Gå til innhold

Oslo Børs vurderer Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen er vel litt upresis. Så vidt jeg forstår er realiteten at Oslo Børs har en "samarbeidsavtale" med LSE, og vil følge LSE sine valg av plattform/system.

 

Det kan faktisk medføre at Oslo Børs tar i bruk Tradelect fra februar 2010, men flytter over til annet system så fort LSE har gjort dette. Tradelect vil uansett være uaktuelt, da dette systemet med LSE sitt skifte er "dødt".

 

Men det er komisk å se at Microsoft/Accenture sitt prestisjeprosjekt, som skulle vise at Windows Server, MSSQL og .NET var en velfungerende løsning for svært kritiske systemer blir skiftet ut fordi den både er for dyr og for treg.

 

@newbrewfos:

 

Det er helt feil at man vurderer systemer som man ikke har erfaring med. MilleniumIT sine børssystemer er blitt brukt siden 1996, og kjøres i dag av en lang rekke børser, f.eks London Metal Exchange, vel verdens største råvarebørs.

 

Tradelect, det var system man ikke hadde erfaring med.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Vi får håpe at ikke Oslo Børs ender opp med en ny "Holmenkollbakke", da.

 

edit: Noen vil vel si at det var nettopp det de gjorde forrige gang, da de anskaffet dagens system ....

 

@Bolson: Det står da faktisk i artikkelen at Oslo Børs avventer erfaringene London-børsen vil få med sitt nyinnkjøpte MillenniumIT-system ... så da vet jeg ikke hvor mye man kan legge vekt på ting MillenniumIT har gjort siden 1996. "Past performance is no guarantee for future results", heter det gjerne i børs-relaterte miljøer.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
For en tullete vinkling på denne saken. Valg av OS har jo svært lite med applikasjonenen å gjøre. Er fullt mulig å lage både trege og kjappe applikasjoner både på Linux og Windows.
Nja, det er mulig å lage trege løsninger på begge. :p

Kjapphet og sikkerhet stiller imidlertid krav til det underliggende systemet, og dermed er noen systemer uaktuelle.

Lenke til kommentar

@newbrewfos:

 

Det er en grunn til at LSE har kjøpt MilleniumIT, etter en prosess der de startet med 20 aktuelle plattformer/selskaper. Sentralt her har vært at MilleniumIT har et oppdatert fungerende system som passer inn i LSE sin strategi framover, og i tillegg beregnes å gi en årlig besparelse på ca 10 mill pund. Grunnen til at man kjøper et selskap og ikke bare et system, er erkjennelse av at så forretningskritiske systemer kan man ikke outsource.

 

Ellers så sier Oslo Børs i andre sammenhenger at de kommer til å følge LSE sitt valg, men det avhenger så klart av blant annet kontraktsmessige forhold med LSE. Tradeelect vil uansett være uaktuelt på sikt, da som nevnt systemet i realiteten ikke vil bli videreført. Oslo Børs regner faktisk med å skifte alt 2011.

 

@Tordenflesk:

 

I og med at omtrent alle virksomhetskritiske system av denne størrelse og type kjører på Unix, Linux eller Solaris, så er det tydelig at OS faktisk er relevant. Den forklaringen som er gitt av de selskapene som utvikler slike løsninger er at man har pga kravene til ytelse, latens på f.eks "meldinger/trading speed" er nede i 0,5 ms, faktisk må ha tilgang helt til kjernenivå i OS for å klare å tilfredsstille krav.

 

Edit:

 

Et apropos her, Chi-X (et system som mange børser i Europa bruker), NYSE og EURONEXT sine system har trading-speed på 0,4 - 0,5 ms, Tradelect ligger på 2,7 ms. Og det er i realiteten kritisk seint, og kan medføre såpass stor forsinkelse på en handel at det medfører tap for kunden/megler.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Et apropos her, Chi-X (et system som mange børser i Europa bruker), NYSE og EURONEXT sine system har trading-speed på 0,4 - 0,5 ms, Tradelect ligger på 2,7 ms. Og det er i realiteten kritisk seint, og kan medføre såpass stor forsinkelse på en handel at det medfører tap for kunden/megler.

Kravet var under 10ms mener jeg (noen sier 5).

Det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at Tradelect ikke takler trafikk, og ofte havner over 10ms- og som når verden bestemmer seg for å gå til helvete, så presterer systemet å krasje i over et døgn.

