Gå til innhold

Refleksjon: Gi oss rosa kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er så enig med abbarve at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne en gang.

Jeg er jente, har jobbet i fotobutikk i 3 år og utdanner meg nå til fotograf. Hvis jeg skulle gått rundt med et rosa D300 hadde jeg rett og slett vært FLAU! (Jeg sliter nok med at folk ikke tror jeg kan noe fra før. Dere vet "Jente i fotobutikk - DET kan ikke være trygt")

 

Vi har ofte folk (da helst kvinner og foreldre som skal kjøpe kameraer til sine 12-åringer) som kommer inn og sier "Jeg vil ha et rosa kamera!" Så sier jeg at; "Casio Z80 finnes i rosa, ellers har vi bedre kameraer i sølv og sort" Da får jeg rare blikk, og så sier de "Da tar jeg det i rosa da." Jeg skjønner ikke greia. Hvorfor i alle dager skal folk absolutt ha et rosa, grønt eller lilla kamera som tar blasse og stygge bilder, enn et lekkert kamera i sølv (f.eks Ixus 870) som tar nydelige bilder?

 

Jenter; ville dere ærlig talt gått rundt med et ROSA Canon G10? Eller et lilla Nikon D300? De svarte speilrefleksene ser jo også litt mer kvalitet ut, og kan brukes av hele familien....? Jeg sier: BILDEKVALITET FREMFOR FORFENGELIGHET!

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt til på dette, så har jeg blitt enig med meg selv om at markedet er klart for noe annerledes. Hvorfor finnes det for eksempel ingen DSLR'er med handycam-aktig grep? Med microfourthirds etc blir jo optikken såpass lett at camcorder-grep virker som en god idé! Det blir jo litt langt, men om man plasserer batteri lengst bak så vil ikke vektdistribusjonen bli så gal..

 

Dagens seriøse kameraer mumler "seriøs" i sin sorte sørgedrakt. Hold avstand, her er en som tar bildekvaliteten på alvor!

 

Men et kombinert SLR/1080p-kamera i handycam-format som ser litt friskt ut med forskjellige farge-varianter - det hadde solgt som hakka møkk. Eller bedre. Friskt, stilig og med god bildekvalitet - både jenter og karer hadde kommet løpende. Hey, kom hit så har vi det gøy sammen!

 

Og det burde ikke koste mer enn 7000-8000 å lage et, det blir jo bare å lage en ny kropp til Panasonic DMC-GH1. :)

Lenke til kommentar
Jeg er så enig med abbarve at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne en gang...

 

Vi har ofte folk (da helst kvinner og foreldre som skal kjøpe kameraer til sine 12-åringer) som kommer inn og sier "Jeg vil ha et rosa kamera!" Så sier jeg at; "Casio Z80 finnes i rosa, ellers har vi bedre kameraer i sølv og sort" Da får jeg rare blikk, og så sier de "Da tar jeg det i rosa da." Jeg skjønner ikke greia. Hvorfor i alle dager skal folk absolutt ha et rosa, grønt eller lilla kamera som tar blasse og stygge bilder, enn et lekkert kamera i sølv (f.eks Ixus 870) som tar nydelige bilder?

Hyggelig å høre at du var enig. Jeg tror det er en del foreldre som faktisk bryr seg mer om sine egne meninger enn barna. De tar det som en selvfølge at barna skal følge deres råd. Det må jo være litt kjedelig å få presset på seg et dårlig kamera av foreldrene sine, hvis det er en stor interesse for barnet. Eller kanskje det hindrer at fotografi blir en interesse.

 

EDIT: Det er egentlig latterlig å tenke på; Hvis foreldrene ikke respekterer og validerer barnas meninger, hvordan kan de da forvente at barna noensinne skal bli resursfulle mennesker? Jeg synes foreldre burde være kjempeivrige om barna viser egne meninger. Mat til ettertanke:)

 

Etter å ha tenkt litt til på dette, så har jeg blitt enig med meg selv om at markedet er klart for noe annerledes. Hvorfor finnes det for eksempel ingen DSLR'er med handycam-aktig grep? Med microfourthirds etc blir jo optikken såpass lett at camcorder-grep virker som en god idé! Det blir jo litt langt, men om man plasserer batteri lengst bak så vil ikke vektdistribusjonen bli så gal..

