Gå til innhold

Er det mulig å stoppe piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Dette er jo et klart tilfelle av kontraktsbrudd, så det er vel ikke så rart at han ble kastet ut. Når du har en platekontrakt, så er det jo lurt å følge den og ikke starte opp på egenhånd på siden av. Han leste vel kontrakten før han underskrev den?

Hvorfor det?

Dette viser jo bare at selv ikke artister kan gjøre hva de vil med sitt egent åndsverk uten at plateselskapene skal bestemme.

 

Hvorfor skal plateselskapet sitte igjen med 8x beløpet som det artisten tjener? Plateselskapene er blitt altfor griske, og nå ser de at de har en "farlig konkurrent" i internett. Legger de om? Neeeida, de bare kjører på med anmeldelser og hyl og skrik om milliardtap..

 

Nåvel, jeg mener artisten selv må få bestemme hva og hvordan han bruker åndsverket sitt. Slik det er nå har jo plateselskapet stjålet hans åndsverk og gjør seg feite på hans bekostning (og sikkert mange andre artister og artisters etterkommere).

 

Se f.ex på disney. Edgar Rice Burroughs ville nok snudd seg i graven om han visste hvordan de turet frem nå. De har klart å få patent på "Tarzan" og ikke engang familien hans har lov å bruke "Tarzan" som navn eller varemerke i noen som helst sammenheng. Det var en danske som for lenge siden lagde "Gummitarzan", selv hans familie får ikke bruke dette da disney sier "vi har patent på "Tarzan" og alt som har med "Tarzan" i navnet sitt og gjøre, så værs'go å slutt å bruk det eller vi kommer med våre store stygge advokater og tar fra dere alle pengene deres nå og for all fremtid".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo et klart tilfelle av kontraktsbrudd, så det er vel ikke så rart at han ble kastet ut. Når du har en platekontrakt, så er det jo lurt å følge den og ikke starte opp på egenhånd på siden av. Han leste vel kontrakten før han underskrev den?

Hvorfor det?

Dette viser jo bare at selv ikke artister kan gjøre hva de vil med sitt egent åndsverk uten at plateselskapene skal bestemme.

 

Hvorfor skal plateselskapet sitte igjen med 8x beløpet som det artisten tjener? Plateselskapene er blitt altfor griske, og nå ser de at de har en "farlig konkurrent" i internett. Legger de om? Neeeida, de bare kjører på med anmeldelser og hyl og skrik om milliardtap..

 

Nåvel, jeg mener artisten selv må få bestemme hva og hvordan han bruker åndsverket sitt. Slik det er nå har jo plateselskapet stjålet hans åndsverk og gjør seg feite på hans bekostning (og sikkert mange andre artister og artisters etterkommere).

 

Han har jo gjort det, ved å skrive en kontrakt hvor plateselskapet får retten til å distribuere og ta inntekten fra platesalget. At artisten da bryter tilliten deres ved å selge plater, som skulle gis vekk til familie og bekjente, er ikke noe de kan godta. Det er en grunn til at folk vil ha platekontrakter, nemlig det at det er dyrt å spille inn plate/gjøre reklame osv. Hvis man er misfornøyd med kontrakten, så får man finne seg ett nytt selskap eller gjøre alt alene. Når man gjør ting som bryter med kontrakten, så får det selvsagt følger.

Endret av kottila
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror at selv om det er enkelt å kjøpe spill på Steam ol. er fordi det koster penger per spill.

Man har kanskje ikke kjempelyst på et spill, men har alikevel ønske om å prøve det. Så alternativene er å laste ned en demo, eller å kjøpe det uten å prøve det.

Det er ikke sikkert man ønsker å gå så i dybden når man skal kjøpe et spill, og laster heller ned fullversjonen gratis for å se om man liker det. Dersom man da liker det forsetter man og spille, istedet for å begynne hele prosessen på nytt, og samtidig betale for noe man alerede har.

 

Derfor tror jeg at en månedlig pris med enten fri nedlasting (eller en månedlig begrensning) er løsningen. Dersom du vet at det at du laster ned et spill på lovlig måte ikke får konsekvenser er du nok mer løs på lommeboka. Men dersom du vet at du ikke kan installere det så mange ganger du vil, eller få tilbake pengene dersom du ikke likte spillet.

 

En slik løsning hadde vært genial, og meget mulig lønnsom for selvskapene. En månedsavgift på 100 kr er ikke vært et problem for de fleste da de allerede betaler det for Wow, og Blizzard tjener jo en haug av penger på det.

Lenke til kommentar

Det er ganske klart at piratkopiering ALDRI blir å forsvinne, tenk nå bare over det, folk kan velge og få et produkt gratis, eller betale for det, ingen som velger å betale for noe man bare halveis liker. Jeg personlig laster ned ting som jeg ikke er så veldig stor fan av, men alikvevel vil få med meg, det gjelder film, musikk osv. Ellers kjøper jeg den nye plata av favorittartistene mine, gode filmer o.l.

