Gå til innhold

Politimann: Slår Frimurer-alarm


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2013/05/18/nyheter/frimureri/polit/domstol/varslere/27150539/

 

Etter vel 40 år som politimann slår Roy Riksvold alarm. Han mener det er betenkelig at ansatte i påtalemyndigheten er medlemmer av frimurerlosjen.

 

HØNEFOSS (Dagbladet): Om åtte måneder går politimannen Roy Riksvold av med pensjon, etter 41 år som politimann. Etter å ha tenkt seg nøye om, velger han nå å stå fram som varsler.

 

Riksvold oppdaget gjennom en konkret straffesak at det var frimurere på begge sider av loven - både påtaleansvarlig og den anmeldte i en kriminalsak. Forholdet ble etter Riksvolds mening aldri etterforsket ordentlig.

 

- Derfor begynte jeg å følge med, og oppdaget at flere saker ble liggende i påtalesystemet.

 

Dette mener Riksvold er årsaken til at han kan stille spørsmål ved rettssikkerheten i Norge.

 

- I et demokrati skal det ikke være slik at noen slipper «billigere» fra kriminalitet, fordi de kjenner noen, sier den 62 år gamle politiførstebetjenten til Dagbladet.

 

-------------------------

 

Har frimureriet for stor makt i Norge? Hvilke tiltak bør gjøres for å begrense deres makt? Hvordan kan vi overvåke hva de driver på med?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makt og fordelsgrupperinger finnes overalt i samfunnet. Det konstruerte og høyst ritualiserte samholdet i frimurerlosjen er ganske betenkelig når det går utover rettssikkerheten. Da synes jeg det underminerer samfunnsinstitusjonene for mye. Dette er ikke bare i losjer dette forekommer, selv om de er et betydelig maktelement i samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

slik kommer det alltid til å være. nettverk er absolutt alt, om du er kriminell, skal kjøpe bolig, på jobbmarkedet osv. sier ikke at det er noe samfunnet skal prøve å jobbe imot, men det er vanskelig.

 

håper ikke han blir skutt av noen én dag før han går av med pensjon hehe

Lenke til kommentar

Nettverksbygging er ikkje så lett å forby. Men det er heilt klart uheldig dersom det er personer i samme nettverket på begge sidene av bordet.

 

Eigentleg så burde det vell seie seg sjølv at dersom du er personleg involvert så får du nokon andre til å ta saka. I utganspunktet så er det heilt likegyldig om partane kjenner kvarandre gjennom medlemsskap som frimurere eller dei speler på samme fotballaget.

Lenke til kommentar

Nettverksbygging er ikkje så lett å forby. Men det er heilt klart uheldig dersom det er personer i samme nettverket på begge sidene av bordet.

 

Eigentleg så burde det vell seie seg sjølv at dersom du er personleg involvert så får du nokon andre til å ta saka. I utganspunktet så er det heilt likegyldig om partane kjenner kvarandre gjennom medlemsskap som frimurere eller dei speler på samme fotballaget.

 

Hele poenget med disse foreningene er jo "godene" hvis de da ikke drar nytte av de, er de ubrukelige ;)

Korrupsjon kalles det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har frimureriet for stor makt i Norge? Hvilke tiltak bør gjøres for å begrense deres makt? Hvordan kan vi overvåke hva de driver på med?

 

Om frimurere har for stor makt i Norge vil jeg ikke uttale meg om. Dette er den første gangen jeg hører om noen som mener at de er et problem. Men det bør uansett ikke være noe mål å overvåke noen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke for å bagatellisere, men for meg trekker det litt ned at politimannen venter helt til like før han skal gå av med pensjon før han velger å bli "varsler"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Er dette værre en f.eks. missbruk av politisk makt?

 

Saker som kommer til hodet er f.eks. saken ifra sogn & fjordane hvor sentrale SP politikere fikk flytet strømmaster bort fra sine egne eiendommer. Et annet eksempel er Jonas Gahr Støres tildeling av statlige millioner til kameraten Felix Tschudi.

 

 

Kansje det generelt sett bør settes større fokus på korrupsjon i Norge?! Det virker som det kan være mer korrupsjon i Norge enn det vi liker å tro enten det gjelder politikere eller andre embetsmenn

Lenke til kommentar

Ikke for å bagatellisere, men for meg trekker det litt ned at politimannen venter helt til like før han skal gå av med pensjon før han velger å bli "varsler"

 

Det er jo ikke akkurat første gangen frimurerlosjen har blitt utsatt for kritiske blikk.

Det er mange "samfunn i samfunnet" som det burde vært mer fokus på i forhold til hvilke kjerneverdier vi vil ha.

Når man er politimann så bør man av jobbhensyn ikke versere i media for mye med sine private meninger, så jeg synes ikke det er feigt, hvis det var det du tenke på. Jeg er derimot taknemmelig for at han setter fokus på det når han har muligheten, og i tillegg har baller nok til å sette trynet sitt bak det.

 

Har interessert meg litt for varslere både nasjonalt og internasjonalt, og de blir som regel behandlet rimelig dårlig, selv om det de varlser om er riktig i forhold til etikk og samfunnsansvar.

 

Frimurerlosjen er såpass stor at sanksjonsmulighetene er store, også for en offentlig tjenestemann.

 

Jeg har sett igjennom en del av ritualene og for meg vitner dette som fordekt rituelt misbruk.

Metodene som brukes for å binde folk sammen er betenkelig i et psykologisk perspektiv.

 

For de med litt utvidet interesse kan jeg anbefale boken til Roger Karsten Aase. Står en artikkel om han og boka her;

http://www.nrk.no/tr...arlig-1.6810746

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...