Gå til innhold

Er det mulig å stoppe piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Piratkopiering er stjeling. Så enkelt er det, faktisk. At man ellers ikke hadde hatt råd til produktene, eller at så mange gjør det, er etter min oppfatning bare unnskyldninger.

 

Jeg sier ikke at jeg aldri har gjort det selv, men jeg synes man skal stå for det faktum at man faktisk stjeler og ikke gjemme seg bak unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, hvem bryr seg om man stjeler en film over nettet? Så og si ingen, bortsett fra gamlinger. Til og med foreldrene mine spør om jeg kan laste ned ting for dem når jeg er på besøk hjemme.

 

Uansett, det som gjør at folk ikke bryr seg/føler seg som en tyv når de laster ned er at de går inn på ei nettsie via dataen sin, trykker på en knapp og starter nedlastningen, det er helt forskjellig fra og gå inn i en butikk og ta en fysisk produkt. Også er det helt anonymt og umulig og bli tatt, og det er folk klar over.

 

En annen ting er at det er ikke en unnskyldning at man har lite penger, så mange gjør det eller hva det måtte være, det er forklaringer på hvorfor man gjør det.

 

Jeg laster ned fordi jeg ikke gidder og kjøpe gud og en hver film jeg har lyst å sjekke ut, eller spill for den saks skyld, pluss at det rett og slett ikke koster meg noe.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Man kan gjerne finne på unnskyldninger for å forsvare piratkopiering hvis det får en til å føle seg bedre, men det er og blir tyveri. Det tror jeg de fleste vet innerst inne også.

 

Men vi mennesker er på mange måter sauer, og det er helt klart at man anser det som mindre galt å gjøre det siden "alle andre gjør det".

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Piratkopiering er stjeling. Så enkelt er det, faktisk. At man ellers ikke hadde hatt råd til produktene, eller at så mange gjør det, er etter min oppfatning bare unnskyldninger.

 

Jeg sier ikke at jeg aldri har gjort det selv, men jeg synes man skal stå for det faktum at man faktisk stjeler og ikke gjemme seg bak unnskyldninger.

Piratkopiering er kopiering, ikke stjeling. Så enkelt er det. Jeg synes man skal stå for det faktum at stjeling er tyveri, og piratkopiering ikke er det. At du kommer med dårlige unnskyldninger for å kalle det stjeling hjelper ikke ditt argument. La meg ta et eksempel:

Selvsagt er jo en hovedgrunn at man slipper å betale for det. Ergo = stjeling.

Selvsagt er jo hovedgrunnen til å lage egen sprit at man skal slippe å betale for det på vinmonopolet. Ergo: Hjemmebrent = stjeling.

 

Selvsagt er jo hovedgrunnen til å smugle sprit at man skal slippe å betale for det på vinmonopolet. Ergo: Smugling = stjeling.

 

Selvsagt er jo hovedgrunnen til å løpe fra politiet etter å ha urinert offentlig å slippe å betale for det. Ergo: Offentlig urinering = stjeling.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Piratkopiering er tyveri. Man tar i mot noe man ikke har betalt for, noe som andre har eierskap over og som har en pengeverdi, og mot den originale opphavsrettigheters ønske. Ergo er det tyveri.

Man tar ingen ting.

 

Se for deg følgende scenario:

En ansatt i Diplom Is sniker seg inn på kontoret til Hennig Olsen Is og kopierer den hemmelige oppskriften på vaniljeis over på en usb-minnebrikke. Dette blir filmet og mannen blir arrestert. I retten blir han dømt for tyveri?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det blir ikke mindre tyveri av at man kopirerer noe mot andres ønske enn om man tar et fysisk objekt fra noen mot deres ønske.

Okei, se tilbake til eksempelet med han som kopierte oppskriften til hennig olsen is sin vaniljeis. Blir han siktet for tyveri fordi han etter din mening stjal oppskriften?

Lenke til kommentar

Det er et dårlig eksempel fordi Hennig Olsen ikke selger oppskriften. Plateselskaper og artister selger musikken. I tillegg er det forskjell på om man kopierer en sang eller en CD fra orignialen til en bror/kamerat, enn om man legger ut både orignialer og kopier på nett til nedlasting av nærmest et ubegrenset antall mennesker.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er tyveri. Man tar i mot noe man ikke har betalt for, noe som andre har eierskap over og som har en pengeverdi, og mot den originale opphavsrettigheters ønske. Ergo er det tyveri.

Man tar ingen ting.

 

Se for deg følgende scenario:

En ansatt i Diplom Is sniker seg inn på kontoret til Hennig Olsen Is og kopierer den hemmelige oppskriften på vaniljeis over på en usb-minnebrikke. Dette blir filmet og mannen blir arrestert. I retten blir han dømt for tyveri?

 

 

er ikke helt det samme...

en oppskrift er vel å regne som en bedrifthemmelighet, som ikke blir solgt videre.

en film/spill blir jo spredd slik det er med fildeling.

fildeling=tyveri av noe som er tilgjengelig for alle.

stjele oppskrift=tyveri av noe som ikke er tilgjengelig for alle.

 

det vil nok bli regnet som tyveri ja, da du har "stjelt" noe som ikke skal utenfor bedriften.

 

edit: er det tyveri hvis du klarer å kopiere isen med en 3d-kopimaskin og gir den ut gratis til de som vil ha?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Det er ganske klart at piratkopiering ALDRI blir å forsvinne, tenk nå bare over det, folk kan velge og få et produkt gratis, eller betale for det, *snipp*

 

En slik holdning er selvsagt helt feil. Folk kjøper vann på flaske hver eneste dag her i Norge. Kom ikke å fortell meg at det er fordi at flaskevann, uten tilsetninger, smaker noe annet enn vannet man får fra springen. Jeg kjøper faktisk vann selv noen ganger, selv om jeg kan hente det gratis i springen. Gratis eller ikke spiller ikke noen rolle, det er måten det distribueres på og kvaliteten som er avgjørende. Kjøper man en fil så er den gjerne begrenset til enkelte avspillere, drm og gud vet hva slags sperrer de inneholder. Laster man ned gratis fra en eller annen "dingus" ett tilfeldig sted i verden, så kan du selv velge formatet, kvaliteten osv. Du slipper også begrensninger som idiotene i plateselskapene absolutt skal besudle filene med.

 

Piratkopiering er ikke tyveri. Det er brudd på opphavsrett. Det kan ikke sammenliknes med tyveri. Hvis jeg går inn i et hus, kopierer hele DVD-samlinga til de som bor der og stikker av. Har de da tapt noe på innbruddet mitt? Ikke utover det at jeg sannsynligvis har ødelagt ett vindu eller liknende for å komme inn.

 

Om jeg stikker av med DVD-samlinga, har vedkommende DA tapt noe? Jupp, det må man vel kunne si.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk har så store vanskeligheter med å se forskjellen. Den er jo helt åpenbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...