 

Det er en tapt sak så og si, dette med å dempe piratkopiering, men man kan selvfølgelig dempe antallet filmer/plater og bøker som blir lastet ned, enkelt og greit med å senke prisene på alt, gi bedre tilbud på downloading også videre. Men at man klarer og stoppe forbrytelsene helt, det blir like pompøst og ugjennomtenkt som å si at man skal klare og få alle i verden til å slutte med stoff.

Lenke til kommentar
*snip*

musikk-skaperene klarer seg godt uansett da.

er ikke bare platesalg de klarer seg på, det er konserter og effekter også.

hadde jo vært kjipt for 50cent om han bare hadde tjent 200mill i året istedet for 700mill pga piratkopiering.

*snip*

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot om vedkommende artist hadde sittet igjen med et underskudd på godt under 2 millioner - ½-1 million regnes faktisk som en meget bra årslønn blant oss andre "dødelige". Hvorfor skal enkelte "artister" være missfornøyd om de ikke får hundrevis av millioner i årslønn? (jeg antar at vi snakker overskudd og ikke omsetning her)

 

Jeg tror plateselskapene er for sent ute. ...

Det er vel nettopp heri problemet ligger. Med dagens teknologi for distribusjon (internett) og platepressing (hjemmestudio), så *trenger* man ikke plateselskapet som et fordyrende mellomledd.

Jeg er så heldig at jeg kjenner en plateartist (norsk, med 4 plater på "samvittigheten"). Èn CD av denne artisten koster kr 189,- på platekompaniet og kr 99,- på CDbaby. Han tjener ca kr 15,- pr solgte CD fra platekompaniet, hvor plateselskapet bruker sine egne distributørledd. Siden han nå er artist kan han få et (begrenset) antall CD'er til kostpris for "royalities og vennedistribusjon" hos plateselskapet (ca kr 1,- pr stk). Han sendte så 5 stk til CDbaby, og etter at provisjon og porto var betalt til CDbaby/posten/plateselskapet, satt han igjen med en gevinst på noe over kr 30,-

Hva sier dette oss? Jo, CD'n gikk for 1/2 pris og artisten fikk igjen dobbelt så mye. Konsekvensen? Joda, kontraktsbrudd fra plateselskapets side for "illojalitet" og utkastelse. Plateselskapet? Joda, de påberoper seg rettighetene til all musikken hans og kan fritt fortsette å selge hans musikk til blodpris, bare at nå tjener de enda mere siden de "slipper" å betale artisten kr 15,- pr CD.. Vel og merke for de 3 første platene.

Den 4. platen hans kom ut på egen label og selges kun via CDbaby.

 

Så ja, død over plateselskapene og la artistene selv få distribuere og gi ut plater. Det gagner artistene og det gagner forbrukerne. Det rasjonaliseres overalt, i butikker, banker, fabrikker og industri med å kutte vekk "daukjøtt". "Daukjøttet" plateselskapene burde vært rasjonalisert vekk for leeenge siden..

 

PS! Nei, jeg oppgir ikke denne artistens navn eller utgivelser grunnet sakens relativt ømme tema og natur. Og nei, ikke igjennom PM heller..

 

Vedkommende artist valgte selv å signere bort rettighetene sine, og dersom vedkommende artist ikke ønsket å følge de reglene vedkommende har satt opp for seg selv, burde vedkommende ikke signert kontrakten. Dersom vedkommende da velger å se bort i fra tidligere inngåtte avtaler, er det å forvente at "straff" kommer som tidligere avtalt i kontrakt.

 

Selvsagt, dersom plateselskapet også har fraveket kontrakten (f.eks. ved å "inndra" rettigheter til åndsverk), er det god grunn til å gå til sak.

Lenke til kommentar
Vedkommende artist valgte selv å signere bort rettighetene sine, og dersom vedkommende artist ikke ønsket å følge de reglene vedkommende har satt opp for seg selv, burde vedkommende ikke signert kontrakten. Dersom vedkommende da velger å se bort i fra tidligere inngåtte avtaler, er det å forvente at "straff" kommer som tidligere avtalt i kontrakt.

Såvidt jeg vet sto det ikke noe om videresalg av plater i kontrakten. Videre "fikk" (måtte kjøpe til kostpris) han bare 5-6 plater, så plateselskapet gikk/går neppe konkurs av dette "stuntet". (Skulle ønske det gjorde det da)..

 

Selvsagt, dersom plateselskapet også har fraveket kontrakten (f.eks. ved å "inndra" rettigheter til åndsverk), er det god grunn til å gå til sak.

Det er vel her stridens kjerne ligger.

Gå til sak? Yeah right.. Mot et griskt plateselskap med budsjett i 100.000.000.- kronersklassen bare for advokatutgifter..? Veldig mye vits ja..