Litt kjipt når LSE må betale kunder for "damages" fordi info fra LSE kommer for sent eller ikke i det hele tatt.

LSE lever tross alt av kjøp/salg/info om aksjer, så da kan du ikke komme seint. Er tross alt andre som også selger samme tjenester.

Endret av cyclo
Fjernet svar på slettet post
Lenke til kommentar

På tide at Windows blir dumpet fra den offentlige sektoren, egentlig skulle helse gutta og politiet vært de første ute med å gi Microsoft sparken ut døra.

Årsaken? Sikkerhetsproblemene rundt Windows, ta Conficker for eksempel, den banket ut sykehusets datasystemer og politiet, i sistnevnte tilfelle medførte det en del tregere utrykninger og andre problemer.

 

Sånn kan vi ikke ha det, og her stiller Linux sterkt.

Måten OSet er bygget på gjør at virus og ulumskheter får ingen god grobunn, det er som å forvente at en bakterie kan formere seg i ett bad med sprit og uten næring, det går bare ikke.

Lenke til kommentar

@DarkSlayer:

 

Kravene til maks 10 eller 5 ms er i såkalte peak tester om jeg ikke husker feil fra noe jeg las for noen år siden. Om du da har 2,7 ms som gjennomsnittlig trade-speed, i tillegg til skalerbarhetsproblemer, da er sannsynligheten for at du leverer for seint særdeles stor.

 

Og det merkeverdige er at så vidt jeg vet fungerer TradeElect bra nok for de fleste av børsene LSE leverer til, men de har dog langt lavere transaksjonsvolum.

 

@del_diablo:

 

Windows Server er nok ikke for ustabilt eller usikkert i seg selv i denne sammenheng. Men det er litt for mye hyllevare til å egne seg i en sammenheng der til og med "skruene" (billedlig talt) er etter spesialspesifikasjon. Da er faktisk det viktigste å ha så stor grad av kontroll som mulig over hver enkelt bit av løsningen.

 

Og ingen vil vel påstå at Microsoft sine løsninger gir deg den grad av kontroll.

Lenke til kommentar
For en tullete vinkling på denne saken. Valg av OS har jo svært lite med applikasjonenen å gjøre. Er fullt mulig å lage både trege og kjappe applikasjoner både på Linux og Windows.

Windows har ingen real-time-kernel, noe Linux/Solaris kan kjøre som. Krever applikasjonen en slik kernel er ikke Windows et like godt alternativ.

 

Tror nok personlig at problemet ligger hos Accenture som utviklet ett dårlig system, fremfor å klage på MS. Men ironisk skal Oslo Børs over på det trøblete systemet i 2010.

Systemet ble laget av Microsoft og Accenture sammen med en del ressurser fra MS. Dette var et prestisjeprosjekt for MS som skulle vise hvor bra .NET kan gjøres.

 

Du mener vel ikke at det er MS sin skyld at politiet fortsatt kjører windows2000 servere og ikke har fått oppgradert til nyere systemer og installert de siste sikkerhetspatcher?

Delvis. Ikke nødvendigvis MS sin skyld men heller lisensen Windows er distribuert med. Det er ikke noe problem å finne store produksjonssystemer som i dag kjører Linux 2.4 (8.5 år gammel) og Apache 1.x og tilsvarende gamle versjoner hvor alle er patchet med nyeste sikkerhetsoppdateringer. Hadde Windows benyttet seg av en fri og åpen lisens kunne Politiet fått sikkerhetsoppdateringer så lenge de bare hadde ønsket å betale for det og ikke leve på Miscrosofts tidsplan.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Du mener vel ikke at det er MS sin skyld at politiet fortsatt kjører windows2000 servere og ikke har fått oppgradert til nyere systemer og installert de siste sikkerhetspatcher?

De kjører også NT4...

 

Men hvordan får du til den påstanden der????

Jeg har lest endel om LSE prosjektet, så jeg referer kun til det. Google er din venn.

 

Politiet er kun inkompetent... som er vanlig i det offentlige. Hadde de vært kompetente, så ville de jobbet i det private og tjent mer penger, og fått andre goder.

 

@Bolson

Det stemmer sikkert med at max under peak var 5/10ms. Nå finner jeg ikke igjen tallene, det lille jeg fant om det så takler ikke TradElect den enorme trafikken til LSE - og derfor får de mye lagg naturlig nok.

