Gå til innhold

Noen som vet hvem wwtc.no er?


Anbefalte innlegg

Det er bare en generell reklame med sms for mobil abo/mobil.

 

Det som er saken er at det er flere her som mener at de ikke burde motta en denne sms, da de er registrert i brønnøysund registeret, ei eller noe sted som tilsier at de vil få sms fra wwtc...

 

Igjen: La meg pressisere - WWTC Inc er en stor nasjonal aktør på SMS markedsføring.

Selskapet representerer 70-80 av verdens største databaser. Vi har i disse dager gjennomført en utsendelse på alle norske nummer i disse databasene.

 

Alle disse norske brukerene har man samtykke på. Det er helt normalt at en stor aktør representerer flere mindre databaser. Det er veldig ofte regulert i avtalevilkårene sluttbruker aksepterer at opplysningene kan brukes av 3part.

 

Dette er alt fra SMS tjenester på nett, blogger, kjøp av tjenester, medlemskap i ulike klubber, foreninger osv.

 

Vi har gjennom de siste dagene fått 50-100 tilbakemeldinger fra personer som reagerer på å ha mottatt denne meldingen. Dette er minimalt sett i forhold til det antallet meldinger vi har sendt ut.

 

WWTC Inc vil på mandag starte med å besvare de 50-100 henvendelser som er kommet inn. Deretter vil dette skje løpende.

Endret av _Christian_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk denne meldingen i dag jeg også og skal nå sende inn en klage til forbrukerombundet.

Var med på noe liknende for noen måneder siden med et selskap som kalte seg MORETV, der de fikk strng irretesettelse fra forbrukerombundet og grunnet at det var så mange som hadde klaget gikk saken litt raskere.

 

Så det er bare å klage, de har ikke lov til å reklamere på SMS med mindre du har godtatt det. og da skal du ha godtatt det fra de, ikke bare godtatt det fra deres sammarbeidspartnere.

Lenke til kommentar
Fikk akkurat samme melding selv. At jeg har skrevet meg opp i brreg.no for år og dag siden har tydeligvis lite å si. Hater slike firmaer som prøver å lure til seg penger. Lurer på hvor mye det koster å sende en melding til 2440? Veldig skeptisk til den nettsiden.

 

Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre/hvem vi kan klage de inn til?

 

 

http://www.forbrukerombudet.no/

 

 

Hjelper vel svært lite at du har registrert deg på Brreg.no så lenge de har samtykke på at de kan sende deg SMS??

 

Si meg.. leser du avtalevilkårene når du registrerer deg på nettsider? Når du melder deg inni Bokklubben? Når du registrerer deg på Dagbladet Blink? Nettby? Russ.no? TV 2 Web TV? Facebook?

 

Jeg tviler på at en slik aktør sender ut så mange meldinger uten å ha det juridiske i orden.

 

Selv ble jeg mektig irritert i dag tidlig og ringte de.. Det viste seg at jeg hadde registrert meg på crazysms.com for leeeenge siden.. Hadde faktisk glemt det!

 

Jeg blir de første til å ta de i forsvar, inntil det motsatte er bevisst!

Endret av mmusic
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg tror (jeg gjentar: JEG TROR) ikke det er lov å ha slike blankofullmakter på samtykke fra 3 parter når du melder deg inne et sted. Da kan potensielt hele verden bli deres samarbeidspartnere på et vis. En avtale inngått i norge kan ikke fravike norske lover uansett hva det er som står. Jeg mener bestemt at samtykke må innhentes direkte fra kunde for at den eller de som skal sende deg reklamen skal ha lov til det.

 

Men, det er jo bare å forpeste verden med såkalte supertilbud. En eller annen dust går jo alltid på. Jeg gidder ikke engang å vurdere tilbud som gjennomføres som negativt salg.

