Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om automatgir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det skader ikke bilen.

Tvert imot er det enkelte biler som ikke tåler å stå i N etter å ha kjørt en stund.. (Blant annet en del eldre bakhjulsdrevne biler med ZF-4HP22.)

 

Her står bilen i D så lenge det kjøres, med mindre jeg skal bremse på gir ned lengre bakker og sånt.

I kryss blir den også stående i D, men da med bremsen på i tillegg.

Lenke til kommentar

Å bytte gir skader ikke med mindre du klarer å bytte til et gir som er for lavt for hastigheten.. (Det går ikke på nyere biler)

 

Overdrive vil bare si at det er et overgir, noe som regel det høyeste giret på bilen er så lenge den er nyere enn fra 70-tallet.

Enkelte biler har dog en slags girkasse som gir et ekstra overgir, Volvo brukte dette en del tidligere men da først og fremst på biler med manuell kasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det skader ikke bilen.

Tvert imot er det enkelte biler som ikke tåler å stå i N etter å ha kjørt en stund.. (Blant annet en del eldre bakhjulsdrevne biler med ZF-4HP22.)

Hva mener du skjer og hvorfor skjer det når man setter kassa i nøytral?
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig smart å legge'n i nøytral, hvertfall ikke i nedoverbakker. Det er som at bilen går på tomgang. Mange eldre biler greier ikke å holde tomgang lenge, og motoren kan dermed slås av. I nedoverbakke vil dermed rattstyringen og bremsene bli veldig harde å håndtere fordi diverse hydraulikk og kraftforsterkere slutter å virke.

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig smart å legge'n i nøytral, hvertfall ikke i nedoverbakker. Det er som at bilen går på tomgang. Mange eldre biler greier ikke å holde tomgang lenge, og motoren kan dermed slås av. I nedoverbakke vil dermed rattstyringen og bremsene bli veldig harde å håndtere fordi diverse hydraulikk og kraftforsterkere slutter å virke.

 

Say wat? Om bilen ikke kan gå på tomgang så er det noe feil med motoren..

Når det er sakt, så går motoren lettere når den står i N enn når den står i D og driver hydralikk..

Så den burde fint klare å bakke i N om den bakker når den står å presser olje i Drive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den aktuelle kassa er det en konstruksjonsfeil som gjør at clutcher inni kassa rett og slett slites ut rekordfort på den måten.

Hadde den kassa i en Volvo. Om man satte den i N mens bilen triller (alt fra 60 km/t og oppover) så ble det et skikkelig rykk når jeg satte den i D igjen. Ble med å prøve et par ganger og ikke mer, da det var tydelig at dette ikke var bra.

Ellers står den i D når man stopper i kryss, etc. Ikke driv å rot med å sette den i N hele tiden, unødvendig.

 

Og ja, hadde bilen til lamellene i kassa gikk. Da virket kun revers..

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Nå er heldigvis den kassa i Volvo ganske enkel å bytte lameller i..

Å skru ned girkassa tar under en halvtime, og å åpne den for å bytte lameller er gjort på en time eller to..

Jeg måtte bytte lameller på en av mine og, vi tok det en kveld etter at vi var ferdige på jobb.

 

Klart, garasjejekken med girkassekrybbe på gjorde jobben litt enklere, jeg er glad den krybba ble laget en gang i tiden :)

Lenke til kommentar

På den aktuelle kassa er det en konstruksjonsfeil som gjør at clutcher inni kassa rett og slett slites ut rekordfort på den måten.

Da snakker vi om en konstruksjonsfeil ja, antageligvis lekker ventilene så det ligger last på clutchene. Generellt sett med automat BØR du sette i nøytral når du skal stå stille over tid. Dette for å unngå overoppheting av kassa. Da Mondeo kom ettermonterte vi oljekjølere på taxi fordi en del sjåfører varmkjørte og ødela kassene sine ved å stå stille i drive i timesvis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er heldigvis den kassa i Volvo ganske enkel å bytte lameller i..

Å skru ned girkassa tar under en halvtime, og å åpne den for å bytte lameller er gjort på en time eller to..

Jeg måtte bytte lameller på en av mine og, vi tok det en kveld etter at vi var ferdige på jobb.

 

Klart, garasjejekken med girkassekrybbe på gjorde jobben litt enklere, jeg er glad den krybba ble laget en gang i tiden :)

What?! Når dette skjedde meg og jeg hadde bilen på verksted, så fikk jeg beskjed om at dette var veldig krevende og at jeg måtte prøve å få tak i ny kasse! Spurte et annet verksted og de anslo en kostnad på 30-40 tusen! Hadde aldri kvitta meg med godbilen om jeg visste dette da..

Lenke til kommentar

What?! Når dette skjedde meg og jeg hadde bilen på verksted, så fikk jeg beskjed om at dette var veldig krevende og at jeg måtte prøve å få tak i ny kasse! Spurte et annet verksted og de anslo en kostnad på 30-40 tusen! Hadde aldri kvitta meg med godbilen om jeg visste dette da..

 

Vanlige bilverksteder fikser ikke automatkasser, de bytter de ut..

Automatgirverksteder fikser automatkasser.

 

Og noen fikser de selv i garasjen..

 

Det er egentlig ganske så enkelt på en konvensjonell automatkasse, så lenge du har nødvendig verktøy og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...