Gå til innhold

Se neste versjon av Windows 8.1 i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde egentlig forventet mer av Windows 8.1, menmen. Det med at man har enda bedre muligheter å tilpasse operativsystemet til sitt eget er jo så klart et stort pluss da jeg synes det er ganske artig å drive med. Kanskje praktisk at man kan bruke lås-skjermen som bildefremviser, men spørsmålet er jo faktisk om dette vil bli brukt i lengden?

 

Det at startknappen er tilbake er jo egentlig bare unødvendig hvis den kun fungerer som en snarvei til startskjemen? Får håpe Microsoft kommer med mer nytt til skrivebordsmiljøet etterhvert :) Det blir vist frem mange fine funksjoner i videoen, men jeg holder meg nok til Windows 7 på hovedmaskinen min en god stund til.. Dette OS'et er i hvert fall sånn jeg ser det mer beregna for de som har touch-skjerm.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Altså, hva er egentlig poenget med å komme tilbake med startknappen om den faktisk bare tar deg til Modern UI skjermen som tidligere? Eneste fordelen med dette må være at det er mer brukervennlig iforhold til de brukerne som rett og slett blir forvirret over at knappen er borte og ikke skjønner at de må ta musepekeren ned i venstrehjørnet av skjermen. Men dette kunne de jo løst ved å bare ha en raskt og enkel introduksjonvideo førstegangen du starter opp en Windows 8 maskin...

 

Tror de virkelig at de skal få kudos for å "høre på brukerne" ved å bringe tilbake startknappen når den i bunn og grunn gjør akkurat det samme som folk har kritisert for hele veien?

 

 

Dog er jeg spent på forandringene i Modern UI skjermen, om de faktisk lar oss organisere ting bedre, lage kategorier, underkategorier, mapper osv så vi kan få ting halvveis oversiktlig og de slutter å legge ut alt mulig piss fra installasjoner rett på skjermen så kan det jo kanskje bli mulig å bruke denne Modern UI startskjermen på en oppegående måte.

 

Problemet jeg har med Modern UI skjermen per i dag er at 9 av 10 installasjoner legger alt av readme og whatnot på skjermen så jeg ender med hundreogførti helt meningsløse ikoner som skaper et komplett kaos som gjør den allerede noe uoversiktlige løsningen enda verre. Det holder lenge med exe filen til det faktiske programmet, og ikke alt det andre pisset som 0,1% av alle som installerer programmet noen gang kjører.

 

Problem nummer to er at det ikke er noen god måte å organisere ting på per i dag, jeg kan slette alt unødvendig og overfladisk piss som havner i Modern UI skjermen, men jeg sitter jo fremdeles med en bunke ikoner som ikke lar seg organisere på noen god måte. Det eneste jeg kan gjøre er å endre på rekkefølgen og that's it.. Det holder rett og slett ikke.

 

Problem nummer tre, som ikke ser ut til å bedre seg med Windows 8.1 aka "Blue" er det faktum at denne startskjermen tar opp hele skjermen.. Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske at startmenyen skal ta opp hele pokkers skjermen? Det er jo ofte jeg ønsker å søke, eller starte et program via startmenyen samtidig som jeg bedriver noe annet, om det er å se på en YouTube video, ha en Skype samtale eller whatever og da vil jeg ikke at det skal bli forstyrret med en startmeny som dekker hele skjermen... Og for de av oss som har skjermer med litt grei størrelse og halvveis oppegående oppløsning så er det jo meningsløst at den tar opp hele skjermen da alle ikonene ikke er i nærheten til å trenge hele plassen i det hele tatt...

 

 

Videre så håper jeg virkelig at de klarer å integrere denne Modern UI løsningen bedre med desktopsystemet,. det at ting integrerer så elendig som det gjør i dag er rett og slett tragikomisk... Hvorfor i allverden deles ikke favoritter, historikk osv mellom Internet Explorer i desktop modus med Internet Explorer i Modern UI? Her har vi nettlesere som Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari som klarer å integrere seg på tvers av maskiner og systemer, på tvers av mobileenheter mens Microsoft ikke klarer å integrere det i ett og samme operativsystem? Virkelig... Det samme gjelder de fleste Modern UI applikasjoner, om det så er Mail, Skype eller hva det måtte være..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Altså, hva er egentlig poenget med å komme tilbake med startknappen om den faktisk bare tar deg til Modern UI skjermen som tidligere? Eneste fordelen med dette må være at det er mer brukervennlig iforhold til de brukerne som rett og slett blir forvirret over at knappen er borte og ikke skjønner at de må ta musepekeren ned i venstrehjørnet av skjermen. Men dette kunne de jo løst ved å bare ha en raskt og enkel introduksjonvideo førstegangen du starter opp en Windows 8 maskin...

