Gå til innhold

Nikola Tesla, kva er fakta?


Anbefalte innlegg

En ting eg har begynt å lure på i det siste er kva vi egentlig kan takke Nikola Tesla for.

 

I det siste så har det dukket opp påstander om at han egentlig står bak alt mulig av teknologi som vi idag benytter oss av. Men kva av dette er det som egentlig er sant?

 

Finnes det bøker eller websider som forteller nøkternt kva han egentlig fant opp. Mye av det eg har lest på nettet gir meg assosiasjoner til sider som www.nyhetsspeilet.no og lignende steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en generell regel, hvis noen hevder at han "oppfant" noe vi ikke benytter i dag, så er det en grunn til at vi ikke benytter det i dag, eller så benytter vi det allerede i dag. Tesla hadde noen helt ville idéer og kan lett anses som et geni, men det betyr ikke at mer enn en brøkdel av det han skapte var gjennomførbart. En av hans mange idéer var visst å hente gratis, endeløs strøm fra jordas magnetfelt. Fyren var virkelig på den nødvendige hårfine linjen mellom geni og koko.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hvorfor misforstår du noe så enkelt?

 

Er jo mange som tror at Tesla oppfant dette.

 

AtW

 

En ting eg har begynt å lure på i det siste er kva vi egentlig kan takke Nikola Tesla for.

 

I det siste så har det dukket opp påstander om at han egentlig står bak alt mulig av teknologi som vi idag benytter oss av. Men kva av dette er det som egentlig er sant?

 

Finnes det bøker eller websider som forteller nøkternt kva han egentlig fant opp. Mye av det eg har lest på nettet gir meg assosiasjoner til sider som www.nyhetsspeilet.no og lignende steder.

 

Tesla var en genial fysiker, sammen med mange andre. Men det er jo en slags bisarr greie på nett om at Tesla fant opp "alt", og av en eller annen grunn er en glemt fyr (som om glemte folk får en SI-enhet oppkalt etter seg....), og det er bare tull, han var både en storhet og velkjent for ettertiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Historien til Tesla er utrolig fascinerende. Han lagde blant annet en fjernstyrt torpedo som han viste til amerikansk forsvar. Han presterte dog å vitse om at han kontrollerte den med hjernen, en spøk som ikke falt i god smak.

 

Tesla sin idé om gratis, trådløs energi ble kalt for dødsstråler, som medførte at FBI etter hans død tok beslag i en sikkerhetsboks og alle eiendelene hans, inkludert alle tegninger og papirer. Skal visstnok ha vært to lastebillass med papirer, som ble hemmelighetsstemplet av amerikansk høyesterett. Tesla har derfor blitt glemt i altfor lang tid.

 

Han beskrev også ting som navigasjonssystem for båter, trådløse telefoner, et trådløst, globalt kommunikasjonssystem for overføring av tekst og bilder, og tegnet luftputebåter og samt fly som kunne ta av vertikalt.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Historien til Tesla er utrolig fascinerende. Han lagde blant annet en fjernstyrt torpedo som han viste til amerikansk forsvar. Han presterte dog å vitse om at han kontrollerte den med hjernen, en spøk som ikke falt i god smak.

 

Tesla sin idé om gratis, trådløs energi ble kalt for dødsstråler, som medførte at FBI etter hans død tok beslag i en sikkerhetsboks og alle eiendelene hans, inkludert alle tegninger og papirer. Skal visstnok ha vært to lastebillass med papirer, som ble hemmelighetsstemplet av amerikansk høyesterett. Tesla har derfor blitt glemt i altfor lang tid.

 

Han beskrev også ting som navigasjonssystem for båter, trådløse telefoner, et trådløst, globalt kommunikasjonssystem for overføring av tekst og bilder, og tegnet luftputebåter og samt fly som kunne ta av vertikalt.

