Gå til innhold

Blu-ray møter harde tider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For vanlige folk er det frykten og usikkerheten i markedet (spredt gjennom media) som hittil har gjort seg merkbart. Det er ektremt få som så raskt er direkte rammet av finanskrisen.

 

Når det er dårlige tider i vente, er det forstålig og normalt at folk blir mer forsiktige med innkjøpene, og da kan f.eks. Blu-ray bli fjernet fra handlelisten.

Lenke til kommentar

30 usd er ikke mere enn såvidt over 200,- norske kroner da.

Dette er bare en bitteliten del (10%) av hva en BD brenner koster (~ 2000 kroner)- og ca 20% av en BD leser til 1000 kroner.

 

Det at en 5Pack med BD 25GB koster 5-600 kroner er nok største grunnen til at folk holder igjen. Folk vil ikke kun ha en BD leser men BD brenner (som er dyr , samt brennbart medie er dyrt).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

En del bluray-spillere har i alle fall problemer med å lese brente cd-er/dvd-er, så jeg venter nok en liten stund før jeg setter inn en i pcn min.

PS: At noe er brent betyr ikke nødvendigvis at det er pirat. På jobben her er det massevis av elever innom og skal ha installert diverse programvare og derfor dumt å bruke orginal-cd hver gang. Men takk for minnepenn. =)

Lenke til kommentar

Dette rammer vel strengt tatt ikke akkurat blu-ray utelukkende, men "alt" av det folk ikke nødvendigvis trenger. På tross av dette skal angivelig tver selge enda, muligens fordi tv er ett "must" å ha, mens film ikke er nødvendig.

 

Selvfølgelig ser forbrukere på prisen direkte, men om man ser litt langsiktig på det nå vil det ikke nødvendigvis være så dyrt i lengden å kjøpe en rimelig BD spiller.

Skal man ha en dvd spiller som skalerer opp bildet skikkelig til HD så koster det mer enn 299,- på rimi.

 

I tillegg om artikkelforfatter leste hele artikkelen NØYE!, står det jo svart på hvitt at prisen på spillerne ikke er hovedproblemet. Filmene er fremdeles noen kroner for dyrt og drar ned salget.

Scherf said Blu-ray's enemy is not the cost of players -- a complaint common in the past that fell off once players dropped to $200. Nor is it competition from Video On Demand (VOD) services. "VOD is getting close [in quality], but it's in a later window than the home video release, so for your true moviephile who wants that title when it comes out and in the highest-quality format, Blu-ray is the option," he told InternetNews.com.
Lenke til kommentar
Til tross for dårlige tider akkurat nå, forblir de langsiktige spådommene om at Blu-ray kommer til å overta for DVD-formatet i 2011/2012.

Det hjelper jo ikke mye om nettfilmer overtar for platefilmer. Bluray og DVD er begge synkende skip. Hvilken som synker raskest er forsåvidt ikke så interessant. Det interessante er nettfilm-skuta som seier videre.

 

Med nettfilm mener jeg spillefilmer, serier og enkeltprogrammer som distribueres over nettet på både ulovlig måte (P2P) og lovlig (Creative Commons-lisens, iTunes, NRK.no eller andre tilbydere).

 

Ca 2000: Ulovlig musikknedlasting ble populært

Ca 2004: Musikkleverandørene begynte å tilby lovlig nedlasting

Ca 2008: "Alle" kjøper musikk på nettet

 

Ca 2004: Ulovlig filmnedlasting ble populært

Ca 2008: Filmleverandørene begyner å tilby lovlig nedlasting

Ca 2012: "Alle" kjøper film på nettet

 

Mitt anslag:

post-3851-1225120648_thumb.png

Lenke til kommentar
Til tross for dårlige tider akkurat nå, forblir de langsiktige spådommene om at Blu-ray kommer til å overta for DVD-formatet i 2011/2012.

Det hjelper jo ikke mye om nettfilmer overtar for platefilmer. Bluray og DVD er begge synkende skip. Hvilken som synker raskest er forsåvidt ikke så interessant. Det interessante er nettfilm-skuta som seier videre.

 

Med nettfilm mener jeg spillefilmer, serier og enkeltprogrammer som distribueres over nettet på både ulovlig måte (P2P) og lovlig (Creative Commons-lisens, iTunes, NRK.no eller andre tilbydere).

