Gå til innhold

Konkurranse: Julekalender dag 15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål nummer to er riktig nok litt vagt formulert ("hva regnes" kommer jo litt an på hvem sm står for "regningen"). Men jeg vil påstå at det rette svaret ikke er blant svaralternativene. Jeg vil ikke røpe hva som faktisk er rett - i tilfelle redaksjonen retter - men jeg mistenker at den som har laget spørsmålet enten kan lite om trykking eller kan lite om religion.

Lenke til kommentar

Spørsmål nummer to er riktig nok litt vagt formulert ("hva regnes" kommer jo litt an på hvem sm står for "regningen"). Men jeg vil påstå at det rette svaret ikke er blant svaralternativene. Jeg vil ikke røpe hva som faktisk er rett - i tilfelle redaksjonen retter - men jeg mistenker at den som har laget spørsmålet enten kan lite om trykking eller kan lite om religion.

 

Man begynte vel seriøst og trykkpresser en gang på 1700 tallet og før det brukte man enten kopiering ved skriving og/eller stempel.

 

Men forskjellen mellom nummer 1 og nummer 2 "mao's lille røde 900 mill. eksemplarer" på listen er fortsatt forskjellen på milliarder.

Lenke til kommentar

Man begynte vel seriøst og trykkpresser en gang på 1700 tallet og før det brukte man enten kopiering ved skriving og/eller stempel.

"Trykket opp" er nå et såpass vidtfavende uttrykk at jeg vil i hvert fall trekke fra et årtusen fra ditt tall (du er for øvrig også ca. 200 år for seint ute selv etter europeisk målestokk). Det er fullt mulig å trykke opp tekster uten Gutenbergs trykkpresse, og masseproduksjon av tekstlige verker ved hjelp av trykketeknikker var vanlig i Asia lenge før han gikk i gang med bibelen sin.

 

Hvis spørsmålet hadde vært "trykket opp i et større antall med trykkpresse", så hadde saken stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar

Skjerpings akam....

Ang. spørsmål 3 :

Hva er et hovekontor? Kontoret på hove? Er Canon begynt med festivalkontor?

I tillegg : når alternativene er Ota, Fukushima og Kobe - hvem har rett? Canon eller Akam : Dette er klippa fra Canon Norge:

 

Bedrift : Canon Inc. Globalt hovedkontor

Adresse : 30-2, Shimomaruko 3-chome, Ohta-ku, Tokyo 146-8501, Japan

Telefon : +81 3 3758 2111

Webområde : www.canon.jp

 

Står nå ganske tydelig Tokyo der.....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...