Gå til innhold

Nå er endelig Intels nye ekstrem-prosessor lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et bittelite håp om at det ikke bare var overskriften som løy.

 

Men akk, det var nok bare forventede 4790k/4690k. Det er ikke akkurat en ekstrem-prosessor, og får heller ikke ekstrem-navnet til Intel.

 

Så får vi vente litt til før Intel faktisk lanserer ekstremprosessoren, 5960X. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil nå si at dette er en entusiast-prosessor for dem med 1150. Jeg kommer ihvertfall til å bytte ut min 4770K med denne.

Entusiast er entusiast, men at det er toppen av mainstream-klassen kan godt være, og det kan godt hende det er noen entusiaster/overklokkere som kaster seg over den for å få høyest mulig frekvenser.

 

Uansett så er ekstrem-klassen et navn Intel gir sine toppmodeller i entusiastklassen. Ja, ekstremklassen er eget segment med sin egen pris.

 

På samme måte som at toppmodellen av Celeron-klassen ikke er noen ekstrem-prosessor uansett hvor "ekstrem" artikkelforfatter måtte mene den er. Man kan alltids kalle den for ekstrem, men den blir altså ikke Intels ekstrem-prosessor av den grunn. :)

 

 

Jeg kommer ihvertfall til å bytte ut min 4770K med denne.

 

Kanskje du får 10 fps mer i dine favoritt spill etter 'oppgraderingen' :p

10 FPS er jo ganske stor forskjell. (dog svært relativt)

Har betalt 10 ganger mer for 10 ganger mindre for å si det sånn. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Første review:

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/70473-intel-core-i7-4790k-devils-canyon-22nm-haswell/

Ja, hvorfor skrive at extrem-prosessoren er lansert når den ikke har det?

Er det virkelig værd å prostituere seg for klikk og tape total kvalitet på innhold bare for å maksimere profitt? Veldig tydelig at ny strategi er påtvunget av de nye eierne....

 

Den er lansert :)

Kjipt det ikke vaqr noe OC.

 

Strømforbruket er dog litt interessant.

14 % høyere frekvenser enn 4770k under full last, og 21 % høyere strømforbruk.

 

Strømforbruket øker lineært med frekvensen, så de siste 7 prosentene kommer nok mye mulig av litt høyere spenning. Eller nærmere bestemt rundt 2,6 % høyere spenning. Ikke mye, men tipper nok 4770k eiere kunne klart dette selv med litt OC. :)

(tempen kan påvirke effektiviteten litt, men men når TIM er bedre så er jeg litt skeptisk til at det er dette)

 

Blir veldig spennende å se om disse klarer å komme en del høyere enn 4770k. :dribble:(eller om brikkene ikke er noe spesielt bedre (kun bedre TIM), og bare utnytter det faktum at haswell har stort rom for OC)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kommer iallefall med en test med Asrock z97 OC formula og 4790k dagen etter det kommer ut fra lageret :)

 

Da vil det vise seg om de er noe bedre eller om det er scam :p


Vil ikke kalle den for en entusiast-prosessor en gang, det er de som kommer på LGA2011.

 

1150 er leketøy. Ikkje noe å bruke til daglidags :p

Lenke til kommentar

Har betalt 10 ganger mer for 10 ganger mindre for å si det sånn. :p

Akkurat det er vel... ikke noe å skryte av? Hei, jeg heter Andrull, og betalte en gang 10 millioner kroner for en Opel Zafira. Den hadde en ekstra innstilling på setevarmeregulatoren kontra den vanlige modellen.

 

Jeg pleier virkelig ikke å være så nesevis på hva folk bruker penger på i samfunnet, men ødsling har aldri vært nevneverdig kult. :)

 

Forøvrig er jeg glad for at i5-4690K ikke koster særlig mer enn i5 4670K. Da blir den en arvtaker med bedre ytelse. Det er svært velkomment ettersom jeg føler at i5 4670K har vært overpriset en god stund nå.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har betalt 10 ganger mer for 10 ganger mindre for å si det sånn. :p

Akkurat det er vel... ikke noe å skryte av? Hei, jeg heter Andrull, og betalte en gang 10 millioner kroner for en Opel Zafira. Den hadde en ekstra innstilling på setevarmeregulatoren kontra den vanlige modellen.

 

Jeg pleier virkelig ikke å være så nesevis på hva folk bruker penger på i samfunnet, men ødsling har aldri vært nevneverdig kult. :)

 

Forøvrig er jeg glad for at i5-4690K ikke koster særlig mer enn i5 4670K. Da blir den en arvtaker med bedre ytelse. Det er svært velkomment ettersom jeg føler at i5 4670K har vært overpriset en god stund nå.

