Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må ha et HK med x38 / x48 chipset for å kunne utnytte potensiale CF har.

 

Hvor mye økning vil jeg få hvis jeg går over til et x38 kort? må jo kjøpes inn da. + de 2 4850 kortene, opp imot å bare kjøre crossfire på mitt p35-dq6?

Sjekk ut Crossfire-tråden for 4850.

P35-systemer med to PCIe x16-porter har så vidt jeg vet 8x hastighet på begge portene.

 

P45 mener du, P35 har 16x-4x.

Lenke til kommentar
Du må ha et HK med x38 / x48 chipset for å kunne utnytte potensiale CF har.

 

Hvor mye økning vil jeg få hvis jeg går over til et x38 kort? må jo kjøpes inn da. + de 2 4850 kortene, opp imot å bare kjøre crossfire på mitt p35-dq6?

 

Sjekket ut hovedkortet ditt på siden til GB:

Expansion Slots

 

1. 2 PCI Express X16 slot(x16, x4)

 

Så du bør skaffe deg et hovedkort med (x16, x16) porter.. X48, X38, P45 osv.. ..Om du skal kjøre Crossfire da. En billigere løsning for deg vil vel å kjøpe et HD4870X2?

Lenke til kommentar
4870 ser ut til å trenge 1 gb ram. Eller er det dårlig deal med 256 minne bus?

Hold litt styr på tingene her og skill på hastighet og kapasitet.

 

115 GB/s er svært bra minnebåndbredde. Dette klarer de til tross for 256 bit bredde på bussen. Hvordan? Ved å ha svært rask minnehastighet. Nærmere bestemt 3600 MHz effektivt.

 

512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS.

Lenke til kommentar
P45 mener du, P35 har 16x-4x.

Jeg mente P35, men tok feil angående hastigheter.

 

Så du bør skaffe deg et hovedkort med (x16, x16) porter.. X48, X38, P45 osv.. ..Om du skal kjøre Crossfire da. En billigere løsning for deg vil vel å kjøpe et HD4870X2?

P45 har x8 + x8 hastighet.

 

Men det har ikke så veldig mye å si. Omtrent 10% økt ytelse ved å oppgradere fra P45 til X48 hvis man spiller på 1280x1024 med 4850 i Crosssfire. Øker man oppløsningen til 1920x1200 øker ytelsegevinsten til 12%. Les mer i Crossfire-tråden for 4850.

Lenke til kommentar
P45 har x8 + x8 hastighet.

 

Men det har ikke så veldig mye å si. Omtrent 10% økt ytelse ved å oppgradere fra P45 til X48 hvis man spiller på 1280x1024 med 4850 i Crosssfire. Øker man oppløsningen til 1920x1200 øker ytelsegevinsten til 12%. Les mer i Crossfire-tråden for 4850.

 

Ok, trodde det var x16 + x16 jeg. Men x8 er jo egentlig bra nok, dekker stort sett behovet for skjermkorta. x4 derimot begrenser skjermkorta..

Men, kjøp X38 eller X48 om man skal kjøre Crossfire! :)

Lenke til kommentar
512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS.

Men det vil nok om ikke alt for lenge komme flere og flere spill som har god nytte av mer enn 512MB vram selv i ikke sykt høye oppløsninger og AA nivå. Så om man oppgraderer skjermkort på 1-2år interval er nok 1GB verdt å vurdere. Per i dag har eksempelvis World in Conflict nytte av det samt det har blitt rapportert at Age of Conan laster high-res texturene en del tregere inn på 512MB kontra 1GB kort.

 

Personlig kommer jeg nok til å vente på en 1GB utgave av 4870 (får se ann da på sensommeren pris vs ytelse mellom 4870 1GB og GTX280).

Lenke til kommentar
P45 har x8 + x8 hastighet.

 

Men det har ikke så veldig mye å si. Omtrent 10% økt ytelse ved å oppgradere fra P45 til X48 hvis man spiller på 1280x1024 med 4850 i Crosssfire. Øker man oppløsningen til 1920x1200 øker ytelsegevinsten til 12%. Les mer i Crossfire-tråden for 4850.

 

Ok, trodde det var x16 + x16 jeg. Men x8 er jo egentlig bra nok, dekker stort sett behovet for skjermkorta. x4 derimot begrenser skjermkorta..

Men, kjøp X38 eller X48 om man skal kjøre Crossfire! :)

 

Det er svært tilfredstillende å se at mitt P5W DH Deluxe kort holder koken

fremdeles. Det har 2 x PCI-E x 16 og vil utnytte disse kortene maks i crossfire :new_woot:

Lenke til kommentar
512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS.

Men det vil nok om ikke alt for lenge komme flere og flere spill som har god nytte av mer enn 512MB vram selv i ikke sykt høye oppløsninger og AA nivå. Så om man oppgraderer skjermkort på 1-2år interval er nok 1GB verdt å vurdere. Per i dag har eksempelvis World in Conflict nytte av det samt det har blitt rapportert at Age of Conan laster high-res texturene en del tregere inn på 512MB kontra 1GB kort.

 

Personlig kommer jeg nok til å vente på en 1GB utgave av 4870 (får se ann da på sensommeren pris vs ytelse mellom 4870 1GB og GTX280).

 

Jeg frykter at de gode dagene som man kunne beholde en GPU for 1-2år er over. Alt tydr på at vi kommer til å se stor konkuranse som vil føre til både bedre ytelse og rimligere pris i fremtiden. Man bør heller vurdere om nåværende spill kan utnytte 1GB, fordi alt tyder på at disse kortne kommer til å være ute mye fortere enn det vi er vant med.