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Hva synes dere om piratkopiering, og hva mener dere kan gjøres for å dempe mangfoldet av dette. Er det tyveri og ren kriminalitet, eller er dette for tøffe ord om noe flertallet med internett-tilkobling gjør i dag?

Synes piratkopiering er greit, hvis jeg ikke hadde lastet ned ulovelig så hadde jeg nok vært blakk :p

 

Er vel "tyveri", men ser ikke på det som direkte stjeling.

Lenke til kommentar

Filmselskapene taper ikke penger på meg, de ekstremt gode filmene ser jeg på kino sammens med venner, men alle andre laster jeg ned. Derimot jeg hadde aldri kjøpt eller dratt på kino for å se alle mulige drittfilmer som lages.

 

Når det gjelder spill så har de skutt seg selv i foten ved å legge inn alle begrensningene, så laster ned de spillene. Ellers så kjøper jeg geniale spill som jeg vet jeg blir å spille(Diablo3, Fallout3), men vil jeg teste et dårlig/middels spill så laster jeg det bare ned, spiller i et par timer for så å slette det.

 

Så piratkopiering er for meg bare litt mer underholdning i hverdagen, og de taper ikke noe penger på meg siden jeg aldri hadde kjøpt det uansett. Bryr meg ikke så mye om pirtakopiering tar slutt, det betyr bare at jeg blir å se færre dårlige filmer og spille færre middels gode spill, klarer meg uten det, men siden det ikke gir noen straff å laste ned slikt så ser jeg ikke en grunn til å stoppe.

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Funcoms Drømmefall ble solgt i 300 000 eksemplarer, men at det høyst sannsynlig er blitt piratkopiert over 1 million, og at det er derfor de ikke produserer singleplayer/offline-spill lenger. Det er egentlig ganske trist.

 

De ville nok ikke solgt så mange flere eksemplarer. Tipper på kanskje 20 000 mer. Poenget er at ikke alle som kjøper spill som ikke er spessielt bra. Jeg kjøper bare spill jeg synes er bra, om spillet er elendig kan jeg spilel det noen timer og slette det eller om det ikke er så langt, runde det.

Lenke til kommentar
Vedkommende artist valgte selv å signere bort rettighetene sine, og dersom vedkommende artist ikke ønsket å følge de reglene vedkommende har satt opp for seg selv, burde vedkommende ikke signert kontrakten. Dersom vedkommende da velger å se bort i fra tidligere inngåtte avtaler, er det å forvente at "straff" kommer som tidligere avtalt i kontrakt.

Såvidt jeg vet sto det ikke noe om videresalg av plater i kontrakten. Videre "fikk" (måtte kjøpe til kostpris) han bare 5-6 plater, så plateselskapet gikk/går neppe konkurs av dette "stuntet". (Skulle ønske det gjorde det da)..

 

Selvsagt, dersom plateselskapet også har fraveket kontrakten (f.eks. ved å "inndra" rettigheter til åndsverk), er det god grunn til å gå til sak.

Det er vel her stridens kjerne ligger.

Gå til sak? Yeah right.. Mot et griskt plateselskap med budsjett i 100.000.000.- kronersklassen bare for advokatutgifter..? Veldig mye vits ja..

 

Evt. ikke inngå kontrakter med folk du ikke kan stole på/kan tvinges til å være til å stole på.

 

På en annen side: Joda, de har digre budsjetter, men er det verd å bruke dem mot en eller annen (anntatt) liten artist?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så veldig komplisert da.

Når man har valget mellom å kjøpe et spill til 500 kroner eller å laste det ned behagelig rett innpå gutterommet. Da trenger man ikke å være einstein for å forså at folk velger å laste ned. Jeg får heller ikke dårlig samvittighet ovenfor artistene/filmstjernene.

Når jeg ser på de gedigne husene og de 20 bilene som dem menger seg i, så ser jeg at dem ikke akkurat sliter med å betale husleia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Når det blir lettere å skaffe orginalt materiale enn piratmateriale, og prisen er så billig at man ikke bryr seg, da tror jeg man har en sjanse til å bekjempe pirater. Ikke minst skal betalingssystemet være så lett at man ikke tenker på at det er der.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

På en måte hadde det vært greit om de kunne stoppet piratkopieringa. Da hadde jeg klart og gjøre litt mer fornuftige ting frem for å se filmer dagen lang. Har jo ikke penger til og kjøpe en hundredel av det jeg laster, så om jeg ikke kunne lasta mer så hadde jeg endelig hatt tid til mer studier og andre fornuftige ting. Så jeg håper dem klarer og stoppe det... bare dem ikke stopper det med og saksøke ræva av meg, da er jo hensikten borte. Vil jo ikke få noe mer tid da siden all ekstra tiden må gå på jobb for å nedbetale gjeld fremfor andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...