Gå til innhold

- Apple vil kutte ut Intel-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, da tror jeg Apple må lage noen egne fabrikker. Så mye som de saksøker Samsung (og andre) har jeg vondt for å tro at noen vil inngå et slikt samarbeid med Apple igjen :)

 

Skader nok ikke..

tenk på teknologien og utviklingen hvis vi får enda en produsent av komponenter på banen..

 

da gjenstår bare en ting.. slutt på rettssakene, og satsing på utviklingen.. så blir forbrukerene glade :)

 

Jeg elsker at det er konkuranse..

 

 

Lenke til kommentar

Pleier Apple å saksøke fabrikantene sine da? Det å saksøke Samsung sin mobilavdeling og det å saksøke produksjonsavdeling er vell like forskjellig som en person skulle saksøke Rema 1000 kontra Spaceworld. Selv om begge går innunder Reitangruppen så er de jo ikke det samme.

 

Har aldri hørt Apple gå til søksmål mot AMD (ATI), Intel, nVIDIA og liggende..

 

 

EDIT:

 

Det å gå helt over på ARM virker dog noe drastisk, da må mye gjøres med OS X og mye må skje på ARM fronten for at Mac skal få relevant ytelse. Om vi plutselig sitter med Mac med 1.8GHz ARM og iOS så er det helt slutt for min del hvertfall.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men så vil det være vanskelig for Apple å lage noe helt egent uten å bryte noen patenter på CPU markedet...

 

Jeg har mer tro at på at de kjøpe AMD eller kanskje noen mindre CPU produsenter med x86 teknologi og går over til å bruke x86 på sine mobile enheter kontra å gå fra x86 på desktop.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hørt Apple gå til søksmål mot AMD (ATI), Intel, nVIDIA og liggende..

Kan ikke tenke meg søksmål vil være noen hindring og en hvilken som helst produsent vil nok gjerne produsere for Apple med de volumene de operer med.

 

Har imidlertid store probmer med å se at Apple skulle grei å lage en egen konkurransedyktig x86-Cpu. At de kan lage en egen versjon basert på av ARM-design er mer sannsynlig, men problemet der er (også) å lage noe som kan konkurrere med x86 på ytelse. Da må de dessuten porte Mac-OSet (tilbake) til RISC-arkitektur som også vi være en omfattende jobb, særlig hvis de skal ha emulering for å kjøre eksisterende programmer i en overgangsfase.

 

Micorosoft satser jo begge veier for tiden, felles OS, men både ARM og Intel support. Vil tro neste generasjon fra Intel vil være rimelig konkurransedyktig på strømforbruk for middels store enheter (Pad'er) og da bør ARM ha fått ytelse opp på Intel-nivå hvis de skal beholde sin stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker utviklingen, alltid hatt lyst på ein liten strømgjerrig ARM server. Alt tyder på at ARM kommer til å bli stort, med 64 bits ARM snart og ATI&NVIDIA skjermkort med ARM.

 

Se for deg 4x ARM prosessorar på eit hoveddkort!

Lite strømforbruk, god ytelse, og stille :)

Lenke til kommentar

Disse markedsanalytikerne har ikke alltid forståelse av de tekniske aspektene her, men for de som lurte så er det snakk om Apple skal lage sine egne tilpassede ARM-prosessorer. Apple kommer ikke til å lage egne x86-prosessorer. Dette blir egentlig veldig likt det Apple i dag gjør med prosessoren til iPhone.

 

Men før ARM kan konkurrere med kraftige x86-prosessorer så må funksjonaliteten utvides ytterligere og klokkefrekvensen økes betraktelig, i tillegg til utvidelse til 64-bit som er i ferd med å skje. Alt dette gjør at brikkene kommer til å vokse raskt i kompleksitet og effektforbruk. ARM prosessorer som kan begynne å nærme seg dagens middels skrivebordsytelse får vi kanskje i 2015-2016, hvis Intel sover frem til da og Haswell, Broadwell og Skylake ikke byr på særlige forbedringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at vi får en like stor endring på ytelse som vi hadde på batteritid når vi gikk over til smartphones.

 

Jeg tenker på at mens man tidligere kastet en telefon når batteriet ikke holdt en uke ble det plutselig cutting edge med 1 dags batteritid.

 

Jeg mener man også ser endringen på spillkonsoller , der kjører man på 6år gammel maskinvare uten at det er noe ramaskrik av den grunn - "klarer ikke å se forskjell" er jo en gjenganger når man sammenligner med PC. Neste generasjon her har vel heller ikke skrytt på seg noen brutal ytelse, men forsøker heller å hinte om nye funksjoner.

 

Design og "bra nok" er kanskje fremtiden, mens alle tunge regneoppgaver kan sendes ut i nettskyen?

 

 

Lenke til kommentar
Kanskje Apple ombestemmer seg hvis Intel sin Haswell leverer ;)

Det spiller neppe noen rolle. Hensikten deres har aldri vært å få mest mulig ytelse per watt eller krone, men å holde ting mest mulig under eget tak. Hemmelig utvikling, hemmelige planer, egeneide patenter, merkevarebeskyttelse, mest mulig lukket ekosystem av varer som er inkompatibelt med mest mulig annet osv. Intel har bare vært leverandør i en fase de ikke har kunnet produsere desktop-prosessorer selv. Den tiden kan altså ta slutt fra ca 2017 med en videreutvikling av Apple sine egne ARM-prosessorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan vil dette virke for eksiserende programvare som er beregnet for x86.

Dette kan ikke brukes på den nye platformen. Ja du kan emulere men det går trått, mer så siden du emulerer på en svakere cpu en den orginale.

 

På den andre siden har Aple gått fra 68xxxx, til powerpc til intel så ett bytte til gir mening.

Lenke til kommentar

Her går de inn i et grusomt hardt marked, kan bli spennende. Greit nok at Apple er et enormt selskap, men man skal holde tungen rett i munnen hvis man skal utfordre Intel på hjemmebane.

 

Gjør jo ikke det. Hvem skal de konkurrere mot? Hvis Apple lager egne prosessorer kan du banne på at de vil sørge for at operativsystemene deres i fremtiden ikke vil la seg kjøre på noen annen platform enn deres egen.

Ergo null konkurranse.

Eneste sammenligningsgrunnlaget blir crossplatform programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, da tror jeg Apple må lage noen egne fabrikker. Så mye som de saksøker Samsung (og andre) har jeg vondt for å tro at noen vil inngå et slikt samarbeid med Apple igjen :)

De har ikke saksøkt den delen av Samsung som driver med fabs. Uansett så har Apple sagt at de jobber med å flytte deler av produksjonen til TSMC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere glemmer at Apple allerede har laget sin egen ARM prosessor. Den nye A6 brikken som brukes i iPhone 5 og iPad 4. gen. Dette er Apple sitt eget design som implementerer ARMv7s instruksjonsettet.

 

Jeg tviler dog at en overgang fra x86 til ARM kommer til å skje de med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...