Gå til innhold

Ingen oppdateringer for XP Home neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er rett og slett sjokkerende. Må kanskje tilvende meg et annet OS snart da. Kan til en viss grad forstå at noe slikt skjedde med Windows 2000, uten at jeg likte det noe bedre, men at XP Home skulle bli droppet såpass tidlig er ganske hårreisende.

 

Jeg hadde sikkert blitt sint vanligvis over å høre noe sånt, men Microsoft har allerede flere ganger vist oss hvor de står hen i forhold til sine kunder. Det ble med sjokket denne gangen. :!:

 

Kan dette Google prosjektet på OS bli noe montro?

Lenke til kommentar

Under ett år (kanskje bare noen måneder) fra PCer med XP Home blir solgt i butikkene til det planlagt å stoppe oppgraderingene. Det er ganske graverende om de stopper oppdateringen etter planen, men noe sier meg at de ikke gjør det, men bruker dette som skremeselspropaganda for å få folk til å kjøpe Vista og dermed betale for to dyre OS på kort tid.

 

Det er litt kjipt at det tar sånn tid å bli godt kjent med et OS at overgangen til Linux kan bli tung. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok hatt Linux på desktoppen i dag. Trolig Ubuntu, Knoppix, Suse eller Fedora.

Lenke til kommentar

Det er sjokkerende, men ikke uventet at Microsoft gjør dette. MS vil selvsagt tjene mer penger, noe de vil gjøre når de tvinger brukere til å kjøpe en ny versjon av Windows (Vista). Vista fører med seg større maskinkrav, noe som gjør at mange blir nødt til å kjøpe ny maskin. Man skulle nesten tro at dette var avtalt spill mellom MS og maskinvareleverandører.

 

I tillegg til dette vil mange fortsette å bruke XP Home, og dermed ikke ha muligheten til å ha en relativ sikker maskin. Microsoft har et enormt ansvar når de er utviklere av verdens mest brukte operativsystem, og det er viktig at de følger dette ansvaret opp. Å nekte brukere å få sikkerhetsoppdateringer er et stort skritt i helt feil retning.

Lenke til kommentar

Ja, Dette var ikke noen god lesing nei ser jeg. Heldigvis har vi bare en pc her i huset som kjører Home akkurat nå. Selv kjører jeg Win2k, men må vel bytte ut den å snart tenker jeg. De skulle jo slutte å supportere den etter 2010, så da må jeg nok gikk meg med den ja.

En hel haug med maskiner på skolen som kjører XP Home da men.

De er utsatt uannsett når de kjører Sp1 bare.

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke noe å være redd for.. microsoft kommer garantert ikke til å stoppe oppdateringer til XP Home om et år! Ivertfall ikke sikkerhetsoppdateringer.. Dette er nok bare en plan de laget for lenge siden og regnet nok ikke med at et nytt operativsystem ville komme så langt frem i tid.

 

Microsoft har aldri tidligere stoppet oppdateringene for et tidligere operativsystem omtrent samtidig som lansering av et nytt og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Og ihvertfall ikke med sitt mest vellykkede operativsystem noensinne. Dette vil ikke bare bli å skyte seg selv i foten, men midt i panna!

 

Dessuten er XP Pro og Home stort sett helt identiske med unntak av noe tilleggsfunksjonalitet, så kan ikke skjønne hva de skulle tjene på det heller..

Lenke til kommentar

Vil tro at de stopper alt untatt sikkerhets oppgraderinger. Slik som eks apple dessverre gjør alt for ofte. Vi si at M$ er MYE flinkere enn Apple til å støtte eldre OS. Må si at det er svært rart at M$ bruker så drastiske midler til å få kundene over til VISTA. Selv om det mest sansynelig er for det beste for kundene.

 

Tror det høres veldig mye verre ut enn det kommer til å bli. M$ er kanskje grådig men smarte er de, bakoverkompabilitet er et ess i erme de ikke kommer til å gi opp så lett. Vil tro at 70% av alle win maskiner kjører på win 98, ME og 2000

Lenke til kommentar
Om det blir som fryktet, så er det dårlig gjort av M$.

Det har då vore kjent i fleire år, så folk har hatt god tid til å forberede seg. Dei kan heller ikkje fortsette å støtte gamal programvare evig.

 

Det ender forhåpentligvis med at flere går over til Linux. Det er ikke så skummelt som mange skal ha det til.

Litt skummelt må det no vere i og med at du tydlegvis holder deg til Windows (reknar med at du gjer det sidan du med kvar anledning syter over alt som er gale med Windows og MS).

 

Windows XP Media Center Edition har jo Windows XP PRO i bunnen. Når Win XP PRO får sikkerhetsoppdateringer fram til 2009 skjønner jeg ikke helt hvorfor Windows MCE ikke kan innstallere de samme oppdateringene.

5396059[/snapback]

For ikkje å snakke om XP Home. Så vidt eg veit er det ikkje så store forskjeller på Home og Pro. Det er vel stort sett dei same patchane som blir gitt ut til begge versjonane.

Lenke til kommentar
Det har då vore kjent i fleire år, så folk har hatt god tid til å forberede seg. Dei kan heller ikkje fortsette å støtte gamal programvare evig.

Jeg vil tippe at f.eks. tante og onkel som har kjøpt seg ny PC til familen på Elkjøp i jula, neppe fikk beskjed av selgeren at PCen deres ville bli en potensiell sikkerhets-hazzards innen utgangen av året. God tid til å forberede seg? De færreste tenker vel på at sitt nyinnkjøpte 10.000 kroners produkt (PCen) skal være ubrukelig om bare ett år, ei heller har interesser nok til å sette seg inn i hva dette vil si på forhånd.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...