Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Ikke la deg skremme av det du leser i tråden her. Et lite antall spillere opplever problemer med PCen sin etter å ha installert SecuROM som del av moderne EA-spill. Det vites ikke om problemet bunner i en viss kombinasjon med maskinvare/drivere e.l.

 

Om dette var et problem som rammet så mye som 1% av PC-brukerne ville det ha vært et ramaskrik. Jeg tror de aller fleste kan føle seg trygge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke la deg skremme av det du leser i tråden her. Et lite antall spillere opplever problemer med PCen sin etter å ha installert SecuROM som del av moderne EA-spill. Det vites ikke om problemet bunner i en viss kombinasjon med maskinvare/drivere e.l.

 

Om dette var et problem som rammet så mye som 1% av PC-brukerne ville det ha vært et ramaskrik. Jeg tror de aller fleste kan føle seg trygge.

Men hva om man er en del av akkurat den ene prosenten som rammes? Da var det kanskje ikke så lurt å ikke ta hensyn til skremselen. ;) Er klar over at det ikke er snakk om en "unreversable" hendelse her. Men det er litt surt alikevel. Bedre å være på den sikre siden, syns du ikke? Og ved å boikotte spill med denne formen for latterlig kundefiendtlig DRM kan man bidra til å sende en beskjed til utgivere om at vi ikke godtar den slags behandling.

Lenke til kommentar
For å si det slik, han har installert Crysis og har ikke merket noe til problemene som andre opplever. Da er det mye mer sannsynlig at han her blant de 99% som ikke merker noe galt, og da er det større grunn til at han kan føle seg trygg.

Mulig du har rett, men poenget her er vel heller at kopibeskyttelser har blitt mer og mer kundefiendtlig og hvis ingen sier fra om at nok er nok, vil dette fortsette. Spørsmålet vi som kunder må spørre oss selv om er om der er akseptabelt av et seriøst selskap som EA å installere programvare som har store likhetstrekk med malware, og som mange kunder raporterer alvorlige problemer med?

 

Med Securom og aktiveringsbegrensninger på kjøpt programvare, betaler kundene full pris for et produkt med store mangler/begrensninger, og hvis noe slikt hadde skjedd med et hvilket som helst annet produkt enn programvare, ville det blitt kalt svindel. Jeg synes ikke at slike ting bør belønnes, og den eneste måten vi som kunder kan si fra er å boikotte produktene.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Bra sagt Splitter. Må få lov til å legge til at boikott også må gjelde piratversjonene. Ellers får bare utgiverne enda mer blod på tann. Om alle f. eks hadde boikottet Spore pga. SecuROM, og latt være å laste ned spillet i tillegg. Da kunne vi snakket om en effektfull protestering. I tillegg måtte selvsagt så mange som mulig sende mail til EA og forklare hvorfor de ikke kjøper spillet. Når jeg som forbruker betaler for et produkt, forventer jeg et produkt som er brukervennlig, ikke forbrukerfiendtlig. Når jeg betaler for et produkt er det for å kunne bruke det slik produktet kan forventes å brukes. Jeg ville kunne bruke det ubegrenset, uten å måtte reaktivere spillet med jevne mellomrom. Da er det plutselig ikke jeg som eier spillet, men utgiveren som leier ut spillet til meg.

 

Joda, det er kanskje ikke så mange som har fått problemermed SecuROM. Men det forandrer ikke det faktum at enkelte har fått store problemer med det, det er tilnærmet umulig å fjerne saken, man får ikke opplyst om at det innstalleres, og at slik DRM forhindrer brukerne å bruke et produkt fritt til eget bruk.

Lenke til kommentar

Opplevde akkurat det samme med Guitar Hero 3 for PC, måtte cracke spillet for å kunne bruke. (at gitaren var ødelagt i tillegg (ut av esken ja) var jo ren bonus - sukk)

 

Poenget i videoen er viktig, hvorfor skal vi betale for et produkt som ikke virker ut av esken når piratversjonen faktisk gjør det?

Lenke til kommentar

Sendte en mail til EA om jeg ikke kom til å kjøpe noen spill av dem pga SecuROM, sendte også en link til tråden og youtube videoen av han med alle spillene som er så flyforbanna. Heldigvis fikk jeg noe tilbake og

 

EA Norge bekrefter kronglete fjerningsmetode av SecuROM

 

Hei!

 

Klar over hva du snakker om, og han på youtube har vi sett for lenge siden, mye av det han sier er ikke sant, mange snakker om at securom åpner porter og slik men det er ikke sant i det hele tatt.

 

Link for og fjerne securom om man ønsker det. Du bestemmer selv.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11452153

 

 

Med vennlig hilsen

Sherzad Nader CS Agent

 

EA-Support: 08 / 546 645 70

Oppentider: Mån - Fre 13 - 17

 

Electronic Arts Sweden AB Johanneslundsvägen 2, 19461 Upplands Väsby Sweden Reg. No. 556502-9062

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Da har jeg re-installert Windows XP på PCen min, etter en skikkelig formatering av C:... Begynte å få harddiskfeiler og mye sånt, men dette forsvant etter formateringen. :ermm:

 

Spill som tidligere kræsjet (gamle cracket spill) kjører nå uten problemer. Brenning har jeg ikke fått tid til å prøve, siden det var mer interessant å danse på DDR-matta mi, men det skal prøves etter arbeid idag.