 

Ca 2000: Ulovlig musikknedlasting ble populært

Ca 2004: Musikkleverandørene begynte å tilby lovlig nedlasting

Ca 2008: "Alle" kjøper musikk på nettet

 

Ca 2004: Ulovlig filmnedlasting ble populært

Ca 2008: Filmleverandørene begyner å tilby lovlig nedlasting

Ca 2012: "Alle" kjøper film på nettet

 

Mitt anslag:

post-3851-1225120648_thumb.png

 

Greit det å laste ned filmer på nettet, men eg personlig og, trur flere vil foretrekke å kunne få filmene på ett fysisk medium som dvd eller BD.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg ikke at BD-gruppen med Sony i spissen tar så mye som $30 i lisenspenger for hver solgte avspiller. Slik det er nå er avspillerne, filmene, og de tomme platene alt for dyre.

 

Men jeg er skeptisk til at nettet vil ta over distribusjonen med det første. Til det er internett for tregt ennå for de store masser. Selv her i den rike delen av verden er 100 Mb/s sjelden vare. Jeg tror ikke folk gidder å se filmer med bare 10-20 Mb/s. Så da spørs det om hvor lang tid det vil gå å bygge ut med fiberkabler til nok mennesker. Tipper det vil ta lenger tid enn til 2012.

Lenke til kommentar
Til tross for dårlige tider akkurat nå, forblir de langsiktige spådommene om at Blu-ray kommer til å overta for DVD-formatet i 2011/2012.

Det hjelper jo ikke mye om nettfilmer overtar for platefilmer. Bluray og DVD er begge synkende skip. Hvilken som synker raskest er forsåvidt ikke så interessant. Det interessante er nettfilm-skuta som seier videre.

 

Med nettfilm mener jeg spillefilmer, serier og enkeltprogrammer som distribueres over nettet på både ulovlig måte (P2P) og lovlig (Creative Commons-lisens, iTunes, NRK.no eller andre tilbydere).

Skal dette skjer mangler en vital ting, kapasitet i internet. Den er vel allerede på kanten til sprengt allerede og HD distribusjon krever det mangedobbelte av datastrømmer. Og det vil forutsette at vi går på akkord med kvaliteten med mindre det kommer fiber inn til alle hustander/borettslag i Norge, litt søkt å tro det skjer innen 5 år når vi knapt har full dsl dekning.

I tillegg må de fleste hjemmenettverk oppgraderes betraktelig om de skal takle at feks. 4 stk skal se film samtidig, da holder ikke billig gigabit switchen fra elkjøp lenger.

 

Det finnes heller ingen løsninger tilgjengelig som gir full dvd kvalitet i streaming idag, dvs full SD oppløsning og 5.1 lyd. Det nærmeste vi kommer er tv kvalitet i stereo. Langt mindre er det omtrent en håndfull steder i Norge som ville kunne streamet BD kvalitet, om kilden lå lokalt vel og merke. Med andre ord alle betraktningene over er med utgangspunkt til at streaming skal møte BD på kvalitet via nettet, ikke at man skal streame HD i drittkvalitet slik en del TV kanaler sender.

 

En utfordring til er jo kostnadene for produsenter av film og tv, disse er det mangedobbelte av musikk. Derfor er det og vanskeligere å frigi dette når tillit lett kan misbrukes, penger for å betale oss som skal jobbe med film og tv produksjon daler ikke fra oven. Om vi sammenlikner plateselskaper med produksjonselskaper så er det vel få i musikkbransjen som bruker opp mot 150millioner i løpet av ett år til produksjon(om vi holder oss i Norge)?

Lenke til kommentar

Eg har altid ment at den dagen BD tar over for DVD er den dagen DVD forsvinner fra leigemarkedet. Har endelig sett den første BD filmen på leige her langt uti landsbygda (Hulken) og har en gnagende føleslse om at 2010/2011 er et tall som ikkje er så langt vekke. DVD vant jo aldri over VHS før dei var godt etlablert i leigemarkedet.

 

Og har du først sett en BD Film i full HD 1080/24P så har du ikkje mykje lyst til å sjå dvd kvalitet i gjenn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...