Gå til innhold

Final Fantasy IX er ute på PC, 15 år etter at spillet debuterte på PlayStation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klør meg litt i hodet over noen av valgene sqeenix gjør av og til. Misforstå meg rett: Jeg er synes det er fint at de som ikke hadde anledning til å vokse opp med dette nå får et godt og lovlig tilbud. Men ville ikke den største gruppen som har interesse av dette slippet være de som har nostalgi-brillene på?

 

Tenker at de har lagt til ting som kanskje appellerer til nye kunder, mens de ikke gir et eneste insentiv for de av oss som allerede har brukt hundrevis av timer med Zidane, Vivi og Dagger, til å bruke penger på dette. Oppusset grafikk har, for de av oss som er barkede fans av FF IX(eller PS1 samlingen vår generelt), vært tilgjengelig i flere år gjennom emulering. Så hva nytt står igjen for en som meg til å ville kjøpe spillet på nytt?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt den emulator-greia dere snakker om? Dere får det jo til å høres helt vanlig ut å bruke emulator, men en nyversjon er vel regner med på casual fans. Emulatorer er mer for "hardcore" fans. Jeg tar mer enn gjerne imot en FFIX med bedre grafikk, til tross for at jeg fortsatt har det til PS1, og Garnet sitter i hylla. :)

Lenke til kommentar

Nånå, vi får en remake av FF VII... Hvis den blir en suksess, hvilket det helt klart er dømt til å bli, så vil vi nok få FF IX remake også. Den kommer dog selvfølgelig etter remake av FF VI og FF VIII, kanskje også etter remake FF X om de foran tar for lang tid og vi alle er på PS5. ;) (I know det kanskje ikke blir remake av alle, men det er lov å håpe)

Lenke til kommentar

Morsomt at du ikke nevnte FFIV og V? De er jo helt klart to av de beste i serien. Hadde vi fått en remake med dagens teknologi er det nok mange som ville vært enig med med. :) Men håper det blir remakes som er tro mot originalspillene. Har veldig liten tro på FFVII remaken. Ikke bare er det episode-basert (WTF?), men de har endret en del fundamentale ting i selve gameplayet for å gjøre det mer moderne. Skjønner ikke hvorfor. Hvis de skal lage en remake, hvorfor ikke lage en remake? Det vi vil ha er jo FFVII med moderne teknologi, ikke et "løst basert på FFVII". :(

Lenke til kommentar

Ser ikke helt den emulator-greia dere snakker om? Dere får det jo til å høres helt vanlig ut å bruke emulator, men en nyversjon er vel regner med på casual fans. Emulatorer er mer for "hardcore" fans. Jeg tar mer enn gjerne imot en FFIX med bedre grafikk, til tross for at jeg fortsatt har det til PS1, og Garnet sitter i hylla. :)

 

Personlig begynte jeg å benytte emulering for ca 10 år siden, og anskaffet PSX emulator når PS1 laseren gikk dukken. Det var kanskje 6-7 år siden. 10 år siden var emulering ganske vanlig i omgangskretsen min, da det ga gode muligheter til flere spill vi kunne spille sammen (må innrømme at synet på ROM-nedlasting var noe annerledes da). Emulering har ikke alltid vært perfekt, og kanskje vært litt knotete å få til, men det er blitt såpass enkelt å få på plass nå; at steam versjonen ikke har noe å tilby storfans.

Lenke til kommentar

 

Fantastisk spel, men skriv ikkje Furevik på nynorsk? ;)

 

Jo, desverre. Men det er ikke han som har skrevet denne artikkelen.

Tipper han tenkte på sitatet nederst som er sakset fra en kåring vi hadde for mange herrens år siden.

 

Det er uansett et formvalg: vi "oversetter" til bokmål eller nynorsk, avhengig av hvilken form resten av artikkelen har, slik at det ikke surres sammen i samme tekst. :)

Lenke til kommentar

Morsomt at du ikke nevnte FFIV og V? De er jo helt klart to av de beste i serien. Hadde vi fått en remake med dagens teknologi er det nok mange som ville vært enig med med. :) Men håper det blir remakes som er tro mot originalspillene. Har veldig liten tro på FFVII remaken. Ikke bare er det episode-basert (WTF?), men de har endret en del fundamentale ting i selve gameplayet for å gjøre det mer moderne. Skjønner ikke hvorfor. Hvis de skal lage en remake, hvorfor ikke lage en remake? Det vi vil ha er jo FFVII med moderne teknologi, ikke et "løst basert på FFVII". :(

 

Hvis de bare skulle pusset opp spillet, ja, men de lager nå som kjent en remake. Da er det helt rett at de ikke skal bruke copy/paste med bedre grafikk. De lager dette spillet for dagens marked, ikke bare for oss med nostalgi-forhold ti ff spillene.

Lenke til kommentar

Greit de støtter høyere oppløsning, men det har vi jo hatt muligheten til via emulatorer fra tidligere, laget selv image av mine gamle ff spill og spilte de heller på pc pga nettopp dette. Da så det helt likt ut som på det "oppussede" bilde.

 

Nei, det gjorde det ikke. Slutt å lyg eller gå til øyesjekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan få meget bra resultater med emulering slik at spillet ser mye bedre ut enn det gjør hvis man kjører det via PS1 (på CRT-skjerm), men like bra som remasteren blir det ikke. Det har å gjøre med at emulatoren kun kan oppskalere og glatte over grafikken, men ikke gjøre endringer i selve spillet. Den store utfordringen med spill som FF9 er at de bruker både polygon-modeller, prerended-bakgrunner og FMV-sekvenser, som krever helt forskjellige konfigurasjoner for å se bra ut, men man kan ikke tilpasse konfigurasjonen til hvert enkelt element, så man må nesten velge hvilket som skal se bra ut. Jeg pleier å gjøre polygonene skarpe og glatte over bakgrunnene så det ikke ser kornete ut, men FMV-sekvensene går det ikke an å redde. Spill som utelukkende bruker polygoner eller pixler derimot er mye lettere å fikse opp og der vil jeg påstå at forskjellen mellom en HD-remake og en emulert versjon vil være for liten til at det er verdt å kjøpe en remaster.

