Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HER er det noen som samenlikner SecuRom med Starforce. Jeg har ikke nok kunnskaper til å forstå alt denne personen skriver, men det som står i sitatet nedenfor her, er mer enn nok til å holde seg på avstand. iallfall for oss som allerede har opplevd problemer med Starforce.

 

The problem now is that SecuROM is 100 times worse than Starforce.

 

Starforce used a virtual device running in Ring 0, this was potentially a security Nightmare if ever exploited, however this device only dealt with the IDE (drive) level access. SecuROM however creates a Virtual Communication device that runs in Ring 0, this means it deals with outside communications. Basically a hidden backdoor into your system.

 

It gets worse, this Virtual device is built around OpenSSL, the problem is that as recent findings have shown OpenSSL and DNS servers have problems with their random number generator code, which allows their encryption to be easily circumvented. As far as we can ascertain Sony has barely even admitted to using OpenSSL never mind actually addressing the fact that anybody using the current SecuROM is sitting with their system wide open.

Lenke til kommentar
Og da var Securom fjernet (med unntak av to filer ._.), mitt butikkkjøpte eksemplar av Crysis cracket, og Spore Creature Creator avinstallert.

 

 

Prøv i cmd(i Vista, vet ikke om funker XP)

 

rd /s /q [securom mappa] <-- Ps husk er lurt å være i underliggende mappe.

 

Husk: skriv "cmd" mens du holder inne shift og ctrl for admin(Vista, funker fra søk linjen i start menyen).

 

Redigert pga quotet feil...

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar
Nei! SecuRom er og blir en del av spillet. Du må ha det for å spille. Selv pirater har securom i sine uoriginale spill.

hmm? men topic starter sa jo dette:

Ironien ligger i at datapiratene som er 'tech savy' allerede har forbigått SecuROM på Mass Effect, Bioshock osv. slik at denne trojan-malwaren er noe som bare rammer legitime kunder.

 

Men jeg har kjøpt Crysis og har ikke opplevd noe slikt som beskrevet. Ved vanlig søk så fant jeg heller ikke noe med navn Securom.

Lenke til kommentar
hmm? men topic starter sa jo dette:

Ironien ligger i at datapiratene som er 'tech savy' allerede har forbigått SecuROM på Mass Effect, Bioshock osv. slik at denne trojan-malwaren er noe som bare rammer legitime kunder.

 

Men jeg har kjøpt Crysis og har ikke opplevd noe slikt som beskrevet. Ved vanlig søk så fant jeg heller ikke noe med navn Securom.

Jeg lurer på hvordan man kan unngå å ha SecuRom og samtidig spille Bioshock eller Mass Effect. Har pirater virkelig klart å lage en versjon uten SecuRom? Det følger nemlig med min pirat-bioshock.

Lenke til kommentar
hmm? men topic starter sa jo dette:

Ironien ligger i at datapiratene som er 'tech savy' allerede har forbigått SecuROM på Mass Effect, Bioshock osv. slik at denne trojan-malwaren er noe som bare rammer legitime kunder.

 

Men jeg har kjøpt Crysis og har ikke opplevd noe slikt som beskrevet. Ved vanlig søk så fant jeg heller ikke noe med navn Securom.

Jeg lurer på hvordan man kan unngå å ha SecuRom og samtidig spille Bioshock eller Mass Effect. Har pirater virkelig klart å lage en versjon uten SecuRom? Det følger nemlig med min pirat-bioshock.

Samme her. :thumbdown:

Lenke til kommentar

De nyere versjonene av SecuROM, som f.eks i Crysis er veldig "stealthy". Piratversjonene av spill nyttegjør seg av crackede executables som forbigår bla. SecuROM og noen er "nerfed" totalt. I tilfellet Spore f.eks så kan du med crack også unngå å registrere online som betyr at du ikke har noen install limit. EA har driti på draget igjen og straffer de som kjøper spillet.

 

De største problemene med SecuROM oppstår med litt eldre PC'er, minst en 2-3 år gamle. Og de som sliter med SecuROM er assa ikke pirater men lovlydige brukere. Bruker du crack, enten du har kjøpt det eller ei, så unngår du helt fint mesteparten av SecuROM.