JSE børsen så jeg noen trakk frem(de er også på tradelect eller noe windows greier), og mente at de hadde svært gunstige tider i sitt system ... men nå er JSE en liten børs også.

Trukke Oslo vil lide sånn, er ikke akuratt verdens navle.

 

Det er ikke noe problem å finne store produksjonssystemer som i dag kjører Linux 2.4 (8.5 år gammel) og Apache 1.x og tilsvarende gamle versjoner hvor alle er patchet med nyeste sikkerhetsoppdateringer. Hadde Windows benyttet seg av en fri og åpen lisens kunne Politiet fått sikkerhetsoppdateringer så lenge de bare hadde ønsket å betale for det og ikke leve på Miscrosofts tidsplan.

Det har alt med hvordan du lager applikasjonen eller vedlikeholder den. Det er ikke vanskelig å lage en applikasjon som bruker mye funksjonalitet fra enten OS eller andre ting - så kommer en patch som endrer funksjonaliteten, som igjen fører til at din app tryner.

Det gjelder alle systemer. Open source løser ikke noe der.

 

I politiets sitt tilfelle så kjørte de UTEN patcher. Eneste grunn til å ikke installere patch er når det får apps eller maskin til å tryne.

http://www.tu.no/it/article204794.ece

 

Skal man ha en app - så må man også bruke penger på å vedlikeholde og oppgradere den. Det forstår forbrukere, men ikke bedrifter.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg føler en viss skadefryd. At LSE valgte MS ble brukt av MS for å vise verden hvor mer stabilt og tryggere Windows system var en *nix system.

 

 

 

As part of its strategy to win more trading business and new customers, the London Stock Exchange needed a scalable, reliable, high-performance stock exchange ticker plant to replace its earlier system. Roughly 40 per cent of the Exchange’s revenues are generated by the sale of real-time information about stock prices. Using the Microsoft® .NET Framework in Windows Server® 2003 and the Microsoft SQL Server™ 2000 database, the new Infolect® system has been built to achieve unprecedented levels of performance, availability, and business agility. Launched in September 2005, it is maintaining the London Stock Exchange’s world-leading service reliability record while reducing latency by a factor of 15. Its successful implementation, with support from Microsoft and Accenture, shows the London Stock Exchange’s leadership in developing next-generation trading systems.

 

http://www.microsoft.com/uk/getthefacts/lse.mspx

 

http://switch.atdmt.com/action/FY07_Linux_LSE_Download

Lenke til kommentar

Tingen med Linux her er at den har ein vanvittig fordel som ikkje Microsoft har. Full tilgang til kjernen. Justering av CPU scheduler(eventuelt bytte den med ein anna), optimalisere nettverk, IO osv...Det er dette Facebook og Google drar nytte av, å kunne tune eit system maksimalt med mest mogleg presisjon.

Lenke til kommentar

@Gaute65

De kjører idag mssql2005, og ikke 2000 versjonen. Men tror de begynte prosjektet med 2000versjonen.

 

@hw journalistene

Hater å gjøre jobben deres. Men dere skulle jo kun ha en "linux er best, windows sux" med påfølgende flamewar for å generere klikk så dere kan få noen reklamekronasjer inn i kassa deres. Men dere kunne jo googlet litt??? Merkelig at andre blekker klarer å skrive mer utfyllende om saken.

 

Det nye systemet: Det heter "Millennium Exchange" og er en løsning bestående av linux (suse), unix(solaris 10), og oracle databaser. Ellers er det lite detaljer. Brosjyren garanterer under 25msec latency, men siste versjoner skal være under 1ms.

Ikke så veldig open source må jeg si...

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke trodde oracle kunne brukes i sånne systemer... Så nå ble jeg litt interessert i åssen i huleste de har fått til det.

Lenke til kommentar
Må ærlig innrømme at jeg ikke trodde oracle kunne brukes i sånne systemer... Så nå ble jeg litt interessert i åssen i huleste de har fått til det.

 

Kanskje er det snakk om Oracle RAC. Nei, det er nok ikke en standard 11g som brukes. Faktisk er Oracle nærmest enerådende som databaseløsning innen finanssektoren. I tillegg er det store på Middleware innen samme sektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...