Gå til innhold

Refleksjon: Gi oss rosa kvalitet


Anbefalte innlegg

Vedder på at Coco Chanel ville anbefalt et kamera i svart eller sølv til "den lille sorte" som skal passe til alle anledninger. Og Johnny Cash ville sikkert vært hjertens enig med henne (han ville kanskje vært noe skeptisk til sølv-alternativet?). Svart er en unisex-farge, ingen tvil om det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Menn har slett ikke 364 dager i året med fri fra jobben til å gå med mannsfikserte paroler. Vi har faktisk ikke en eneste mannedag.

 

Hva med å erstatte kvinnedagen med en egen likestillingsdag som begge kjønn kan bruke?

Kvinner har heller ikke en eneste dag i året med fri fra jobben til å gå med kvinnefikserte paroler. Det må de ta på fritida.

 

Det er bare å ta et initiativ.

Lenke til kommentar

Casio, Sony, Panasonic Lumix og Canon leverer mange av modellene sine (spesielt i midrange, 2-3000 kr) i svart, sølv og rosa, pluss enkelte freaka farger som blå, grønn og gull. Selv synes jeg de fleste kompaktkameraer i dag har et temmelig kjønnsnøytralt, og til tider faktisk feminint, design allerede. SLR har vel primært praktiske hensyn å ta før de tenker så mye på design? Det er tross alt apparater som har bildene i fokus, ikke blingblinget rundt..

Lenke til kommentar
Edit: Ser at Simen1 er inne på det samme, men problemet med det Pentax kameraet er at det er litt for blank hvitfarge. Canon sin L-optikk er matthvit om jeg ikke husker feil (liten glans).

Er enig med deg der. Jeg synes blank hvit ikke er noe pent, refererer for eksempel til biler. Et kamera i matt hvit hadde jeg derimot, syntes var fresjt.

 

Selv om kvinner har vunnet mange rettigheter de siste 100 årene, er det fremdeles et stykke igjen til vi faktisk er helt likestilt...

Likestilling slik det blir fremstilt i media i dag, vil aldri oppnås. Det er og vil alltid være naturlige forskjeller på kjønnene. Jeg vil ikke at samfunnet vårt skal bli et sted der det ikke er akseptabelt med forskjeller. Det er forskjeller som gjør hverdagen spennende, og det er forskjeller som gjør det motsatte kjønn spennende. Jeg synes vi skal hylle forskjeller, samtidig som alle har like rettigheter. Vi har allerede nok problemer med misunelse og forakt i dette landet, til at et fåtall politikere og mannehatere skal ødelegge denne debatten.

 

Personlig er jeg både enig og uenig i at "det er et stykke igjen". Jeg er uenig i at menn har det så mye lettere, slik det blir fremstilt i media. Vi har, begge kjønnene kommet svekket ut av den lite konstruktive likestillingsdebatten i Norge, mener jeg. Norske fedre, for eksempel har forferdelig få rettigheter. Et annet problem er at det nesten antas at norske menn skal forsørge for sin familie, og hvis kvinnen vil bidra er det greit, men mannen har ansvaret. Det er ikke like lett å være mann som mediene fremstiller.

 

I denne artikkelen på VG påstår journalisten at kvinner påtar seg mer økonomisk ansvar i familien, enn menn. Jeg skjønner ikke hvor journalisten får det fra at det er uansvarlig av menn å spare til "bolig, bil og pensjon". Derimot, så fremstiller journalisten ferier, møbler og familiebegivenheter (kvinnens valg) som nødvendigheter. Kvinner anser det som en nødvendighet med dyre møbler og lange ferier, men har ingen forståelse for at menn vil investere i bil. Jeg synes det mangler litt "gi og ta" fra kvinnenes side i likestillingsdebatten. Er det noen andre som reagerte på innholdet i denne artikkelen? Jeg synes den var utrolig partisk.

 

Hva med å erstatte kvinnedagen med en egen likestillingsdag som begge kjønn kan bruke?