Lenke til kommentar

Uff. Selv slet jeg veldig med Starforce en stund på grunn av et idiotisk spill som ikke var spesielt bra en gang. Prøvde å fjerne det, noe som virkelig ødela alt så jeg måtte installere spillet igjen for å få Starforce tilbake.

For dere som aldri har opplevd noe problemer med SecuROM, hva med Starforce Når selv Ubisoft nektet å bruke det etter en stund? Eller hva med rootkit skandalen til Sony? For hvis dere så at det var noe problemer med de to overnevnte så burde det ikke være så vanskelig å skjønne at noen kan oppleve problemer med SecuROM også.

Jeg vet hvordan alle "elsker" bil-analogier så jeg har tenkt opp en som jeg føler oppsummerer problemene med SecuROM beskyttelsen på spill som Bioshock, ME og Spore.

Den er lang, jeg vet. Har korte forklaringer i parantes for de som ikke har fulgt med nok til å skjønne analogien.

--------------------------------------------------------------------------------------

Ok: La oss se for oss at du kjøper en bil. Den er splitter ny med mye fancy teknologi.

Før du kjøper den får du utdelt en liten brosjyre med den typiske oppramsingen over egenskapene til bilen (coveret til et spill).

Du setter deg inn og blir kjent med den. Den har en ganske stor skjerm på dashbordet, og når du setter i nøkkelen og vrir om, lyser denne skjermen opp.

En typisk GPS kvinnestemme lyder ut av høyttalerne og forklarer deg høflig at før du begynner å kjøre må du gjennom en installasjonsprosess (det er vi vant til).

Javel tenker du og trykker på skjermen etter henvisningene.

Plutselig kommer det opp en lang avtale med liten skrift. Du orker nesten ikke tanken på å lese hele, men sliter deg gjennom. Du leser mye du ikke visste at var lovlig en gang.

Du kan ikke låne bilen til andre, produsenten har rett til å ta fra deg bilen når som helst og i tillegg er det installert kamera som vil filme deg når du kjører og sende filmen og all annen informasjon til en database (Les EULAen som ingen leser og du vil se).

På slutten står det at enhver som ikke aksepterer disse vilkårene må stanse installasjonen nå og dermed ikke få kjøre bilen. Du er sjokkert, og går tilbake inn for å klage på dette og få en annen bil.

Der får du beskjed om at siden du allerede har startet bilen så kan den dessverre ikke returneres. Du må altså leve med det. (Det er veldig få butikker som gir deg full pris tilbake for åpnede spill fordi du ikke aksepterer EULAen til spillet).

 

Du prøver å se lyst på det, og tenker at det sikkert ikke er så farlig. Et stort bilselskap vil jo aldri gjøre noe ulovlig heller.

Så du aksepterer og bilen starter opp. Kvinnestemmen informerer deg om at du har brukt opp en aktivering. 99 aktiveringer gjenstår (aktiveringer er kjernen i mange DRM diskusjoner). Nok en gang skjønner du ingenting og ringer service nummeret for å spørre. Du må ringe flere ganger for å få svar siden de unngår spm. (http://consumerist.com/tag/mass-effect-DRM...thats-it-period)

 

Til slutt så får du beskjed om at man får starte bilen 100 ganger før man deretter må ringe for å be om mer. Dette skal ikke være noe problem sier de, og så skal jo 100 oppstart være nok på lenge.

Trenger du mer enn det er det kanskje et tegn på at du bruker bilen for mye.

 

Du har ikke noe annet valg enn å godta dette og kjører hjem. Vel hjemme står sønnen din klar for å prøve bilen. Du passer på å ikke slå av og lar han sette seg inn hvorpå du får beskjed om at enda en aktivering er oppbrukt. Du ringer igjen. Da får du til slutt beskjed om at hvis sønnen din har lyst til å kjøre burde han egentlig kjøpe seg en egen bil (Bioshock styr. Ja, vet de sa at de sparket den teknikeren, men likevel).

Du er skeptisk nå og spør om det er noe mer du burde vite om. Joda, du må koble deg opp på et nettverk hver gang du skal aktivere og i tillegg vil all informasjon bli sendt til databasen hver 10 dag. (vet de droppet call home hver 10 dag, men at de i det hele tatt vurderte det :thumbdown: ).

