Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så er det snakk om en eneste test, som jeg både tror og håper det var noe galt med, eller at det rett og slett bare var / er en BUG med deres P45 hovedkort, eller P45's driver / BIOS som gjorde utfalle, rent teknisk ser jeg overhode ingen grunn for at Crossfire skal bli begrenset på P45 med 8x / 8x PCI-Express 2.0, alt av tidligere tester har jo vist at det egentlig ikke er noen forskjell på å kjøre 8x PCI-Express 1.1 og 16x PCI-Express 1.1 på forskjellige skjermkort, P45 har attpåtil PCI-Express 2.0 som gjør at 8x / 8x har samme båndbredde som 16x / 16x PCI-Express 1.1, så om det plutselig skulle være noen begrensning så burde det være en begresning å bruke det på et 16x PCI-Express kort også, noe jeg sterkt tviler på..

 

 

Er nok bare snakk om en driver / BIOS feil eller noe som vil rette seg opp :)

Tester av 2x HD3870 viser jo ikke noe tegn til ytelsestap, og HD4850 bruker da ikke så mye mer båndbredde? Skal da være god margin igjen?

Lenke til kommentar
Første 4870 review? Ta resultatene med en klype salt, men hvis dette stemmer blir det et 4870 skjermkort på meg :-)

 

http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en

 

 

Måtte de stemme!

 

Det som er fasinerende med de tallene er jo at faktisk både GTX 260 og GTX 280 egentlig yter best ved lavere oppløsninger, mens de blir BEGGE tatt igjen jo høyere oppløsningen blir og jo mer AA som blir aktivert?

 

Så mye for at GTX 280 skal være kongen av AA og høye oppløsninger?

Ser jo ut som 512MB GDDR5 med 256bit slår 1GiB GDDR3 512bit?

 

 

 

Om disse tallene er reelle så må jo GTX 280 ned i minst 2'800kroner om det i det hele tatt skal være forsvarlig (hvert fall for meg) å kjøpe det!

Skal ikke HD4870 koste noe rundt 1'800 - 2'400kroner nå i starten? :new_woot:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Første 4870 review? Ta resultatene med en klype salt, men hvis dette stemmer blir det et 4870 skjermkort på meg :-)

 

http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en

Denne massive testen tror jeg er så seriøst som den kan bli, hvem skriver en 34 siders test for å late som...

 

Uansett, med et visst forbehold om testeren, HD4870 er verd sine kroner extra i stort sett alle spill, og ligger veldig bra an sammenlignet med GT200 serien...

Lenke til kommentar
Kan bara amd tuna ut 15-20% extra i crossfire i Crysis blir ju 4870 och Crysis spelbart med bästa inställningar.

Men, så kommer väl de med Farcry 2 och allting är nede på 15 fps igen. Life goes on.

 

Kommer Farcry 2 på PC i starten? Tror Crysis 2 kommer før Farcry 2 kommer til PC uansett..

 

EDIT: Og poenget var at Crysis 2 skal være mer lettdrevet.

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar

P35 har vell en begrensing fordi det kjører 8x / 8x PCI-Express1.1?

Eller det helt nede på 4x / 4x?

 

 

Det vil nok fort sette kjepper i hjulene for Crossfire ytelsen, må nok ha Intel P45 / X38 / X48 for å kjøre dette optimalt, nå får du jo heldigvis P45 kort til veldig fine priser da!

Lenke til kommentar
Du må ha et HK med x38 / x48 chipset for å kunne utnytte potensiale CF har.

 

Hvor mye økning vil jeg få hvis jeg går over til et x38 kort? må jo kjøpes inn da. + de 2 4850 kortene, opp imot å bare kjøre crossfire på mitt p35-dq6?

 

Det er bortkastet å kjøre Crossfire på P35. Port nummer 2 er en 4x port, så den har så lav båndbredde at man får utnyttet lite av skjermkort nummer 2. Kan likesågodt holde seg til 1 skjermkort selv om hovedkortet støtter 2. Jeg har P35, og jeg vurderer å kjøpe meg et 4870 eller 4870X2.

 

På X38 så får du 2 porter som støtter full båndbredde, så det gir mye bedre Crossfire ytelse..

Lenke til kommentar
Første 4870 review? Ta resultatene med en klype salt, men hvis dette stemmer blir det et 4870 skjermkort på meg :-)

 

http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en

Denne massive testen tror jeg er så seriøst som den kan bli, hvem skriver en 34 siders test for å late som...

 

Uansett, med et visst forbehold om testeren, HD4870 er verd sine kroner extra i stort sett alle spill, og ligger veldig bra an sammenlignet med GT200 serien...

 

Joda, den virker seriøs nok. Håper bare at testeren ikke har "pyntet" på resultatet. Blir spennende når de store, seriøse hardwaresidene kommer med test i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar

Noen som har testet Zalman kjølere på HD4850 kortet enda? Hører rundt på nettet at det skal fungerer veldig bra og de før tempraturer ned mot 35Celsius.

 

De Zalman kjølerne kjøler dog ikke minnet til skjermkortet, vil dette by på noen problemer?

 

85C blir for varmt for kassa mi som har dårlig luftstrøm og er pakka med lydisolering uansett.

Lenke til kommentar
Noen som har testet Zalman kjølere på HD4850 kortet enda? Hører rundt på nettet at det skal fungerer veldig bra og de før tempraturer ned mot 35Celsius.

 

De Zalman kjølerne kjøler dog ikke minnet til skjermkortet, vil dette by på noen problemer?

 

85C blir for varmt for kassa mi som har dårlig luftstrøm og er pakka med lydisolering uansett.

 

Har selv 2stk. HD3870 og disse smetter fort opp i 85C. Dette er ikke noe problem siden den varme luften effektivt blir flyttet ut av kassen. Dette med at HD4xxx kommer opp i disse tempraturene er altså et valg ATI har gjort, og ikke det at kjøleren ikke kan håntere dette. På 85C tusler viftene på ca. 40%....

 

Mener noen sa at det kommer en slider for viftehastigheten, og da kan man jo tilpasse den etter eget ønske.. Men, har testet overklokking med viften på full pinne og load temps på 60 tallet, og OC potensialet ble ikke forandret. Så med denne effektive forflytningen av varmluften ut av kabinettet på HD4870, så er det ikke noe å bry seg om. Noe annet er det med HD4850, der passer jo Lian-Li utmerket, med sin 120mm som suger ut varmluften svært effektivt siden den er helt inntill skjermkortene, på min gamle 8800GTX forbedret den tempen mye siden mye av varmluften ble værende i kabinettet via noen håpløse hull i kjølerdekselet...

 

HD4xxx har heller ikke fått implementert Powerplay like bra som HD3xxx serien, så forbedringpotensialet på idle temps er fremdeles veldig stort, de skal vel ligge 50% lavere på klokk i idle når powerplay er riktig på plass.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...