Gå til innhold

Blu-ray møter harde tider


Anbefalte innlegg

Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke!

Jeg er uføretrygdet og må bruke flere måneder på å spare opp 2000 kroner ekstra.

Uføretrygdet Bluray-entusiast. Det er noe som skurrer her. Hva blir det neste? Buhu, stakkars uføretrygdede som ikke har råd til egen yacht?

 

Jeg vet det er generelt upopulært å kritisere svake grupper i samfunnet, men jeg synes det er på sin plass å si i fra at det offentlige sikkerhetsnettet er et siste sikkerhetsnett for at folk ikke skal leve i nød og sult, men klare å holde levestandarden på en minstestandard. Ikke for at de trygdede skal kjøpe seg Hifi-utstyr, flatskjermer, bluray og generelt leve fett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke!

Jeg er uføretrygdet og må bruke flere måneder på å spare opp 2000 kroner ekstra.

Uføretrygdet Bluray-entusiast. Det er noe som skurrer her. Hva blir det neste? Buhu, stakkars uføretrygdede som ikke har råd til egen yacht?

 

Jeg vet det er generelt upopulært å kritisere svake grupper i samfunnet, men jeg synes det er på sin plass å si i fra at det offentlige sikkerhetsnettet er et siste sikkerhetsnett for at folk ikke skal leve i nød og sult, men klare å holde levestandarden på en minstestandard. Ikke for at de trygdede skal kjøpe seg Hifi-utstyr, flatskjermer, bluray og generelt leve fett.

 

Dersom en person blir uføretrygdet som følge av arbeid, så synes jeg at du nå var litt ut på landet. Jeg forstår deg i det at de som sitter hjemme og ikke gidder komme seg i arbeid og lever på trygd ikke skal kunne leve litt fett. Men til de som har jobbet hardt, og som av en grunn har blitt uføretrygdet og ikke kan arbeide synes jeg at burde fint klare leve som en almindelig godt tjenende nordmann. Da er virkelig ikke bluray det å leve fett!

Beklager å si det, men jeg synes det var en ganske ekkel komentar av deg simen1.

Håper du bare blandet det å leve på uføretrygd med det å leve på arbeidsledighetstrygd.

Lenke til kommentar
Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke!

Jeg er uføretrygdet og må bruke flere måneder på å spare opp 2000 kroner ekstra.

Uføretrygdet Bluray-entusiast. Det er noe som skurrer her. Hva blir det neste?

Hva mener du med dette?

 

Dessuten er jeg ikke Blu-ray-entusiast. Det er andre gang bare i denne tråden du tillegger meg noe jeg ikke er eller ikke har sagt! Som medlem av forumstyret burde du holde deg for god til slike innlegg, Simen. Gå foran med et godt eksempel og slutt å mobbe forumdeltakere.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke!

Jeg er uføretrygdet og må bruke flere måneder på å spare opp 2000 kroner ekstra.

Uføretrygdet Bluray-entusiast. Det er noe som skurrer her. Hva blir det neste?

Hva mener du med dette?

 

Dessuten er jeg ikke Bu-ray-entusiast. Det er andre gang bare i denne tråden du tillegger med noe jeg ikke er eller ikke har sagt! Som medlem av forumstyret burde du holde deg for god til slike innlegg, Simen. Gå foran med et godt eksempel og slutt å mobbe forumdeltakere.

 

Enig. Jeg tar avstand fra simen1's siste komentar. har ikke lest de andre.

Lenke til kommentar
Dersom en person blir uføretrygdet som følge av arbeid, så synes jeg at du nå var litt ut på landet. Jeg forstår deg i det at de som sitter hjemme og ikke gidder komme seg i arbeid og lever på trygd ikke skal kunne leve litt fett. Men til de som har jobbet hardt, og som av en grunn har blitt uføretrygdet og ikke kan arbeide synes jeg at burde fint klare leve som en almindelig godt tjenende nordmann. Da er virkelig ikke bluray det å leve fett! Beklager å si det, men jeg synes det var en ganske ekkel komentar av deg simen1. Håper du bare blandet det å leve på uføretrygd med det å leve på arbeidsledighetstrygd.

Hvis du tror jeg utviser lite respekt for uføretrygdede så tar du feil. Jeg tar det for gitt at alle trygdede (både arbeidsledighetstrygdede og uføretrygdede) har gode grunner for å være nettopp det. Det er gjene de som hever urettmessig trygd vi hører om i media, og de har jeg selvsagt lite til overs for, men slike tilfeller er sjeldne. I all hovedsak har folk rettmessige og gode grunner for sine trygdeutbetalinger. Jeg har ikke forsøkt å mistenkeliggjøre noen.

 

Hva mener du med dette?

 

Dessuten er jeg ikke Blu-ray-entusiast. Det er andre gang bare i denne tråden du tillegger meg noe jeg ikke er eller ikke har sagt! Som medlem av forumstyret burde du holde deg for god til slike innlegg, Simen. Gå foran med et godt eksempel og slutt å mobbe forumdeltakere.

