Gå til innhold

Refleksjon: Gi oss rosa kvalitet


Anbefalte innlegg

Olympus viste en ... et mFT-kamera i fjor:... Men oransje?! :ermm: Min konservative sjel er litt i stuss...
Me want! Jeg vurderte å vente med kamerakjøp for å se hva som ville komme, men det (venting) lot seg ikke gjennomføre.

 

 

.. tilbake til manuell blenderjustering. jeg synes faktisk det er langt mer praktisk, og mindre tidkrevende. noen som er enige?

Ikke bare mindre tidkrevende, men man kunne se og justere blender bare ved et blikk og en håndbevegelse, uten å ta kameraet til øyet eller slå det på for den saks skyld. Ja, savner det. Jeg har tre AF-D objektiver, men må låse dem i minste blender for så å betjene blender via kontrollhjulet. *gremmes*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte kompaktkameraer i mange farger finnes det nok av...

 

Det som etterlyses er tydeligvis speilrefleks. Vel - for 2/3 år siden var alle kompaktkameraene farget sølv. Fantes omtrent ikke andre farger, det hørte til sjeldenhetene.

 

Selv da solgte disse kompaktkameraene vesentlig mer enn det systemkameraer gjør i dag. Jeg tror systemkameramarkedet må øke enda mer før vi får se ulike fargevarianter! Og at det først vil komme "limited edition" o.l. som utprøvinger før det vil skje noe mer.

Lenke til kommentar

Oh yes! Jeg vil ha et mannekamera i kjent heavy-metal stil med nagler på kantene og fancy look.. :new_woot:

Eller, NEI. :no:

 

Klarer da oss fint med kjønnsnøytrale kameraet og da er som nevnt over det mest naturlige fargevalget sort.

 

Kan omformulere spørsmålet i tråden istedet;

Hvorfor må på død og liv kvinnfolk ødelegge alt de skal ha med ufyselige farger og fancy dill dall.. ?

Lenke til kommentar

Da vil jeg ha et stort tungt mannekamera med hvasse kanter, store brytere og knapper, metallhus (ikke nå femi aluminium) med kevlardetaljer lakkert i tidsriktig skogskamo.

 

Eh, nei.

 

Er forresten veldig for likestilling og lurer på når vi skal få vår egen mannedag?

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Til de gutta som tror at farge ikke betyr noe for dem når dere velger kamera: ta en titt igjen på hvit Pentax ;)

For ikke å snakke om all den hvite L-optikken til Canon. :p (Og Nikons ene to)

 

Canon-70-200mm-L-Lens-Size-Comparison.jpg

 

Canon har visstnok valgt den hvite fargen ut i fra tekniske grunner. Hvit reflekter sollys bedre enn sort. Det gjør at optikken ikke blir like varm når man er på fotosafari. Varme gir som kjent termiske utvidelser og dermed endrede optiske egenskaper på objektivene. Dette problemet prøver de å redusere ved å bruke hvit farge.

 

Kanskje ikke hvit er så galt likevel?

2008-12-07pentaxpage.jpg

 

Eller kanskje sort ikke er så ille likevel. Det finnes jo tekniske grunner for å ha sort kamera også. Hvis man skal ta bilde gjennom et vindu så er det en fordel å få minst mulig refleksjoner i glasset. Blits er selvsagt veldig ødeleggende for vindusbilder. Hvite kameraer, hvite klær på fotografen osv gjør at det lett blir gjenskinn i vinduet. Sort minimerer det problemet. Men da har man igjen problemet med oppvarming i sollys. Litt av et dilemma det der. :wee:

 

Oioi: Se hva jeg fant:

 

post-3851-1236515612_thumb.jpg

Nikon D3 Wedding fotographer edition

post-3851-1236515599_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi jenter avspist med tøysekameraer?

Les mer

 

a) Det er ikke penger i dyre kamera med barbie farger. Enn hvor mye du har lyst på det.

 

b) At 'jente'design apellerer til deg betyr ikke at det apellerer til andre damer.

 

c) At du gjør kamera-design om til en likestillingssak synest jeg er kvalmende.

 

Tips: Istedenfor å syte, som ikke fører noen vei, kjøp deg en lakkboks, maskeringteip, hyssing og kroker. Skru huset fra hverandre, heng delene opp med krok og hyssing, masker det som ikke skal dekkes og spray tynne lag. Jobb i et støvfritt miljø. Volà. Er du for feminin til å gjøre dette så spør dine testosteronfylte kamerater om hjelp.

