Gå til innhold

Refleksjon: Gi oss rosa kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en mer eller mindre håpløs diskusjon. De fleste kameraer på markedet er kjønnsnøytrale i stil. Skal man begynne å ønske seg mannekameraer? Hvordan ser et mannekamera ut? Jeg tror også det finnes en haug med kvinner som synes det er idiotisk at det skal være en standard at kvinner liker "pen innpakning, myke linjer og farger som matcher leppestiften". Dette er latterlig. En kan ikke presse likestilling inn i alle aspekter i livet. Alt trenger ikke være i balanse og det siste vi trenger er et sterilisert samfunn.

 

Dessuten tror jeg produsentene gjør det riktig når de anntar at kvinner som vurderer utseendet på kamera som viktigere enn funksjonene, som regel ikke har bruk for et godt kamera. Produsentene bryr seg først og fremst om å skape profitt, og det er ingen menneskerett at alle mennesker skal ha en kameramodell som passer for dem.

 

"Vi vil ha kameraer som både appellerer til oss jenter, samtidig som de gir oss topp bildekvalitet!"

For guds skyld, hva er det egentlig du/dere vil ha? Kameraene mine appelerer ikke til min mannlige side, men jeg kjøpte dem allikevel. Kameraet er ikke et tilbehør til antrekket ditt. Jeg tror ikke det finnes noen mannemodell for noen kameraer, hvorfor skal dere da ha deres eget? Er du klar over at kameraene vil bli dyrere hvis de skal lages til alle mulige preferanser. Hva blir det neste? Kameraer for de som mangler venstrehånd og høyre øye?

 

Det er denne typen absurde krav som gjør at folk er lut lei av alt med likestilling å gjøre.

Lenke til kommentar
For guds skyld, hva er det egentlig du/dere vil ha? Kameraene mine appelerer ikke til min mannlige side, men jeg kjøpte dem allikevel.

Hvis du er så naiv at du tror ditt 5D er designet helt uten tanke på hva mannlige gadgetfreaks foretrekker, så lykke til videre. At mye av den prosessen foregår relativt ubevisst i et mannsdominert miljø betyr ikke at form følger funksjon, eller at kjønnsaspektet er borte. At noe er ubevisst betyr ikke at det ikke er der.

 

Edit: Gratulerer med dagen jenter!

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Min mening er at enten får du et kamera som ser bra ut på bilder, eller så får du et kamera som tar bra bilder (med forbehold om at fotografen oppegående). Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Jeg ser en grunn til at speilreflekskameraer er sorte, og jeg hadde aldri klart meg med et rødt et. Det er jo mye enklere å bruke diskret fordi svart ikke ofte stikker seg så veldig ut som f.eks rød.

Og hvorfor må det matche? Finner du noe mer stillig enn et speilreflekskamera som du kan ha dinglende?

Men til slutt vil jeg si at dette var den beste markeringen av kvinnedagen jeg har sett ;). Alt det andre som å gå i tog, lønnskamp, vi vil ha utdanning, vil vil ikke være hjemmeværende, vi vil være hjemmeværende fordi vi vil osv, er jeg ikke like glad i. Dette var en morsom artikkel å lese, som ironisere over kvinnedagen, mens de andre klager på dårlig lønn, klager Akam på at det er for lite rosa kameraer :p Tøft ;)

Lenke til kommentar
For guds skyld, hva er det egentlig du/dere vil ha? Kameraene mine appelerer ikke til min mannlige side, men jeg kjøpte dem allikevel.

Hvis du er så naiv at du tror ditt 5D er designet helt uten tanke på hva mannlige gadgetfreaks foretrekker, så lykke til videre. At mye av den prosessen foregår relativt ubevisst i et mannsdominert miljø betyr ikke at form følger funksjon, eller at kjønnsaspektet er borte. At noe er ubevisst betyr ikke at det ikke er der.

 

EDIT: Jeg er rimelig sikker på at det finnes en rekke kvinnelige gadgetfreaks også, ikke like mange, men de finnes. Kan en ikke bare kalle dette en form for karakter, istedet for å linke alt opp til kjønnsroller.

