Gå til innhold

Derfor forsvant musikken på iPod-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke koblet iPoden min til iTunes på flere måneder. Betyr dette at hvis jeg gjør det, vil alt som ikke er kjøpt på iTunes forsvinne??? Jeg har lagt inn størstedelen av cd-samlingen min, alle lovlig kjøpt, og en hel drøss med musikk og lydfiler LOVLIG lastet ned på div nettsteder.

Lenke til kommentar

Lavalamp: Ja. Men hvis du venter til rettsaken er ferdig med å oppdatere så kanskje du får beskjed om at filene slettes først.

 

Zimon: Plateselskapene gnir seg nok i hendene de også.

 

Jeg synes det er helt vilt overformynderi og grotesk grådighet å drive på slik. Men jeg er ikke overrasket over at det er Apple som er mest forbrukerfiendtlige på slike ting.

Lenke til kommentar

Lavalamp: Ja. Men hvis du venter til rettsaken er ferdig med å oppdatere så kanskje du får beskjed om at filene slettes først.

 

Zimon: Plateselskapene gnir seg nok i hendene de også.

 

Jeg synes det er helt vilt overformynderi og grotesk grådighet å drive på slik. Men jeg er ikke overrasket over at det er Apple som er mest forbrukerfiendtlige på slike ting.

 

Det er da ikke noe problem å ha musikk som ikke stammer fra iTunes i iTunes-biblioteket, med mindre den gir seg ut for å ha DRM? Har selv hatt masse rippet musikk på iTunes og iPod uten problemer.

 

Når det er sagt betyr ikke det at praksisen på noen måte er ok.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke koblet iPoden min til iTunes på flere måneder. Betyr dette at hvis jeg gjør det, vil alt som ikke er kjøpt på iTunes forsvinne??? Jeg har lagt inn størstedelen av cd-samlingen min, alle lovlig kjøpt, og en hel drøss med musikk og lydfiler LOVLIG lastet ned på div nettsteder.

 

 

Dette er et gammelt søksmål som stammer fra flere år tilbake i tid. Og nei, det er ikke noe problem så lenge det er musikk du har rippet selv og som da er fri for DRM. Problematikken som skisseres her har oppstått når personer har tatt musikk kjøpt via andre digitaletjenester som inneholder DRM og synkroniseres disse til en iPod via iTunes.

Lenke til kommentar

Lavalamp: Ja. Men hvis du venter til rettsaken er ferdig med å oppdatere så kanskje du får beskjed om at filene slettes først.

 

Zimon: Plateselskapene gnir seg nok i hendene de også.

 

Jeg synes det er helt vilt overformynderi og grotesk grådighet å drive på slik. Men jeg er ikke overrasket over at det er Apple som er mest forbrukerfiendtlige på slike ting.

 

 

Her forenkler du saken veldig mye, her er det nok avtaler mellom innholdsleverandører og Apple som står i spissen og på mange måter tvinger Apple til å gjøre dette. Hvorvidt Apple har vært vanskelige å be skal jeg ikke si noe på men at en slik løsning "må på plass" sier seg vel selv om Apple ønsket å få på plass alle avtaler som måtte i boks for salg av musikk, TV-serier og film via iTunes Store.

 

 

Du står jo helt fritt til å legge til musikk, tv-serier og filmer som er DRM fri, det er kun annet materiale med aktiv kopibeskyttelse som er problemet og som blir forhindret.

Lenke til kommentar

Jaja, crApple i ett nøtteskall. Regner egentlig med at den egentlige årsaken til hvorfor er for å "tvinge" brukere til å handle mer på iTunes, Hvor mye mersalg var det de har fått opp igjennom årene når det fungerte slik?

 

Vet du i det hele tatt hvordan det egentlig fungerer? Du kan fint legge til musikk, filmer og TV-serier som ikke har aktiv DRM.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke koblet iPoden min til iTunes på flere måneder. Betyr dette at hvis jeg gjør det, vil alt som ikke er kjøpt på iTunes forsvinne??? Jeg har lagt inn størstedelen av cd-samlingen min, alle lovlig kjøpt, og en hel drøss med musikk og lydfiler LOVLIG lastet ned på div nettsteder.

 

Dette er et gammelt søksmål som stammer fra flere år tilbake i tid. Og nei, det er ikke noe problem så lenge det er musikk du har rippet selv og som da er fri for DRM. Problematikken som skisseres her har oppstått når personer har tatt musikk kjøpt via andre digitaletjenester som inneholder DRM og synkroniseres disse til en iPod via iTunes.

Hvor relevant var dette? Regner med at de fleste lastet ned mp3.

Om du kopierer fra noen andres ipod og den inneholder ugyldig drm hadde det enkleste bare vært å gi en feilmelding.

Lenke til kommentar

Dette er altså det samme selskapet som kritiserte Facebook og Google (uten å navngi noen, men det var rimelig åpenbart) for å bruke informasjon de får fra brukerne til å for eksempel å få relevante annonser.

Brukeren er produktet altså. Men tilbake får brukeren bruke tjenestene gratis samtidig som at får nytte av å være produktet (relevante annonser etc).

Dette har ikke blitt holdt hemmelig for brukeren av verken Fjesbok eller Google. Man har også mulighet for å slå av dette.

 

Apple på sin side derimot har holdt denne saken hemmelig. Tvinger brukerne til å bare handle gjennom deres tjenester for å tjene mer penger selv. For å ikke snakke om produkter som er overpriset.

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen! Nå har jeg prøvd å lese meg opp på DRM er for noe, men jeg ble ikke så mye klokere. Hvilke av mine musikkfiler kan evt. ha det? Jeg har f.eks. lånt cd'er på biblioteket og lagt dem inn i mitt iTunes-bibliotek. Filer jeg har lastet ned fra nettet har vært mp3-filer. Jeg tror aldri jeg har kjøpt noe fra "andre digitale tjenester". - Jeg vil ikke være paranoid om dette, men jeg har over 80 GB musikk på iPod'en/iTunes-biblioteket mitt, samlet gjennom et langt liv. tanken på å miste det er simpelthen skrekkelig!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...