Gå til innhold

Microsoft nekter å droppe IE6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo egentlig ikke noe å mase om. Mange bedrifter er låst opp til IE6 pga. egenutviklet eller annen spesial software som er knyttet til IE6 og som vil ta lang tid og oppdatere eller fase ut. Derfor vil IE6 dessverre bli veldig seiglivet. Sitter selv med en maskin hvor jeg må ha IE6 :(.

 

Tror neppe det er noen løsninger til IE 6.0 som ikke fungerer i IE 7.0. ActiveX og alt av den møkk er den samme.

 

Det er kanskje mer av "Dersom det fungerer - ikke rør det!" tankegang som holder igjen på IE 6.0.

Lenke til kommentar

IE6 er jo fortsatt standard på Win XP før du får oppdatert og da må jo denne brukes, personlig er jeg nå låst til IE7 og får ikke IE8 til å installere av merksnodige grunner som resultat er det noe programvare som ikke funker.

 

Uansett, til Windows 7 eller ett annet OS tar mainstreamen fra bedriftsgutta så vil nok IE6 leve videre.

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig ikke noe å mase om. Mange bedrifter er låst opp til IE6 pga. egenutviklet eller annen spesial software som er knyttet til IE6 og som vil ta lang tid og oppdatere eller fase ut. Derfor vil IE6 dessverre bli veldig seiglivet. Sitter selv med en maskin hvor jeg må ha IE6 :(.

 

Tror neppe det er noen løsninger til IE 6.0 som ikke fungerer i IE 7.0. ActiveX og alt av den møkk er den samme.

 

Det er kanskje mer av "Dersom det fungerer - ikke rør det!" tankegang som holder igjen på IE 6.0.

Problemet med ActiveX, er at det er et rammeverk for å lage custom funksjonalitet på en webside. Ajax(oppfunnet av MS) er i IE6 implementert med ActiveX. Flash er en annen kjent ActiveX komponent i IE.

 

Det som bedrifter gjør feil, er å lage sinnrike og elendige custom ActiveX, som ender opp med å diktere browser og os. Og bedrifter hater å kaste penger 2 ganger på samme system.

 

Om det er noe å klage på med ActiveX, så er det at det ikke finnes et standarisert måte å lage crossbrowser plugins, som helt eller delvis kan eksponere lokale ressurser på en maskin (filsystem, applikasjoner, hardware etc).

Man kan gjerne si at man ikke burde hatt slike ting, men nå er det engang slik at med data så er alt mulig, og da er det lett å falle for fristelsen.

Lenke til kommentar

@DarkSlayer:

 

Det er vel også korrekt at Microsoft av sikkerhetsmessige og standardmessige årsaker måtte gjøre såpass store endringer i hvordan IE håndterer ActiveX i IE7 at det skapte betydelige problemer. Problemene er så vidt jeg har oppfattet knyttet til at man i IE7 har mye strengere håndtering av mulighet for tilgang til maskinressurser.

 

Ellers er det helt rett at mange av de applikasjonene som er problemet er laget delvis med hodet under armen og armen i bind, samt at en lang rekke ActiveX plugins/applikasjoner til og med har sin historie fra før IE6.

Lenke til kommentar

hvis bedriften er så sterkt låst til IE 6 så må også andre versjoner vente til det er naturlig å opgradere.

 

her går det ikke Ann å bare kutte strengen tvers av da konsekvensen blir for stor.

 

likevel så går det an å yte ett vist press for å få en oppgradering på glid .

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

De fleste grunnene til fortsatt å bruke IE6 er i realiteten dårlige grunner og elendige beslutninger.

 

Men uansett hvor dårlige argumentene er så er det enkelte realiteter det tar tid å gjøre noe med.

 

For privatpersoner finnes det ikke et eneste argument for fortsatt å bruke IE6.

Lenke til kommentar

Hvordan må MS fortsette å støtte IE6? Den utvidede XP-støtten er jo ikke noe bedriftene kunne regne med da de kjøpte XP for en del år siden. Derfor har MS full rett til å si opp IE6.

 

De bedriftene som er låst til IE6 kan jo bare beholde den. I realiteten er det vel lite som skjer på IE6-fronten når det kommer til patcher o.l.

Lenke til kommentar
De fleste grunnene til fortsatt å bruke IE6 er i realiteten dårlige grunner og elendige beslutninger.

 

Men uansett hvor dårlige argumentene er så er det enkelte realiteter det tar tid å gjøre noe med.

 

For privatpersoner finnes det ikke et eneste argument for fortsatt å bruke IE6.

 

 

jeg undres på hvordan du kan være så bastant sikker på at det ikke finnes private som låst til IE 6 ?

 

men du regner nok ikke med de som driver enkeltmanns foretak.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se for meg enn ActiveX som er helt klin umulig å få til å fungere i 7.0. De er tross alt bygd på samme plattform og skulle være nettleser uavhengig.

 

At siden fra 6.0 med custom made ActiveX ikke vil tegne 100% riktig i 7.0, det kan jeg godt tenke meg. Men kan ikke tenke meg avvik på mer enn 5-10%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...