Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye kan en regne med å bruke på bøker og utstyr om man skal begynne på inf: programmering og nettverk til høsten?

 

Sjekk semestersidene for kursene og pensum/læringskrav

 

Eks:

 

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/h11/pensumliste.xml

 

Akademika har de fleste:

http://www.akademika.no/

 

Så summerer du opp. Regn med minst en tusenlapp. Prøv å få tak i brukt, så lenge utgaven ikke er altfor utdatert, mye penger å spare

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å søke på Programmering og Nettverk til høsten på UiO, men har funnet at det er en del ting jeg lurer på:

 

- Har hatt IT1 og har IT2 nå. Fikk 6'er i begge to (ikke at det er noe vanskelig), og liker generelt å programmere. Kan gjerne sette meg ned en kveld å jobbe med en oppgave for gøy. Er vel sannsynlig at jeg kommer med igjennom fagene uten spesielle problemer da(om jeg fremdeles jobber)?

 

- Synes ikke matte er noe spesielt morsomt, men har hatt R1 og har R2 (3 i R1, og enten 3 eller 4 i R2). Har sjekket litt på pensum, og kan integrasjon, derivasjon, vektorregning ol. helt greit. Er det ca. samme pensum i den obligatoriske matten (MAT1001), eller går den videre enn R1+R2?

 

- Er det vanlig å ha med laptop ol. til forelesninger. Hvertfall på VGS er jo det vanlig (for notater ol.), men det blir vel lagt ut før/etter forelesninger?

 

- Tenker å fortsette på en Master, det er vel da mulig å søke seg på en Bachelor, gå der i 3 år, for å så søke seg inn på Masterne?

 

- Er det vanlig å gå på forelesninger, for å så gå hjem og jobbe. Eller det vanlig å gå på forelesninger, for å så bli igjen i grupper for å jobbe med faget? (Dra på forelesninger på morgningen/dagen, tilbringe ettermiddagen/kvelden der med oppgaver/jobbing/gøy, for å så dra hjem)

 

Takker for svar :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Vil tro de fleste som har litt annlegg for programmering bør klare å komme seg gjennom de første kursene, men før eller siden kommer man til å treffe på noe man ikke tar 100% med en gang, og da trengs det litt jobbing.

 

Mat1001 går videre fra VGS-matte. Man vil trenge det du har lært, men som regel er det bare å bruke en "oppskrift" for å klare å løse problemene. Litt jobbing løser det meste her og.

 

Mange som har med laptop, men jo vanskeligere kurs jeg tar, desto færre i salen er det som gidder... Det er viktigere å ha med hjernen, enn å ha med PC'en.

 

Master må man ha en bachelorgrad (normalt 3 år) for å søke på. I tillegg må du ha visse fag. Mastergradene vil oppgi fagkravene for opptak.

 

Det er veldig forskjellige arbeidsrutiner. Noen sitter hele dagen på universitetet. Noen er bare på forelesninger og gruppetimer. Et Universitet er veldig fritt. Så lenge man består de Obligatoriske oppgavene (for å få lov til å ta eksamen) så legger ikke UiO seg opp i hvordan du føler du lærer best.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å søke på Programmering og Nettverk til høsten på UiO, men har funnet at det er en del ting jeg lurer på:

 

- Har hatt IT1 og har IT2 nå. Fikk 6'er i begge to (ikke at det er noe vanskelig), og liker generelt å programmere. Kan gjerne sette meg ned en kveld å jobbe med en oppgave for gøy. Er vel sannsynlig at jeg kommer med igjennom fagene uten spesielle problemer da(om jeg fremdeles jobber)?

 

Vel nå vet jeg ikke hva IT1+IT2 utgjør i pensum på VGS nå for tiden. Da jeg tok det så var det MS Access og HTML+CSS. Sistnevnte er greit å kunne. Men Access fikk jeg lite bruk for.

 

Med mindre pensum har forandra seg radikalt de siste åra, med faktisk programmering. Du må uansett henge i. Tradisjonellt sett har drop-raten til introduksjonskursene i programmering på Blindern vært veldig høy, opp mot 50% på et semester har jeg erfart.

 

- Synes ikke matte er noe spesielt morsomt, men har hatt R1 og har R2 (3 i R1, og enten 3 eller 4 i R2). Har sjekket litt på pensum, og kan integrasjon, derivasjon, vektorregning ol. helt greit. Er det ca. samme pensum i den obligatoriske matten (MAT1001), eller går den videre enn R1+R2?

