Gå til innhold

- Apple vil kutte ut Intel-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart at Intel virkelig kommer til å våkne hvis Apple lager egne CPU-er, X86 eller ikke. Hva med en Transmeta løsning med code morphing der de kan tilby OS-et flere instruksjonssett?

For den jevne bruker er sikkert ikke ytelse noe problem, kanskje det vil være prosesseringskraft innebygd i iCloud?

Lenke til kommentar

Gjør jo ikke det. Hvem skal de konkurrere mot? Hvis Apple lager egne prosessorer kan du banne på at de vil sørge for at operativsystemene deres i fremtiden ikke vil la seg kjøre på noen annen platform enn deres egen.

Ergo null konkurranse.

Eneste sammenligningsgrunnlaget blir crossplatform programvare.

Jeg ser vel til en viss grad poenget ditt, men det at Intel, Microsoft og f. eks Asus ikke er samme selskap gjør ikke at de ikke konkurrerer mot Apple. Hvis Apple tar store markedsandeler på desktop/laptop-markedet så mister nok både Intel og Microsoft kunder, det er ikke som om Intel da blir sittende med tommelen i rumpen og fortelle seg selv at de ikke konkurrerer mot Apple.

Lenke til kommentar

Dagens proffbrukere av MacBook Pro og Mac Pro bruker ikke bare datamaskinen til å surfe rundt på nettet og bla igjennom e-poster, men til langt mer tungdrevne oppgaver som i dag krever langt mer enn det mobile prosessorer kan gi. 3D-rendring, film- og lydredigering og ikke minst spilling krever gjerne sitt av prosessoren, og Apple vil kunne miste mange potensielle brukere hvis de skulle finne på å kutte ut Intel fullstendig, og ikke klarer å levere noe som er like kraftig.

 

Når det gjelder proffbruk er det bare å se bort fra Apple. De har kuttet ut, eller er på vei til å kutte ut alle proffe produkter. Se på specsa til Mac Pro. Ikke fortell meg at de ikke prøver å drepe denne plattformen når den fremdeles bruker Nehalem og gammelt ATI-skjermkort. Denne plattformen er basis for alle gjenværende proff-produkter, da ingen vil redigere video på en iMac med blank skjerm. FCPX blir etterhvert iMovie Pro. De siste årene har de også kuttet ut en rekke proffprodukter, og de har ikke introdusert NOE nytt.

Apple som proffplattform til noe som helst puster sine siste åndedrag, og det har liggi i kortene i flere år allerede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var vel overgang til ny prosessor (RISK) som sendte apple til havets bunn forrige gang de var i trøbbel. Tipper de tenker seg nøye om før de driter seg ut igjen.

Nå var de nødt til å skifte siden 680xx serien ikke ble videreutviklet. PowerPc var et greit valg, mer overasket at de byttet til x86, men det var vel for å kunne bruke vanligere komponenter og kunne kjøre windows programmer.

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette virke for eksiserende programvare som er beregnet for x86.

Dette kan ikke brukes på den nye platformen. Ja du kan emulere men det går trått, mer så siden du emulerer på en svakere cpu en den orginale.

 

På den andre siden har Aple gått fra 68xxxx, til powerpc til intel så ett bytte til gir mening.

Det meste av programvaren som non-power-users bruker vil ikke være vanskelig å bruke, men det er programvaren for oss krevende brukere som vil være det. Tyngre programvare er ikke bare å porte over heller, det innebærer mye optimalisering. Apple brukte mange år på overgangen til x86, der de hadde egne x86-testversjoner av Mac OS parallelt med PowerPC. Tilsvarende må vi regne med at de gjør i dag med ARM allerede i dag. Dette betyr ikke at de har endelig besluttet å bytte over til ARM på et bestemt tidspunkt, men at de forbereder slik at de har muligheten på et senere tidspunkt. Husk at dette er ikke noe som kommer til å skje på kort tid, vi snakker her om perioden 2015-2018.

 

Hvis det skal vise seg at Apple bytter hele utvalget sitt over til ARM f.eks. i 2016 så vil det gå på bekostning av de øvre ytelsesegmentene. Men hvem vet, kanskje ledelsen ønsker å ignorere denne kundegruppen? Mangelen på nye arbeidsmaskiner tyder på at Apple ikke lenger ønske å satse på power-users, som er gruppen som tidligere tvang frem utviklingen av ny maskinvare. I dag har massen av "enkle" brukere blitt såpass stor at disse utgjør større inntekter, selv om marginene ofte er små. Windows satser nå også på programvare uten native ytelse for denne målgruppen, hvis trenden fortsetter hvor er vi da om ti år? Blir Linux snart den eneste plattformen med god native ytelse?

