Gå til innhold

HTC bekrefter: Ingen VR i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hvert har flere aktører kommet til, og en stund trodde vi HTCs Vive ville bli den første VR-brillen vi kunne kjøpe i butikkene.

Nå forteller HTC imidlertid at deres Vive (atter en gang) er utsatt. Dermed blir heller ikke 2015 året da VR-briller ble tilgjengelig for hvermansen.

 

...Nuvel. 1995 var vel mer året da VR-briller ble tilgjengelig for hvermansen. Forte VFX1 var jo den virkelig kjente i den runden, og så hadde man Nintendo Virtual Boy det året også. Man må kanskje ta med 1991 - 1994 også dersom man teller med shutterglasses. Rundt år 2000 så jeg Sonys VR-briller på Spaceworld. Var ikke spesielt dyrt heller. Og i dag er det bøtter og spann av VR-briller som er drevet av mobiltelefoner på Amazon. Inklusive Samsung Gear VR som man også finner i mange norske nettbutikker.

 

Så kanskje litt unøyaktig formulert? 

Lenke til kommentar
Prototypen som er blitt vist frem underveis benyttet seg også av laser-basestasjoner som brukes til å spore brukerens bevegelse rundt i rommet, samt en håndkontroll.

 

En håndkontroll? Dere mener vel to? En for hver hånd som kan fungere som hender i spillet.
 
Er glad jeg fortsatt har min DK2. Men jeg savner å ha hender og en mulighet for å bevege meg naturlig rundt (innenfor et vist område)
Lenke til kommentar

Hm. Har noen tatt munnen litt for full?

Valve/HTC kom på banen i februar og viste frem briller som var på høyde med Rift brillene, og påsto at Vive kom til å komme i handelen før jul i år. «Subsequent updates on Steam have indicated a potential release date of November 2015 «

 

Senere ble det forandret til at bare et begrenset opplag skulle bli solgt til forbrukere før jul.

 

Nå har tydeligvis noe uventet skjedd. «Valve-Time?»

 

For to uker siden fikk betrodde spillutviklere beskjed om at Forbruker utgaven av Vive ikke ville bli solgt før begynnelsen på april neste år fordi brillene måtte forbedres. Det betyr at den forventede inntjening disse spillutviklerene så for seg i første kvartal 2015 er vekk. Synd for de, men hvis de har støtte for Rift i tillegg så har de ett ben til å stå på.

 

Mange spillutviklere har utviklersett av Vive brillene allerede, så hva gjør HTC med alle forbruker enhetene som var tiltenkt et begrenset salg før jul? Jo de kaller de 7000 enhetene for utviklersettV2 og gir dem til utviklere som plaster på såret januar neste år.

 

Ok slik ståa er nå når ikke Vive kommer ut fjerde kvartal 2015, så ser det slik ut:

Oculus Rift første kvartal 2016

Vive andre kvartal 2016

PSVR andre kvartal 2016

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde og håpet at 2015 var året da den tredje bølgen med VR skulle dø stille ut. Vi er så uendelig langt unna produkter som appellerer til andre enn spesielt interesserte. Det er mest fokus på teknologi og ikke anvendelser og nettopp her har en grunnen til at produktene feiler. Hver gang jeg prøver et nytt headset får jeg bare lyst til å ta det av med en gang fordi det er ubehagelig, tungt og på alle måter upraktisk. Se på bildet av fyren øverst i saken, det er nesten komisk. Og jeg er faktisk en av disse spesielt interesserte som jeg refererte til og kan tenke meg mange anvendelsesområder for spesielle områder. Problemet er at alle har en skjerm, og den ekstra nytteeffekten med VR er så liten (og upraktisk) at ingen gidder.

Lenke til kommentar

Problemet er at alle har en skjerm, og den ekstra nytteeffekten med VR er så liten (og upraktisk) at ingen gidder.

 

Da har du kanskje større tro på formater som Google Glass, der man går bort fra tradisjonelle skjermer? Hvis man f.eks. klarer å kombinere Google Glass og Magic Leap, har man et godt utgangspunkt for AR og det viktigste man trenger for å gjøre AR til VR er en blender...