 

Det er fordi det er flest menn som kommer til å kjøpe et kamera med slike spesifikasjoner uansett. Når jeg velger kamera, er jeg nødt til å inngå komprimisser. En får ikke alt det en vil ha, til den prisen en vil ha. Og hadde det vært såpass mange modeller at det hadde gått an å tilfredstille alle, hadde alle tapt på dette, i form av prisen. En må rett og slett inngå komprimisser, meg også, som mann. Fordi jeg har ikke sett noen modell med de spesifikasjonene jeg trenger, med et klassisk design.

 

Jeg tror heller ikke at produsentene ikke har noen oversikt over hva de forskjellige markedsgruppene vil ha. Markedet er ikke et monopol, og hvis vi som forbrukere gir gode nok signaler, får vi ettehvert det vi vil ha. En annen ting journalisten tydeligvis ikke forstår, er at det ikke er noen standard for hva slags design alle menn foretrekker, verken alle kvinner.

 

Kanskje du burde lese innholdet i posten min, i stedet for å lete etter noe å kritisere.

 

Men til slutt vil jeg si at dette var den beste markeringen av kvinnedagen jeg har sett ;). Alt det andre som å gå i tog, lønnskamp, vi vil ha utdanning, vil vil ikke være hjemmeværende, vi vil være hjemmeværende fordi vi vil osv, er jeg ikke like glad i. Dette var en morsom artikkel å lese, som ironisere over kvinnedagen, mens de andre klager på dårlig lønn, klager Akam på at det er for lite rosa kameraer :p Tøft ;)

 

Godt skrevet:)

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Jeg glemte å nevne at i løpet av de siste 10-20 årene har kameraene faktisk fått mykere linjer.

Dette har vel sammenheng med at det meste har fått mykere linjer de siste tjue årene.

 

Ta for eksempel biler. På slutten av 70- og på 80-tallet hadde bilene typisk veldig firkantete former. Idealet så ut til å være at kantene skulle være markerte. Se for eksempel på Aston Martin Lagonda eller Volvo 700-serien.

 

En lignende utvikling kan man også se for eksempel på armbåndsur. Det er helt naturlig at kameraer også følger slike designtrender.

Lenke til kommentar
Hvis du er så naiv at du tror ditt 5D er designet helt uten tanke på hva mannlige gadgetfreaks foretrekker, så lykke til videre.

 

 

5D er nok snarere designet etter hva den typiske kjøper i den klassen trenger/ønsker seg.

 

Og jeg antar det er flere menn som kjøper dyrere SLRer enn kvinner, for øyeblikket.

Det er klart dette kan settes opp i en klassisk "hva kom først; høna og egget?"-situasjon, men jeg antar at grunnlaget alt var lagt i dette tilefellet.

 

 

Teknisk sett skulle jeg tro 5D appelerte til begge kjønn, men grepet er kanskje i største laget for de fleste kvinner?

(Spørsmålstegn da jeg aldri har hatt gleden av å prøve ett selv...)

 

 

 

Men, det er viktig å anerkjenne at det er forskjell på kjønnene - på godt og vondt. Heldigvis.

 

 

Ja, det er sikkert en del som kunne ønske seg lettere proffkameraer med mindre grep etc, og dette kommer sikkert, men grunnen til at det ikke er noe digert marked for det kan også ligge i at flere gutter blir så interreserte i foto at kjøp av dyre kameraer kommer på tale.

 

Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene, hvilket vil si at vi, generelt sett, har lettere for å bli interreserte i, og lære, forskjellige ting.

 

 

Selv går jeg på Medier og Kommunikasjon, og har observert at "Point'n shoot" mentaliteten er mer utbredt hos det motsatte kjønn. Med hederlige unntak, så klart!

 

Kanskje kameraprodusentene sitter med lignende observasjoner eller forestillinger?

 

 

Uansett - fargen på kameraet er ikke viktig. Grep og vekt er mye viktigere.

Fargen er bare en gimmick uansett.

 

 

Mulig dette inlegget ikke er helt balansert da jeg ikke helt har våknet enda, samt har dårlig tid.

Jeg får heller komme tilbake og redigere inlegget.

Lenke til kommentar

Nå er det varslet at det kommer en del paroler i dag mot det kjønnsfikserte fargeutvalget på sportsutstyr, leker og klær til barn. Jenter blir avspist med stort sett rosa som fargevalg og gutter med stort sett blått.

