Gå til innhold

– Nvidia slipper ny toppmodell neste måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har så dårlig fantasi på modelltallene sine. Jeg har jo hatt et GeForce880 for en 5-6 år siden omtrent (gts) og begynner å få vondt i hodet av å holde de ulike kortene adskilt.

 

Er det sånn at du plutselig finner GeForce880 kortet ditt og sier; damn! Dette kortet må være fra fremtiden!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er svært spent på benchmarks! Sitter på 2x780 i dag, og lurer på om det vil være noe poeng å gå løs på dette.

 

Utifra specs så ser det ut som det kan være snakk om 15 - 25% økning i ytelsen om du er heldig , trolig vil det ligge mellom 5 - 15% bedre enn et 780 vil jeg anta.

Så ja, du vil greie deg trolig til 9xx eller 1xxx generasjonen kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12983741234

De har så dårlig fantasi på modelltallene sine. Jeg har jo hatt et GeForce880 for en 5-6 år siden omtrent (gts) og begynner å få vondt i hodet av å holde de ulike kortene adskilt.

 

Det var nok 8800 GTS du hadde den gangen :p men skjønner godt hva du mener. 7800 GTS og GTX var å finne før det igjen, lurt å bare ta vekk en 0 som om det skulle endre på alt

Lenke til kommentar

Det er mye bedre nå enn før. Tenk på 8800 GT, 8800 GTS, 8800GTX og 8800 ultra. Samt at dee relanserte 8800 GTS (og GT?) med en ny kjerne. Dette i tillegg til diverse undermodeller av 8600, 8500 osv osv.

Nå er mange færre modeller og mye enklere å vite hvilke modeller som er over hverandre i samme generasjon. GTX 780, GTX 770, GTX 760 med noen Ti modeller inni der.

 

Strengt tatt så synes jeg at 8800 GTX og GTX 880 ikke er så like at det gjør noe. Det er verre at AMD også bruker tresifrete modellnavn nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er svært spent på benchmarks! Sitter på 2x780 i dag, og lurer på om det vil være noe poeng å gå løs på dette.

 

Wow, ja gleder meg til å se, sitter selv på 2x680 Lightning som fortsatt drar det meste uten prob så vil ikke tro at du trenger å oppgradere enda!

Lenke til kommentar

De kunne kalt dem 101, 102, 103... og ja, du gjettet det, 104 osv.

8800 var det vel ja. Sier litt om hodepinen og den nullen gjorde ikke fantasien særlig mye bedre. Særlig ikke siden ATI var på den serien tidligere. Herreguuud.

:)

De bruker 100,104,106,106,107,108,110 osv.. for kodenavnet på brikkene. Denne gangen er det altså GM104.

G = Geforce klassen

M = Maxwell

1/0 = versjon/revisjon av brikken

4 = mellomklasse

Altså deres mellomstore kjerne som de har planlagt. F.eks når de krymper brikken så forventes det av versjonenummeret til denne brikken blir GM204.

 

Og det er kanskje den viktigste benevningen for å skille akkurat hva slags brikke som er brukt. Gtx850 etc.. kan velges i vildens sky, og portes over fra gamle brikker. Derfor de kan finne på å kalle maxwell for 750 om de ønsker, og motsatt vei, hvor GTX680 plutselig ble GTX770.

 

Så skal du holde orden, bruk kodenavnet for grafikkprosessoren. :)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er svært spent på benchmarks! Sitter på 2x780 i dag, og lurer på om det vil være noe poeng å gå løs på dette.

 

Utifra specs så ser det ut som det kan være snakk om 15 - 25% økning i ytelsen om du er heldig , trolig vil det ligge mellom 5 - 15% bedre enn et 780 vil jeg anta.

Så ja, du vil greie deg trolig til 9xx eller 1xxx generasjonen kommer.

 

15-25% økning i ytelse fra 3200 ALUer med Maxwell-arkitekturen? Har det gått det hus forbi at Maxwells SMMer med 128 ALUer leverer 90% av ytelsen til Kepler-SMXene med 192 ALUer?

3200 CUDA-kjerner vil også bety 25 SMMer totalt, som da sannsynligvis er plassert inn i 5 GPCer, en slik GPU vil (ifølge Nvidia) levere 50% mer ytelse enn et GTX 780 Ti på samme frekvenser. Slik jeg ser det virker det svært urealistisk at Nvidia skal komme med noe så kraftig når de kan levere en GPU med 2560 ALUer (20 SMMer i 4 GPCer) og fortsatt levere drøyt 20% økning i ytelse, det er langt mer lønnsomt å komme med to oppgraderinger per GPU-arkitektur som sett med GTX 680 og 780.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

SKulle jeg tippe så kommer GTRX 880 til å lande på rundt 4000-4500kr, og eventuelt GTX 870 samtidig eller like etter, til 500kr mindre. Det er selvsagt mulig at den kommer lenge etter, men tror faktisk de kommer tett på hverandre. Dog, denne gangen så blir nok ikke GTX 780 en GTX 870.

Så kan det fort gå noen måneder før GTX 860/860Ti kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...