Det vil være kjent men det formuleres på en mer formell måte på universitetet enn man er vant med på VGS. Matematikk er grunnlaget for datamaskiner så veldig nyttig kunnskap. Personlig er jeg dårlig på det men kom meg igjennom.

 

- Er det vanlig å ha med laptop ol. til forelesninger. Hvertfall på VGS er jo det vanlig (for notater ol.), men det blir vel lagt ut før/etter forelesninger?

Det er veldig vanlig med laptop disse dager. Hvis du klarer å fokusere deg. Null poeng å dra på forelesning for å sitte på facebook. Hvis penn og papir fungerer bedre for deg, go for it. Slides pleier å bli lagt ut på forhånd men greit å notere hvis det er noe som går litt utenfor, eller notere ned noe man lurer på.

 

Selv satt jeg både på tynn- og tykk- klient på terminalmaskinene fram til jeg starter på master. Det er litt andre tider nå, riktignok.

 

- Tenker å fortsette på en Master, det er vel da mulig å søke seg på en Bachelor, gå der i 3 år, for å så søke seg inn på Masterne?

Ja, det er den enkleste måten. Kravene er en bachelorgrad m/exphil og en godkjent 80-gruppe pluss et snitt på C mener jeg.

 

- Er det vanlig å gå på forelesninger, for å så gå hjem og jobbe. Eller det vanlig å gå på forelesninger, for å så bli igjen i grupper for å jobbe med faget? (Dra på forelesninger på morgningen/dagen, tilbringe ettermiddagen/kvelden der med oppgaver/jobbing/gøy, for å så dra hjem)

 

Takker for svar :)

Det beste er å henge på campus hele dagen. Dra på forelesninger og gruppetimer så ofte du kan, så blir du kjent med folk, noe som er den viktigste erfaringen av å studere. Når det ikke er forelesninger, så kan du sitte og løse oppgaver på terminalstuene eller lese i lesesalene.

 

Er altfor mange som drar hjem rett etter forelesning. Man lærer utrolig mye av å jobbe med andre og samarbeid oppfordres, så lenge man ikke kopierer av hverandre. Kan garantere at du får bra resultater ved å sitte en gjeng på termstuene og løse oppgaver / oblig / hjemmeeksamen sammen.

Lenke til kommentar

Vel nå vet jeg ikke hva IT1+IT2 utgjør i pensum på VGS nå for tiden. Da jeg tok det så var det MS Access og HTML+CSS. Sistnevnte er greit å kunne. Men Access fikk jeg lite bruk for.

 

Med mindre pensum har forandra seg radikalt de siste åra, med faktisk programmering. Du må uansett henge i. Tradisjonellt sett har drop-raten til introduksjonskursene i programmering på Blindern vært veldig høy, opp mot 50% på et semester har jeg erfart.

Har hatt HTML, CSS, PHP og SQL i IT1 (mest HTML + CSS).

I IT2 er det nå programmering i Actionscript 3.0 (hvertfall i Akshershus). Pensum er veldig kort og enkelt.

 

Takk for utfyllende svar :)

Det ser ut til å være ca. det jeg tenker meg, noe jeg ser frem til.

 

Det jeg gleder meg mest til er nesten bedre forelesere og bøker.

Opplegger på VGS synes jeg er elendig. Lærere som ikke kan en eneste ting utenom å sitere i boken, og bøker som bare er et stort kaos :hrm:

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene for å ta en Phd etter endt master på informatikk? Jeg har sett at det er over 8 utlysninger til neste år (langt flere enn noen andre studieretninger). Jeg har også lest at antall studenter har falt dramatisk de siste 6 årene, at mange går rett ut i arbeid etter endt master med høyere lønn enn de vill fått ved å ta Phd, og at det er ganske få masterstudenter på informatikk generelt.

 

Er det noen her som har tatt en Phd?

Lenke til kommentar

Ok. Er det noen som vet hvor det er best forskningsmiljø på kunstig intelligens i Norge? Er det i det hele tatt noen som jobber med dette på fulltid?

 

Det er utrolig rart at et universitet på størrelse med uio ikke har flere stipendiater, forskere, og professorer på et studie som kommer til å være såpass viktig som informatikk. Jeg vet at staten kutter over hele fjøla, men det er merkelig at det ikke satses mer på forskning innenfor felt som kommer til å være så viktig i fremtiden. Jeg snakket med en venn av meg som studerer på Lund universitet, og slik han beskrev situasjonen i Sverige så virker det som det satses langt mer der enn i Norge.

 

Jaja, vi har jo i det minste fått et nytt informatikk bygg.