 

Angående en FF9-remake i samme skala som FF7-remaken tror man skal se langt etter. FF7-remaken er allerede så ressurskrevende at de har delt den opp i flere deler, og bare å gjøre denne ferdig vil ta mange år. Kanskje vil det komme en FF9-remake når vi nærmer oss pensjonsalder. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan få meget bra resultater med emulering slik at spillet ser mye bedre ut enn det gjør hvis man kjører det via PS1 (på CRT-skjerm), men like bra som remasteren blir det ikke. Det har å gjøre med at emulatoren kun kan oppskalere og glatte over grafikken, men ikke gjøre endringer i selve spillet.

 

Nja, nå virker det ikke akkurat som Square-enix har så veldig gode muligheter til å endre selve spillet de heller. I alle fall ikke grafikken. "Remasteren" ser strengt tatt ikke ut til å gjøre noen større endringer enn emulatoren. Figurene er nok litt skarpere (kanskje nye, bedre teksturer?), og det er mindre bildestøy i bakgrunnene (på bekostning av litt mykere/blurry bakgrunner) enn det jeg har sett fra emulatorer. Bakgrunnene derimot er åpenbart fortsatt basert på de samme lavoppløste versjonene som i originalspillet, og det viser at det er begrenset hva Square-enix har tilgang til av råmateriale (evnt. så orker de ikke å legge ned arbeidet som kreves).

 

Hvis bakgrunnene hadde fått en oppdatering slik som dette http://i.imgur.com/5i1tbbl.jpg Først da synes jeg denne "remasteren" kunne levd opp til navnet.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

 

Greit de støtter høyere oppløsning, men det har vi jo hatt muligheten til via emulatorer fra tidligere, laget selv image av mine gamle ff spill og spilte de heller på pc pga nettopp dette. Da så det helt likt ut som på det "oppussede" bilde.

Nei, det gjorde det ikke. Slutt å lyg eller gå til øyesjekk.

 

"Helt likt" er selvfølgelig en overdrivelse siden de har pusset opp figurene med flere polygoner, men det er faktisk veldig liten forskjell dersom man spiller med en emulator som oppskalerer og kan legge til noen utgjevningseffekter. Sammenlikner man feks. bildet av Vivi så blir det veldig likt, men jo tettere på figurene og ansiktene deres man kommer, jo tydeligere ser man forskjellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Greit de støtter høyere oppløsning, men det har vi jo hatt muligheten til via emulatorer fra tidligere, laget selv image av mine gamle ff spill og spilte de heller på pc pga nettopp dette. Da så det helt likt ut som på det "oppussede" bilde.

Nei, det gjorde det ikke. Slutt å lyg eller gå til øyesjekk.

 

"Helt likt" er selvfølgelig en overdrivelse siden de har pusset opp figurene med flere polygoner, men det er faktisk veldig liten forskjell dersom man spiller med en emulator som oppskalerer og kan legge til noen utgjevningseffekter. Sammenlikner man feks. bildet av Vivi så blir det veldig likt, men jo tettere på figurene og ansiktene deres man kommer, jo tydeligere ser man forskjellene.

 

Filteret på bakgrunnen og nye figurmodeller er ikke "helt likt" nei. Jeg kjørte spillet på emulator før jeg spilte denne versjonen, så jeg vet forskjellen er tydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://finalfantasy.no/2016/04/18/steam-utgivelsen-final-fantasy-ix-vs-originalen-emulert/

 

Fant denne sammenligningsartikkelen. Forskjellen er marginal, også bakgrunnene. Faktisk mindre enn jeg trodde. Menyene er der forskjellen er størst i denne sammenligningen, men man kan gjøre menyene mye glattere i kantene på emulator enn det som er gjort i testen her (selv om jeg er enig i at det ikke skal være for glatt). Litt synd at de ikke viser noen bilder fra fmv-sekvensene, siden disse vanligvis lider mest av å bli emulert.

 

Jeg ville i det minste ikke kjøpt Steam-versjonen pga. grafikken, men det er selvfølgelig flere nye funksjoner som kan gjøre at mange foretrekker remasteren uansett.

Lenke til kommentar

http://finalfantasy.no/2016/04/18/steam-utgivelsen-final-fantasy-ix-vs-originalen-emulert/

 

Fant denne sammenligningsartikkelen. Forskjellen er marginal, også bakgrunnene. Faktisk mindre enn jeg trodde. Menyene er der forskjellen er størst i denne sammenligningen, men man kan gjøre menyene mye glattere i kantene på emulator enn det som er gjort i testen her (selv om jeg er enig i at det ikke skal være for glatt). Litt synd at de ikke viser noen bilder fra fmv-sekvensene, siden disse vanligvis lider mest av å bli emulert.

 

Jeg ville i det minste ikke kjøpt Steam-versjonen pga. grafikken, men det er selvfølgelig flere nye funksjoner som kan gjøre at mange foretrekker remasteren uansett.

 

Forskjellen på bakgrunnene er vesentlig større i fullskjerm modus enn hva som kommer fram på bildene der (langt mer pikselerte bakgrunner når du faktisk spiller). Jeg spilte FF9 på emulator for sammenligne med steam versjonen og forskjellen er vesentlig. Filteret de har brukt på steam versjonene gjør spillet mye bedre å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...