Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2."

 

Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her.

Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Er noe jeg ikke helt forstår med kvadratsetningene.

 

Eks. (3x+5y)^2, her må vi bruke den første kvadratsetningen. 3x^2+2*3x*5y+5y^2

dette gir 9x+30xy+25y. Fasiten sier her at svaret er 9x^2+30xy+25y^2. Hvordan forklarer dere dette?

 

Annet eks. (3x+5y)(3x-5y) = (3x)^2-(5x)^2=9x-25y. Her sier fasiten igjen 9x^2-25y^2. Forstår ikke helt logikken her.

Lenke til kommentar

"Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2."

 

Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her.

Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy.

Jeg får inntrykk av at du bare skal velge et punkt chart?cht=tx&chl=z, for eksempel chart?cht=tx&chl=z = 1 + i. Så tegner du det inn. Så skal du tegne inn de andre punktene der.

 

Poenget går nok på å se hvordan punktene endrer seg når et punkt er multiplisert med en faktor.

 

Det høres forresten ut som om du er litt optimistisk, men kjør på. Håper for din del at det er et kalkuluskurs på SV, ikke Matnat ;)

Lenke til kommentar

Er noe jeg ikke helt forstår med kvadratsetningene.

 

Eks. (3x+5y)^2, her må vi bruke den første kvadratsetningen. 3x^2+2*3x*5y+5y^2

dette gir 9x+30xy+25y. Fasiten sier her at svaret er 9x^2+30xy+25y^2. Hvordan forklarer dere dette?

 

Annet eks. (3x+5y)(3x-5y) = (3x)^2-(5x)^2=9x-25y. Her sier fasiten igjen 9x^2-25y^2. Forstår ikke helt logikken her.

chart?cht=tx&chl=3x \cdot 3x = (3x)^2 = 3^2 \cdot x^2 = 9x^2

 

En variabel multiplisert med seg selv er den variabelen opphøyd i andre. Når du har e.g. chart?cht=tx&chl=3x så er det det samme som chart?cht=tx&chl=3 \cdot x. Altså er det to faktorer der, chart?cht=tx&chl=3 og chart?cht=tx&chl=x. Når du opphøyer chart?cht=tx&chl=3x i andre så må du opphøye begge faktorene i andre: chart?cht=tx&chl=(3x)^2 = 3 \cdot 3 \cdot x \cdot x = 3^x \cdot x^2 = 9x^2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2."

 

Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her.

Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy.

Jeg får inntrykk av at du bare skal velge et punkt chart?cht=tx&chl=z, for eksempel chart?cht=tx&chl=z = 1 + i. Så tegner du det inn. Så skal du tegne inn de andre punktene der.

 

Poenget går nok på å se hvordan punktene endrer seg når et punkt er multiplisert med en faktor.

 

Det høres forresten ut som om du er litt optimistisk, men kjør på. Håper for din del at det er et kalkuluskurs på SV, ikke Matnat ;)

 

 

Er det egne kurs der? Jeg vil tro fyren mener MAT1100, som i år undervises av legenden himself - Tom Louis Lindstrøm :)

 

Lenke til kommentar

Er det egne kurs der? Jeg vil tro fyren mener MAT1100, som i år undervises av legenden himself - Tom Louis Lindstrøm :)

SV, eller samfunnsøkonomi for å være pirkete, har egne matteemner ja. De skal visstnok være litt enklere.

 

Ah, Lindstrøm... <3 Fortsatt litt irritert over at jeg ikke fikk han som foreleser i Analyse 1. Jeg antar du har studert der?

Lenke til kommentar

Er det noen smartinger som kan forklare meg fremgangsmåten i en brøkoppgave?

Det er en brøk i en brøk i en brøk. Har vært stuck på denne i mange timer og prøvd alt jeg kan komme på av metoder, men skjønner ikke hvordan det skal bli det svaret det skal bli.

 

t/2 + 1
t-deler

6-deler

 

Altså t- todeler pluss en, over t, over seks.

Svaret skal bli

t pluss to over tolv t

 

Noen som kan forklare det step by step? Løsningsforslaget gjør ikke annet enn å gi meg svaret direkte, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke skjønner det, siden som oftest når boken gjør dette betyr det at det er en rimelig enkel oppgave.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Er det noen smartinger som kan forklare meg fremgangsmåten i en brøkoppgave?

Det er en brøk i en brøk i en brøk. Har vært stuck på denne i mange timer og prøvd alt jeg kan komme på av metoder, men skjønner ikke hvordan det skal bli det svaret det skal bli.

 

t/2 + 1

t-deler

6-deler

 

Altså t- todeler pluss en, over t, over seks.

Svaret skal bli

t pluss to over tolv t

 

Noen som kan forklare det step by step? Løsningsforslaget gjør ikke annet enn å gi meg svaret direkte, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke skjønner det, siden som oftest når boken gjør dette betyr det at det er en rimelig enkel oppgave.

Sånn som

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\frac{\frac{t}{2}+1}{t}}{6} = \frac{\frac{1}{2} + \frac{1}{t}}{6}?

 

Her delte jeg bare på chart?cht=tx&chl=t i øverste teller.

 

Det kan vi jo også skrive om, ved å dele inn chart?cht=tx&chl=6 i begge leddene i øverste telleren, og får da

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{12} + \frac{1}{6t} = \frac{t + 2}{12t}

 

...men ta alt jeg sier nå med en klype salt. Det er seint, jeg er tross, og har Doctor Who gående i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...