Lenke til kommentar

takk for hjelpen:) får se når di har vært et par uker på markedet hvor dyre de blir. Kjører ikke større oppløsning enn 1680 * 1050 pga skjermen så da holder det vel med 1 stk HD4870x2 eller bare 1 stk HD4870. nytt hovedkort + 2 kort blir vel dyrt når man ble skyldig Jens og Co masse på skatten :p

Endret av foxtrott
Lenke til kommentar
512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS.

Men det vil nok om ikke alt for lenge komme flere og flere spill som har god nytte av mer enn 512MB vram selv i ikke sykt høye oppløsninger og AA nivå. Så om man oppgraderer skjermkort på 1-2år interval er nok 1GB verdt å vurdere. Per i dag har eksempelvis World in Conflict nytte av det samt det har blitt rapportert at Age of Conan laster high-res texturene en del tregere inn på 512MB kontra 1GB kort.

 

Personlig kommer jeg nok til å vente på en 1GB utgave av 4870 (får se ann da på sensommeren pris vs ytelse mellom 4870 1GB og GTX280).

 

Det er ingenting som tyder på at et HD4870 med 512mb får noen problemer i oppløsninger som 1920x eller 2560x, og med en god posjon AA synes det heller som det motsatte er tillfelle... Det ble vel testet av XS på disse modda oblivion hi-res texturene, og HD4850 gjorde en svært god jobb der.

 

Hadde 1gb utgavene kommet samtidig som 512mb, så kunne det vært verd å vurdere om pristillegget ikke var avskrekkende, men dette er jo ikke tillfelle da de kommer senere. Jeg kommer neppe til å ha noen større skjerm enn 24" på 1920x1200 på en god stund (blir vel mindre og bedre når OLED dukker opp), så 2stk. 4870 512mb er et sikkert valg i så måte, også for 30" gruppen.

 

Det viktigste for meg akkurat nå, er å få 2 HD4870 inn i kassa fortest mulig for å kunne nyte dagens og morgendagens spill, så får ny generasjon kort ta seg av fremtidens spill.. Og fortsetter ATI å presse på med knallkort, så blir det ikke så dyrt heller;)

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jeg frykter at de gode dagene som man kunne beholde en GPU for 1-2år er over. Alt tydr på at vi kommer til å se stor konkuranse som vil føre til både bedre ytelse og rimligere pris i fremtiden.

Vi kommer tilbake til normalen med andre ord. Får sannelig håpe at utviklinga ikke går like treigt fremover som det har gjort det siste året. Greier liksom ikke å hoppe i taket over ytelsen til de nye kortene fra Nvidia eller Ati; 8800GTX er tross alt 1½ år gammelt.

Lenke til kommentar
P45 har x8 + x8 hastighet.

 

Men det har ikke så veldig mye å si. Omtrent 10% økt ytelse ved å oppgradere fra P45 til X48 hvis man spiller på 1280x1024 med 4850 i Crosssfire. Øker man oppløsningen til 1920x1200 øker ytelsegevinsten til 12%. Les mer i Crossfire-tråden for 4850.

 

Ok, trodde det var x16 + x16 jeg. Men x8 er jo egentlig bra nok, dekker stort sett behovet for skjermkorta. x4 derimot begrenser skjermkorta..

Men, kjøp X38 eller X48 om man skal kjøre Crossfire! :)

 

Det er svært tilfredstillende å se at mitt P5W DH Deluxe kort holder koken

fremdeles. Det har 2 x PCI-E x 16 og vil utnytte disse kortene maks i crossfire :new_woot:

 

Det har vel bare dual PCIe x8 mode i crossfire :dontgetit:

Lenke til kommentar
512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS.

Men det vil nok om ikke alt for lenge komme flere og flere spill som har god nytte av mer enn 512MB vram selv i ikke sykt høye oppløsninger og AA nivå. Så om man oppgraderer skjermkort på 1-2år interval er nok 1GB verdt å vurdere. Per i dag har eksempelvis World in Conflict nytte av det samt det har blitt rapportert at Age of Conan laster high-res texturene en del tregere inn på 512MB kontra 1GB kort.

 

Personlig kommer jeg nok til å vente på en 1GB utgave av 4870 (får se ann da på sensommeren pris vs ytelse mellom 4870 1GB og GTX280).

 

Jeg frykter at de gode dagene som man kunne beholde en GPU for 1-2år er over. Alt tydr på at vi kommer til å se stor konkuranse som vil føre til både bedre ytelse og rimligere pris i fremtiden. Man bør heller vurdere om nåværende spill kan utnytte 1GB, fordi alt tyder på at disse kortne kommer til å være ute mye fortere enn det vi er vant med.

 

 

 

Ja, men et 7900GTX holder fortsatt koken og henger greit med, og samtidig som ting blir så mye billigere så får du deg jo gjerne 2x HD4870 til halve prisen av hva du måtte ut med for et topp-kort tidligere, og på den måten kan du jo nesten forsvare det å bytte ut skjermkort(ene) dobbelt så ofte :p

Lenke til kommentar
Jeg frykter at de gode dagene som man kunne beholde en GPU for 1-2år er over. Alt tydr på at vi kommer til å se stor konkuranse som vil føre til både bedre ytelse og rimligere pris i fremtiden. Man bør heller vurdere om nåværende spill kan utnytte 1GB, fordi alt tyder på at disse kortne kommer til å være ute mye fortere enn det vi er vant med.

Dette betyr da ikke at man må bytte ut skjermkortet oftere. Oppgraderings syklusen min har heller blitt lengre siden behovet mitt for mer ytelse ikke har vært så stor som tidligere. Hvis jeg hadde vært fornuftig kunne jeg fint ha beholdt 8800GTX kortet mitt et halvt år til om ikke lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...