 

Dagens seriøse kameraer mumler "seriøs" i sin sorte sørgedrakt. Hold avstand, her er en som tar bildekvaliteten på alvor!

 

Men et kombinert SLR/1080p-kamera i handycam-format som ser litt friskt ut med forskjellige farge-varianter - det hadde solgt som hakka møkk. Eller bedre. Friskt, stilig og med god bildekvalitet - både jenter og karer hadde kommet løpende. Hey, kom hit så har vi det gøy sammen!

 

Og det burde ikke koste mer enn 7000-8000 å lage et, det blir jo bare å lage en ny kropp til Panasonic DMC-GH1. :)

Du er inne på noe der. Men det er det som rett og slett er problemet med markedet. Det er lurere å kjøre for de sikre produktene, enn å eksperimentere litt. Det er noen produsenter som gjør det, men de store produsentene vet at det i det lange løpet ikke er verdt risken, selv om de kanskje får noen produkter som blir respektert og selger godt.

 

Jeg skulle gjerne prøvd et kamera med handcam grep, bare du slipper å se inn på baksiden. Det blir vel noe ala Hasselblad, riktig? Skulle gjerne sett en form for hasselblad digital, slik de eldre modellene var. Da vil en også slippe at folk lager så mange "ovenifra og ned"-komponerte bilder. Er du enig i at det egentlig ikke er så veldig praktisk å måtte kline ansiktet inntil søkeren? Jeg har en Canon Angle Finder C, men det produktet vil jeg absolutt ikke anbefale. Utrolig skrøppelig. Rett og slett elendig produkt.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
.

.

Men et kombinert SLR/1080p-kamera i handycam-format som ser litt friskt ut med forskjellige farge-varianter - det hadde solgt som hakka møkk. Eller bedre. Friskt, stilig og med god bildekvalitet - både jenter og karer hadde kommet løpende. Hey, kom hit så har vi det gøy sammen!

.

.

Ganske enig. Det BURDE jo kun være den optiske lysgang (altså selve linsen) der satte fysiske grænser for udformningen. Resten burde kunne laves på en stribe forskellige måder, nu hvor der jo ikke længere skal være plads til en filmrulle. Tænk hvis et kamera som et SLR blev designet med ergonomi og kompakthed for øje, i stedet for at skulle se ud næsten som det det har gjort siden der kun var bælg og plade...
Lenke til kommentar
For oss "menn" er det jo laget Camera Armor! :!:

Jeken hårrå, de var bra stygge. Vet ikke hva jeg sist vile blitt tatt med, Canon Armor eller en rosa Nikon D70s.

 

Ang. artikkelen, så synes jeg den var tullete.Hvorfor i alle dager burde kameraprodusentene særlig vektlegge noen kvinners smak ang. design? Dette vil bare fordyre kameraene for alle brukere, og kun tilfredsstille en minimal del av brukergruppen på et tullete vis.

 

Er forøvrig enig med abbarve i hans poster her inne. Likestillingsdebatten tar seg selv for høytidelig, selv om dette kan ha vært en ironisk artikkel. Jeg tviler.

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Jeg er så enig med abbarve at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne en gang.

Jeg er jente, har jobbet i fotobutikk i 3 år og utdanner meg nå til fotograf. Hvis jeg skulle gått rundt med et rosa D300 hadde jeg rett og slett vært FLAU! (Jeg sliter nok med at folk ikke tror jeg kan noe fra før. Dere vet "Jente i fotobutikk - DET kan ikke være trygt")

 

Vi har ofte folk (da helst kvinner og foreldre som skal kjøpe kameraer til sine 12-åringer) som kommer inn og sier "Jeg vil ha et rosa kamera!" Så sier jeg at; "Casio Z80 finnes i rosa, ellers har vi bedre kameraer i sølv og sort" Da får jeg rare blikk, og så sier de "Da tar jeg det i rosa da." Jeg skjønner ikke greia. Hvorfor i alle dager skal folk absolutt ha et rosa, grønt eller lilla kamera som tar blasse og stygge bilder, enn et lekkert kamera i sølv (f.eks Ixus 870) som tar nydelige bilder?