Lenke til kommentar

AR briller har integrert regnekraft, blender kan nok gi AR briller VR på linje med Google Cardboard men blender vil ikke foreløpig være nok til å gi god VR, god VR er avhengig av ganske mye mer regnekraft enn det AR er, og krever ifølge Oculus "NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater

Intel i5-4590 equivalent or greater

8GB+ RAM"

Ikke lett å plassere så mye regnekraft i et par briller, derfor kobles Vive/Rift VR briller til PC. I fremtiden når teknologien er mer moden og gode VR briller kan klare seg med integrert regnekraft, vil VRbrille produsentene implementere AR teknologi i brillene sine.

Lenke til kommentar

AR briller har integrert regnekraft, blender kan nok gi AR briller VR på linje med Google Cardboard men blender vil ikke foreløpig være nok til å gi god VR, god VR er avhengig av ganske mye mer regnekraft enn det AR er, og krever ifølge Oculus "NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater

Intel i5-4590 equivalent or greater

8GB+ RAM"

Ikke lett å plassere så mye regnekraft i et par briller, derfor kobles Vive/Rift VR briller til PC. I fremtiden når teknologien er mer moden og gode VR briller kan klare seg med integrert regnekraft, vil VRbrille produsentene implementere AR teknologi i brillene sine.

 

Jeg tror du gjør noen antakelser om produktegenskaper her, som er begrensende i forhold til de produktklassene jeg skisserer opp..? Altså, når du sier AR-briller har integrert regnekraft er det en unaturlig begrensning som hardware-produsentene ikke trenger forholde seg til.

 

AR betyr Augmented Reality, VR betyr Virtual Reality, Konseptet AR er en videreutvikling av konseptet VR der man kan se [deler av] omgivelsene sammen med virtuelle elementer. Magic Leap ønsker å virke innovative og kaller AR for Cinematic Reality. Jeg har ikke oppfattet at noen av begrepene begrenser på kilde, men at forskjellen går på graden av interaksjon med faktiske omgivelser. En blender lukker bort disse omgivelsene og gir deg en mørkere bakgrunn, som er positivt for transparente skjermer og lyssvake projeksjonsløsninger. Annet enn det tilfører ikke en blender. 

Lenke til kommentar

Har uansett veldig lite tro på HTC Vive. Men det er fint en endelig har fått noe å gå utifra (igjen). Og det er nok ikke umulig Oculus og Sony satser på samme mnd.

Jeg begynner å få mer og mer tro på HTC og mindre på Oculus. Det at faktisk HTC er Valve sitt offisielle VR headsett for SteamVR vil nok få en enorm betydning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Har uansett veldig lite tro på HTC Vive. Men det er fint en endelig har fått noe å gå utifra (igjen). Og det er nok ikke umulig Oculus og Sony satser på samme mnd.

Jeg begynner å få mer og mer tro på HTC og mindre på Oculus. Det at faktisk HTC er Valve sitt offisielle VR headsett for SteamVR vil nok få en enorm betydning.

det er verdt å nevne at HTC har prøvd å gjøre det sånn at det skal bli enkelt å lage et spill for Oculus til HTC og omvendt, husker ikke om det var begge veier, eller bare HTC. :)

 

personlig har jeg akkuratt nå mere tro på oculus, men uansett når de kommer ut, kommer jeg til å vente til begge er på markedet før jeg kjøper en av dem :)

Lenke til kommentar

 

Jeg begynner å få mer og mer tro på HTC og mindre på Oculus. Det at faktisk HTC er Valve sitt offisielle VR headsett for SteamVR vil nok få en enorm betydning.

 

 

Grunnen til at jeg har lite tro på HTC er pga det krever et område til å bevege seg rundt i. Det er mange folk som er alt ifra skeptiske til veldig negative til VR og folk tror det er det samme som 3D på TV... Og spår en Move og Kinect fadese.