 

Det hadde kanskje vært en tanke at de som driver med denne typen tjeneser kanskje skulle blitt nedringt av telefonsalg og sms en ukes tid. Når man da også aktivt har gått ut for å slippe dette, men tilstadighet blir oppsøkt av noen som er samarbeidspartnere eller påstår du er kunde/medlem. Jeg gleder meg til å hvite hvem som har ansvaret for at jeg står reg hos wwtc. De er iallefall blacklista for meg resten av mitt liv.

 

La oss få igjenom at alt, da mener jeg alt som har med tlf-salg og den type må ha en tilatelse fra kjøper som aktivt har gått inn for å gi det. Det vil si at de som vil må aktivt gjøre noe for å kunne motta slike hendvendelser. Så alle som forbeholder seg passivt aldri vil motta noe. Vi må også gjøre det slik at den enkelte bedrift/person må ha hver sin tillatelse, og ikke noe tillatelse fra 3 person. Først da kanskje vi kan få denne pesten vekk. Tanken er iallefall vært lufta på tingen, og hos post/teletilsyn, så jeg håper det går den veien.

 

Ellers, gjør som Jerry i Seinfeld. Spørr om å få ringe selgern hjem når det passer deg for å diskutere produktet. Da er det plutselig ikke så interessant lengre.

Lenke til kommentar

Nå som jeg har hatt litt bedre tid til å lese gjennom det som er skrevet hos datatilsynest. Alt kan leses på denne linken: http://www.itavisen.no/sak/777067/Ga_bort_30_skrivere/

 

Jeg oppsumerer litt kort, for å få med kjernen. Les helst hele hos datatilsynet:

 

Altså e-post, sms og faks er kun lov å bruke om du er i et kundeforhold med et sted. Dette forholdet skal også være løpende (aktivt).

 

[klippet fra brreg]

PS. Du kan ikke reservere deg mot reklame per e-post, sms eller faks i Reservasjonsregisteret, men dette er heller ikke en lovlig form for reklame med mindre du har samtykket aktivt på forhånd (se mer under pkt C 3).

[/klippet fra brreg]

 

Om du er medlem, så er det ikke dermed sagt de har lov alikevel, da det ikke er sikkert at medlem/kundeforholdet er løpende:

 

[klippet fra brreg]

Et løpende kundeforhold opphører når kunden sier opp avtalen eller medlemskapet, eller når det ikke på lenge er kjøpt noe eller har vært kontakt mellom kunde og virksomheten. Om du ikke ønsker tilsendt reklame fra en virksomhet du har et løpende kundeforhold til, se neste avsnitt om måter å unngå reklame på.

[/klippet fra brreg]

 

Les også datatilsynets tolkning om det skulle være interessant:

 

http://www.datatilsynet.no/upload/Dokument..._notat.pdf'

 

Til mmusic:

 

Som du selv sier, du registrerte deg et sted for leeeenge siden. Siden dette da ikke vil være å anse som et løpende kundeforhold lenger, så vil det i seg selv være nok til at de ikke kan sende deg denne sms.

 

Edit: Etter å lest gjennom tolkningen, og hva jeg har forstått. Når informasjon utleveres til en 3 part, så plikter denne å vaske listene opp mot brreg.no sine lister. Dette gjelder selv om du har et løpende kundeforhold til den part som har utlevert informasjonen. Så har du da gitt et samtykke et sted, kan kun de som har mottat denne bruke denne (så lenge kundeforholdet er ansett som løpende). 3 part kan også bruke dette så lenge dette er løpende, men ikke om du er registrert i brreg. I og med at sms krever tillatelse med et løpende forhold, så kan ikke jeg se at det er lov av wwtc å sende ut reklame til andre enn de har løpende kundeforhold med.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Nå som jeg har hatt litt bedre tid til å lese gjennom det som er skrevet hos datatilsynest. Alt kan leses på denne linken: http://www.itavisen.no/sak/777067/Ga_bort_30_skrivere/

 

Jeg oppsumerer litt kort, for å få med kjernen. Les helst hele hos datatilsynet:

 

Altså e-post, sms og faks er kun lov å bruke om du er i et kundeforhold med et sted. Dette forholdet skal også være løpende (aktivt).

