Gå til innhold

Divinity: Original Sin får oppfølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde egentlig håpet at de tjente nok penger på Divinity OS til å la være å bruke kickstarter enda en gang. Det er greit nok hvis de bare ser på det som en måte for fans å forhåndsbestille spillet, og samtidig gi litt ekstra cash til utviklingen, men håper ikke de er avhengig av så vanvittig mye for å lage spillet. Kickstarter er uforutsigbart og til tider brutalt.

 

Elsket uansett det første, og håper vi får oppfølger, og at den blir veldig bra.

Lenke til kommentar

Kickstarter-siden har mange mål så langt, men "Adult mode" er suverent på førsteplass. Det sier vel sitt om fansen... :p

 

Mer seriøst likte jeg D:OS ganske mye, men det hadde noen store feil som gjorde at jeg gikk fort lei. De tre verste var at:

 

1. Vi startet med en rask og svært interessant tutorial, før vi ble satt inn i en liten by og bedt om å løse et mordopprdag. Dette kunne vært morsomt senere i spillet, men fordi det var så tidlig følte jeg aldri at spillet kom skikkelig i gang. Jeg endte opp med å gi fullstendig blaffen i hva det var jeg drev på med. Det er aldri bra, spesielt i starten av et spill. Starten skal suge deg inn, ikke bare suge.

 

2. Når jeg så hadde løst mordet og fant morderen, fikk jeg ikke lov til å dra dit ennå. Jeg var rett og slett mange levels for lavt. Dermed måtte jeg avbryte mordetterforskningen jeg hadde brukt flere timer på, for å surre rundt og gjøre andre ting i stedet som ikke var relatert til mordet i det hele tatt.

 

3. Så da dro jeg ut av byen, møtte fiender etter fiender som var langt høyere level enn meg, ble drept gang på gang på gang, og gikk lei hele driten. Etter å ha lest på diverse forums osv ser jeg at det er en spesiell vei jeg skulle gå, men det ble jeg aldri fortalt i spillet. De bare skryter av en åpen verden der man kan gå hvor man vil, men glemmer å nevne at 99% av fiendene i starten vil drepe deg i løpet av noen sekunder hvis du går "feil" vei.

 

Løs alt dette, og D:OS2 kan bli en klassiker. Har de samme problem gidder jeg ikke kaste bort tid på dette engang.

Lenke til kommentar

Tok sin tid før Gamer plukket opp dette, men siden det ikke handler om e-sport, så.....

 

Det var et bra spill på mange punkter, men historien og karakterene var veldig uinteressante.

 

Bare å stemme her. Avellone har sagt at han er interessert også, og Swen Vincke har sagt de skal møtes på PAX!

 

http://larian.uservoice.com/forums/313815-kickstarter-pledge-rewards/suggestions/9290247-stretch-goal-chris-avellone

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kickstarter-siden har mange mål så langt, men "Adult mode" er suverent på førsteplass. Det sier vel sitt om fansen... :p

 

Mer seriøst likte jeg D:OS ganske mye, men det hadde noen store feil som gjorde at jeg gikk fort lei. De tre verste var at:

 

1. Vi startet med en rask og svært interessant tutorial, før vi ble satt inn i en liten by og bedt om å løse et mordopprdag. Dette kunne vært morsomt senere i spillet, men fordi det var så tidlig følte jeg aldri at spillet kom skikkelig i gang. Jeg endte opp med å gi fullstendig blaffen i hva det var jeg drev på med. Det er aldri bra, spesielt i starten av et spill. Starten skal suge deg inn, ikke bare suge.

 

2. Når jeg så hadde løst mordet og fant morderen, fikk jeg ikke lov til å dra dit ennå. Jeg var rett og slett mange levels for lavt. Dermed måtte jeg avbryte mordetterforskningen jeg hadde brukt flere timer på, for å surre rundt og gjøre andre ting i stedet som ikke var relatert til mordet i det hele tatt.

 

3. Så da dro jeg ut av byen, møtte fiender etter fiender som var langt høyere level enn meg, ble drept gang på gang på gang, og gikk lei hele driten. Etter å ha lest på diverse forums osv ser jeg at det er en spesiell vei jeg skulle gå, men det ble jeg aldri fortalt i spillet. De bare skryter av en åpen verden der man kan gå hvor man vil, men glemmer å nevne at 99% av fiendene i starten vil drepe deg i løpet av noen sekunder hvis du går "feil" vei. 

 

Løs alt dette, og D:OS2 kan bli en klassiker. Har de samme problem gidder jeg ikke kaste bort tid på dette engang.

Det med levels er normalt i en slike "Old School RPG", da de ikke har level scaling slik nyere RPGs har. Må si at level scaling der du kan gå å gjøre hva du vil, på hvilket som helst nivå er noe kjipe greier. Tar vekk det episke med å finne høylevel huler som man må vente med å besøke. Questene i D:OS er ofte svært lange, og krever at karakteren din øker i level for å fortsette. Hadde de laget alle questene på en slik måte at de kan fullføres der du er, måtte de ha holdt 1 quest til en sone eller til og med til et spesifikt område innen 1 sone. Når det kommer til spesifikke ruter du "må" ta, er ikke dette sant. Er veldig mange ruter og quests man kan gjøre på samme tid, men det er selvsagt visse plasser man ikke kan gå grunnet levels. Jeg spilte gjennom spillet på den absolutt høyeste vanskelighetsgraden som er mulig (Hard med 2 Lone Wolf karakterer, som betyr at man spiller med 2 ikke 4 personer), og følte ikke at jeg var begrenset i det hele tatt, heller at de var for mange mulige ruter jeg kunne ta. 

