Gå til innhold

? En katastrofe for nettbutikkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så mye som er feil i tankegangen om å heve denne grensen. Som forbruker så er det jo selvsagt veldig lett å tenke at man vil ha muliget å handle ting billigere, men hvorfor i all verden skal man gi utenlandske butikker konkurransefordeler ved å frita de fra moms og fortollingsgebyr. Og argumentet med at 200,- i 1975 vil tilsvare ca 1000,- i dag er jo en grov forenkling av situasjonen. Det er ganske mye annet som har forandret seg siden 1975 og idag. For eksempel har vi nå fått den her lille tingen som vi kaller internett. Hvor lett var det å importere varer fra utlandet i 1975 i forhold til idag?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her er det viktig med en balansegang. Jeg mener 200 kroner er alt for lavt i dag, når det er vanlig for nordmenn flest å handle fra utlandet. Men det er like viktig å beholde de norske nettbutikkene. Dermed bør det finnes en gylden middelvei, uten at norske nettbutikker lider for mye av det. 400 kroner bør vel være en grei middelvei?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig i at det er fortolling å gebyret som er det største problemet med dagens løsning. Men når det er sagt så er jeg for en økning av grensa, da de butikkene som eventuelt blir rammet er fordyrende mellomledd og dropshippere som vi fint klarer oss uten.

Jeg ville for eksempel aldri kjøpt TV, PC, mobil fra utlandet da garanti og reklamasjon er overlegen i Norge.

Spill er etter hva jeg har sett ikke noe spesielt billigere i utlandet heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt enig med grunderen av netthandelen og blivakker. Tollgrensa er mer enn høy nok til at bransjen blir straffet med handelslekkase verdt milliarder. Å slippe mva er et privilegium for kjøpere, men en straff for norske butikker, der er pålagt å betale mva også på varer under 200 kr. Fellesskapet taper også ganske mange millioner på å gi oss det fritaket.

 

Merk at grunderen også omtaler fortollingsgebyret som forbrukerfiendtlig. Gebyret er skyhøyt sammenlignet med vareverdien.

 

Min løsning: Behold dagens grense (eller sett den ned til 100 kr) og kutt kraftig i fortollingsgebyret. Det bør ned under femtilappen.

Hvorfor ikke ta vekk grensa i sin helhet og fjern gebyret. Det bør kunne lages systemer for "egenfortolling" og utleveringregler (kan kun utleveres mot kvittering for betalt moms) som ikke medfører større kostnader for transportører enn frakt innenlands, dvs ikke behov for tollagre - kun de lagrene man alt har. Man har alt i dag systemer der pakker ikke leveres ut uten f.eks legitimasjon.

 

Systemet for egenfortolling kan være dagens TVINN-system, men gjort enkelt og virkelig brukervennlig. Med dagens teknologi ville innkrevingen kunne bli så kostnadseffektiv at staten ville tjene betydelig på dette.

 

I 1972 fantes det heller ikke noe TVINN-system, det kom først i 1988.

 

En slik løsning vil gi like konkurranseregler for norsk og utenlandsk næringsliv, vil være næringslivsvennlige og bygge på prinsippet om fri flyt av varer og tjenester. Prinsippet medfører nemlig at varer og tjenester skal avgiftsbehandles likt uavhengig av opprinnelsesland. Vi vil også få regler som er mer like andre europiske land.

 

@dexter82:

 

Norske nettbutikker har ikke et monopol fordi vi har en "tollgrense". De har faktisk allerede i dag en konkurransemessig ulempe, og den vil øke om "tollgrensen" øker. Og hva vil kunne skje om grensen f.eks økes til 600 kr. Jo, jeg vil kunne etablere en nettbutikk lokalisert rett over svenskegrensa og selge varer til Norge uten å betale moms hverken til den svenske eller norske stat, men jeg vil få fradrag for moms på de innkjøpte varene (fra den svenske stat). Arbeidsplassene vil bli i Sverige, selskapsskatt betales til Sverige osv.

 

Ja, konkurransen vil bli større - fordi norsk handelsnæring vil gis en betydelig konkurransemessig ulempe. Konkurransevilkårene vil bli best om norske og utenlandske nettbutikker konkurrerer på eksakt like vilkår, dvs ingen tollgrense og ingen "behandlingsgebyrer".

 

Personlig tror jeg konsekvensene for norsk handelsnæring vil bli betydelige om tollgrensen økes. Regner med at dette ble regnet på sist grensen var vurdert, og konsekvensene var en hovedgrunn til at den ikke ble endret. Pga at netthandel i dag har mye større omfang, så vil konsekvensene også bli betydelig større.

 

@dodoman:

 

Det med fordyrende mellomledd er bare tull. Hvor tror du en svensk, dansk, amerikansk eller britisk nettbutikk kjøper varene sine fra. Jo akkurat den samme leverandøren/produsenten som en norsk nettbutikk eller fysisk butikk. At varene allikevel har ulik pris (selv i land med omtrent samme avgiftsnivå) skyldes primært forskjeller i lønns- og kostnadsnivå. Ikke at varer solgt i Norge går gjennom flere ledd.