 

[klippet fra brreg]

PS. Du kan ikke reservere deg mot reklame per e-post, sms eller faks i Reservasjonsregisteret, men dette er heller ikke en lovlig form for reklame med mindre du har samtykket aktivt på forhånd (se mer under pkt C 3).

[/klippet fra brreg]

 

Om du er medlem, så er det ikke dermed sagt de har lov alikevel, da det ikke er sikkert at medlem/kundeforholdet er løpende:

 

[klippet fra brreg]

Et løpende kundeforhold opphører når kunden sier opp avtalen eller medlemskapet, eller når det ikke på lenge er kjøpt noe eller har vært kontakt mellom kunde og virksomheten. Om du ikke ønsker tilsendt reklame fra en virksomhet du har et løpende kundeforhold til, se neste avsnitt om måter å unngå reklame på.

[/klippet fra brreg]

 

Les også datatilsynets tolkning om det skulle være interessant:

 

http://www.datatilsynet.no/upload/Dokument..._notat.pdf'

 

Til mmusic:

 

Som du selv sier, du registrerte deg et sted for leeeenge siden. Siden dette da ikke vil være å anse som et løpende kundeforhold lenger, så vil det i seg selv være nok til at de ikke kan sende deg denne sms.

 

Edit: Etter å lest gjennom tolkningen, og hva jeg har forstått. Når informasjon utleveres til en 3 part, så plikter denne å vaske listene opp mot brreg.no sine lister. Dette gjelder selv om du har et løpende kundeforhold til den part som har utlevert informasjonen. Så har du da gitt et samtykke et sted, kan kun de som har mottat denne bruke denne (så lenge kundeforholdet er ansett som løpende). 3 part kan også bruke dette så lenge dette er løpende, men ikke om du er registrert i brreg. I og med at sms krever tillatelse med et løpende forhold, så kan ikke jeg se at det er lov av wwtc å sende ut reklame til andre enn de har løpende kundeforhold med.

 

 

Så mye styr for en tekstmelding? Jeg fant hvertfall ut av hvor de hadde mitt nr, samt fikk slettet meg fra listen!

 

Kom deg ut i solen, du bruker unødvendig energi på dette tullet :)

Lenke til kommentar
Så mye styr for en tekstmelding? Jeg fant hvertfall ut av hvor de hadde mitt nr, samt fikk slettet meg fra listen!

 

Kom deg ut i solen, du bruker unødvendig energi på dette tullet :)

 

Med mindre du har eierinteresser i firmaet som diskuteres her, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er så veldig imot at man reagerer på det som høyst sannsynlig dreier seg om et brudd på markedsføringsloven?

 

Om du ikke har slike interesser, så kan man vel diskutere hvem som bruker mest unødvendig energi - den som vil stoppe ulovlig reklame eller den som bruker energi på å blindt forsvare et selskap han ikke har noen kjennskap til?

 

Forøvrig er det vel begrenset hvor mye sol man kommer seg ut i klokken 2 på natten...

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Alle disse norske brukerene har man samtykke på. Det er helt normalt at en stor aktør representerer flere mindre databaser. Det er veldig ofte regulert i avtalevilkårene sluttbruker aksepterer at opplysningene kan brukes av 3part.

 

Jeg kunne, slik Logimann også spør om, tenkt meg å fått en bekreftelse på at det faktisk er tillatt ifølge norsk lov å innhente/gi en slik fullmakt til tredjepart? Det er forholdsvis uinteressant hva man måtte ha klikket ja til på ulike web-sider med mindre dette er mulig i henhold til norsk lov.

 

I dokumentasjonen jeg har funnet er det noe ullent hva som egentlig ligger i 'samtykke', men resten av teksten er såpass restriktiv at jeg finner det noe rart om det skulle være tillatt med en slik blankofullmakt for tredjeparter.