 

Jenter; ville dere ærlig talt gått rundt med et ROSA Canon G10? Eller et lilla Nikon D300? De svarte speilrefleksene ser jo også litt mer kvalitet ut, og kan brukes av hele familien....? Jeg sier: BILDEKVALITET FREMFOR FORFENGELIGHET!

 

 

Hva med bildekvalitet OG forfengelighet? Hvorfor kan man ikke ha begge deler?

 

Jeg har selv tråkket min tjeneste i fotobutikker, og kjenner godt til rosa-effekten. Det er nettopp derfor jeg slår et slag for en forbedring av bildekvaliteten i disse kameraene. De vil uansett velges av mennesker som setter utseende foran bildekvalitet, men det betyr ikke at bildekvaliteten trenger å være dårlig av den grunn.

 

Personlig så er jeg mer glad i rødt enn rosa. Rød G10? Absolutt. Rød Nikon D300? Njaaa. Men det går mer på størrelse vs. funksjonsbehov.

Ville jeg satt forfengelighet foran bildekvalitet? Nei. Men jeg tar gjerne begge deler, hvis jeg får sjansen.

 

*går og lakker neglene sine* ;)

Lenke til kommentar
Hva med bildekvalitet OG forfengelighet? Hvorfor kan man ikke ha begge deler?
Hvem skal man tilfredsstille da? De som vil ha rosa? Brunt? Grønt? Skotskrutet? Takke meg til at vi får billigere kamera i én farge. Hvilke farger skal butikkene risikere å ta inn for å få solgt mest mulig?
Jeg har selv tråkket min tjeneste i fotobutikker, og kjenner godt til rosa-effekten. Det er nettopp derfor jeg slår et slag for en forbedring av bildekvaliteten i disse kameraene. De vil uansett velges av mennesker som setter utseende foran bildekvalitet, men det betyr ikke at bildekvaliteten trenger å være dårlig av den grunn.
Hvis de allikevel ikke bryr seg kan de jo bare ha det så godt?

Må da finnes andre kampsaker enn å skaffe noe til noen som ikke har bedt om det (eller vet at de trenger det) :)

Lenke til kommentar

Leste du ikke hva jeg skrev? Det er svar på spørsmålene dine...

 

Hva med bildekvalitet OG forfengelighet? Hvorfor kan man ikke ha begge deler?

a) Det er ikke penger i dyre kamera med barbie farger. Enn hvor mye du har lyst på det.

 

De vil uansett velges av mennesker som setter utseende foran bildekvalitet, men det betyr ikke at bildekvaliteten trenger å være dårlig av den grunn.

Du glemmer en faktor som heter pris. De som sikler på rosa kamera har (vanligvis) noe annet i hodet enn bildekvalitet. Selv om bildekvalitet vekter noen gram, står design og pris mye høyere på listen. Alle hadde nok likt bedre bildekvalitet i alle kamera, men billigkamera er billige fordi kvaliteten er dårligere. Derfor utgår proff-modeller i bærterosa.

 

Personlig så er jeg mer glad i rødt enn rosa. Rød G10? Absolutt. Rød Nikon D300? ...

...Ville jeg satt forfengelighet foran bildekvalitet? Nei. Men jeg tar gjerne begge deler, hvis jeg får sjansen.

b) At 'jente'design apellerer til deg betyr ikke at det apellerer til andre damer.

 

*går og lakker neglene sine* ;)

Lakkér kameraet ditt heller, så er problemet løst...

Lenke til kommentar

Jeg var sikker på at dette var litt småironi, men samme artikkelen er jo på Kvinneguiden.

