Gå til innhold

Orm angriper bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det denne ormen som har rammet Helse Vest?

Jepp

 

Har den her jeg jobber også, men Helse Vest sitt datastystem er litt større enn vårt, vi har ca 1000 klienter og jeg vil tro at litt under halvparten er infisert :p

 

Å fjerne ormen er mildt sagt et helvette siden vi må først koble maskinen ut av nettverket, så må vi avinstallere det eksisterende antivirusprogrammet og deretter bruke F-secure sin sak for å få det fjernet

Dessuten så ryktes det nå at F-secure sin fix ikke klarer å ordne dette problemet :(

Lenke til kommentar
Er det denne ormen som har rammet Helse Vest?

Jepp

 

Har den her jeg jobber også, men Helse Vest sitt datastystem er litt større enn vårt, vi har ca 1000 klienter og jeg vil tro at litt under halvparten er infisert :p

 

Å fjerne ormen er mildt sagt et helvette siden vi må først koble maskinen ut av nettverket, så må vi avinstallere det eksisterende antivirusprogrammet og deretter bruke F-secure sin sak for å få det fjernet

Dessuten så ryktes det nå at F-secure sin fix ikke klarer å ordne dette problemet :(

 

Har du prøvd mbam på en infisert klient? Har til gode og finne noe den ikke klarer og fikse.. Verdt og sjekke det ut, http://www.malwarebytes.org/mbam.php

 

Si gjerne fra om den klarte og fikse det.

 

PS: Noen virus sperrer for åpning av visse antivirus/antimalware programmer og kjøre, da renamer du evt det du skal kjøre til "ettellerannet.exe" istedet

Lenke til kommentar

Thor. :

Selvfølgelig ville antall virus/ormer for Linux økt i et slikt tilfelle. Ingen som benekter det (håper jeg!). Men det er enkelte grunner til at det sannsynligvis aldri ville blitt ett like stort problem som på Windows (hovedsaklig pga lavere grad av homogenitet og en fundamentalt sikrere modell, selv om Windows kommer seg på sistnevnte punkt).

Men det er i grunnen helt irrelevant i denne sammenheng. Ikke bare fordi at det er meget usannsynlig at markedsfordelingen noen gang vil bli sånn, men fordi det er et faktum at *nix har mindre malware. Hva årsaken til det er kan man gjerne spekulere i, men det endrer ikke det faktum av at å gå over til *nix ville gitt fordeler (hva gjelder malware) i dag og i overskuelig fremtid.

 

EDIT: Endret litt tegnsetting og BBCode.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det er morsomet med alle som trekker frem at *nix er sikrere. Det er nok kanskje sant, men så lenge *nix ikke tilbyr den funksjonaliteten man trenger i et bedriftsmiljø så hjelper det ikke. Skulle gjerne sett en driftsmodell for Helse Vest uten en fungerende global katalogtjeneste.

Lenke til kommentar
Dere som sier linux er bedre. Hvordan ville det sett ut om 90% av maskinene globalt kjørte linux? Da hadde mengden linux-virus økt.

 

Antagligvis vil den situasjonen aldri kommet opp. Etter som fri programvare blir mer utbredt så vil det vokse fram alternativer til linux(se FreeBSD, ReactOS, Hurd og andre) som er kompatible med hverandre(fordi de alle er fri programvare og kan mye enklere lages til å samarbeide) som spiser opp andel av markedet. I tillegg til dette kan man ikke glemme at proprietære systemer vil nok ikke forsvinne med det første. Realistisk sett vil det altså i framtiden sansynligvis være en mer heterogen blanding av platformer som i sin natur vil gjøre hele systemet av pcer mer motstandsdyktig ovenfor angrep.

Lenke til kommentar
Det er morsomet med alle som trekker frem at *nix er sikrere. Det er nok kanskje sant, men så lenge *nix ikke tilbyr den funksjonaliteten man trenger i et bedriftsmiljø så hjelper det ikke. Skulle gjerne sett en driftsmodell for Helse Vest uten en fungerende global katalogtjeneste.

Det er klart at sikkerhet kun er et aspekt, og at det er mange flere ting som også må taes hensyn til. *nix er ikke riktig valg i alle tilfeller (selv om det later til å finnes folk som mener det).

 

Forøvrig tviler jeg på at brorparten av datasystemet til Munchen by, eller regionen Extremadura (Spania) driftes uten nevnte teknologi. Ikke vet jeg hva de bruker, men LDAP er jo en mulighet.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se hvordan dette sprer seg fremover de neste månedene. Husk at å fjerne et virus er under halve jobben, du aner ikke hva det har båret med seg og som er lagt igjen av trojanere, keyloggere, backdors ol. og hvilke passord som er sendt ut.

 

Desverre er altfor mange "dumsløve" med dette.

 

Noen tenker også "jeg bare kjører inn restore fra før jeg fikk varsel om viruset". Jaha.. har du da tenkt på at viruset kan ha ligget der lenge siden dine signaturer ikke oppdaget det før nå?

 

osv..osv..

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...