 

Tidligere kommentarer fra _Christian_ i denne tråden viser jo at firmaet ikke virker å ha kontroll på lovverket her (jfr. kommentaren om at sms-reklamer fritt kan sendes ut til de som ikke har reservert seg i brønnøysundregistrene), så da er det vel ikke umulig at det skorter litt på lovforståelsen når det gjelder andre ting heller.

 

Jeg mistenker vel at det her dreier seg om en masseutsendelse av meldinger til telefonnummer som er anskaffet på mer eller mindre lovlig vis, med den filosofien at det er letter å be om tilgivelse enn tilladelse.

Lenke til kommentar
Så mye styr for en tekstmelding? Jeg fant hvertfall ut av hvor de hadde mitt nr, samt fikk slettet meg fra listen!

 

Kom deg ut i solen, du bruker unødvendig energi på dette tullet :)

 

Jeg skjønner hva du mener. Det er mye tid på sms jeg bare kunne ha ignorert med glans. Men om alle firmaer bare kan begynne å spamme folk ned med reklame, spesielt når man prøver det som er for å reservere seg mot det. Da prøver man å få en stopper for dette, så de ikke tror det er bare å sende i vei. I tillegg ser jeg heller ikke poenget med å sende det samme 2 dager på rad. Som du selv ser, så er det litt mer enn bare å sende folk sms, det har også med hvordan din informasjon som du registrerer for å bruke et sted blir videresolgt til andre. Det er ogå mye som tilsier at mange som har mottatt denne har fått den på ulovlig grunnlag. Personlig vet jeg foreløpig ikke hvem denne informasjonen kommer fra, da hverken svar på skjema har kommet, og nr til kundeservice var bare et opptattsignal når jeg prøvde mange ganger i går.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Så mye styr for en tekstmelding? Jeg fant hvertfall ut av hvor de hadde mitt nr, samt fikk slettet meg fra listen!

 

Kom deg ut i solen, du bruker unødvendig energi på dette tullet :)

Det er kommentarer som dette som dreper forbrukersaken.

 

Bruker _Christian_ har i sine poster (e.g. 22 og 24) forfektet selskapet WWTCs profesjonalitet. Enten gjenspeiler det DirektMedias mangel på sådan, eller også tar det simpelthen litt tid før de innser at WWTC har bragt dem inn i lovstridig markedsføring.

 

Nå skal jeg hverken gå inn i lovverk (bemerk hvordan DirektMedia i tredje siste avsnitt taler seg selv imot hva gjelder WWTCs opt-in) eller kommentere andre poster ytterligere (da det kun resulterer i svar med direktemarkedsføringens typiske repetitive budskap og simple retorikk, jfr innlegg 41).

 

For den gjengse forbruker holder det å vite at man hos Forbrukerombudet lett kan anmelde det man selv mener er ulovlig markedsføring. "Selv mener" er det essensielle her - den juridiske vurderingen tar Forbrukerombudet seg av, så slipper de fleste av oss å diskutere med _Christian_ og desslike.

 

Ellers vil jeg råde alle til å reservere både seg selv og bestemora si i Reservasjonsregisteret, samt signere kampanjen Neitakk.no (noe utdatert, men prinsippet vedvarer). Nå passer det seg ikke for meg å oppfordre til lovbrudd, men som løgner finnes det vel både hvite og sorte sådanne, og jeg håper derfor flest mulig setter "Reklame - nei takk" på alle postkasser de kommer over. Til de som protesterer høylytt og sier at de da går glipp av gode tilbud, eller noe de er spesielt interessert i, så finnes det meste man er spesielt interessert i tilgjengelig direkte fra firmaenes hjemmesider, evt kan man benytte tilbudsweb.no

 

Jeg vil forøvrig ikke anbefale noen å registrere seg på WWTCs opt-out, da den siden ikke bare er amatørmessig, men direkte phishing-suspekt. Jeg registrerte meg riktignok der - ut av pur nysgjerrighet, og om det kommer noe spennende ut av det, kan det hende jeg skriver et nytt innlegg. Dog er det lite trolig, da jeg på oppfordring nå er på vei ut i sola! :cool:

Lenke til kommentar

Er veldig nyskjerrig på å få høre hvilke tjenester som gir wwtc rett til å sende ut dette.

