Gå til innhold

Oslo Børs vurderer Linux


Anbefalte innlegg

Kanskje er det snakk om Oracle RAC. Nei, det er nok ikke en standard 11g som brukes. Faktisk er Oracle nærmest enerådende som databaseløsning innen finanssektoren. I tillegg er det store på Middleware innen samme sektor.

 

Lurte bare på hva du legger i finanssektoren. Er banker inkludert i dette ? Lurte bare fordi at DnbNor bruker DB2 og ikke Oracle og de står vel for rundt 80% av bedriftsmarkedet . Jeg tror at Nordea bruker DB2 også, så når det gjelder banker er det ikke så mye igjen.

 

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To norske/nordiske banker teller ikke stort i dette regnestykket. Vi snakker vel om under 1 % av finanssektoren internasjonalt. I de sammenhenger som her diskuteres er markedsandeler i Norge særdeles lite interessante.

 

I tillegg har faktisk de fleste finansinstitusjoner løsninger på flere plattformer avhengig av alder på løsningene. DB2 er mye brukt på eldre mainframe systemer.

 

Men internasjonalt bruker alle de 20 største bankene Oracle på en eller flere virksomhetskritiske løsninger. Så å si de er enerådende er vel å ta hardt i, men de er uten tvil den dominerende aktøren.

Lenke til kommentar

Huff, har lest at London børs har hatt veldig mange problemer etter overgangen til Linux. Håper inderlig ikke de går over.

 

Edit: Men om dette dreide seg om barnesykdommer eller ikke... Tja... Blir nok bra etter bare 1-2 år uansett om de går over og alt skulle skjære seg.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Huff, har lest at London børs har hatt veldig mange problemer etter overgangen til Linux. Håper inderlig ikke de går over.

 

Jeg tror ikke helt du skjønner hva dette dreier seg om. Det er ikke bare å bytte PC på børsen. Systemene er nok litt for komplekse til å gjøre en overgang uten noen problemer. Det gjelder enten man går fra Windows til Linux, vise versa eller oppgraderer til ny versjon av Windows for den del. Det vet alle som har vært med på et sammenlignbart prosjekt.

Lenke til kommentar

Burde man ikke bruke et realtime-OS for å drive en sånn løsning? Klarer ikke helt å se at windows server passer inn i den sammenhengen. Windows server er stabilt, sikkert, har høy ytelse osv men det mangler vel de realtime-egenskapene et sånt prosjekt krever?

 

Trur kanskje jeg ville gått for QNX selv. :ninja:

Lenke til kommentar
Burde man ikke bruke et realtime-OS for å drive en sånn løsning? Klarer ikke helt å se at windows server passer inn i den sammenhengen. Windows server er stabilt, sikkert, har høy ytelse osv men det mangler vel de realtime-egenskapene et sånt prosjekt krever?

 

Trur kanskje jeg ville gått for QNX selv. :ninja:

 

Jeg TROR ikke dette er noen god ide nei. Et realtime system er ikke som sådan raskere enn et som ikke er realtime. Forskjellen er at du kan sette krav til at det kan garantere at f.eks. en transaksjon termineres dersom den ikke blir ferdig innen en gitt tid.

 

Jeg ser for meg at kundene kan bli litt sure hvis deres transaksjon ikke ble utført "systemet var overarbeidet"

Lenke til kommentar

Det er vell ikke helt rett... Real-time kjerner kan være "soft" eller "hard". Den kan enten sørge for at de aller aller fleste deadlines nås, men at det er greit at det av og til bommes på en deadline. Eller den kan sørge for at alle deadlines nås basta.

 

Har man et real-time børssystem hvor man opplever at transaksjoner termineres fordi den ikke er ferdig, ja da har man skalert systemet helt feil, og i utgangspunktet lagd et ubrukelig system.

Lenke til kommentar
Det har alt med hvordan du lager applikasjonen eller vedlikeholder den. Det er ikke vanskelig å lage en applikasjon som bruker mye funksjonalitet fra enten OS eller andre ting - så kommer en patch som endrer funksjonaliteten, som igjen fører til at din app tryner.

Det gjelder alle systemer. Open source løser ikke noe der.

Det er akkurat det OSS gjør. Det du nevner her er grunnen til at mange fortsatt bruker Linux 2.4.x og Apache 1.x. De oppdaget at nyeste versjon endret funksjonalitet som gjorde at deres applikasjon trynet og de bestemte seg for å i stedet for å oppdatere applikasjonen forke kernelen/operativsystemet/serveren til en versjon uten siste funksjonsendrende patch og selv sørge for at sikkerhetsoppdateringer og andre kompatible patcher.

 

Det er en av de større fordelene med fri programvare; du er ikke i utviklerens nåde når det gjelder oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...