Gå til innhold

Podkast: Retro Crew #69


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste håndkontroll/joystick er wico stick til amiga med ut-skiftbart håndtak. :)

Har to sånne på stue PC'n min med hjemmelaget kontrollinngang via parallellport.

 

Funker knall med WinUAE :D

 

 

 

Tror jeg har brukt den.

 

En ting vi glemte å nevne: mange av kontrollerne fra 80-tallet er kompatible med mange maskiner. F.eks kan du bruke en Sega Master System gamepad ELLER joystick på både C64 og Amiga

Lenke til kommentar

Nå for tiden vil jeg nok påstå at PS3 har den beste kontrolleren, av den enkle grunn at den har mer eller mindre samme knappeplassering som SNES-kontrollere, men mye bedre håndgrep, litt flere knapper og støtte for trådløs bruk. I tillegg er den langt enklere og mer praktisk å koble til PC, da den bruker USB eller Bluetooth (via USB-dongel) og dermed ikke trenger noen stor kronglete tredjeparts adapter.

 

Ettersom 99.9% av all min gaming disse dager foregår på PC, og i hovedsak på NES og SNES emulatorer (i ny og ne også andre, som PSX og PC-Engine) er dette helt perfekt.

I tillegg har driveren støtte for å emulere en Xbox360-kontroller, noe som gjør at den også kan brukes i så og si alle native Windows spill uten noe videre behov for konfigurasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter forbjok på PS3 kontrolleren. Passer perfekt både på gamle konsoll-spill, arkadespill og nye spill. De ordentlige kontrollerne (med adapter) hadde gitt en mer autentisk opplevelse, så det er noe jeg vurderer, men samtidig så hadde det blitt mer jobb å stadig skifte fra den ene til den andre.

 

Ikke minst for oss som liker gamle konsoll-spill fra gullalderen så er det must å ha en ordentlig d-pad og ikke noe Microsoft skrammel. En skikkelig arkadespill-kontroller hadde dog vært å foretrekke for enkelte spill.

 

Det eneste minuset med å bruke en PS3 kontroller på PC er at dette ikke var tilrettelagt for fra Sonys side. Derfor er man nødt til å bruke tredjeparts drivere som man ikke vet om man kan stole på eller ikke. Intrykket mitt er at de aller aller fleste bruker programvaren fra MotioninJoy. Jeg vil ikke anbefale dette til noen utifra hva jeg har lest. MotioninJoy programvaren vil aller helst at du skal være koblet til internett for at den skal virke. (Noen hevder at det finnes en måte å slippe det på, men det virker uansett litt tvilsomt.) Om du bestemmer deg for å avinstallere MotioninJoy så skal dette kunne by på mange problemer som kan være veldig vanskelig å få ordnet opp i. Opp programmet bare er dårlig skrevet, eller om det er en annen grunn til at det oppfører seg slik vet ikke jeg.

 

Heldigvis fant jeg noen mindre suspekte drivere etter å ha søkt rundt litt. Disse er anbefalt (fremfor MotioninJoy) av en av skribentene på Hardcore Gaming 101. Når det gjelder disse kan man heller ikke være sikker på at de ikke installerer noen skjulte uhumskheter i tillegg, men jeg har brukt dem en stund nå og jeg har ikke registrert noe uønsket nettaktivitet eller fått noen advarsler fra antivirusprogramvare. Disse driverne er kun drivere du selv legger inn via kontrollpanel, og ikke programvare slik som MotioniJoy.

Første link er til artikkelen på Harcore Gaming 101, den etterpå er direkte til sida der man kan laste ned driverne:

 

http://blog.hardcoregaming101.net/2011/08/ps3-sixaxis-on-x64-windows-pc.html

http://tamamyikesu.web.fc2.com/sd_devicedriver.html

(Det er drivere både til 32 og 64 bits systemer.)

 

Det er en bakdel å bruke disse framfor MoitioninJoy og det er at de ikke understøtter trådløs bruk. Om dette er viktigst for deg så har du valget mellom MotioninJoy (igjen, ikke noe jeg anbefaler), Xbox kontrollere, Logitech kontrollere (som skal være ganske så bra) og (så vidt jeg har forstått) PS4 kontrollere, som skal kunne kobles til en PC uten tredjeparts drivere.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Det eneste minuset med å bruke en PS3 kontroller på PC er at dette ikke var tilrettelagt for fra Sonys side. Derfor er man nødt til å bruke tredjeparts drivere som man ikke vet om man kan stole på eller ikke. Intrykket mitt er at de aller aller fleste bruker programvaren fra MotioninJoy. Jeg vil ikke anbefale dette til noen utifra hva jeg har lest. MotioninJoy programvaren vil aller helst at du skal være koblet til internett for at den skal virke. (Noen hevder at det finnes en måte å slippe det på, men det virker uansett litt tvilsomt.)