 

Du blir bare mer og mer irritert og begynner å sjekke om flere har problemer med dette.

På Internett raser diskusjonene og ikke alle ser på dette som noen trussel.

Du lærer at når du logger deg opp på nettverket med bilen så kan programvaren infisere husets PCer også hvilket gir en sjanse for at virus kan utnytte dette.

Men det er et veldig lite problem sier folk. Og hvem trenger vel å aktivere så ofte, det er jo bare å ringe når man er tom uansett.

Jaja, tenker du og du fortsetter å bruke bilen tross irritasjonen.

Så går du tom for aktiveringer etter en måned. Du får først beskjed om å kjøpe en ny bil (EA har gitt mange beskjed om å kjpøpe nytt ME etter det er tomt for aktiveringer. Har ikke bilde av meldingen nå men).

 

Du gir deg selvsagt ikke på det og ringer opp. Sånn ser prosessen ut: http://img.photobucket.com/albums/v147/Reb...enix/00311b.jpg

(den er gammel, men takk til Stonebro som i tråden om Spore la den fram.

Til slutt får du nye 150 aktiveringer fordi de økte nummeret litt etter mange klager.

Fortsatt sitter du igjen med frykten for at bilen blir ubrukelig hvis firmaet går under, i tillegg til at å selge bilen blir rent umulig siden. Men du er beskyttet mot biltyveri i hvert fall. For noen dager eller uker ekstra.

-----------------------------------------

Det ble mer komplisert enn det behøvde, jeg vet. Kanskje jeg kan bruke den ved senere anledninger nå som jeg først fikk skrevet den. :)

Likevel har jeg ikke en gang tatt med alle problemene som DRM som SecuROM innebærer. Og jeg vet at biler og digital underholdning ikke er det samme (biler kan ikke akkurat kopieres like lett etc). Det er ikke poenget.

Jeg ville bare vise hvorfor noen folk er bekymret.

Og selv om det kanskje ødelegger mitt argument litt så vil jeg være den første til å innrømme at jeg skal kjøpe ME og Spore. Jeg har tatt et valg og synes at å støtte IMO gode spillutviklere er verdt slitet med DRM.

Kanskje jeg ikke opplever noen problemer. Brenner veldig sjelden og har ikke programmer som daemon tools på spillmaskinen og jeg har sikkert SecuROM spill fra før av, men jeg vil alltid se farene. Jeg håper bare at andre begynner å se dem også, i stedet for å peke nese til resten.

Lenke til kommentar

Hahaha... helt genialt... :D

 

Se så for deg at det finnes biler stående overalt som ingen bruker. For å få tilgang til disse bilene trenger du bare en spesiell nøkkel (crack). Nøklene er laget av en gjeng personer som er lei av alt bil-styret, og de høye bilprisene, for biler som ikke virker skikkelig.

 

Disse bilene er det nesten uendelig av, hvem som helst kan få tilgang til dem, og man forbigår glatt alle problemene man tidligere hadde med biler.

 

De som lager bilene blir selvsagt ikke glade for dette og kaller disse for tyver. Men hva stjeler de egentlig? Alle disse bilene står jo bare der? Når man tar en slik bil så tar man ikke en bil ifra en annen person. Det er en trillion nye biler og bare syv milliarder mennesker på jorden. Hvorfor skal en bil koste så mye? Og hvordan tror bilprodusenten at de skal tjene mer penger når de plager folk til å bruke gratisbilene?

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Tja, si det... laptopen min ville ikke boote inn i Windows etter at jeg installerte Spore heller... men på desktop som er helt ny så gikk det glatt.

 

I teorien skal ikke SecuROM kunne kødde med BIOS, men la oss si det slik at i PRAKSIS så er det veldig mye som kan gå galt, og også gjør det selv om jeg nok tror det er tilfeldig hvertfall i ditt tilfelle.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Sjekker at du har en disc i dvd-rom'en, at du ikke kjører Daemon Tools, godkjenner koden som følger med spillet og slike ting. Forskjeldige metoder for å verifisere at du har kjøpt spillet.

 

Det den også gjør er at den legger seg i systemet ditt uten at du får beskjed og åpner muligens opp for at hackere kan angripe/utnytte pc'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...