Gå til innhold

Asus lanserer ny gromserie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo allerede mulig i de aller fleste viftestyringsprogrammer å selv sette viftehastighet i forhold til temp. Det er jo utrolig enkelt og følger med i programvare til alle kort. Så hvorfor legge til dette valget? Det er dessuten bedre at den kjører på noe lavt, som 20%. Sannsynligvis bråker noe annet mer, og med en gang grafikkortet må gjøre noe er den lett over 65 med 0%. Det er jo bare 100% gimmick, og det vil jo aldri være stille, og det er ikke noe som de ikke har fra før av. Så hvorfor skrive det i artikkelen, dere jobber jo ikke i Asus sin markedsføringsavdeling.

Lenke til kommentar

Alle monner drar, og en vifte som står i ro lager mindre lyd enn en som kjører på 20%. Si at man har to vifter i maskina, i tillegg til de som sitter på skjermkortet. Da sier det seg selv at når man kutter ut halvparten av viftene vil det merkes. Ser helt klart at noen har bruk for en slik funksjon, og kunne godt tenkt meg et slikt skjermkort. Når mange i tillegg går over til SSDer og PSUer med vifter som kun spinner opp når det trengs er det bare disse viftene som er en støykilde i maskina.

Lenke til kommentar

Alle monner drar, og en vifte som står i ro lager mindre lyd enn en som kjører på 20%. Si at man har to vifter i maskina, i tillegg til de som sitter på skjermkortet. Da sier det seg selv at når man kutter ut halvparten av viftene vil det merkes. Ser helt klart at noen har bruk for en slik funksjon, og kunne godt tenkt meg et slikt skjermkort. Når mange i tillegg går over til SSDer og PSUer med vifter som kun spinner opp når det trengs er det bare disse viftene som er en støykilde i maskina.

Det morsomme her er at dette har vært på plass på Radeon-kort fra 2012 :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det morsomme her er at dette har vært på plass på Radeon-kort fra 2012 :p

 

Virkelig? Merkelig at det blir presentert som noe nytt her da. Har du noen kilder angående dette? Vet jo at man kan endre viftehastigheten i Afterburner og slikt, men at det går an å slå de helt av er nytt for meg. Klarer ikke å finne noe om at dette er en standardfunksjon.

 

Er det Zerocore du mener? Isåfall, blir ikke det aktivert når skjermen er avslått og GPUen ikke har noen oppgaver å løse? Da er det jo litt bortkastet. Slik jeg har forstått det vil man med Asus sine kort kunne bruke det til lette oppgaver som filmvisning, nettsurfing og slikt, der kortets temperatur ikke overstiger 65 grader. Poenget er vel at man skal kunne bruke maskina samtidig som viftene er deaktiverte.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Er det Zerocore du mener? Isåfall, blir ikke det aktivert når skjermen er avslått og GPUen ikke har noen oppgaver å løse? Da er det jo litt bortkastet. Slik jeg har forstått det vil man med Asus sine kort kunne bruke det til lette oppgaver som filmvisning, nettsurfing og slikt, der kortets temperatur ikke overstiger 65 grader. Poenget er vel at man skal kunne bruke maskina samtidig som viftene er deaktiverte.

Jeg tenker på Zerocore ja, under filmvisning vil et Kepler-kort fint produsere nok varme til at kjøleribba alene ikke holder. Så eneste fordel blir under weblesning (i browsere som ikke bruker GPU-akselerasjon) og skrivebordsarbeid (gitt at aero ikke skaper for mye varme.)
Lenke til kommentar

 

Jeg tenker på Zerocore ja, under filmvisning vil et Kepler-kort fint produsere nok varme til at kjøleribba alene ikke holder. Så eneste fordel blir under weblesning (i browsere som ikke bruker GPU-akselerasjon) og skrivebordsarbeid (gitt at aero ikke skaper for mye varme.)

 

 

Godt mulig det. Blir spennende å se tester på det for å se hvor effektivt dette egentlig er. Det hadde nok blitt mye bedre dersom AMD eller nVidia støttet denne funksjonaliteten fra fabrikken, istedenfor at Asus gjør dette med et par av deres kort. Det er jo forsåvidt ganske heftige kjøleribber på de kortene der, så man skulle tro at det var mulig å gjøre en del ting med kun den øvrige luftstrømmen i kabinettet uten at kortet ble så alt for varmt.

Lenke til kommentar

 

Alle monner drar, og en vifte som står i ro lager mindre lyd enn en som kjører på 20%. Si at man har to vifter i maskina, i tillegg til de som sitter på skjermkortet. Da sier det seg selv at når man kutter ut halvparten av viftene vil det merkes. Ser helt klart at noen har bruk for en slik funksjon, og kunne godt tenkt meg et slikt skjermkort. Når mange i tillegg går over til SSDer og PSUer med vifter som kun spinner opp når det trengs er det bare disse viftene som er en støykilde i maskina.

Det morsomme her er at dette har vært på plass på Radeon-kort fra 2012 :p

 

Hvilke da om jeg tør spørre

Lenke til kommentar

Hvilke da om jeg tør spørre

Han snakket om ZeroCore som, såvidt jeg forstår, støttes av alle kort i 7000-serien.

 

Står forresten på Asus sine sider at " When the GPU temp is below 65C the card will run in passive mode with the fans turned off. The large heatsink works to efficiently absorb and dissipate the minimal heat generated by low loads, so while youre surfing the internet, watching videos, playing light games your graphics card wont make a sound."

 

Høres ut som om de har klokketro på denne kjøleren altså, og at det skal være mulig å se filmer og til og med spille i vifteløs modus. De skriver også at "As the GPU temp hits 65C say you fire up some intense-FPS action that really pushes your PC - the fans spin up slowly, with lowest setting at 300RPM, and ramp up in direct relation to any increasing temperature in order to maintain best performance."

 

300 RPM på laveste innstilling. Dette høres jo utrolig bra ut, og burde bidra til en vesentlig mer stillegående PC. Som nevnt tidligere er jo det hele avhengig av luftflyten man har i kabinettet.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...