 

Ja, det er jo helt meningsløst, som om mangelen på start-knapp var problemene med Metro....

 

AtW

Lenke til kommentar
vet du at det kan komme til kort av og til. Microsoft har løftet funksjonaliteten, og lover at Charms nå kan stå på egne ben.
Hva betyr dette, på norsk?Jeg er desverre ikke pensjonist.

 

Dette er norsk, muligens burde du utvide vokabularet littegrann?

"komme til kort" betyr at noe ikke er godt nok, at det ikke når opp til forventningene.

 

Å stå på egne ben er noe du kanskje gjør når du er ferdig på skolen.

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er norsk, muligens burde du utvide vokabularet littegrann?

"komme til kort" betyr at noe ikke er godt nok, at det ikke når opp til forventningene.

 

Å stå på egne ben er noe du kanskje gjør når du er ferdig på skolen.

 

Forstod ordene, på en måte, men ikke sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det er viktigere at Startisback fortsatt fungerer enn en snarvei til grensesnittet tidligere kjent som metro. Praktisk på en 8" tablet uten tastatur og mus, men fullstendig på tryne hvis man har en "vanlig" pc.

 

Men hadde Microsoft beholdt den gamle startmenyen ville 97% av brukerne aldri sett "metro" så grunne til endringen er for å "tvinge" brukerne inn i det nye Microsoft økosystemet (win 8 desktop/phone/tablet/..).

Lenke til kommentar

Men hvorfor lager de et nytt grensesnitt som bare funger for berørings skjermer ?

Hvorfor kunne de ikke justere det gamle slik at det paset bedre til berørings skjermer ?

 

Det burde ikke være verre en at de hadde integrert metro på en lange mere elegant måte

 

De to vek Aero for at windows8 skulle være mindre resurskrevende likevel måtte de lage en RT utgave som riktignok bare er beregnet til ARM prosessoren , men allikevel

 

Bare tanken på dette får meg til lure hvorfor man lager et mindre resurskrevende OS for støtte enda svakere hardware og så viser det seg at hardwaren som bruker er den samme som for windows7

Lenke til kommentar

De to vek Aero for at windows8 skulle være mindre resurskrevende likevel måtte de lage en RT utgave som riktignok bare er beregnet til ARM prosessoren , men allikevelBare tanken på dette får meg til lure hvorfor man lager et mindre resurskrevende OS for støtte enda svakere hardware og så viser det seg at hardwaren som bruker er den samme som for windows7

 

Noen ganger den andre elgen lurer jeg på om du noen gang har kostet på deg to minutter på å sette deg inn i noe av det du kommenterer her, og andre steder... Til å kommentere så mye på disse tema som du gjør, har du i mine øyne tilegnet deg overraskende lite innsikt. No offence for øvrig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen ganger den andre elgen lurer jeg på om du noen gang har kostet på deg to minutter på å sette deg inn i noe av det du kommenterer her, og andre steder... Til å kommentere så mye på disse tema som du gjør, har du i mine øyne tilegnet deg overraskende lite innsikt. No offence for øvrig...

jeg leser tester , omtaler og kommentarer.

jeg er også opptatt brukergrensesnitt som funger under alle forhold

 

Derimot så er enkelte av dere mere opptatt av endringer en praktisk bruk

og hvis det skulle være praktisk bruk så skal det liksom vekt lagges bare endel av behovet

 

Det som virker merkelig , og ser en smule irriterende gjelder diskusjonen om metro

når noen klager over at man må bruke metro så sier dere at det trenger man ikke for da holder man seg bare til desktopp modus ( greit nok) .

Samtidig argumenteres det med at man ikke trenger å bruke menyen over hode

Men nå er det slik at man må bruke menyen fra tid til annen og da får man liksom ikke lov til klage

Det er akkurat i et slikt øyeblikk at man virkelig har lov å klage

 

 

Det som virker inntredende er enkelte av dere på en lit merkelig måte og ubevist mener at "metro " ikke bør integreres i windows men bør være et tillegg , samtidig som det ikke bør kunne fjernes eller slåes helt ( 100%) av for brukeren skal tvinges til lære seg å bruke det

 

jeg håper virkelig at det ikke er slikt ment

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...