 

Ikke slett denne posten fordi jeg har andre meninger enn deg. Ha en god dag : )

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes kvinnedagen har utspilt sin rolle når de kjemper for en sak som flere rosa kameraer?

 

PS. Håper 8. mars blir døpt om til "de venstrehendtes dag" i 2010 eller noe annet viktig.

 

[ironi]

Klart det er mye viktigere med design og fargevalg enn f.eks. likelønn.

[/ironi]

 

Personlig gir jeg blanke i hvilke farger et kamera eller mobiltelefon har så lenge de ikke er rosa, lyseblått, irrgrønt eller lignende.

 

Det eneste som i realiteten teller er brukervennlighet, funksjonalitet og kvalitet. Altså er det viktigere for meg at et kompaktkamera gir gode bilder og er enkelt å ha i lomma enn om det er svart, sølv eller rødt. Systemkameraer har nesten alltid vært sorte/metallfarge (matt). Faktisk også av en grunn, nemlig at de ikke skal gi reflekser samt minimalt påvirke vår oppfattelse av objektet.

 

Dette gjelder faktisk også kompaktkameraer der man "fokusere" med en LCD skjerm.

 

Så for meg blir det å være opptatt av farge på kameraet, i stedet for å velge farger som påvirker minst mulig, faktisk synonymt med å være mindre opptatt av selve kvaliteten i fotoprosessen. Sort, hvit (matt) og matt metall er alle farger som i mindre grad påvirker.

 

Edit: Ser at Simen1 er inne på det samme, men problemet med det Pentax kameraet er at det er litt for blank hvitfarge. Canon sin L-optikk er matthvit om jeg ikke husker feil (liten glans).

 

Design i massemarkedene har ellers nesten alltid vært det samme som å selge litt dårligere kvalitet og funksjonalitet til en høyere pris. Greitt med valgfrihet, men denne type valgfrihet betyr nesten utelukkende høyere pris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Etter hvert må alle produkter lages i rosa og lyseblått, så vi kan se om det er laget for kvinner eller menn. Se bare på barneskiprodusentene som lager ulike ski til gutter og jenter, på den måten får de solgt 30% mer. Nei, jenter, gratulerer med dagen, men bruk den mer fornuftig. Skal vi på sikt oppnå ekte likestilling må vi til og med slutte å designe "maskulint" verktøy og "feminine" hårfønere. Rosa kamera er rett og slett likestillingsfiendtlig!

Lenke til kommentar
Er forresten veldig for likestilling og lurer på når vi skal få vår egen mannedag?

Vi har da 364? Riktignok ikke like overbevisende som våre forfedre, men det er vi forhåpentlig fornøyd med?

Hvordan er de andre 364 dagene mannedager?

Selv om kvinner har vunnet mange rettigheter de siste 100 årene, er det fremdeles et stykke igjen til vi faktisk er helt likestilt. Vi liker å tenke at vi er fryktelig moderne, og det vi er vant til virker ofte både naturlig og fornuftig. Men nå er vi på vei ut på viddene (i forhold til at dette tross alt er fotoforumet).

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi jenter avspist med tøysekameraer?

Les mer

 

a) Det er ikke penger i dyre kamera med barbie farger. Enn hvor mye du har lyst på det.

 

b) At 'jente'design apellerer til deg betyr ikke at det apellerer til andre damer.

 

c) At du gjør kamera-design om til en likestillingssak synest jeg er kvalmende.

 

Tips: Istedenfor å syte, som ikke fører noen vei, kjøp deg en lakkboks, maskeringteip, hyssing og kroker. Skru huset fra hverandre, heng delene opp med krok og hyssing, masker det som ikke skal dekkes og spray tynne lag. Jobb i et støvfritt miljø. Volà. Er du for feminin til å gjøre dette så spør dine testosteronfylte kamerater om hjelp.

 

Ikke slett denne posten fordi jeg har andre meninger enn deg. Ha en god dag : )

 

Kunne ikke vært mer enig. Rosa farge på kamera høres mer ut som noe oppkonstruert enn noe som reelt kunne være kjønnsdivergerende. Jeg hadde i alle fall ikke orka å være (lenge) i nærheten av noen som var så opphengt i å befeste sitt (oversimplifiserte) kjønnslige rollemønster. Å skaffe seg et kamera som vitterlig være rosa, eller en eller annen spesifikk farge (underforstått, skal brukes først og fremst som tilbehør, ikke som kamera) er fjollete.

 

Svart er for øvrig en nøytral farge. Om en på død og liv må ha alt til å passe sammen, fargemessig, så kommer man selvfølgelig unna med svart (man får til og med en hel rekke kameraer som tar gode bilder).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...