Gå til innhold

EU vil la deg kjøpe og selge «brukt» programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette kunne vidreføres til spill? Tenker på spekulasjonene? om at bla. Sony vil legge inn hindringer for å vidreselge brukte spill på neste generasjon spillekonsoll.

 

Spill er digitale produkter, og vil omhandles av kjennelsen. Spørsmålet nå blir hvorvidt det er lov for leverandøren å legge inn sperrer som vanskelig- eller umuliggjør videredistribusjon av lisensen. Selv om jeg både har lyst og lov til å videreselge Battlefield 1943 som jeg kjøpte i PlayStation Store, eller Rock of Ages fra Steam, er det jo ikke dermed sagt at jeg er i stand til å gjøre det, rent praktisk, slik situasjonen er i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spår at det vil komme mye mer DRM som følge av denne loven.

 

Sannsynligvis. På spill er det som sagt mer eller mindre implementert, men det kan jo være vi nå får se nye DRM-befengte distribusjonskanaler (av typen Steam) for øvrig programvare (som Office 365 og Photoshop).

Lenke til kommentar

Jeg spår at det vil komme mye mer DRM som følge av denne loven.

Hvorfor skal dette medføre mer drm? Dette er en billig måte å få tak i lovelig programvare på, om du ikke vil betale kan du likegodt piratkopiere.

Windows, office 2007,2010 og antivirus er det eneste programmet jeg har vært borti som har relativt effektiv piratbeskyttelse.

Alt som krever gjevnlig oppdatering eller tilgang til internett kan piratbeskyttes ganske enket.

Ganske håpløst med alt annet.

 

At produsenter bruker DRM for å ungå dette er en annen sak, gjør det kronglete nok og ingen gidder.

Spørsmålet er også hvordan dette gjelder steam som er et amerikansk selskap. De kan si at salget ble gjort i USA.

Lenke til kommentar

Er vel en naturlig utvikling i en tid hvor fysiske kopier er på vei inn i glemmeboken.. Skal digitale kopier bli et fullverdig alternativ så må forbrukeren ha de samme rettighetene..

 

jeg har to eadm kontoer og jeg har spill på begge (glemte jeg hadde spill på den ene), men EA sier de ikke kan kobles samen :p Drittsystem

Lenke til kommentar
Jeg spår at det vil komme mye mer DRM som følge av denne loven.
Sannsynligvis. På spill er det som sagt mer eller mindre implementert, men det kan jo være vi nå får se nye DRM-befengte distribusjonskanaler (av typen Steam) for øvrig programvare (som Office 365 og Photoshop).

DRM ville jo være å legge en direkte hindring for noe som er fullt lovlig i tilfelle..? Som å bygge et gjerde for å forhindre lovlig ferdsel?

Lenke til kommentar

Kjennelsen sier så vidt jeg vet ikke at programvaredistributører må lage egne salgskanaler for vidredistrubisjon av nedlastet programvare, selv om du nå har lov om du er i stand til å gjøre dette.

 

Det er svært mange "om" og "men" i denne saken, og det kommer til å bli mye fram og tilbake før man har mulighet til å selge SW videre, spesielt fra kanaler som Steam, mobil-x marcetplace, osv. Neste steg blir hvordan man skal skille på videresalg av programvare og ulovlig nedlasting. Hvordan vet man om den opprinnelige filen er slettet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dette er nok hovedgrunnen til at Microsoft vil omgjøre Office til leieprodukt med månedspris. Det samme skjer hos mange andre selskaper. I gamle dager kunne man kjøpe et produkt og bruke det til det ble utslitt. I dag skal man vist ikke eie noe, bare leie slik at produsentene er sikret inntekt i både oppgangstider og nedgangstider og til evig tid (om ikke andre utkonkurrerer de).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...