 

Nå var de nødt til å skifte siden 680xx serien ikke ble videreutviklet. PowerPc var et greit valg, mer overasket at de byttet til x86, men det var vel for å kunne bruke vanligere komponenter og kunne kjøre windows programmer.

Med tanke på utviklingen så var det et naturlig valg. x86 har et solid utvalg av prosessorer i ulike segmenter. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Heh, da tror jeg Apple må lage noen egne fabrikker. Så mye som de saksøker Samsung (og andre) har jeg vondt for å tro at noen vil inngå et slikt samarbeid med Apple igjen :)
Skader nok ikke..tenk på teknologien og utviklingen hvis vi får enda en produsent av komponenter på banen..da gjenstår bare en ting.. slutt på rettssakene, og satsing på utviklingen.. så blir forbrukerene glade :) Jeg elsker at det er konkuranse..

 

Fair enough, men jeg liker at det finnes en del standarded slik at utviklere ikke trenger å bruke alle ressursene sine på å lage mange utgaver av samme software, eller at du må ha mange forskjellige typer "identiske" maskiner for å ha tilgang til alle programmene du vil ha. Det syntes jeg faktisk kan være litt frustererende med konsollkrigene og alle de mobile OS'ene etc.

Lenke til kommentar

For en misvisende overskrift. Ta en titt på Bloomberg sin overskrift. Den sier med en gang hva det dreier seg om. Kutter Apple Intel? ..eh nei. Så overskriften lyger. Det spekuleres i at Apple vil kutte Intel ...ja, og det har det blitt spekulert i en stund nå, så her trodde jeg at det var blitt offisielt.

Nei, HW, dette var er direkte løgnaktig artikkeloverskrift. Jeg skrur på ad-block og script block igjen bare for den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

x86 sin store svakhet er at den må være tilbakekompatibel. Hvis ikke den måtte det hadde vi garantert fått mer effektiv utnyttelse av prosessorkraften. (Min ukvalifiserte mening)

Alle dagens x86-prosessorer er implementert som RISC-aktige CPUer. At x86-prosessorer ikke har klart å skalere drastisk videre med klokkefrekvens siden tidlig på 2000-tallet er et felles trekk vi ser med andre RISC-arkitekturer, og har ingen tilknytning til x86-kompatibiliteten. Er du klar over hvor liten del av CPUen som utgjør kompatibilitet med den originale x86 ALU-en? Hver eneste gang dette argumentet kommer opp i diskusjoner der x86 har blitt omhandlet så spørr jeg etter konkrete elementer i x86 instruksjonssettet som er en flaskehals. Til nå har ingen klart å komme med noen, kun ting knyttet til RISC-implementasjonen. Jeg er for å bytte ut x86 når vi har noe som er betraktelig bedre til samme formål.
Lenke til kommentar
x86 sin store svakhet er at den må være tilbakekompatibel. Hvis ikke den måtte det hadde vi garantert fått mer effektiv utnyttelse av prosessorkraften. (Min ukvalifiserte mening)
Alle dagens x86-prosessorer er implementert som RISC-aktige CPUer. At x86-prosessorer ikke har klart å skalere drastisk videre med klokkefrekvens siden tidlig på 2000-tallet er et felles trekk vi ser med andre RISC-arkitekturer, og har ingen tilknytning til x86-kompatibiliteten. Er du klar over hvor liten del av CPUen som utgjør kompatibilitet med den originale x86 ALU-en? Hver eneste gang dette argumentet kommer opp i diskusjoner der x86 har blitt omhandlet så spørr jeg etter konkrete elementer i x86 instruksjonssettet som er en flaskehals. Til nå har ingen klart å komme med noen, kun ting knyttet til RISC-implementasjonen. Jeg er for å bytte ut x86 når vi har noe som er betraktelig bedre til samme formål.

Riktig, dette var et relevant problem for 10-15 år siden, Når du har passert en millard transistorer har det ingen betydning om noen hundre tusen brukes til legacy.

Lenke til kommentar

Da vinker jeg farvell til skuta som kaller seg "Apple" :) Enkelt og greit, de bør være forsiktig med hva de gjør nå fremover...

 

Stygg iPhone 5, Mac Pro er utdatert, iOS 6 har kart som fortjener en plass midt i nordsjøen, Retina har grafikk problemer (hakking til tider) etc. Savner Steve, mr. Cook kjører skuta på ræv ser det ut som...

Lenke til kommentar

Fin utvikling det her ! Jeg er ikke veldig interessert i Apple produkter, men det er alltid et pluss hvis Intel får mer konkurranse. Dessverre tror jeg ikke Apple vil konkurrere på rå ytelse, for de er ikke så interessert i å oppdatere entusiast/proff produktene. Så Intel har fortsatt ikke nok konkurranse der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...