Beklager, jeg ser det gikk litt fort i svingene. Mulig det var cerox jeg burde sitert.

 

Til deltagerne i tråden generelt vil jeg bare poengtere at dagens priser på bluray gjør det generelt uinteressant for de som mottar trygd og at politikerne har bestemt at nivået på trygdene skal være ganske lavt sammenlignet med gjennomsnittslønninger ellers i samfunnet. Man kan jo diskutere hvor vidt man synes det er for lavt, passe eller til og med for høyt. F.eks om trygdede bør få såpass at det skal være enkelt å kjøpe seg bluray-spiller eller ikke, men det passer sikkert mye bedre i politikkdelen av forumet.

Lenke til kommentar
Uføretrygdet Bluray-entusiast. Det er noe som skurrer her. Hva blir det neste? Buhu, stakkars uføretrygdede som ikke har råd til egen yacht?
Hvis du tror jeg utviser lite respekt for uføretrygdede så tar du feil. Jeg tar det for gitt at alle trygdede (både arbeidsledighetstrygdede og uføretrygdede) har gode grunner for å være nettopp det.

Simen1, jeg ser det du skriver nå som dobbeltmoral. Du sier deg selv i mot.

sorry..

 

Dersom jeg hadde vært uføretrygdet, ville jeg i det minste ha et hjem hvor jeg kan ha noen små ekstra gleder. Kjenner flere som er uføretrygdet og de har det ikke så lett med å ikke kunne arbeide. Kan bla.a nevne min svigermor, som har en så dårlig rygg at hun faktisk har store problemer bare med å gjøre enkelt husarbeid. Hun lever omentrent kun i huset hun var så heldig å fikk betalt lånet ned på før hun ble ufør.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Kan vel og legge til at det kreves kraftige maskiner for å spille en Full HD film (1080/24P) i MKV-innpakning helt smooth. min Q6600 med 3 GB ram, og GF 8800 GT takler det i hvertfall ikkje, kan jo legge ut en 20.000 i ny pc da!

Da er det noe riv ruskende galt med maskinen din. Har testet både HD-rips på 20GB+ og vanlige "MKV" filer på en maskin som har lavere specs. en din, med perfekt resultat.

Lenke til kommentar
Tror også du har noe riv ruskende galt med maskinen din cerox. jeg kjørte det på min gamle amd 4000+ med et stk 8800gt kort helt perfekt.

 

Akselererer du med skjermkort da? Det setter isåfall begrensinger på hva slags avspiller man kan bruke. Min x2 3800+ klarer ikke 1080p, men det er nok ikke så langt ifra, en q6600 burde klare det med god margin.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan vel og legge til at det kreves kraftige maskiner for å spille en Full HD film (1080/24P) i MKV-innpakning helt smooth. min Q6600 med 3 GB ram, og GF 8800 GT takler det i hvertfall ikkje, kan jo legge ut en 20.000 i ny pc da!

Da er det noe riv ruskende galt med maskinen din. Har testet både HD-rips på 20GB+ og vanlige "MKV" filer på en maskin som har lavere specs. en din, med perfekt resultat.

 

Bygd av fujitsu :p

 

Tror også du har noe riv ruskende galt med maskinen din cerox. jeg kjørte det på min gamle amd 4000+ med et stk 8800gt kort helt perfekt.

 

Akselererer du med skjermkort da? Det setter isåfall begrensinger på hva slags avspiller man kan bruke. Min x2 3800+ klarer ikke 1080p, men det er nok ikke så langt ifra, en q6600 burde klare det med god margin.

 

AtW

 

Er nok noe med skjermkortet ja, mener dGF 8800 GT skal kunne asklerere HD, men sliter med det, streamer alt til PS3 likevell! Gir fullgodt resultat, eneste er Vob converteringen som tar "litt" tid :D

Lenke til kommentar
Kan vel og legge til at det kreves kraftige maskiner for å spille en Full HD film (1080/24P) i MKV-innpakning helt smooth. min Q6600 med 3 GB ram, og GF 8800 GT takler det i hvertfall ikkje, kan jo legge ut en 20.000 i ny pc da!

Da er det noe riv ruskende galt med maskinen din. Har testet både HD-rips på 20GB+ og vanlige "MKV" filer på en maskin som har lavere specs. en din, med perfekt resultat.

Jeg kan garantere at den maskinen er mer enn kraftig nok til å spille av slik film.

 

Se på maskinene i min profil, begge to klarer HD-filmer uten problemer. Min "nye" PC har kjørt 1080p ut gjennom HDMI, mens den andre har gjort det gjennom komponent.

Lenke til kommentar
Kan vel og legge til at det kreves kraftige maskiner for å spille en Full HD film (1080/24P) i MKV-innpakning helt smooth. min Q6600 med 3 GB ram, og GF 8800 GT takler det i hvertfall ikkje, kan jo legge ut en 20.000 i ny pc da!

