Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

- Er det fokus på å GUI, grafikk ol. (hvordan få et fint utseende), eller er det kun programmeringen?

 

I det nye kurset INF2140 paralell programmering, måtte obligatorisk oppgave èn og to være java applets - altså grafisk (kanskje ikke så mye brukergrensersnitt, men fremdeles grafisk), selv om all gjennomgang av GUI var et par ukesoppgaver på starten av kurset.

Men det var ikke fokus på GUI, og jeg tror at andre kurs, som Akinakes sier, ikke bruker GUI, med mindre det er pensum. Har i hvert fall ikke vært borti noen.

 

Tror at INF2140 bare er obligatorisk for programmering og nettverk, forresten.

 

EDIT: INF2140 har anbefalt forkunnskap; INF1010, som går gjennom GUI (ikke JApplet, men java applet er igrunn lettere å implementere).

Endret av FlyveKristoffer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som kan dele noen erfaringer med faget INF2220 og kan fortelle hva slags fag det er? Er det et programmeringsfag som INF1010/INF1000, eller et lesefag som INF1050/1080. Og hvordan er vanskelighetsgraden på faget ??

 

Siden jeg både har tatt kurset selv og vært gruppelærer i det kan jeg jo fortelle litt om det.

 

Jeg anbefaler absolutt å ta dette kurset. Det hever kompetansen skikkelig hvis du gjør en innsats og lærer deg stoffet. Man lærer mye spennende, blant annet å tenke på effektivitet og hvilke datastrukterer og algoritmer som egner seg for et gitt problem. For å se hva som gjennomgås kan du se på kursets semesterside (undervisningsplan) fra tidligere år siden det samme opplegget vil bli i år mest sannsynlig. Vil si det er ca 50/50 teori og programmering. Obligene er for det meste programmering og det er tre av de (hvertfall i fjor, tidligere har det vært kun to). Boken som benyttes er også bra.

 

Vær forberedt på mye jobb, spesielt hvis du tar INF1060 ved siden av, men ikke gjør som de studentene som kun gjør obligene for deretter å nipugge boka et par dager før eksamen. Dette er et modningsfag og du vil sitte igjen med mye dersom du jobber jevnt gjennom semesteret og går på forelesning og gruppetimer og gjør ukesoppgavene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aiai! Blir mest sannsynlig Informatikk: design, bruk og interaksjon på meg fra høsten! Er veldig spent for jeg kan lite om koding osv fra før. Er veldig datakyndig, men ikke på dette feltet!

 

Både gruer og gleder meg kjenner jeg!

Du er langt ifra alene om å ikke kunne programmere, skal nok gå bra skal du se.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis Informatikk: Programmering og Nettverk her.

 

Noen som vet hvor mye erfaring som er gjennomsnittlig?

Har selv erfaring i HTML og CSS (kan lage nettsider ol., men ikke altfor avansert), Actionscript 3.0 (ca. middels, ikke noe avansert, men jevn jobbing i IT2 på skolen) og litt Java.

Lenke til kommentar

Gratulerer til dere som har kommet inn! Hva er poengrensene i år?

 

Dere behøver ikke bekymre dere for at dere ikke kan noe om programmering fra før. Nyt sommeren og ferien mens dere kan, og ikke stress med å lære mest mulig java på forhånd. Få med dere informatikkforkurset som arrangeres 15-17.august (mest sannsynlig, og dere får uansett info om dette) så er dere godt rustet for INF1000/INF1100 :) (hvis dere ikke kan gå på forkurset er heller ikke dette så fryktelig farlig, alt tas fra steg 1 i begynnerkursene uansett)

Endret av Elvorn
Lenke til kommentar

Godt å lese. Bare håper studiet passer meg. Har lest at veldig mange dropper ut. Skal nok mye til for at jeg gjør det, men håper jeg vil finne studiene spennende!

 

Opptakene er ikke ferdige før senest den 20. men jeg ligger godt over det som var grensen i fjor iallefall, så jeg håper og tror jeg kommer inn.

 

Er en litt uvesentlig ting jeg lurer på egentlig. Har lest mye og studiet, emner osv nå, men en ting det ikke står om på UIO sine sider. Hvordan er folkene på dette studiet? Er det kun spinkle nerder med briller og ikke en eneste jente, eller er det en forholdsvis gjennomsnittlig ansamling med mennesker?

 

Er akkurat ferdig med 3 år vgs ved et toppidrettsgymnas, så er ganske utsultet på bra jenter i skolemiljøet :wee:

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Godt å lese. Bare håper studiet passer meg. Har lest at veldig mange dropper ut. Skal nok mye til for at jeg gjør det, men håper jeg vil finne studiene spennende!

 

Opptakene er ikke ferdige før senest den 20. men jeg ligger godt over det som var grensen i fjor iallefall, så jeg håper og tror jeg kommer inn.

 

Er en litt uvesentlig ting jeg lurer på egentlig. Har lest mye og studiet, emner osv nå, men en ting det ikke står om på UIO sine sider. Hvordan er folkene på dette studiet? Er det kun spinkle nerder med briller og ikke en eneste jente, eller er det en forholdsvis gjennomsnittlig ansamling med mennesker?

 

Er akkurat ferdig med 3 år vgs ved et toppidrettsgymnas, så er ganske utsultet på bra jenter i skolemiljøet :wee:

På IFI er det vel litt få jenter(nå husker jeg ikke tallene fullstendig på hvor mange det er, men under 30%) og det kommer også litt an på hvilket program. Programmering og Nettverk har veldig få jenter. Jeg var fadder ifjor og da var det 2 jenter av 30 i faddergruppen(kan vel nevne et emne jeg tok i vår hvor det var 0 jenter på første forelesning, men det er heldigvis sjeldent jeg har opplevd det). Heldigvis er det en del på de andre linjene, så alt for ille er det ikke. Ellers er det vel ganske normale mennesker som er rundt omkring. Vil ikke si at det er mange spinkle folk med briller(i alle fall har ikke jeg lagt merke til dem) men du finner sikkert en eller annen om du virkelig leter etter dem :D.

 

Om du er veldig desperat på jenter så er det mange søte jenter rundt omkring på Blindern også :)

Endret av xaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, takk for gode svar begge to! Begge svarene var beroliggende!

 

Er egentlig ikke det at jeg er desperat etter jenter, jeg har jo et par ganske gode jente-venner, men jeg syntes hverdagen er mye mer spennende om den består av en fin blanding av jenter og gutter. Dessuten hjelper det meg opp om morningen om det finnes en spesiell en som jeg kan glede meg til å snakke meg utover dagen :wee:.

 

Jeg tror jeg gleder meg til å få etablert meg som student nå. Jeg har planer om å flytte ut hjemmefra (Bærum), og sammen med en kamerat. Prøver å finne et sted å leie i Oslo. Forhåpentligvis får vi det til og ting ordner seg!

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...