Gå til innhold

Se neste versjon av Windows 8.1 i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør dere i startmenyen i windows 7 om jeg tørr spørre? driver dere å trykkere dere frem og tilbake der konstant? åpner og lukker den hvert minutt bare for å sjekke at den fortsatt er der?

 

Er der ikke ofte nei, men søk benytter jeg fra tid til annen og vil helst ikke at det skal dekke over hele skjermen når det holder lenge med at det dekker type 10% og spesielt irriterende blir det jo når det jeg søker ofte havner i kategorien "settings" som jeg må navigerer meg til manuelt, noe jeg slettes ikke måtte i Windows 7.

 

Men det er klart, skal vi følge din logikk så bruker jeg startmenyen særdeles sjeldent, så hvorfor i allverden må man da kjøre et system som skal dekke hele pokkers skjermen? Gir jo lite mening at noe som folk flest benytter så sjeldent skal bli så utrolig omfattende å bruke.

Lenke til kommentar

Men hvorfor lager de et nytt grensesnitt som bare funger for berørings skjermer ?

[/Quote]

 

Ren løgn.

Windows 8 fungerer fint med mus og tastatur, berøringsskjerm og på bærbar med touchpad.

Hvorfor kunne de ikke justere det gamle slik at det paset bedre til berørings skjermer ?

Det burde ikke være verre en at de hadde integrert metro på en lange mere elegant måte

[/Quote]

 

Host hark, det var jo nettopp det som ble gjort, Windows 8 er windows 7 tilpasset berørings-skjermer og med en god del forbedringer.

 

Windows 7 har støtte for touch

 

De to vek Aero for at windows8 skulle være mindre resurskrevende likevel måtte de lage en RT utgave som riktignok bare er beregnet til ARM prosessoren , men allikevel

Nei, fjerningen av Aero var på ingen måte kun pga at det krevde ressurser men også fordi :

*Sikkerhetsmessig hadde det blitt utnyttet allerede. Flere eksempler finnes og hullet er forsåvidt åpent enda

*Bakoverkompabiliteten med eldre programvare var problematisk med aero, med en endring i kernelen økte kompabiliteten i forhold til W7 (men også noen som ikke fungerer).

 

Årsaken til at man lagde en utgave som fungerte med ARM har direkte med markedsandeler å gjøre og det faktum at svært mange bærbare enheter har en Arm prossesor.

 

Bare tanken på dette får meg til lure hvorfor man lager et mindre resurskrevende OS for støtte enda svakere hardware og så viser det seg at hardwaren som bruker er den samme som for windows7

 

Ønsker du heller at man skal lage et OS som stadig vekk krever mer og mer ressurser for å fungere som det skal? Du mener at Oset skal være det som bruker mest minne, krever mest cpu kraft , belaster nettverkstilkoblingen mest?

Det er bare positivt at Oset bruker mindre ressurser , om noe så bør visse funksjoner være valgfri for brukerne og MS har kunnet fikset Aero sånn at det har fungerte trygt og sikkert for de som ønsker å bruke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ren løgn.

Windows 8 fungerer fint med mus og tastatur, berøringsskjerm og på bærbar med touchpad.

 

nå snakker jeg om MUI som så mage mener er klossete å bruke med mus / tastatur

selv om det går an å bruke mus/tastatur så er det ikke bygd for dette

 

 

Jeg sier heller ikke at et os bør bli resurskrevende

Men denne gangen ble det gjort til tross for god nok datakraft fra start .

Lenke til kommentar

jeg leser tester , omtaler og kommentarer.

jeg er også opptatt brukergrensesnitt som funger under alle forhold

 

Derimot så er enkelte av dere mere opptatt av endringer en praktisk bruk

og hvis det skulle være praktisk bruk så skal det liksom vekt lagges bare endel av behovet

 

Det som virker merkelig , og ser en smule irriterende gjelder diskusjonen om metro

når noen klager over at man må bruke metro så sier dere at det trenger man ikke for da holder man seg bare til desktopp modus ( greit nok) .