Veldig enig. Det er synd at likestillingssaken har blitt såpass misbrukt. Det er sjelden vi ser menn på TV som er med på å diskutere likestilling. Det er altfor ofte kvinner, som ikke representerer mennenes side eller den almenne oppfatning.

Lenke til kommentar
I denne artikkelen på VG påstår journalisten at kvinner påtar seg mer økonomisk ansvar i familien, enn menn. Jeg skjønner ikke hvor journalisten får det fra at det er uansvarlig av menn å spare til "bolig, bil og pensjon". Derimot, så fremstiller journalisten ferier, møbler og familiebegivenheter (kvinnens valg) som nødvendigheter. Kvinner anser det som en nødvendighet med dyre møbler og lange ferier, men har ingen forståelse for at menn vil investere i bil. Jeg synes det mangler litt "gi og ta" fra kvinnenes side i likestillingsdebatten. Er det noen andre som reagerte på innholdet i denne artikkelen? Jeg synes den var utrolig partisk.

 

Jeg er utrolig spent på hvor i artikkelen du finner setninger som underbygger påstandene dine. Jeg klarer ikke lese meg fram til noe som helst om at kvinner sparer til nødvendigheter, og menn sparer uansvarlig.

 

Opplys meg :)

Lenke til kommentar
Jeg er utrolig spent på hvor i artikkelen du finner setninger som underbygger påstandene dine. Jeg klarer ikke lese meg fram til noe som helst om at kvinner sparer til nødvendigheter, og menn sparer uansvarlig.

Oops. Scratch nødvendighet. My bad. Men du skjønner vel allikevel hva jeg mener? Menn blir fremstilt som sleipe mennesker i disse likkestillingsdebattene. Jeg synes fremdeles artikkelen er langt fra rettferdig, og ikke sett fra mer enn ett perspektiv. Menn kan ikke påta seg ansvaret for at kvinner har en tendens til å investere i produkter som ikke lønner seg på over lengre tid.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du prøver å få fram et poeng, og at artiklene nok kan forstås slik.

 

Men samtidig så leste du artikkelen med en forventning om at den kom til å generalisere menn, og vri bildet vs det som faktisk stemmer. Og da kan artikkelen fort bli slik du forventer at den skal være også, om du skjønner hva jeg mener :). Og det endte jo med at du leste ting som faktisk ikke sto der. Så artikkelen kan kanskje være ment på en helt annen måte enn det du forstår den som.

 

Jeg leser artikkelen som at KVINNER kanskje bør skjepe seg og ta ansvar for de store delene av økonomien, ikke bare la andre ha styringen og "håpe det beste".

 

- Undersøkelsen avslører kvinnen. Jeg synes det er veldig bra at det i forbindelse med 8. mars er blitt rettet fokus mot kvinnens økonomiske prioriteringer, eller mangel på sådanne.
Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Vell årsaken til at jenter blir kuttet ut er svært enkel... De er i undertall av menn.

Jeg tror at om vi nå går igjennom markedet og undersøker etter kjønn så vil majoriteten være menn og fargene deretter.

Og for å så treffe nøytralt så blir det sort og sølv som dominerer, slik er det i alle markedene...

 

Og når noen tester jentemarkedet så gjør de det billig for å beskytte seg for å si det sånn.

Så derfor får du ikke noen supre greier, det enkleste blir vell da å designe ett kamera med utskiftbare deksel eller eventuellt ta kameraet ned i lakkshoppen din og omlakkere det selv, dog tror jeg maskeringen blir ett rent helvete for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig Alastor. Jeg var litt ufokusert når jeg leste artikkelen. Men det som overasker meg litt er at det ikke blir nevnt at mange av kvinnens investeringer (ifølge artikkelen) er av egen interrese. Det er sjelden mannen pusher for møbler og ferier. Det innebærer jo da også at mannen ofte tar det finansielle ansvaret for nødvendighetene. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg fremstilte den artikkelen litt feil ser jeg nå. Gått i lignende feller før, haha.