 

Jeg har forresten klart å komme meg gjennom en veldig god bok i Java: "Big Java" av Cay Horstmann. Tips til dere som skal ta inf1000 til høsten. Veldig lettlest bok, selv om det er en murstein av en bok, og masse eksempler, oppgaver, og tips til videre lesing. Veldig nyttig altså. Programmering er langt gøyere enn jeg husket det.

 

Er det noen her som gikk på det programmet som het psykologi og kunstig intelligens? Det programmet virket utrolig kult, så jeg lurer på hvorfor det ble lagt ned.

 

Er det noen som har tips til Java bøker som jeg kan lese som er litt mer avansert. Jeg kjøpte også en større murstein som heter "JavaScript the bible," men den er jo mer et oppslagsverk, og jeg angrer på det kjøpet (kanskje det blir nyttig etterhvert). Er Java det mest brukte språket på blindern?

 

Burde jeg lære meg andre språk, eller burde jeg holde fokuset på Java. Har veldig lyst til å sette i gang med C med en gang, men kanskje det ikke er så lurt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til Java bøker som jeg kan lese som er litt mer avansert. Jeg kjøpte også en større murstein som heter "JavaScript the bible," men den er jo mer et oppslagsverk, og jeg angrer på det kjøpet (kanskje det blir nyttig etterhvert).

 

JavaScript og java er ikke det samme språket.

 

Er Java det mest brukte språket på blindern?

 

Burde jeg lære meg andre språk, eller burde jeg holde fokuset på Java. Har veldig lyst til å sette i gang med C med en gang, men kanskje det ikke er så lurt.

Og nja, til en viss del. Men er mye C og Python også. Om du har lyst til å lære deg C med engang er mer opp til deg.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at Javascript var noe annet enn Java, da var jo kjøpet enda dummere enn jeg tenkte, eller er det lurt å lære Javascript også?

 

Noen som har tips til noen bra/kule bøker om kunstig intelligens? Jeg kjøpte en bok som heter "Artificial Intelligence: a Modern Approach" men den ble fort veldig komplisert, så jeg trenger noe mer introduksjonsaktig. Jeg har en viss følelse at bøker skrevet for informatikk studenter ofte er veldig dårlig skrevet? Eller er det kanskje ikke slik. Jeg kommer jo fra en bakgrunn i lingvistikk og mer filosofisk rettet studier, så har en del vanskeligheter med å svelge det utrolige kjedelige språket og til tider veldig dårlig formulerte tanker som er å finne i de bøkene jeg har sett på til nå.

 

Kanskje dere har noen populærvitenskapelige bøker å anbefale? Jeg har begynt å lese en some heter Information, a history, a theory, a flood. Noen som har lest den? Virker veldig lovende så langt.

 

Noen som kan tipse meg en god introduksjonsbok til algoritmer, og en til diskret matte.

Lenke til kommentar

Javascript og java er to helt forksjellige ting ja, men med forvirrende like navn

 

Om du vil lære javascript går jo mest på hva du kan tenke deg å jobbe med senere, men JS er virkelig på vei inn i alle områder så kan være gøy å lære.

 

Det meste av bøker rundt AI er forferdelig tungt og avansert, om du studerer ved UiO så har dere jo sikkert en liste med anbefalt lesing, men kan ta å se om jeg får gravd fram boka jeg leste som var anbefalt her hvor jeg studerer.

 

Når du snakker om algoritmer, hva mener du da?

Om det er datastrukturer og algoritmer du tenker imot så vil jeg anbefale denne: http://www.amazon.co.uk/Data-Structures-Algorithms-Java-Drozdek/dp/0534376681/ref=sr_1_22?ie=UTF8&qid=1332203315&sr=8-22

 

har selv brukt den masse og den er relativt lettlest og lett forståelig

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at Javascript var noe annet enn Java, da var jo kjøpet enda dummere enn jeg tenkte, eller er det lurt å lære Javascript også?

 

I utgangspunktet er det lurt å lære flere forskjellige språk. Ikke bare fordi det er viktig rent kommersielt, men fordi det lærer en å tenke på flere måter.

 

Imidlertid, siden du stiller de spørsmålene du gjør, så kan det være på sin plass å vente med de helt store AI-utfordringene og begynne på et språk med en lav inngangsterskel, et stort bibliotek og et sikkerhetsnett som hjelper ut av fallgruvene. F.eks. Python.

 

Noen som har tips til noen bra/kule bøker om kunstig intelligens?

 

Den boken du kjøpte er veldig bra. En annen ofte anbefalt bok om emnet er PAIP. Men igjen, kanskje du kunne tenke på å strekke etter litt lavere frukter enn AI i første omgang?