Samtidig argumenteres det med at man ikke trenger å bruke menyen over hode

Men nå er det slik at man må bruke menyen fra tid til annen og da får man liksom ikke lov til klage

Det er akkurat i et slikt øyeblikk at man virkelig har lov å klage

 

 

Det som virker inntredende er enkelte av dere på en lit merkelig måte og ubevist mener at "metro " ikke bør integreres i windows men bør være et tillegg , samtidig som det ikke bør kunne fjernes eller slåes helt ( 100%) av for brukeren skal tvinges til lære seg å bruke det

 

jeg håper virkelig at det ikke er slikt ment

Det er mulig det er meg som ikke forstår hva du vil fram til hele tiden, for noe av det du skriver er litt far fetched i mine øyne. For eksempel det du skrev ovenfor om OS som bruker mindre resurser, RT for ARM, og at det like vell kjører på HW for Win 7. Der falt jeg helt av. Det samme skjedde i "er surface pro en PC diskusjonen"...

 

At du har meninger om designvalgene MS har gjort har jeg imidlertid ingen ting imot.

 

Personlig har jeg brukt Windows 8 siden midten av august i fjor (om man ikke rekner med dev releasen og rc'en) på jobb og hjemme. Hjemme på flere bærbare, HTPC, gamingrigg, og en touch convertible (Lenovo Helix). Så jeg vil påstå jeg har så mye hands on erfaring med W8 som det er mulig å få her til lands. Jeg jobber for øvrig med IKT Drift.

 

Personlig er det ingen ting med det nye grensesnittet jeg opplever som spesielt problematisk i seg selv. Altså konseptet. Det er noen små ting som mangler i gjennomføringen, men det er bagateller, og noen av dem rettes også i blue. Startmenyen har jeg imidlertid ikke savnet en dag.

 

Spesielt logisk blir dette når jeg benytter en maskin som Helix. Og for de aller, aller fleste i målgruppen vil også denne typen maskiner være mer naturlige valg enn stasjonære maskiner i tiden fremover.

 

Men dette er også mine personlige meninger, etter en god del bruk. For meg er bruksmønsteret sett opp mot W7 så og si uforandret. Jeg gjør mye godt akkurat det samme for å oppnå ønsket resultat i W8. Men så er det også mange år siden jeg satt og laget meg et mappehirearki i denne menyen.

 

Jeg får imidlertid funksjonaliteten til W8 på toppen. En bonus slik jeg ser det.

 

At man ikke skal få velge er nok en markedsføringsvurderig også. Her er det snakk om å skape de samme gjenkjennbare elementene på flere

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de ikke lager en mini-versjon av Start-skjermen som kunne fungert som en slags fornyelse av den gamle.

 

Det er visse bakdeler med at Start-skjermen tar opp hele skjermen, f.eks. hvis man følger en veiledning som viser hva man skal trykke og skrive for å gjøre en spesiell oppgave, tenker da spesielt på de som ikke er så datakyndige, som nå enten må skrive ut instruksjonene eller bytte mellom Start-skjermen og desktop mellom hvert steg.

 

Selvsagt klager ikke proffbrukerne, fordi de er ganske tolerante og ser ikke problemene.

Lenke til kommentar

De har en del arbeid som gjenstår på utrolige viktige applikasjoner som butikken hvor du handler applikasjonene. Jeg sitter med en skjerm på 27" med 2560*1440 piksler og får utrolig lite informasjon på skjermen. Det er verre når det kommer til skjermen som står på høykant med 1200*1920 piksler hvor informasjonen ikke sprer seg i loddrett men vannrett slik at jeg har omtrent halvparten av skjermområdet som ikke brukes til noe som helst.

 

Applikasjonene fra Kindle, Skype og Wikipedia har færre funksjoner enn skrivebords/nettside variantene. Kan forstå at selskaper ikke vil bruke mye tid på å utvikle applikasjoner og legge de ut på Windows sin app butikk hvis Microsoft tar like stor andel som Steam og Apple (30% hvis jeg husker riktig).

 

For de som vil få tilbake muligheten til å slå av/omstarte/logge av maskinen kan denne linken være brukbar:

 

http://gallery.technet.microsoft.com/scriptcenter/Create-a-ShutdownRestartLog-37c8111d

Endret av Solonuke
Lenke til kommentar
vet du at det kan komme til kort av og til. Microsoft har løftet funksjonaliteten, og lover at Charms nå kan stå på egne ben.
Hva betyr dette, på norsk?Jeg er desverre ikke pensjonist.