 

Det er en åpen verden hvor man kan gå hvor man vil. Men enhver nybegynner eventyrer som vandrer inn i "Arch-Lich catacombs" vil dø rått og brutalt, når man er nybegynner må man holde seg til skjelettene med sverd laget av tre. Liker denne type oppbygging av rollespill MYE mer en den "moderne" typen som skyrim. Føles helt merkelig at en helt ny character bare kan stikke rett inn i dype huler og sloss mot store monstre.

Endret av Galen Absalom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med levels er normalt i en slike "Old School RPG", da de ikke har level scaling slik nyere RPGs har.

 

Det er en åpen verden hvor man kan gå hvor man vil.

Dette er på mange måte en selvmotsigelse. Du kan gå hvor du vil, men går du "feil" sted blir du drept med en gang. For all del, jeg vokste opp med spill som Eye of the beholder, Lands of Lore, Might & Magic 4 og oppover, Ultima, Ultima Underworld og så videre, så jeg kjenner godt til dette med null level scaling. Det du glemmer er at i slike spill var det enten aldri noen tvil om hvor spillet ville man skulle dra, ellers var level scaling ganske snill. Ta den vanlige "monster hulen". Man kan surre rundt så mye man vil, og møter sjelden fiender man ikke er i stand til å ta. Men så drar man ned i en hule, møter fiender mange levels for høyt og blir drept med en gang. Da unngår man bare den hulen neste gang, og fortsetter å utforske på overflaten. Verre er det ikke.

 

I D:OS møter man hele tiden fiender som er alt for høyt level, så dette med "åpen verden" er sterkt overdrevet. Spillet vil man skal dra i en viss retning, og gjør man ikke det sliter man i kamp mot fiender som er alt for høyt level. Det er nok teksnisk sett mulig å fortsatt overleve i kamp mot dem, men da vil man som sagt slite. Det jeg hadde foretrukket er et system mer i stil med Sacret 2. Der er hele kartet delt opp i soner, og hver sone skaleres mellom noen bestemte levels. F.eks kan startområdet skaleres mellom level 1 til 10, neste mellom 10 og 15, neste mellom 15 og 20, og så videre. Da kan man dra rett til neste område med en gang, men fiendene der starter på lvl 10. Er man bare lvl 7 kan man overleve, men fiendene er tre level høyere enn deg. Er du lvl 15 og drar tilbake til starten vil fiendene bare være lvl 10. (level range her er selvsagt bare et eksempel). En sånn level scaling gjør at man både har friheten til å utforske hvor man vil, og man kan dra til et område med høyere levels om man trenger en utfordring. Da er det "trygt" å ha det moro å utforske, men man kan møte fiender som er for høyt level hvis man leter på "feil" sted. Om sonene i tillegg er små og noenlunde bra markert burde alle bli fornøyde. :)

Lenke til kommentar

Ikke at jeg støttet første kickstarter, men nekter å gi penger til en kickstarter når de allerde har hatt en vellykket en.

 

Kickstarter er for meg et hail mary, en siste sjanse å lage et spill som ellers ikke ville bli laget. Det ble laget og var godt mottatt. Da bør de a tjent nok til å lage 2eren uten å trygle om penger igjen.

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørmål, men hvorfor er det helt greit å lage et spill "i blinde" og håpe folk liker det, men det er ikke greit å involvere fansen helt fra start og være sikker på at de lager et spill folk vil ha?

 

Fordi folk vil ha dritt, super simplifisert mainstream møl, og utviklererne vil beholde litt kvalitet selv om tendensen de siste 5 årene er at de gir mer og mer etter for og selge mest mulig.

Lenke til kommentar

Så synd det er i deg.. dakal dutten som ikke klarte å drepe lvl 6 skeletons uttanfor døra fordi det var for vanskeli for deg.. så forferdeli at du ikke klarte dette old style rpg spillet og at det var for vanskelig for deg å lese.. slutt å syt..

 

 

hører jo lang vei her at du forlanger at alt skal kunne bli drept av deg så fort du er ute av byen.. spillet er ikke lagd for at en skal kjøre full pupp igjennom alt sammen, og at du skal kunne skippe det meste for å gå få få "epic lootz"

hadde du gadda å tatt deg litt tid til diverse andre ting i byen, så hadde du fort funnet ut at du kan enkelt komme deg til lvl 5-6 bare av å gjøre diverse ting i byen, og diverse "hemmelige" plasser.

 

men det er jo også problemet for de fleste for tiden... de må bli holdt i hånden heilt til siste boss..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D:OS er et kjempebra spill. Har spilt RPG på data siden "Champions of Krynn", og å si at dette spillet er dårlig er en stor overdrivelse uansett grunnlag. Den største feilen D:OS gjorde var vel å bli utgitt litt før PoE, som er et mye bedre "old-school"-spill.

 

Men hvorfor de velger å kjøre det som en ny kickstarter er rimelig merkelig. Som andre peker på, så sa de selv at det var tjent nok på eneren til å lage en toer, så ville nok ikke støttet dette uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...