 

Markedet er ikke stort nok for forfengelige fotointeresserte. Jeg ser sjelden kvinner som bryr seg særlig mye om bildene de tar. Det eneste de lærer seg er at man trykker på en knapp for å ta bilde. Menn setter seg ofte inn i alle slags ting når de kjøper kamera. De begynner å abonnere på et fotomagasin, surfer rundt og kommenterer andres bilder... Hvor ofte ser du kvinner som gjør det? Jeg ser bare artikkelforfatter.

 

Når du ser turister er det som oftest faren som tar bilder. Han bøyer seg ned og setter seg i en så proff stilling så mulig og knipser bilde. Så knipser han tre til fordi det første var for dårlig, mens ungene klager. Kvinnen derimot steller seg bakoverlent, ser på skjermen og tar et bilde. Kanskje det kommer et eller to til. Jeg generaliserer her, men etter min erfaring stemmer det ganske godt. Menn tar foto mer seriøst.

Lenke til kommentar

Svart er elegant, tidløst og passer til alt. Og så blir ikke fingermerker o.l. så veldig synlige på svart bakgrunn. Kameraer (og mobiltelefoner og andre dingser) i lyse farger blir fortere stygge i min erfaring.

 

(Og metallfarget plast er satans verk. Skal det se ut som metall, så skal det være i metall. Helst matt metall. Speilreflekshus i matt metall = tøft, speilreflekshus i metallfarget plast = jalla)

Lenke til kommentar
Markedet er ikke stort nok for forfengelige fotointeresserte. Jeg ser sjelden kvinner som bryr seg særlig mye om bildene de tar. Det eneste de lærer seg er at man trykker på en knapp for å ta bilde. Menn setter seg ofte inn i alle slags ting når de kjøper kamera. De begynner å abonnere på et fotomagasin, surfer rundt og kommenterer andres bilder... Hvor ofte ser du kvinner som gjør det? Jeg ser bare artikkelforfatter.

 

Du må ikke dra alle under en kam her. Jeg er kvinne, fotograf, abbonerer på forskjellige fotomagasiner, surfer rundt og kommenterer andres bilder. Det er veldig mange kvinnelige fotografer og fotoentustiaster ute i Norge, de er bare ikke like synlige som dere menn. I min butikk jobber det også 4 andre jenter. Nå skal det sies at alle ikke er like skarpe i toppen, men en del av dem er flinke.

Lenke til kommentar
Markedet er ikke stort nok for forfengelige fotointeresserte. Jeg ser sjelden kvinner som bryr seg særlig mye om bildene de tar. Det eneste de lærer seg er at man trykker på en knapp for å ta bilde. Menn setter seg ofte inn i alle slags ting når de kjøper kamera. De begynner å abonnere på et fotomagasin, surfer rundt og kommenterer andres bilder... Hvor ofte ser du kvinner som gjør det? Jeg ser bare artikkelforfatter.

 

Du må ikke dra alle under en kam her. Jeg er kvinne, fotograf, abbonerer på forskjellige fotomagasiner, surfer rundt og kommenterer andres bilder. Det er veldig mange kvinnelige fotografer og fotoentustiaster ute i Norge, de er bare ikke like synlige som dere menn. I min butikk jobber det også 4 andre jenter. Nå skal det sies at alle ikke er like skarpe i toppen, men en del av dem er flinke.

Men du er vel enig i at den store majoriteten av fotointeresserte er menn? Og at de kvinnene som er fotointeresserte greier seg godt med et svart kamera?

Lenke til kommentar

Mange på tråden her finner det tydeligvis veldig problematisk å kunne kombinere feminint design og "indre kvaliteter", HVORFOR DET?? For kameraer i konsumentklassen burde det være både en enkel og billig sak og få til. Jeg har ikke tro på at vi får se fullformat proffkamera i rosa dekorert med blomster og hjerter, det ville nok undergrave kvalitetsopplevelsen av produktet i for stor grad, men andre ytterlighet at feminint eksteriør skal bety at en kan putte inni hva som helst som lager bilder er en kraftig nedvurdering av fotograferende kvinner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...