 

Jeg har en viss følelse at bøker skrevet for informatikk studenter ofte er veldig dårlig skrevet?

 

Hvilke bøker er denne følelsen basert på og hva gjør dem dårlig skrevet?

 

Noen som kan tipse meg en god introduksjonsbok til algoritmer, og en til diskret matte.

 

Sedgewick har et par gode bøker, sogar i flere språk. Introduction to algorithms er ofte anbefalt, men jeg ble litt skuffet over den da den f.eks. ikke nevnte så veldig mange andre strategier for pivotvalg i quicksort enn første/siste/tilfeldige element.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke enten Informatikk: design, bruk, interaksjon eller Inf: Programmering og Nettverk til høsten. Og lurer på diverse ting:

 

.Jeg ser på studieopplegget at design, bruk og interaksjon ikke har noe eget mattekurs en må ta, og tror kanskje dette passer meg best ettersom jeg på VGS har S1+S2 og ikke er den beste i matte. Har gode karakterer i S2 så greier fint å henge med der, men det jeg lurte på var, hvor vanskelig er mattekursene i Programmering og Nettverk.

 

.Det andre jeg lurer på er rett og slett hva forskjellene er på de to linjene. Begge har flere like fag pluss at en kan velge like valgfag. Vil det være mye forskjeller i f. eks jobber en kan få?

 

Takk for svar :)

 

EDIT: Resten av spørsmålene mine ble svart lengre oppe :)

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar

Programmering og Nettverk kan jeg lett anbefale. Mattekursene er ikke så fryktelig vanskelige. Det første er litt som 3MX (det føltes hvertfall sånn) og det er ikke veldig vanskelig. Jeg tror du kan velge mellom MAT1001 og MAT1100. MAT1100 er helt klart det vanskeligste og er nesten bare regning med integraler har jeg blitt forhalt. Jeg tok MAT1001. Ellers måtte jeg har MAT1030 (Diskret matematikk), det var en god del logikk i det faget. Ellers tror jeg ikke det er noen flere mattefag man må ha. Nettverk og Programmering passer for deg hvis du vil studere informatikk med hovedvekt på algoritmer og nettverk. OS-kurset er veldig bra, det er masse arbeid men du blir sittende igjen med mye kunnskaper etterpå. Design, bruk og interaksjonsdesign kan jeg ikke så mye om, men jeg tror det går mer på hvordan du designer programmer og hvordan brukere interagerer med programvaren.

 

Jeg tror at så lenge du har en informatikkutdannelse med en god del programmering så sloss du om de samme jobbene som alle andre.

 

Håper dette gir litt mer forståelse.

 

MVH Programmering og Nettverk-student

 

EDIT: Fant ut at man ikke trenger MAT1030.. Så da er det egentlig bare 1 mattefag

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Kom på noen ting til :)

 

- Da jeg leste igjennom hele tråden, kom jeg over en diskusjon angående juksing. Om hvordan noen hadde nesten identisk kode.

Men i begynnelsen, og kanskje utover kurset, vil ikke mye kode være nesten likt?

De fleste vil vel gjøre slik de har blitt lært, noe som vil føre til ca. like koder (i begynnelsen med små programmer hvertfall), og dermed blir alle tatt som juks? Eller er det spesielle innstillinger el. i starten?

 

- Er det vanligst å bo i nærheten av Blindern, eller hjemme?

 

- Om du søker studiehjem (eller hva det het), og du får plass, men du ikke ønsker den likevel. Kan du da enkelt si nei, også går den til nestemann på listen. Eller må man betale leie for første halvår/måned + mye stress med det?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Er man fra Oslo kan man bo hjemme, men flesteparten tror jeg nok flytter hjemmefra.

 

Når det gjelder juksing så er det ikke mange som blir tatt. Hvis oppgavene er små så vet den som retter (og foreleser) det så da sjekker dem ikke om folk har juksa. Er programmet på 10 linjer er det klart så og si all koden er identisk. Men vanligvis når oppgavene er større og man har skrevet mange linjer med kode, da sjekker dem for juks. Hvis man blir mistenkt for juks blir man kalt inn til en samtale med foreleser der man skal forklare koden og hva man har tenkt. Klarer man ikke det sees det på som juks og man blir utestengt i 6mnd (eller hva det er). Jeg tror hvertfall det er sånn.

 

Sannsynligvis er det bare å svare nei hvis man ikke vil ha boligen når man har fått den, jeg tror ikke det kommer noen ekstra omkostninger med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...