Kan ikke de som evt. får svar fra wwtc legge inn her hvilke tjenester det gjelder.

Greit å vite om til neste gang jeg skal legge fra meg telefonnummeret et sted.

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan gi wwtc rett til å sende deg sms annet en deg. Det kreves også at du har et løpende kundeforhold til vedkommende. Jeg kan ikke tro at det etter norsk lov er lovlig at andre får blankofullmakt til å gi dette til sine 3 parter. Det kan kanskje være lov i andre land, men man må tilpasse seg etter norske lover når de går inn her.

Lenke til kommentar

har selv mottatt den første meldingen det er snakk om her. Et raskt søk på detta internettet førte meg til denne diskusjonen. Dette i seg selv slo meg som noe ironisk. at de første treffene i google når man søker på "wwtc.no" er en tråd i et forum der folk klager på reklame de mener de ikke har godtatt, er vel strengt tatt ikke veldig positivt for wwtc.no.

 

jeg mener ganske bestemt at jeg ikke har godtatt at noen selskaper bruker mitt nummer i markedsføring, men jeg kan naturligvis ta feil. har sendt en mail for å finne ut av dette. så får man se om de svarer snart, slik som _Christian_ sier de skal. (se sitatet under.)

 

 

Vi har gjennom de siste dagene fått 50-100 tilbakemeldinger fra personer som reagerer på å ha mottatt denne meldingen. Dette er minimalt sett i forhold til det antallet meldinger vi har sendt ut.

 

WWTC Inc vil på mandag starte med å besvare de 50-100 henvendelser som er kommet inn. Deretter vil dette skje løpende.

 

 

en liten kommentar til deg _Christian_:

 

det blir vel litt feil å si at folk ikke har noe i mot at dere sender dem reklame basert på at kun et fåtall har klaget til dere?

 

har vanskelig for å se for meg hvordan det faktum at flertallet ikke lar seg provosere nok til å ta kontakt med dere er et argument for at de synes det er greit.

 

venter i spenning på svar på mailen jeg sendte til wwtc.no.

 

EDIT: hadde skrevet at søk i google ga kun treff på denne tråden. dette var feil.

Endret av shall_be_lifted
Lenke til kommentar

Har mottatt denne reklamen 2 ganger i løpet av juni.

 

Avsender: FreeSms

 

Hei mobilbruker! Du kan nå betale fastpris, og bruke mobilen nesten ubegrenset. Ekstra tilbud: Telefon kr. 1,- Send meldingen FASTPRIS til 2440 for mer info.

 

Første gangen slettet jeg bare meldingen og lot det være.

 

Nå har jeg klaget saken inn til Forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Det virkeer vanskelig å finne noe ut om wwtc.

 

Nå har det snart gått flere dager, og om de ikke da har klart å svare på de få hendvendelsene _christian_ mente dette var, ja, da er det ikke få for dem. Kanskje de har fått langt flere enn det han ville oppgi?

 

Det vi vet er hvem som eier domenet wwtc.no. Vi vet også hvem som eier nr 2440. WWTC finnes det ingen info om. Ikke får jeg noe svar tilbake fra dem på mail, ei heller svar via det norske kundeservice nr som ble oppgitt her.

 

Jeg kommer nå til å oversende dette til Datatilsynet. De skal ordne dette om man ikke lykkes selv med å få informasjonen/stoppet dette. Jeg håper også at Neovada Telecom som eier tlf stopper utsendelsen siden de som sender sms ikke kan bevise sin lovlighet. Direktmedia som eier domenet burde også stoppe siden av samme grunn. Man kan i Norge bli straffet for medvirkning til lovbruddet om man har opptrådd uaktsomt.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...