Lenke til kommentar
Likestilling slik det blir fremstilt i media i dag, ...

Da diskuterer vi fort noe vi kan bli enige om. Det er forskjell på virkeligheten og virkeligheten slik den blir fremstilt i media. Hver eneste sak skal selge annonseplass, og det bidrar ikke til en mest mulig balansert undersøkelse av store sammenhenger, men heller til en tabloid vingling fra fragment til fragment. Ekstremt lite samfunnsnyttig.

Lenke til kommentar
Edit: Ser at Simen1 er inne på det samme, men problemet med det Pentax kameraet er at det er litt for blank hvitfarge. Canon sin L-optikk er matthvit om jeg ikke husker feil (liten glans).

Er enig med deg der. Jeg synes blank hvit ikke er noe pent, refererer for eksempel til biler. Et kamera i matt hvit hadde jeg derimot, syntes var fresjt.

 

Selv om kvinner har vunnet mange rettigheter de siste 100 årene, er det fremdeles et stykke igjen til vi faktisk er helt likestilt...

 

I denne artikkelen på VG påstår journalisten at kvinner påtar seg mer økonomisk ansvar i familien, enn menn. Jeg skjønner ikke hvor journalisten får det fra at det er uansvarlig av menn å spare til "bolig, bil og pensjon". Derimot, så fremstiller journalisten ferier, møbler og familiebegivenheter (kvinnens valg) som nødvendigheter. Kvinner anser det som en nødvendighet med dyre møbler og lange ferier, men har ingen forståelse for at menn vil investere i bil. Jeg synes det mangler litt "gi og ta" fra kvinnenes side i likestillingsdebatten. Er det noen andre som reagerte på innholdet i denne artikkelen? Jeg synes den var utrolig partisk.

Nå er dette langt utpå viddene, topicmessig, men det de mener er at det er urettferdig at mannens penger skal gå til ting som holder seg (relativt) godt i verdi, mens kvinnens skal gå til forbruk. derav:

"- Dette bekrefter til fulle at landets kvinner har langt igjen til de er økonomisk likestilt, sier Sidsel S. Jørgensen, som er forbrukerøkonom i DnBNor.

 

- Dessverre er konsekvensene av disse prioriteringene at kvinnene taper den økonomiske kampen mot mannen, sier hun."

 

ad artikkelen, mener jeg du er ganske langt på viddene i dette tilfellet. Produsentene skal tjene penger. Det gjør de ved å tilby det markedet vil ha. Det er ikke mange nok som er enige med deg, rett og slett.

Lenke til kommentar
For noe tullball denne artikkelen egentlig er.

 

Jenter er da ikke avspist med noen ting, de står fritt til å velge fra øverste hylle av produkter akkurat som oss alle andre.

 

Makan, jeg blir sint ... av ingenting egentlig merker jeg.

 

I dessa tider när vi skall vara likaställda till tusen så tar jag på mig att ändra:

 

"Makan/Maken, jeg blir sint ... av ingenting egentlig merker jeg.

Rätt skall ju trots allt vara rätt.

Lenke til kommentar

Jeg ante ikke at det var forbudt å selge sorte kamerahus til jenter/kvinner. Og det er også nytt for meg at kamerahus i andre farver er forbudt å bruke for mannfolk.

 

Ellers enig i at kameraer i ørten farver fordyrer produktet uten å gi noe igjen.

Lenke til kommentar
Jeg ante ikke at det var forbudt å selge sorte kamerahus til jenter/kvinner. Og det er også nytt for meg at kamerahus i andre farver er forbudt å bruke for mannfolk.

 

Ellers enig i at kameraer i ørten farver fordyrer produktet uten å gi noe igjen.

Kan kanskje gjøre som mobilbransjen, lage masse deksel i varierende design og farger for de som vil skille seg ut :)

 

For oss "menn" er det jo laget Camera Armor! :!:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...