 

Det kalles ikke ødsling, det kalles en hobby. :nei:

 

Ser du like "stygt" på de som monterer en turbo på bilen sin/tweaker den, eller på de som kjøper anlegg til noen tusen kroner, eller fiskeren som kanskje kjøper fiskeutstyr til noen tusen? :hmm: (Till tross for at mekanikeren hadde klart seg med en Opel, HiFi entusiasten kunne klart seg med papplyd, og fiskeren hadde nok fått fisk også på billigere utstyr)

 

Med 4790K så får du 10 % mer ytelse for 300kr ekstra. For en overklokker/PC-entusiast så er 10 % svært mye. Det er det samme som 5 GHz VS 5,5 GHz (samt at også skjermkortet og andre ting må bli 10 % bedre for å få høyere FPS).

 

Og når jeg kanskje har brukt 20 000kr på å lage en svært rå kjøleløsning fra bunnen av som kjøler alle skjermkortene og prosessoren, for å 350-400 MHz ekstra, så blir det altså 100 ganger mindre pris/ytelse kontra forskjellen på 4770K VS 4970K som jeg nevnte.

 

Din sammenligning på å betale 10 millioner kroner for en Opel er svært lite gjennomtenkt. Jeg betaler ikke noe mer for noe skrot. Jeg betaler for utstyr som gjør meg i stand til å lage det råeste som pengene og kunnskapen min tilsier, og som aller helst skal gjøre at maskinen kan kjøre benchmarks og spill raskere enn noen annen. Det er gøy, svært lærerikt, og meget givende.

 

Usain Bolt er verdenskjent for å kanskje være noen brøkdeler av en prosent raskere enn nærmeste konkurrent. 10 % ville vært en vanvittig forskjell. Samme med det meste andre konkurranser. Sjeldent det skiller tosifret mellom de beste...

 

Jeg er på ingen måte rik, og jeg er nok gjerrigere enn de fleste når det kommer til PC (ja, jeg må jo være prisbevist for å få ting til å gå rundt). Men er jeg stolt av hva jeg har fått til hittil? Absolutt, og jeg skryter gjerne av det. Jeg forventer ikke at alle skal forstå det, men er nok langt fra den eneste her inne som har investert noen tusen for å få få noen prosent bedre ytelse...

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget var at du proklamerte at du har betalt 10 ganger mer, for noe som ga 10 ganger mindre utbytte. Altså 1% utbytte for 30 000 kroner?

 

Og tja, selv om jeg hadde vært rik, hadde jeg ikke kjørt rundt i en Ferrari, eller kjøpt et hus til 40 millioner. Det betyr ikke at jeg dømmer de som gjør det, men at jeg ser smålig på kulturen å skulle bruke mest mulig penger bare for å vise fra produktet, at en har penger. PC er også en av mine hobbyer, men jeg setter pristerskelen lavest mulig i forhold til hvilke krav jeg setter.

Lenke til kommentar

Poenget var at du proklamerte at du har betalt 10 ganger mer, for noe som ga 10 ganger mindre utbytte. Altså 1% utbytte for 30 000 kroner?

Nei, det blir 1% utbytte for 3000kr. ;) Eller 7 % for 21000kr. Altså omtrent akkurat hva jeg proklamerte. :)

 

Alle sine krav. Og har du det som hobby, ja så ville jeg nesten forventet litt mer forståelse dog.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på med PC, men å bare kjøpe noe mellom/high-end utstyr som gir mest for penga har jeg gått litt lei av. Ja, det gir en viss tilfredstillhet, men når man har hatt et normalt SLI-oppsett og en normalt god prosessor siden 6800GT og AMD Athlon 64 3500+, så kom det for meg ønske å gjøre noe mer.

 

Problemet er jo at alt utstyr koster penger, og skulle jeg lage drømmemaskinen så måtte jeg også ut med litt mer. Heldigvis så skalerer også læreutbyttet med prisøkningen. Har sikkert lært 10 ganger så mye på å bygge mitt eget system som jeg gjorde ved bare å sette sammen ferdigprodusert utstyr. :)

 

Og det er ikke bare snakk om å kjøpe en ferrari (ja, jeg har jo laaangt fra det dyreste utstyret), men å bygge om en ganske god bil til noe enda bedre, er nok bedre analogi. ;)

 

Fordelen dog, i motsetning til med biler, er jo at jeg kan bruke utstyret videre i mange mange år. Verdien taper seg minimalt. En fasekjøler, selv en gammel modell, koster omtrent det samme for 10 år siden.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Veldig god nyhet, blir bare å vente på i7-5930K og jeg håper ligdene kommer til sokkel 2011.

 

Prisen er litt stiv, men sikkert vært prisen om man skal overklokke til 5 Ghz.

 

Du er klar over at den har seks kjerner? Neppe mye å vente på... 5960x er den interessante (og dessverre by far den dyreste) i den serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...