 

Derfor tror jeg at VR hvor du sitter som Oculus og PlayStation kommer med er hvordan en må introdusere VR for den store folkemassen. Og når det er blitt noe folk er blitt komfortable med etter noen år. Så tar en det til neste skritt og begynner å introdusere bevegelse slik som HTC. 

 

Tror ikke det kommer til å slå an med bevegelse i VR enda. Og resultatet kan bli at utviklere dropper den funksjonen og at HTC får bare noen få men eksepsjonelle artige VR opplevelser med bevegelse. Og blir et enda mer nisje produkt en det allerede er og kommer mest trolig til å bli.

 

Steam har full støtte for Oculus Rift allerede nå så at Valve har en finger med i HTC Vive tror jeg er av ingen betydning i det store bilde. En kan like eller misslike Facebook. Men at Facebook kommer til å være en stor og viktig brikke i å få VR til å bli noe mer en et nisje produkt er det nok ingen tvil om. 

 

Så slik sett så er det Oculus sine VR produkter på både PC og mobil. Samt PlayStation VR for konsoll markedet. Som jeg har stor tro på vil bære VR om det skal ha noen fremtid. 

 

/legger bort spå kula... :D 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg begynner å få mer og mer tro på HTC og mindre på Oculus. Det at faktisk HTC er Valve sitt offisielle VR headsett for SteamVR vil nok få en enorm betydning.

 

 

Grunnen til at jeg har lite tro på HTC er pga det krever et område til å bevege seg rundt i. Det er mange folk som er alt ifra skeptiske til veldig negative til VR og folk tror det er det samme som 3D på TV... Og spår en Move og Kinect fadese.

 

Derfor tror jeg at VR hvor du sitter som Oculus og PlayStation kommer med er hvordan en må introdusere VR for den store folkemassen. Og når det er blitt noe folk er blitt komfortable med etter noen år. Så tar en det til neste skritt og begynner å introdusere bevegelse slik som HTC. 

 

Tror ikke det kommer til å slå an med bevegelse i VR enda. Og resultatet kan bli at utviklere dropper den funksjonen og at HTC får bare noen få men eksepsjonelle artige VR opplevelser med bevegelse. Og blir et enda mer nisje produkt en det allerede er og kommer mest trolig til å bli.

 

Steam har full støtte for Oculus Rift allerede nå så at Valve har en finger med i HTC Vive tror jeg er av ingen betydning i det store bilde. En kan like eller misslike Facebook. Men at Facebook kommer til å være en stor og viktig brikke i å få VR til å bli noe mer en et nisje produkt er det nok ingen tvil om. 

 

Så slik sett så er det Oculus sine VR produkter på både PC og mobil. Samt PlayStation VR for konsoll markedet. Som jeg har stor tro på vil bære VR om det skal ha noen fremtid. 

 

/legger bort spå kula... :D

 

Man trenger ikke et område å bevege seg rundt i med Vive. Kan helt fint bruke den sittende i godstolen. 

 

Mange av applikasjonene og spillene som utvikles til vive vil også kunne tilpasses den plassen du måtte ha til rådighet.

Many people are overestimating how much space you need for room-space VR. In reality you probably have enough room already, and if you don't then a few small tweaks might have you living in the virtual world ASAP!

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Ja, men er ikke det å bevege seg rundt selve salgs argumentet for HTC da? Hvis ikke så kan en vel like greit gå for Oculus? Eller er specs på Vive mye bedre? Er en stund siden jeg oppdaterte meg på Rift og HTC nå. 

 

Men det er voldsomt spennende altså...kjenner jeg meg selv rett så ender jeg nok for opp med 2 og 3 forskjellige typer :)

Lenke til kommentar

Isåfall så har spill en trist skjebne. Og det går på ingen måte an å sammenligne opplevelsen en får med VR mot 3D. Eller hvordan en konsumerer innholdet.

 

Film ser en gjerne samens med andre og en trykker ting inn i kjeften underveis. Spill er noe en som oftest sitter å gjør alene eller samens med andre online. 

 

EDIT: Hehe, huff..jo mer jeg tenker over det jo mer må jeg bare le. Har du prøvd VR kremt?

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...