Endret av Bolson
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Helt enig med grunderen av netthandelen og blivakker. Tollgrensa er mer enn høy nok til at bransjen blir straffet med handelslekkase verdt milliarder. Å slippe mva er et privilegium for kjøpere, men en straff for norske butikker, der er pålagt å betale mva også på varer under 200 kr. Fellesskapet taper også ganske mange millioner på å gi oss det fritaket.

 

Merk at grunderen også omtaler fortollingsgebyret som forbrukerfiendtlig. Gebyret er skyhøyt sammenlignet med vareverdien.

 

Min løsning: Behold dagens grense (eller sett den ned til 100 kr) og kutt kraftig i fortollingsgebyret. Det bør ned under femtilappen.

 

Jeg er enig hvis man også innfører untnak for privatkjøp. Det blir meningsløst når man betaler mva for en handel som ikke ville vært mva-pliktig her. La meg handle gammelt skrot på ebay i fred! :)

 

Gebyret bør ikke ned, det bør forsvinne helt. Det må være den som ønsker å kreve inn pengene som får ta utgiftene, og den summen er meget lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke at norske nettbutikker skal ha monopol bare fordi de ikke ser handel fra et globalt perspektiv.

 

De har hatt en fordel fordi denne avgiften ikke har vært justert på 41 år, dette har de tjent uendelig mye penger på.

 

Om man sammenlignes konsumprisindeksen fra 1972 til nå, så ser man at denne grensen på 200 er langt under det den burde være i forhold til det man kunne kjøpe fra utlandet på den tiden.

 

Tror denne forandringen er sunt for det norske markedet, og at konkurransen vil bli større. Befolkningen vil kunne bruke mer penger på det man ønsker kjøpe fra Norge, og mer penger på det man ønsker kjøpe fra utlandet.

 

Hovedsaklig er det klesbransjen som vil lide, men ettersom klær er relativt billig og importere og evt selge fra utlandet.

Tviler jeg at de vil gå konkurs med det første.

 

Ja til høyere tollgrense, mitt forslag er 600 kr.

 

På hvilken måte har norske nettbutikker monopol mener du?

 

Og hvorfor skal et tilfeldig beløp som ble satt i 1972 når handelssituasjonen var en helt annen enn den er i dag avgjøre hva dagens grense skal være på. Hvor mange var det som i det hele tatt importerte noe fra utlandet i 1972? Og hvor mange er det som importerer idag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen,

 

det er ingen straff til butikkene i det hele tatt. Det er snakk om konkurransedyktighet og særnorsk proteksjonisme i samme kategorien som bondemafiaen med sine smør og ost, og mobilselskap med sin roaming-utpressing som kan egentlig godt beskrives som prissamarbeid.

Å forvente at proteksjonismen er et alternativ til sunn markedskonkurranse er naivt, og ganske rød-grønt. Så lenge vi lever i et (teoretisk sett) fritt marked med kapitalisme, der markedet - altså kjøpere - bestemmer, så må det være slik. Og egentlig er det en ting jeg kunne tenke meg å si ja til er EU-VAT sone, slik at denne kabalen med moms ble løst der og da basert på landet kjøperen befinner seg i, slik at man også unngår den absurde fortollingen som alltid legger til +2 dager (eller mer, hvis tollerne er ekstra ukompetente den dagen og ikke ser kvitteringen som er klart og tydelig limt på pakken, og krever at mottaker sender kvitteringen en gang til).

 

Og en annen sak som jeg håper blir tatt opp etterhvert er måten man tar fraktkostnaden med i fortollingen... der for eksempel relativt lette men store varer plutselig blir 2x så dyre i tollen bare pga frakt for større ting koster mer, i visse tilfeller mer enn selve varen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hvorfor i all verden skal man gi utenlandske butikker konkurransefordeler ved å frita de fra moms og fortollingsgebyr.

 

Det er "uriktig" fremstilt. Husk at de nettselgerne man handler fra, selv har betalt moms på varen i sitt hjemland, og den blir sjelden fratrukket av vareprisen når de sender til Norge (ekstra papirarbeid)

 

Så på vare til under kr.200 betaler man avsenderlandets moms, det er innbakt i prisen på vare.

 

På varer over 200 betaler kunden i Norge, både avsenderlandets moms OG norsk moms. Riktignok kan man be om at selger trekker fra sitt lands moms, men det forutsetter at de er villige å styre med det, eller f.eks. er store virksomheter som har faste rutiner for "tax free" salg og ordne papirarbeidet.

 

Skal jeg gjette, vil jeg tippe at så mye som 80% av nordmenn som handler på Ebay, nettbutikker, etc. aldri ber om eller får varen tilsendt "momsfri". Og på pakker over kr.200, som tas til tollbehandling, betaler man da i realiteten dobbel moms, dvs. både avsenderlandets sin, og norsk mva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste slik jeg ser det er at man kun betaler moms til det landet man kjøper varen fra.

