Gå til innhold

? Glem termisk pasta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Sony ser for seg at de nye arkene skal bli brukt i dyre servere"Arkene blir ikke billig med andre ordMen jeg betaler gjerne 100 kroner per lille ark så lenge jeg slipper sølet å kline med "tannkrem"

Tror ikke at gjenbruks aspektet er særlig relevant for servere. Er enklere å bytte vifte en hele kjøleren uansett. Heller ikke optimal kjøling, kjekt men ikke påkrevet, du må uansett ha noe å gå på.

Lang levetid er derimot et pluss på et system som ofte kjører på høy ytelse i årevis.

 

Lenke til kommentar
Arket et bare 0,3-2.0 millimeter tykt

Bare? Det er jo 3-20 ganger så tykt som vanlig kopipapir. Riktig påført termisk pasta vil også være vesentlig tynnere enn vanlig kopipapir. På toppen av dette tviler jeg på at den spesifike varmeledningsevnen er høyere enn for selv billig termisk pasta.

 

Den termiske motstanden til Sonys EX20000C er vist 0,2-0,4 K*cm2/W. Omregnet til W/m*K med 0,3mm papirtykkelse (det beste) er det 15 W/m*K. Til sammenligning ligger Arctic Silver på 8,7 W/m*K, mens en rekke andre i denne testen varierer fra 1,1 til 20 W/K*m. Men dette må sees i sammenheng med tykkelsen. En termisk pasta med 5 W/m*K yter like bra som Sonys 15 W/m*K hvis tykkelsen er 1/3 av Sonys tykkelse. 0,3 mm som minste tykkelse er etter min mening alt for tykt. Hva poenget er med en vanvittig kjøttkake på 2,0 mm mellom CPU og kjøler skjønner jeg ikke. Dette minner jo bare om de ineffektive grå "juicy fruit tyggisene" som produsentene ofte bruker på originalt monterte kjølere på brikkesett m.m.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når denne nyheten dukket opp et par tre uker siden var det mange som med en gang kommenterte at dette har vi hatt i 25 år, hvertfall siden gamle Apple-maskiner på 80-tallet. Jeg husker også godt at min P3 Coppermine var montert med en slik folie mellom die og kjøler. Ulempene er at de er dyre, fungerer dårlig om de blir montert feil og må produseres i størrelser som passer die-en.

 

Indium-%20Metal%20Heat-Spring-resized_2.jpg

Indium Heat-Spring®, $300 USD for 50 patches.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Når denne nyheten dukket opp et par tre uker siden var det mange som med en gang kommenterte at dette har vi hatt i 25 år, hvertfall siden gamle Apple-maskiner på 80-tallet. Jeg husker også godt at min P3 Coppermine var montert med en slik folie mellom die og kjøler. Ulempene er at de er dyre, fungerer dårlig om de blir montert feil og må produseres i størrelser som passer die-en. Indium Heat-Spring®, $300 USD for 50 patches.

 

Ved 6$/stk så er de ikke spesielt mye dyrere enn kjølepasta?...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et lignende produkt i flere år allerede. Flytende metall som ligger innkapslet i et "ark" som legges mellom prosessor og kjøleblokk. Varmes opp av prosessoren til det smelter og flyter utover, og kjøles deretter ned igjen (setter igang vifte på kjøleren eller starter pumpen på vannkjølingen). Dette stivner da der det skal være, og fungerer utmerket! Ikke noe søl, akkurat passe mengde, bra temperaturer.

Lenke til kommentar

En del dyrere

Når denne nyheten dukket opp et par tre uker siden var det mange som med en gang kommenterte at dette har vi hatt i 25 år, hvertfall siden gamle Apple-maskiner på 80-tallet. Jeg husker også godt at min P3 Coppermine var montert med en slik folie mellom die og kjøler. Ulempene er at de er dyre, fungerer dårlig om de blir montert feil og må produseres i størrelser som passer die-en. Indium Heat-Spring®, $300 USD for 50 patches.
Ved 6$/stk så er de ikke spesielt mye dyrere enn kjølepasta?...

For den prisen får man en high end kjølepastatube med nok til ca 10 prosessorer.

 

Ellers så har vel også tynne flak med bly vært brukt til det samme formålet.

Lenke til kommentar

Syns det bare er kos å tilføre ny pasta jeg!

Får en god følelse når jeg forsiktig vasker av den gamle pastaen med en fuktig liten papirbit, helt til prosessoren skinner i lyset, for så å forsiktig påføre en liten "ert" med ny pasta :love:

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det bare er kos å tilføre ny pasta jeg!Får en god følelse når jeg forsiktig vasker av den gamle pastaen med en fuktig liten papirbit, helt til prosessoren skinner i lyset, for så å forsiktig påføre en liten "ert" med ny pasta :love:

 

Helt enig! ;)

Lenke til kommentar
Ved $6/stk så er de ikke spesielt mye dyrere enn kjølepasta?

Det er bare et par kroner dyrere, men i prosent er det ganske høyt. En tur til Arctic Silver sin hjemmeside og prisjakt.no forteller at en stor sprøyte gir omtrent 6,- NOK/CPU for det som er en veldig dyr kjølepasta. Og $6 er nok bulk-pris uten MVA og slikt.

Lenke til kommentar

Samme for meg om det koster 6,- eller 60,-.

Jeg skal jo bare (forhåpentligvis) sette på prosessorkjøleren en eneste gang.

 

Hvor dyr kan denne nye oppfinnelsen være, hvis de bare vil selge til dyre servere?

Det må jo være ekstremt dyrt. For er du entusiast med råd til i7-prosessor for gaming, har du vel litt småpenger til kjølepastaen også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...