Da er det noe riv ruskende galt med maskinen din. Har testet både HD-rips på 20GB+ og vanlige "MKV" filer på en maskin som har lavere specs. en din, med perfekt resultat.

Jeg kan garantere at den maskinen er mer enn kraftig nok til å spille av slik film.

 

Se på maskinene i min profil, begge to klarer HD-filmer uten problemer. Min "nye" PC har kjørt 1080p ut gjennom HDMI, mens den andre har gjort det gjennom komponent.

 

Eg kjører fint 1080p ut til tv. men når eg skal spille av en film i 1080p så er det litt verre. mykje materiale der ute som "kun" er 720p og det er jo ikkje full HD.

 

er stor forskjell fra en HD ripp i 720p oppløsning til en 1080p HD ripp film...

 

men av en eller annen grun så sliter VLC med avspillingen av MKV filer i full hd (1080p) mens den VOB converterte fila går glatt. så lurer på om converteringen har nedskalert filmen til 1080i.

 

vist noen har noen tips til tweaks for VLC så taes det i mot med takk.

Endret av cerox
Lenke til kommentar

Det er ikke tyngre for en PC å spille av 1080p på PC-skjernen enn gjennom TV-utgangen.

Jeg har selvsagt spilt av mange 1080p-videoer på PC, kun noen få ganger jeg har koblet til PC. Ingen problemer i det hele tatt.

 

Jeg har brukt VLC, Totem, ShowTime og flere, men om du har brukt WMP så er det ikke rart at du får problemer.

 

Du skrev:

Eg kjører fint 1080p ut til tv. men når eg skal spille av en film i 1080p så er det litt verre...
Skulle det stå 720p der? Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Det er ikke tyngre for en PC å spille av 1080p på PC-skjernen enn gjennom TV-utgangen.

Jeg har selvsagt spilt av mange 1080p-videoer på PC, kun noen få ganger jeg har koblet til PC. Ingen problemer i det hele tatt.

 

Jeg har brukt VLC, Totem, ShowTime og flere, men om du har brukt WMP så er det ikke rart at du får problemer.

 

1. Aldri sagt at det er tyngre å drive en tv enn en pcskjerm!

 

2. eg har presisert flere ganger at eg bruker VLC til å spille av film fra pc'en.

WMP er jo heilt ubrukelig!

Lenke til kommentar
Som nevnt av flere andre så er tydeligvis ikke fysisk lagringsmedie for musikk viktig, så hvorfor skal det være viktigere med filmer?

 

Fordi fysisk medie ikke er viktig for 4 postere på hardware.no så betyr det ikke at det er uviktig for alle.

 

For noen er CD noe nymotens, følelsesløst som de ikke vil ta i. Jeg mistenker at disse vil være vanskelige å overbevise om ikke-fysiske medier.

greatest-music-collection.jpg

 

-k

Lenke til kommentar
men, ang LP så har det nok bedre kvalitet en CD eller en mp4, ACC lyd fil enda (selv om det er øret som lytter her).

Dette er i mine øyne og ører en myte som helt savner underbygging men det er kanskje ikke noe poeng i å dra diskusjonen enda en gang.

 

Vitenskaplig og peer-reviewet materiale som har relevanse:

 

Presentert ved AES 31st International Conference, "New Directions in High Resolution Audio", London, UK, 2007 June 25–27

http://www.hitech-projects.com/hera/people...rs/aar07pu4.pdf

 

Sammendrag: det lyktes ikke forfatterene ved blindtest å bevise at "CD-formatet" innførte hørbar degradasjon relativt et live analogt signal eller et "SACD-type signal"

 

"Audibility of a CD-Standard A/DA/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback" by Meyer, E. Brad; Moran, David R.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14195

 

Sammendrag: det lyktes ikke forfatterene ved blindtest å bevise at "CD-formatet" innførte hørbar degradasjon relativt et "SACD-type signal" eller et "DVD-Audio type signal"

 

Når man går grundig til verks så har det altså (til nå) overhodet ikke vært mulig å vise at CD-mediet i seg selv begrenser hørbar lydkvalitet. Det er ikke et spørsmål om "smak og behag", for når du setter en person framfor et stereoanlegg og fjerner informasjonen om hva vedkommende hører på så hører hun tydeligvis ikke pøkk forskjell. Hvis det ikke er forskjell, så har det ingenting med smak og behag og gjøre.

 

 

Merk at innlegget mitt snakker om mediene LP, CD etc. Lydteknikerene som lager master kan selvsagt bevisst eller ubevisst forskjellsbehandle mediene så mye de vil, og det kan i seg selv være en grunn for å gå for et gitt medie.

 

 

Jeg beklager om dette er off topic, men jeg mener at det i det minste har en viss relevanse for:

1. Hvor kritisk bør vi være til egne sanser og overbevisning når vi velger video-medie

2. Er det mulig at en BluRay plate er "bedre" enn en DVD plate uten at det er mediet sin feil?

3. Hvor viktig er "hirez" lyden på BluRay

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...