 

Hvorfor har det egentlig blitt en slik kobling mellom disse to fargene og kjønn? Er det ren tilfeldighet at det ble akkurat rosa og blå eller er det noe biologisk betinget som gjør at fargen blå tilhører gutter og rosa til jenter? Hvorfor kan vi ikke få flere estetiske produkter i fargene gul, grønn, oransje, lilla, osv? Eller mer fokus på ergonomi og brukervennlighet? Eller flere produkter tilpasset venstrehendte? Er det bare meg som synes kvinnedagen har utspilt sin rolle når de kjemper for en sak som flere rosa kameraer?

 

Redigert: Her har dere noen gode rosa kameraer.

 

post-3851-1236505386_thumb.jpg

post-3851-1236505404_thumb.jpg

 

 

PS. Håper 8. mars blir døpt om til "de venstrehendtes dag" i 2010 eller noe annet viktig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
..Dette har vel sammenheng med at det meste har fått mykere linjer de siste tjue årene..

..Det er helt naturlig at kameraer også følger slike designtrender..

Jepp. Synes bare det var artig, siden journalisten sier noe motstridende. Jeg tror mye av denne utviklingen har å gjøre med kvinnenes entre i de forskjellige markedene.

 

...Det er klart dette kan settes opp i en klassisk "hva kom først; høna og egget?"-situasjon...

 

Teknisk sett skulle jeg tro 5D appelerte til begge kjønn, men grepet er kanskje i største laget for de fleste kvinner?

(Spørsmålstegn da jeg aldri har hatt gleden av å prøve ett selv...)

 

...Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene, hvilket vil si at vi, generelt sett, har lettere for å bli interreserte i, og lære, forskjellige ting...

 

Selv går jeg på Medier og Kommunikasjon, og har observert at "Point'n shoot" mentaliteten er mer utbredt hos det motsatte kjønn. Med hederlige unntak, så klart!

 

Kanskje kameraprodusentene sitter med lignende observasjoner eller forestillinger?

Veldig enig. Apropos det du nevner med biologiske forskjeller leste jeg en spennende artikkel om dette forrige dagen; Pop Photo - Do Men and Women Take Different Photos?. Det blir blant annet nevnt at menn er mer interresert i det tekniske, mens kvinner mer det følelsesmessige. Det kan forklare, som du sier, at kvinner er mer interresert i point&shoots, enn speilrefleks. En annen faktor er jo at kvinner ofte ikke liker å bære på så mye, de har vesker istedenfor sekker osv (noe produsentene definitivt prøver å ta hensyn til). Da skal det jo mye til å få bildekvalitet. Noe som er interresant å nevne er at hele ideen bak point&shoot faktisk motvirker kvaliteten på fotograferingen. Valg som blenderåpning, lukkertid og støy-nivå (ISO) er jo elementert for at bildet ikke skal være tilfeldig.

 

En ting vi glemte å nevne begge to ze5400. 5D er vel egentlig ikke noe gadget-kamera. Den har ikke noen spec-liste med wow-effekten. Magien ligger mellom linjene. En gadget-personlighet velger vel raskere, med mange funksjoner han/hun ikke har bruk for.

 

Når det gjelder grepet på 5D er jeg ikke helt sikker egentlig. Har egentlig aldri lagt merke til at kvinner har mindre hender enn menn :!: . Personlig så har jeg egentlig aldri valgt kamera basert på hvor godt det ligger i hendene. Jeg velger det upraktiske kamera, hvis det har noen funksjoner jeg synes er viktige (som jeg ikke får på noe annet kamera).

 

Nå er det varslet at det kommer en del paroler i dag mot det kjønnsfikserte fargeutvalget på sportsutstyr, leker og klær til barn. Jenter blir avspist med stort sett rosa som fargevalg og gutter med stort sett blått...

 

...Hvorfor har det egentlig blitt en slik kobling mellom disse to fargene og kjønn?

Nice spoiler, hehe:) Du er flink som så sammenhengen og tok med lesestoffet inn i tråden.