 

Glemt av hvem? Som sagt han har en SI-enhet oppkalt etter seg, en åre som er svært få forunt, og som gjerne ikke skjer blant glemte fysikere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Historien til Tesla er utrolig fascinerende. Han lagde blant annet en fjernstyrt torpedo som han viste til amerikansk forsvar. Han presterte dog å vitse om at han kontrollerte den med hjernen, en spøk som ikke falt i god smak.

 

Tesla sin idé om gratis, trådløs energi ble kalt for dødsstråler, som medførte at FBI etter hans død tok beslag i en sikkerhetsboks og alle eiendelene hans, inkludert alle tegninger og papirer. Skal visstnok ha vært to lastebillass med papirer, som ble hemmelighetsstemplet av amerikansk høyesterett. Tesla har derfor blitt glemt i altfor lang tid.

 

Han beskrev også ting som navigasjonssystem for båter, trådløse telefoner, et trådløst, globalt kommunikasjonssystem for overføring av tekst og bilder, og tegnet luftputebåter og samt fly som kunne ta av vertikalt.

 

Det "ekte" area 51 [/halvironi]

 

:D

Lenke til kommentar

Var en periode der han såvidt var (og i enkelte tilfeller ikke var) nevnt i bøker om den teknologiske utvikling på 1900-tallet. Jeg vil nå påstå at det er å være glemt.

 

Jeg vet ikke helt hva du legger i "bøker om teknologisk utvikling", og hvilken periode du snakker om, men jeg har ihvertfall ikke fått med meg at han er glemt, han har vært kjent hele mitt liv, han var kjent når han levde, han var åpenbart kjent i 1960 når han fikk en SI-enhet oppkalt etter seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor misforstår du noe så enkelt?

Hvorfor skal du på død og liv ikke bidra noe til diskusjonen? Fortell meg hva jeg misforstår, eller ikke skriv noe som helst. Jeg fant denne mens jeg lette etter usanne påstander om Teslas oppfinnelser, og gjorde en fatal omstrukturering av posten min i siste liten, i et ønske om å ikke høres så arrogant ut. Greit nok at det ikke funket så bra denne gangen, men du burde prøve det. Du får flere venner.

Lenke til kommentar

Som en generell regel, hvis noen hevder at han "oppfant" noe vi ikke benytter i dag, så er det en grunn til at vi ikke benytter det i dag, eller så benytter vi det allerede i dag. Tesla hadde noen helt ville idéer og kan lett anses som et geni, men det betyr ikke at mer enn en brøkdel av det han skapte var gjennomførbart. En av hans mange idéer var visst å hente gratis, endeløs strøm fra jordas magnetfelt. Fyren var virkelig på den nødvendige hårfine linjen mellom geni og koko.

Alle slike er på grensen, er en grunn til mange av de faktisk går koko.

Om en brøkdel av det han tenkte ut blir brukt idag er det ganske fantastisk, han ble hardt undertrykt.

Lenke til kommentar

Alle slike er på grensen, er en grunn til mange av de faktisk går koko.

Om en brøkdel av det han tenkte ut blir brukt idag er det ganske fantastisk, han ble hardt undertrykt.

 

Jaha? Han var veldig kjent i sin levetid, han tjente mye penger og hadde mange patenter.Vil ikke akkurat kalle han undertrykt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, "vekselstrøm" må jo kunne kalles et aldri så lite bidrag ......... "3-fase" også forsåvidt......

 

Eddison stod for "likestrøm" og ville ha dette som den globale standard, vi som kan mere enn et barneskolebarn vet at dette ikke er praktisk, sier noe om Eddison.......Tesla er min definitive elektro-helt i alle fall....

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, "vekselstrøm" må jo kunne kalles et aldri så lite bidrag ......... "3-fase" også forsåvidt......

 

Eddison stod for "likestrøm" og ville ha dette som den globale standard, vi som kan mere enn et barneskolebarn vet at dette ikke er praktisk, sier noe om Eddison.......Tesla er min definitive elektro-helt i alle fall....

 

Per i dag mener jeg at likestrøm antakelig hadde vært en bedre løsning, men det var ikke det da såklart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...