikevel, det er jo imot internettets ånd. Kanskje det vil fungere med "offisielle" nettverk hvor du må identifisere deg for å delta ...

Lenke til kommentar
Positiv ID på nett kommer nok. Jeg synes det høres bra ut. Alt for mange gjemmer seg bak anonymitet for å sende spam e-post og terroriserer forum med meningsløse "flames".

 

Alikevel, det er jo imot internettets ånd. Kanskje det vil fungere med "offisielle" nettverk hvor du må identifisere deg for å delta ...

8940922[/snapback]

 

den klassiske "har du ikke noe å skjule så trenger du ikke være anonym" fallgruven...

Lenke til kommentar
Positiv ID på nett kommer nok. Jeg synes det høres bra ut. Alt for mange gjemmer seg bak anonymitet for å sende spam e-post og terroriserer forum med meningsløse "flames".

 

Alikevel, det er jo imot internettets ånd. Kanskje det vil fungere med "offisielle" nettverk hvor du må identifisere deg for å delta ...

8940922[/snapback]

 

den klassiske "har du ikke noe å skjule så trenger du ikke være anonym" fallgruven...

8940982[/snapback]

 

Ja, men det er et dilemma ikke en fallgruve. Uansett, som jeg foreslo, del internett i to. Ett som krever identifisering for pålogging (som en bank eller noe slikt) og ett som ikke trenger det. Det burde la seg gjennomføre, dersom noen gidder logge seg på et kontrollert nett da hehe.

Lenke til kommentar

Gjør man ikke der pr idag da?

Jeg mener, vi logger jo inn på nettbank og andre sikre sider som gjør at vi identifiserer oss selv.

 

Det er noen politikere så får helt hetta hvis de ikke har absoulutt helt kontroll på alt og alle.

Hvis det er noe kriminelt som foregår er det jo mulighet og spore via IP adresser slik som det er idag.

 

Hvis jeg skulle på internett og hadde kriminelle baktanker så hadde jeg vel ikke logga meg inn med navn o.l uansett.

Blir jo som og kjøre for fort inn i en fotoboks med vilje og sertifikatet godt synlig i frontruta for å være sikker...

Lenke til kommentar
Trodde ikke google var så veldig kritiske til lagring av personlig infomasjon, de lagrer jo selv STORE mengder.

[...]

Og hvordan skal man verifisere at de som registrerer en mailkonto er hvem de utgir seg for.

8940439[/snapback]

Det siste spørsmålet er vel problemet til Google. Dersom loven vedtas vil de muligens bli nødt til å stenge Google Mail for tyske brukere (eller i hvert fall bare tilby en "ID-sikker" epost-tjeneste i stedet, noe færre mennesker vil være interessert i). Resultatet er jo at denne loven vil trolig gjøre at Google vil få reduksjon i antall brukere, som igjen betyr færre annonsekroner til Google. Det _kan_ jo hende de også oppriktig bekymrer seg for tyskernes privatliv og, men det blir bare en gjetning... vi får håpe det.

 

Det vil jo bli interessant hvordan tyske myndigheter ser for seg evt at det skal sperres for bruk av internettjenester via "utlandet" der man fortsatt kan være anonym. En ting er at tyske ISP-er vil logge mest mulig av trafikken ut og inn av huset ditt, men bruk av anonymiserende mellommaskiner/-tjenester tilbyudt via utlandet kan vanskelig forhindres.

 

Vi får håpe forslagsstilleren(e) selv innser hvor dumt forslaget er.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Gjør man ikke der pr idag da?

Jeg mener, vi logger jo inn på nettbank og andre sikre sider som gjør at vi identifiserer oss selv.

8941111[/snapback]

 

Tja ... dersom man allerede hadde logget seg på dette nettet måtte jo fordelen være at man ikke behøver å gjøre det om og om igjen. Det ville det lette administrasjon av komersielle internett tjenester. Det må være en gevinst et sted, ellers er det jo ikke noe poeng.

Lenke til kommentar
Gjør man ikke der pr idag da?

Jeg mener, vi logger jo inn på nettbank og andre sikre sider som gjør at vi identifiserer oss selv.

8941111[/snapback]

 

Tja ... dersom man allerede hadde logget seg på dette nettet måtte jo fordelen være at man ikke behøver å gjøre det om og om igjen. Det ville det lette administrasjon av komersielle internett tjenester. Det må være en gevinst et sted, ellers er det jo ikke noe poeng.

8941147[/snapback]

 

"Gevinsten" er at vi kommer nærmere et overvåknings og kontrollsamfunn, noe endel politikere tydligvis ønsker

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjør man ikke der pr idag da?

Jeg mener, vi logger jo inn på nettbank og andre sikre sider som gjør at vi identifiserer oss selv.