 

Jeg tror mye av dette har å gjøre med den ekstreme kommersialiseringen av samfunnet vårt. Markedskreftene er ute etter å kvitte seg med individualitet, fordi det er lettere å markedsføre slik. Det er utrolig trist egentlig. Dette er veldig åpenbart i musikk-industrien, måten komersielle artister promoteres ihjel. Plateselskapene gidder ikke engang å jobbe med nye ideer. De bruker den forrige store "hit'en" som mal for hva som skal promoteres/lages videre. Ser man på trenden i USA, er det åpenbart at markedskreftene prøver å skape en ny generasjon med mennesker som er ekstremt lette å påvirke. Det er ikke for uten grunn at 90% av menneskene i samfunnet kjøper de samme platene. Det er iallefall ikke fordi disse artistene lager bedre musikk enn de mindre kommersielle.

 

Enten TV2 eller NRK hadde en dokumentar om dette for litt siden. Hva som egentlig skjer med reklame ovenfor unge mennesker. I USA har ikke rådet som bestemmer hva som er akseptabelt på TV lenger noen jurisdiksjon ovenfor reklamer ment for personer under 18 år. En kan reklamere stort sett hvordan man vil. Analyser viser at markedsføringen ovenfor personer under 18 år går mer på sosial status produktet bringer, enn faktisk kvalitet på produktet. De har også kommet frem til at personer under 12 år (tror jeg det var) ikke forstår den grunnleggende hensikten med reklame.

 

Hva synes dere?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Det her blir jo veldig fort mer morsomt enn nyttig :o)

 

Det er veldig fort gjort å tenke at observerte forskjeller ER forskjeller. Men observasjonene er gjort i en kulturell kontekst, og ikke nødvendigvis objektivt sanne. Ta farger. Rosa har vært en definitiv mannefarge. Ganske underholdene.

 

Til de gutta som tror at farge ikke betyr noe for dem når dere velger kamera: ta en titt igjen på hvit Pentax ;)

 

Og jentene kan med fordel oppmuntre hverandre til å tenke mer på funksjon enn på utseende når dere handler f.eks. kamera. Og gi uttrykk for irritasjon overfor selger når dere finner ut at "damekameraet" han vil selge dere har samme tekniske bildekvalitet som barnekameraer, bare til litt høyere pris.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig i at design står langt nede på listen af væsentlige egenskaber hos de fleste producenter. Men der er dog nogle der forsøger at kombinere rimelige specs med design.

Se fx

Canon Ixus 100 IS og de andre lommevenlige "stykker håndsæbe" som "Gapatrosten" kaldte dem.

Om det så er særligt mandligt eller kvindeligt...

 

Jeg tror der er meget tradition i det her. At hvis et stykke isenkram skal virke teknisk kompetent, så skal det være 'grimt'. Vi er også nogle mænd der faktisk godt synes at elektronik må komme i lækker indpakning. Apple har som nogle af de eneste konsekvent gidet forsøge at designe deres produkter (med blandet held - men dog forsøgt)

 

Tag også mobil-telefoner. 99/100 er jo aldeles gyselige, og man tror aldrig de har set en designer. Der er nogle ganske få undtagelser som Samsungs simple E870 i den rød-sorte udgave.

Det Lumix G1 der fremhæves som godt eksempel... jeg synes faktisk stadig at det er lige så gyseligt designet som alle(?) andre spejlreflekskameraer - uanset om de har forsøgt at peppe det op med lidt rødt. Det oser da langt væk af at sådan skal et kamera nu engang se ud, fordi der var tekniske grunde til det da det indeholdt en rulle film - nu bare tilføjet lidt dekorationsdetaljer...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Funksjon og form er definitivt viktigst for meg, farger kommer et stykke ned på listen. Men farger er ikke uvesentlig - dersom det er valgmuligheter, gjør jeg et bevisst valg - jeg kjøper ikke en tilfeldig farge.

 

Olympus viste en prototype av et mFT-kamera i fjor:

oly_m43_1.jpg

Nydelig enkel form som minner sterkt om '70-tallets rangefindere. Håper det kommer med optikk i samme '70-tallsstil - kompakt, skarptegnende og lyssterk (rundt f/1.7, kanskje?).

 

Men oransje?! :ermm: Min konservative sjel er litt i stuss...

Lenke til kommentar

Jeg liker Sony Alpha DSLR-A900 best design-messig. Produkter med klassisk utseende er alltid slagere hos meg. Jeg syns også at produsentene burde gå tilbake i tid når det kommer til objektiver. Skulle for eksempel gjerne sett at Canon tok steget tilbake til manuell blenderjustering. jeg synes faktisk det er langt mer praktisk, og mindre tidkrevende. noen som er enige?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...