Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan folk enda anbefaler Samsung 840 Evo. Ytelse har ikke vært tema egentlig på lenge (i dette sjiktet), til og med en M500 yter "tilstrekkelig". Det er lavprissjikt vi snakker om her. Nå over til deg viktige: pris og levetid, det er SSD-enes svake sider. Og her har Evo vært underlegen på lenge. Når M500 kom ut var den litt høyt priset, men samtidig har den hatt fordelen med MLC-NAND, det var en undervurdert SSD som ikke fikk den credsen den fortjente, mens Evo-en som var mye lettere å markedsføre ble anbefalt i hytt og pine. Så ble UltraPlus billigere, det samme ble M500, og Evo falt for konkurrentene som tilbydde mer til lavere pris. Sånn er det nå også med MX100 som fortsatt har bedre antatt levetid enn Evo, og den er noe av det billigeste du finner. Nå har SanDisk kommet på banen med sin Ultra II med TLC (500 P/E, testet og antatt av Anandtech)), som trolig varer kortere enn Samsungs TLC igjen. Den er dyrere enn MX100, det spørs om ryktet UltraPlus har fått smitter over på Ultra II. I hope not. Ikke før prisen synker betraktelig ihvertfall.

 

Dagens tale, dedikert til SSD-ene som fortjener det - og de som ikke gjør det.

 

 

Blir uansett spennende når de andre kommer på banen med 3D-NAND og putter dette på PCI-E-kort med NVMe. Da snakker vi. ^^,

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan folk enda anbefaler Samsung 840 Evo. Ytelse har ikke vært tema egentlig på lenge (i dette sjiktet), til og med en M500 yter "tilstrekkelig". Det er lavprissjikt vi snakker om her. Nå over til deg viktige: pris og levetid, det er SSD-enes svake sider. Og her har Evo vært underlegen på lenge. Når M500 kom ut var den litt høyt priset, men samtidig har den hatt fordelen med MLC-NAND, det var en undervurdert SSD som ikke fikk den credsen den fortjente, mens Evo-en som var mye lettere å markedsføre ble anbefalt i hytt og pine. Så ble UltraPlus billigere, det samme ble M500, og Evo falt for konkurrentene som tilbydde mer til lavere pris. Sånn er det nå også med MX100 som fortsatt har bedre antatt levetid enn Evo, og den er noe av det billigeste du finner. Nå har SanDisk kommet på banen med sin Ultra II med TLC (500 P/E, testet og antatt av Anandtech)), som trolig varer kortere enn Samsungs TLC igjen. Den er dyrere enn MX100, det spørs om ryktet UltraPlus har fått smitter over på Ultra II. I hope not. Ikke før prisen synker betraktelig ihvertfall.

 

Dagens tale, dedikert til SSD-ene som fortjener det - og de som ikke gjør det.

 

 

Blir uansett spennende når de andre kommer på banen med 3D-NAND og putter dette på PCI-E-kort med NVMe. Da snakker vi. ^^,

Jeg vil ha ren Slc på pci-e og NVMe. Da bytter jeg ut min p3700 :D

Lenke til kommentar

SLC er vel på vei ut.
SLC eller P3700 er ikke i nærheten av å matche ytelsen til denne her saken :


DSC04122.JPG

 

 

 

Med 700 K IOPS Read ved QD 1 er den første SSD som bryter lysets hastighet .... :) :) :)

P 3700 klarer det ikke engang ved QD 256

 

Forhåpentligvis kommer både HGST og Micron til å lansere dette om 1-2 års tid

Lenke til kommentar

Det som er sinnsykt, er at Fusion IOextreme slc eier ALT på qd=1 på 4k RR.

 

Bare jækla synn at den aldri ble bootbar og største størrelse var 160GB. :hm:

 

Forskjellen mellom vanlig ssd på sata og pci-e NVMe er rimelig heftig på accestime. Dette gjør at max responstime er meget lav hele tiden.

 

46,1MB/s 4kRR i Crystal diskmark er ikkje så gale, men IO extreme på 70-80MB/s er mere digg!

Lenke til kommentar

Dagens tale, dedikert til SSD-ene som fortjener det - og de som ikke gjør det.

 

Du har helt rett. Jeg vil bare presisere at det ikke er noe galt med EVO overhodet. Det er en flott disk, problemet er bare at prisen ikke har fulgt markedet. Det skal ikke så mye prisendring til heller, men inntil det skjer så finnes det bedre alternativer.

 

Når det gjelder TLC og holdbarhet så er det praktisk talt et ikke-tema etter min mening og jeg synes folk legger altfor mye vekt på det.

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Jeg vil bare presisere at det ikke er noe galt med EVO overhodet. Det er en flott disk, problemet er bare at prisen ikke har fulgt markedet. Det skal ikke så mye prisendring til heller, men inntil det skjer så finnes det bedre alternativer.

 

Når det gjelder TLC og holdbarhet så er det praktisk talt et ikke-tema etter min mening og jeg synes folk legger altfor mye vekt på det.