 

Dersom du hadde lest noe mer avansert enn Donald så hadde du fått med deg disse utrolig vanlige metaforene, til tross for din unge alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjør dere i startmenyen i windows 7 om jeg tørr spørre? driver dere å trykkere dere frem og tilbake der konstant? åpner og lukker den hvert minutt bare for å sjekke at den fortsatt er der?

Den vise de 20 siste programmene samt et par som ikke legger seg der siden de ikke er instalert.

Dette er 98% av programmene jeg bruker.

med untak av å lime 3 programmer på den har jeg ikke rørt den. De programmene som ikke ligger der må du gå til alle programmer for å finne. Dette kan være litt vanskelig for gamle programmer siden en idiotisk installshield standard sier firmanavn\programnavn\program.exe

og du ofte ikke vet hva firmaet heter.

 

Win 8 fyller opp skjermen med rot, instalere sql server og office 2012 (begge beregnet for win 8) og startsiden går over to sider, og ja en del aplikasjoner som notepad og kalkulator ligger et annent sted.

Ja du kan rydde og ordne, men hvorfor du trengte ikke gjøre noe i win7.

Lenke til kommentar

Er der ikke ofte nei, men søk benytter jeg fra tid til annen og vil helst ikke at det skal dekke over hele skjermen når det holder lenge med at det dekker type 10% og spesielt irriterende blir det jo når det jeg søker ofte havner i kategorien "settings" som jeg må navigerer meg til manuelt, noe jeg slettes ikke måtte i Windows 7.

 

Men det er klart, skal vi følge din logikk så bruker jeg startmenyen særdeles sjeldent, så hvorfor i allverden må man da kjøre et system som skal dekke hele pokkers skjermen? Gir jo lite mening at noe som folk flest benytter så sjeldent skal bli så utrolig omfattende å bruke.

 

Hvis du mener startmenyen er omfattende å bruke så sier vel dette mer om din kapasitet enn noe annet.

Endret av Joona
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke korrekt. Den blokker ikke ut de to andre skjermene som er koblet opp på samme pc. Ser helst at du holder deg til fakta før du poster meningsløse innlegg.

 

Greit nok, den kobler ut alt annet om du har kun en skjerm, metro er jo desverre ett enda større vrak av en UI på dual/triple-screen

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mulig det er meg som ikke forstår hva du vil fram til hele tiden, for noe av det du skriver er litt far fetched i mine øyne. For eksempel det du skrev ovenfor om OS som bruker mindre resurser, RT for ARM, og at det like vell kjører på HW for Win 7. Der falt jeg helt av. Det samme skjedde i "er surface pro en PC diskusjonen"...

 

jeg skal forsøke å forklare det nærmere.

 

Det jeg reagerer på var at man mente at man måtte få ned hardware kravene / resursbruken i windows for at det skulle jobbe raskere.

Samtidig så vil jo mest mulig moderne hardware fungere fint med hovedversjonene av Windows.

Det er sagt at Aereo i hovedsak ble tatt bort fordi den var for resurskrevende.

For min del så virker det som det ikke påvirker min pc i det hele tatt når det gjelder ytelse

 

Nå er det mulig at enkelte dingser ( pc , nett brett o.s.v ) ville få problemer med Aero , men da kunne man bare slå den av.

et alternativ vill jo være at det var innlagt en test som ikke tiltatt Aero hvis hardwaren var for svak.

Det gikk tydeligvis ikke an

 

I stedet måtte de lage et helt egen utgave for ARM prosessoren.

Hvorfor kunne ikke man ha gjort det slik at normalversjon fungerte med ARM ?

poenget var jo å få minst mulig utgaver

 

Hvis de tenker slik så må de jo enten ha en eneste utgave som støtter al type hardware eller mange forskjellige hardware-spesifikke utgaver, for jeg tror nemlig at det er mere en ARM som trenger en egen utgave med den tankegangen de har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...