Får ikke inntrykk av at du noengang har brukt den i det hele tatt. Det stemmer at DS3-programmet som følger med er drit, men det trengs kun for å installere driveren første gangen. For øvrig _krever_ det heller ikke strengt tatt internett-forbindelse, det går an å få det til å kjøre lokalt også, det er bare default lagt opp til å kjøre fra en webserver. Men uansett er det bedre å bruke tredjeparts-programmet "Better DS3" etter at driverne er installert, til å konfigurere eller skifte profiler. Da trenger du aldri å se det originale DS3-programmet igjen.

 

Om du bestemmer deg for å avinstallere MotioninJoy så skal dette kunne by på mange problemer som kan være veldig vanskelig å få ordnet opp i. Opp programmet bare er dårlig skrevet, eller om det er en annen grunn til at det oppfører seg slik vet ikke jeg.

Kan ikke huske om jeg noengang har avinstallert MotionInJoy, men har brukt den i et par år nå, og har i hvertfall aldri hatt noen problemer med den, hverken på Windows 7, 8 eller 8.1, til tross for at den ikke har fått noen oppdatering på ganske lenge.

 

Skulle gjerne sett at det fantes en bedre og mindre "suspekt" driver - gjerne open-source - men all den tid det ikke finnes en skikkelig en som støtter Bluetooth-tilkobling og all den andre nyttige funksjonaliteten som MotionInJoy har, så holder jeg meg til MotionInJoy.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt på denne vil jeg påstå at den er i beste fall useriøs og misinformerende. Det er vanskelig å si om denne personen er inkompetent, har hatt en PC med dodgy OS i utgangspunktet, eller rett og slett bare har vært veldig uhelig. Hva som enn måtte være tilfellet, så fremstår så og si alt som påstås om MotionInJoy der som ren hat-propaganda og bør ikke tas seriøst.

 

Han kommer også med et par andre rare utsagn som får meg til å undre.

 

Problem: most drivers designed for x86 will permanently disable all your USB ports if you try to put them on a x64 computer (I don't know why, apparently they just do)

Nå må jeg innrømme at jeg aldri har prøvd å tvinge inn 32-bit drivere i 64-bit Windows, så hvor vidt påstanden om at det permanent deaktiverer USB-portene er sann eller ikke kan jeg ikke si noe om, men dette er jo ren idioti i utgangspunktet. Det sier seg selv at 32-bit drivere ikke kan brukes i et 64-bit OS, da de er forskjellig arkitektur, og bare det faktum at han tydeligvis har forsøkt dette stiller sterke spørsmål om hans kompetanse. Det er også for øvrig urelevant i MotionInJoy sammenhengen, ettersom MotionInJoy også inkluderer 64-bit drivere.

 

They state quite clearly that because their drivers are unsigned you need to boot x64 versions of Windows while holding F8 and then from the menu choose to ignore mandatory signature enforcement.

Dette er jo bare tull og tøys. Jeg har selv kjørt x64-versjoner av Windows helt fra XP x64 i 2005, og jeg har aldri noengang måttet holde F8 under oppstart for å bruke hverken MotionInJoy eller noen annen driver.
Lenke til kommentar

 

Zipstick hadde fortjent en honorable mention som andre her er inne på. Det var en skikkelig panzerschtick og det eneste som dugde på Winter Games osv. Hvilken gamepad var først ute med knapper under analogspakene?

 

Dualshock 2 eller Xbox 1-kontrolleren TROR jeg.

Ganske sikker på at Dual Shock også har det.

Lenke til kommentar

 

 

Zipstick hadde fortjent en honorable mention som andre her er inne på. Det var en skikkelig panzerschtick og det eneste som dugde på Winter Games osv. Hvilken gamepad var først ute med knapper under analogspakene?

 

Dualshock 2 eller Xbox 1-kontrolleren TROR jeg.

Ganske sikker på at Dual Shock også har det.

Den har det i følge Wikipedia, men det står ikke om den var først ute med denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...