For all del, Evo er rask, pålitelig og på ingen måte en dårlig SSD i seg selv. Men man må tenke på at hvis man kan få 8 epler for 10 kr på et torg, mens på det andre borti gata får du 14 epler for samme pris, så tar du 14 epler. Spesielt om kvaliteten og .. Um pålitelighet og ytelse på eplene er tilsvarende lik.

 

Jeg tenker også sånn at det er fint om det varer så lenge at du kan bruke det på andre maskiner om mange år feamover i tid. Evo har allerede vist at den ikke kan måle seg opp mot konkurrentene på levetid, samtidig som at det er tilstrekkelig for folk flest. Jeg synes det er greit å legge vekt på levetid. Det er SSD-en kanskje største nedside og utfordring. TLC dør snart ut ettersom det når grensen for krymping.

 

Men saken er at det i praksis ikke er et like bra produkt når prisen er så høy. Den skulle vært billigere enn MX100 for å vurdere den.

 

Jeg tror egentlig vi egentlig er enige her, men følte for litt presisering også.

Lenke til kommentar

De kunne gjerne senket flashminnet sin holdbarhet med 10 ganger, uten at det ville vært et problem for folk flest, gamere og selv en del entusiaster.

 

Generell defekthet, dårlig firmware etc... er nok et større problem i et slikt tilfelle. :)

 

Eller viktigst av alt, stabil og god ytelse som ikke faller over tid. :D

Men meningen er jo at det gjerne skal holde mer enn noen år. Og gjerne med margin, noe man alltid må ha på grunn av varierende faktorer.

 

Kingstons V300 gjorde det jo helt elendig i endurance-tester, det er en SSD jeg anser som helt poengløst å ha på markedet. Og jeg synes man bør unngå at set utvikler seg i en sånn skral retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De kunne gjerne senket flashminnet sin holdbarhet med 10 ganger, uten at det ville vært et problem for folk flest, gamere og selv en del entusiaster.

 

Generell defekthet, dårlig firmware etc... er nok et større problem i et slikt tilfelle. :)

 

Eller viktigst av alt, stabil og god ytelse som ikke faller over tid. :D

Men meningen er jo at det gjerne skal holde mer enn noen år. Og gjerne med margin, noe man alltid må ha på grunn av varierende faktorer.

 

Kingstons V300 gjorde det jo helt elendig i endurance-tester, det er en SSD jeg anser som helt poengløst å ha på markedet. Og jeg synes man bør unngå at set utvikler seg i en sånn skral retning.

De holder da i mange år og har langt bedre holdbarhet enn harddiskene. Poenget er at de færreste fyller opp SSDen sin full og så tømmer den igjen hver eneste dag eller uke. De bruker den kanskje mye, hver eneste dag, men da er det andre faktorer som betyr mer for holdbarheten.

 

På over 5år med SSD som har vært i flere maskiner og gått more or less 24/7, blitt lastet ned en del til (før det sorteres) har vel slitt ut ca. 3% i følge SMART (99 overskrivinger totalt).

 

Og på de fleste (alle?) SSDer som blir defekte (her på forumet i alle fall), så er det andre grunner til at de ikke holder så lenge. Det er også en feil som ikkevkommer plutselig, men lett å beregne og holde øye med. Det er uendelig mye bedre enn andre feil som kommer av det blå, og ikke bare forhindrer deg i å skrive mer, men gir datatap.

 

Om du bare får ut 10år av SSDen, og så bytter den, så har du nok fått masse ut av den. Og med tanke på prisen du sparte på å gå for tlc, så er det nok til å kjøpe en ny SSD ti år senere. ;)

 

Men til syvende og sist så er det mye større sjanse for at man bytter ut en SSD om ytelsen blir for dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det ble Asssd først :green:

 

intelp3700X995960x.png

 

Dette er IKKJE cache resultater :dribble:

 

Anvil:

 

NVMeINTELSSDPEDMD40_400GB_1GB-20140910-1

 

 

 

okay, that's it. Jeg skal ha en P3600 om ikke annet! :)
Jeg sitter med forholdsvis gamle hovedkort både på privat stasjonær og workstation på jobb. Det stilles vel kanskje krav til noe nyere hvis man skal boote fra dette? Det er vel kanskje ikke mye vits hvis man ikke har PCI-E 3.0 slot'er uansett?

Bah ... må vel oppgradere hele hopprennet. $$$ is king.

 

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Samsung diskene mine i snart 3 måneder, og dette er utviklingen. Er det noen som vet hva dette skyldes?

Ny:

 

zZnITWE.png

Etter 3 måneder:

 

bZbo5HV.png

 

 

Hvilke samsung ssder?

 

Har du samsung EVO?

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814130943&nm_mc=AFC-C8Junction&cm_mmc=AFC-C8Junction-_-na-_-na-_-na&cm_sp=&AID=10446076&PID=6146846&SID=9h74yu87t9vh

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...