8941111[/snapback]

 

Tja ... dersom man allerede hadde logget seg på dette nettet måtte jo fordelen være at man ikke behøver å gjøre det om og om igjen. Det ville det lette administrasjon av komersielle internett tjenester. Det må være en gevinst et sted, ellers er det jo ikke noe poeng.

8941147[/snapback]

 

"Gevinsten" er at vi kommer nærmere et overvåknings og kontrollsamfunn, noe endel politikere tydligvis ønsker

 

AtW

8941168[/snapback]

 

Vel dersom stortinget vedtar noe er det ikke mye man kan gjøre utenom sivil ulydighet. Det er bare å starte lobby virksomhet i mot. Det er sikkert mange allierte der ute. Tunge aktører i det private markedet kommer til å kreve økonomisk gevinst.

 

Jeg for min del er villig til å strekke meg langt for å hjelpe myndigheter fakke perverse pedofile slavehandlere, og det kunne vært fint å reservere innboksen for hoved mail-kontoen min mot alle uidentifiserte sendere. Vil tippe at e-bay og QXL etc. vil hoppe på et kontrollert nett ganske kjapt. Skype også, de har allerede posisjonert seg med kryptering av alt innhold.

 

Jeg fastholder at et to-delt nett, et kompromiss om man vil, kan være løsningen. Det vil fungere så lenge det er mulig å realisere økonomisk gevinst. Da vil nemlig mange nettbutikker hoppe på.

Lenke til kommentar

Det er lett å innføre slike systemer med argumenter som.

 

De som er lovlige har ikke noe å frykte.

 

Alikevell når systemet først er innført, kan det skje politiske endringer etc, og da er det forsent.

 

Hva med å merke alle jøder med jødestjerne igjen, til deres eget beste slik at vi lettere kan identifisere dem.

 

Hva med stasi og deres enorme arkiver, vanlige "lovlige" østtyskere hadde vel ikke noe å frykte ? Helt til noen fant ut at din nieses ekteman hadde en bror som var "En trussel for samfunnet"

 

Det er heller ikke siden det også her i Norge var en storm av folk som ville se "mappene" sine, og nå skal vi begynne å bygge dem opp igjen ?

Lenke til kommentar

Er eg den eneste som mener at dersom noen tror de er anonyme og umulig å finne tilbake til når de er på nettet, så er de i beste fall naive?

 

Alt blir logget, og dersom du gjør noe straffbart på nettet er det ingen problem for myndigheten å finne deg og straffe deg. En slik lov er rett og slett unødvendig etter mitt syn, fordi det er bortimot umulig å gjøre noe som er umulig å spore.

Lenke til kommentar
Er eg den eneste som mener at dersom noen tror de er anonyme og umulig å finne tilbake til når de er på nettet, så er de i beste fall naive?

 

Alt blir logget, og dersom du gjør noe straffbart på nettet er det ingen problem for myndigheten å finne deg og straffe deg. En slik lov er rett og slett unødvendig etter mitt syn, fordi det er bortimot umulig å gjøre noe som er umulig å spore.

8941404[/snapback]

 

Spørs jo akkurat hvordan du foretar denne surfingen din. Det finnes flere måter å gjøre det på som i praksis er anonyme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er lett å innføre slike systemer med argumenter som.

 

De som er lovlige har ikke noe å frykte.

 

Alikevell når systemet først er innført, kan det skje politiske endringer etc, og da er det forsent.

 

Hva med å merke alle jøder med jødestjerne igjen, til deres eget beste slik at vi lettere kan identifisere dem.

 

Hva med stasi og deres enorme arkiver, vanlige "lovlige" østtyskere hadde vel ikke noe å frykte ? Helt til noen fant ut at din nieses ekteman hadde en bror som var "En trussel for samfunnet"

 

Det er heller ikke siden det også her i Norge var en storm av folk som ville se "mappene" sine, og nå skal vi begynne å bygge dem opp igjen ?

8941352[/snapback]

 

Vi kan sende brev, ringe med telefon, reise rundt, handle i butikker. Om man ønsker å identifisere seg eller ikke er i stor grad opp til en enkelt. Du kan lage anonyme brev, unngå nummervisning, reise og handle med kontanter (fly og reiser over de fleste landegrenser er unntak). Alikevel vil man uansett hvor man er måtte svare for seg dersom myndigheter eller andre kontrollorgan krever det, får ferdsel er overvåket av kameraer over alt. Politi kan stoppe deg hvor som helst, avlytte telefonen din og åpne posten din, ja tilogmed bryte seg inn i ditt hjem om de må.

 

Enten må man fjerne alle muligheter for myndigheter å kontrollere eller akseptere en viss grad av kontroll. Dette gjelder også internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...