 

F.eks. hvs man kjøper en blu-ray fra Amazon UK så betaler man 20% VAT til UK, men ingen moms/fortolling i Norge. Absolutt enkleste løsning med minst mulig administrasjon og statlig innblanding.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid prisnivå som er hovdegrunnen til at man handler fra utlandet. En tungtveiende grunn for meg er utvalg, utvalget innen flere kategorier er minimalt her til lands. Jeg har også hatt minimale problemer med garantisaker, og service. Det eneste norske nettbutikker kan stille opp med er raskere levering, hvis de ikke benytter seg av fjernlager, da kan likegodt bestille fra utlandet.

 

Selv om tollgrensa hadde vært 0 kroner så hadde jeg neppe handlet mindre fra utlandet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@ knopflerbruce:

 

Enig i at privatkjøp er en utfordring som det må finnes en god løsning på. Har ikke en på stående fot. Dog er det slik i de fleste land at er man registrert næringsdrivende med så har man egne avgiftsnummer. Salg fra aktør uten slike nummer vil primært være privat eller drive i svært liten omfang. Disse kunne da vært unntatt.

 

@ nessuno:

 

At Norge skal beregne moms på import er ikke særnorsk proteksjonisme. Jag selger f.eks tjenester til Tyskland, de som kjøper disse tjenestene må beregne tysk moms (VAT) på de de kjøper fra meg. Om jeg hadde solgt varer ville det samme vært tilfelle, og han måtte betalt moms på frakten. Er Tyskland derfor protesjonistisk. "Tollegrensen" i Tyskland er forresten ca 180 kr. Et fundament for sunn markedskonkurranse er at blant annet at avgifter er identiske uansett hvorfra du kjøper varen dersom den skal benyttes i et gitt land. Det vi snakker om dersom "tollgrensen" økes til f.eks 600 kr er at alle norske butikker (nett eller fysisk) gis en konkurransemessig ulempe tilsvarende 25 % på varer under 600 kr.

 

EU-VAT er heller ikke slik som du tror. Selgerlandets VAT kan kun brukes dersom "butikken" selger varer til et annet land for under en gitt sum. Denne varierer fra land til land, for Sverige er den 320 000 SEK. De fleste land ligger rundt 300 000 kr. Dersom man selger mer så er det satsen i kjøperens land som skal brukes. Og ikke bare det, bedriften (butikken) må registrere seg i kjøperlandet. Jeg regner med at Amazon.co.uk selger for mer en 320 000 SEK til Sverige og for mer enn 300 000 NOK til Norge, så det hadde blitt 25 % moms.

 

Frakt er ellers i de fleste land (hele Europa) en avgiftspliktig tjeneste. Du betaler f.eks moms på frakten fra nettbutikk her i Norge også. Det er derfor helt feil at frakt plutselig skal bli momsfri fordi man krysser en landegrense.

 

@Mr.M:

 

Da er selgerene uprofesjonelle eller driver i liten skala. I de land som har VAT (moms) er det å ikke beregne VAT på varer til eksport svært kurant. Det er heller ikke kjøp på eBay som vil bli utfordringen - det store volumet vil nok komme fra helt andre aktører.

 

@Kilik:

 

Som skrevet ovenfor er det i hovedsak kjøpers land som avgjør moms-satsen, også innen EU. Dette er et av hovedprinsippene for VAT (Value Added Taxes). Avgiften skal beregnes der en vare/tjeneste konsumeres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fortollingsgebyren er noe absolutt hull i hode. Hvis gebyrene skal ligger på dette nivå som de er nå burde frigrensa være i hvertfall 1500 kr. Ellers lønner seg det allikevell ikke å importere fra utlandet. Men jeg driver å importere mye bildeler fra Tyskland, og det lønner seg allikevel.

Og til nå har jeg aldri opplevt at noen utenlandsbutikk beregner avsenderlandets moms, så jeg skulle betale dobbelt moms. Det er tull, siden det er etter europeisk avtale for å ungå dobbeltskat, som Norge er ett medlem av, ikke lov.

Men selv fra butikker og forhandlere utenfor EU har jeg aldri betalt avsendermoms.

 

Etter min mening er det ett total katastrofe mmed dagens system angående bruktkjøp. Hvis jeg handler noe på ebay, som jeg gjerne gjør, hvorfor i hulleste skal jeg momse dette intil Norge, det handler seg om brukt varer, som har blitt momset i forrige eiers land. Så da er jeg enig at det er en dobbeltbeskattning som er ike lovlig, og faktisk kan man har mye moro ved tollstasjon, når man klager på det.

 

Og dessuten, hvor mye bedrageri er det for eks. med denne 200 kroner grensa i dag. Jeg kjenne mange nettbutiker som tilpasser regning på pakke så man slipper billig unna hvis man har betalt med kort. Har selv og kjenne flere som har bestillt noe for over tusen kroner, betalt med kort og på pakke stå det noe rund 190 kroner inkl frakt.

 

Og ja, jeg kjøper masse tyske og engelske bok, klart at jeg handler de gjerne hos amazon. Det er veldig fint med momsfri handel. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...