 

Etter dette, tenkte jeg at jeg skulle dedikere en harddisk til å teste ut dette møkka, kjent som SecuROM. Mer info vil komme. Muhaha!

Lenke til kommentar
Skal bli spennende. Håper du tar deg bryet til å teste SecuRom på en isolert harddisk med samme system. For min del vil det være bevis nok dersom noe skjer.

 

Det har jeg faktisk allerede gjort, ca 3 sider tilbake.

 

 

Nei, ser man det. Det funket ikke.

 

Recap:

 

Jeg installerte Windows XP Pro fra en Orginal CD på en helt tom 250 gigs harddisk jeg bare hadde liggende. (!!)

Etter installasjon, kjørte jeg de vanlige driver-install-CDene jeg fikk med PCen.

Jeg installerte så Spore Creature Creator og prøvde å starte det.

Fant fort ut at jeg manglet DirectX, og det fikset jeg.

Startet så Spore, forandret litt på noen dyr, og logget ut.

Så lastet jeg ned Astroburn (veldig godt brenneprog.), installerte det og restartet PCen.

Putta en tom CD inni PCen, dro over noen filer, og trykket "Brenn".

 

Opp poppet et vindu:

Astroburn Application

Astroburn Application has encountered a problem and needs to close. We are sorry for the inconvenience...

...

dere kjenner til den. Joda. Samme type feil jeg har fått hver eneste jævla gang jeg har prøvd å brenne fra før av.

 

Nå skal jeg teste ut den derre "securom-remover"-greia.

 

*edit*

 

Må bare nevne, jeg kan verken stenge AstroBurn.exe, restarte PCen via "start - shut down" eller noe annet. Jeg må ta en "kald" restart.

 

*edit2*

 

Kjørte SecuROM sitt egne program for å fjerne seg selv. Ingen suksess. Astroburn dør fortsatt, og PCen er totalt umulig å bruke i etterkant.

 

/spit

 

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Fullstendig skandale.

 

Forbrukere generelt, og kanskje norske forbrukere spesielt, er gressende kuer på kjøpekraftens grønne enger.

De har hverken innsikt nok eller de påfølgende insitamenter til å reagere på selv grove overtramp fra industrigigantene.

 

Bedre blir det ikke av videoer av den typen han youtube fyren ovenfor representerer. Han har et godt poeng men han gjør sitt beste for å skru av kommunikasjonskanalene til vanlige, politisk blå mennesker. (Som er det massene i de fleste fremgangsrike vestlige land består av)

 

Mange "ordinære forbrukere" tenker nok dessverre at det er pøbler og dritt som reagerer på dette fordi det er pøbler og dritt som får problemer med sine ulumskheter.

Noen tenker kanskje til og med at reaksjonene er et tydelig bevis på at securom har noe for seg. Vi har allerede sett eksempler på dette i denne tråden.

 

Når man vet dette, må man også passe på å vise problematikken på en måte som gjør at disse vanlige menneskene forstår hvordan dette rammer dem.

Da må man kutte ut alt som heter lingo og subkulturelle innslag og få noen andre til å representere forbrukerene enn sinte unge datamenn med muskuløse langfingre.

 

 

Når det er sagt må jeg bare si at jeg har problemer med å forstå at det finnes sjefer i multinasjonale multimillardindustrier som presterer å ta beslutninger av denne typen.

 

Ikke bare har de brutt diverse nasjonale lover og moralske spilleregler, men de har også gjort seg selv til narrer gjennom at hackerene allerede er minst ett hestehode foran dem og ikke bare knuser securoms funksjoner men faktisk også kan bruke securom som en 4 felts motorvei inn i PC'ene til folk.

 

Jeg kan faktisk nesten ikke tro at det er sant.

 

På en måte kan man kanskje håpe at det faktisk er sant.

Til tross for en nokså intens kamp mot piratkopiering, hvorav styret i gamer.no indirekte er en av industriens håndgangne representanter, seiler crackerene med hver ny slik hårreisende historie, opp som helter og representanter for folket.

 

Det er kanskje en slik effekt som må til for å få kontroll på den andre delen av bandittene som er de kjempestore og uendelig grådige spillselskapene.

Lenke til kommentar
Ikke bare har de brutt diverse nasjonale lover og moralske spilleregler, men de har også gjort seg selv til narrer gjennom at hackerene allerede er minst ett hestehode foran dem og ikke bare knuser securoms funksjoner men faktisk også kan bruke securom som en 4 felts motorvei inn i PC'ene til folk.

Hvis meg en Mass Effect torrent som fungerer! Saken er at hackere ikke klarer å komme forbi den nyeste SecuRom (som er den vi diskuterer) og derfor blir man tvunget til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...